جرم شناسی بالینی

یکشنبه 6 شهریور 1390 توسط: CRIMJUSTIC

مدير گروه حقوق دانشگاه بين‌المللي امام خميني(ره) درباره كتاب «جرم‌شناسي باليني» گفت: اين اثر راهكارهاي برخورد با فرد بزهكار را از منظر جرم‌شناسي باليني دربر دارد.

محمدعلي بابايي، مولف كتاب جرم‌شناسي باليني، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، با بيان اين مطلب اظهار داشت: جرم‌شناسي در يك طبقه‌بندي كلي به دو دسته جرم‌شناسي نظري و جرم‌شناسي عملي يا كاربردي تقسيم مي‌شود. جرم‌شناسي باليني يكي از شاخه‌هاي اصلي و پايه‌اي جرم‌شناسي عملي محسوب مي‌شود.

وي ادامه داد: در اين كتاب، شيوه برخورد جرم‌شناسي باليني با شخص بزهكار مانند شيوه برخورد كلينيك و درمانگاه با شخص بيمار عنوان شده است؛ به اين معنا كه وقتي شخص مرتكب به جرم با حكم مرجع قضايي به تحمل كيفر محكوم مي‌شود، جرم‌شناسي باليني براي اصلاح اين شخص، همان مراحل درمانگاهي و كلينيكي را پيشنهاد مي‌كند. در اين شيوه، نخست بايد شخص بزهكار پذيرش و سپس علت ارتكاب جرم تشخيص داده شود. آنگاه راهكار كاربردي براي اصلاح و تربيت فرد بزهكار تجويز مي‌شوند و در پايان به كنترل و ملاحظه آثار و نتايج تجويزها و راهكارهاي ارايه شده در رفتار بزهكار پرداخته خواهد شد.

بابايي با اشاره به اهدف تاليف اين اثر تصريح كرد: با توجه به اين كه اكثر منابع علمي كشورمان در حوزه علم جرم‌شناسي، جنبه ترجمه و اقتباسي از منابع كشورهاي خارجي‌اند، بر خود واجب دانستم كتابي را به زبان فارسي بنويسم كه برگرفته از تجربيات كشورهاي ديگر همراه با بومي كردن آنها در داخل كشور باشد كه در نهايت اين اثر با عنوان «جرم شناسي باليني» به رشته تحرير درآمد.

مدير گروه حقوق دانشگاه بين‌المللي امام خميني (ره) افزود: اين كتاب در دو بخش اصلي تنظيم شده است. در بخش نخست، تولد جرم‌شناسي باليني و تكامل آن در بسترهاي مختلف علمي بحث شده و به دليل اين كه در سال‌هاي اخير، محور اساسي جرم‌شناسي باليني يعني مفهوم حالت خطرناك و اصلاح و تربيت بزهكار با چالش‌هايي مواجه شده است، در بخش دوم اين كتاب، بحران و تحول جرم‌شناسي باليني را بررسي كرده‌ام.

وي عنوان داشت: در مباحث پاياني بخش دوم اين نوشتار، ديدگاه‌هاي جديد و تدابير نوين جرم‌شناسي باليني براي اصلاح و تربيت بزهكار ارايه شده‌اند.

استاديار دانشگاه بين‌المللي امام خميني(ره) در پايان گفت: دانشجويان رشته حقوق به ويژه دانشجويان كارشناسي ارشد و دكتراي رشته حقوق جزا و جرم‌شناسي و پژوهشگران امور حقوقي و قضايي به ويژه دستگاه‌هاي مجري احكام كيفري، مخاطبان اين كتاب را تشكيل مي‌دهند.

مشاهده نظرات - 0 |

سلسله نشستهای تازه های علوم جنایی

یکشنبه 6 شهریور 1390 توسط: CRIMJUSTIC

مطالعه تطبیقی اصول راهبردی آیین دادرسی کیفری در ایران و فرانسه

به نام ایزد یکتا

دانشگاه شهید بهشتی

دانشکده حقوق

سلسله نشستهای تازه­های علوم جنایی

نشست شصت یکم:

مطالعه تطبیقی اصول راهبردی آیین دادرسی کیفری در ایران و فرانسه

ارائه کننده: دکتر مهدی ساقیان

زمان: یکشنبه 24 مهر 1390، ساعت: 16:30

محل برگزاری:

سالن کنفرانس «طبقه زیرین دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی»

مشاهده نظرات - 0 |

توضیحاتی درباره قصاص، سنگسار، اعدام و قطع ید

یکشنبه 6 شهریور 1390 توسط: CRIMJUSTIC

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه در نشست تخصصی حقوق بشر با تشریح احکام قصاص، قطع ید و سنگسار و نوع سوء استفاده غرییها از این احکام گفت: در برخی از این احکام غرب خود تفسیر می کند ولی در ایران تفسیر بر مبنای اسلام و قانون اساسی است.

به گزارش مهر، محمد جواد لاریجانی پیش از ظهر چهارشنبه در نشست تخصصی حقوق بشر با بیان اینکه برخی از تعهدات و احکام در حقوق بشر سازمان ملل با احکام ایران مغایرت دارد، گفت: به عنوان مثال غرب در تفسیر حق داشتن شریک برای زن و مرد در خانواده می گوید مرد یا زن می توانند غیر از غیرهم جنس، هم جنس را هم به عنوان شریک انتخاب کنند و احتمالا بر اساس این تفسیر در آینده یک گربه هم می تواند با یک انسان ازدواج کند.

لاریجانی اظهار داشت: در مثال دیگری می توان گفت که غرب و حقوق بشر غربی می گوید شلاق شکنجه است در حالیکه در تفسیر ما شلاق برای مجرمی که حکمش شلاق است تنبیه و مجازات است. حال اگر در زندانی در ایران شکنجه ای انجام شود کاری غیر قانونی است و تخلف در هر دستگاهی وجود دارد ولی غربی ها به جای 100 ضربه شلاق 50 سال زندان می کنند و می گویند که این شکنجه نیست.

مشاور قوه قضائیه با بیان اینکه برخی از معاهدات غرب را بحث حقوق بشر پذیرفته ایم ولی این دلیل نمی شود که تفسیر آن را به عهده غربیها بگذاریم، گفت: غرب می گوید هر انسان می تواند دین خود را عوض کند و یا دین جدید را تبلیغ کند ولی در ایران آزادی دین وجود دارد و دین بهائیت که اصلا دین نیست پیروان آن در ایران آزادانه زندگی و تجارت می کنند و پول خوبی هم به جیب زده اند ولی همین بهائی ها حق تبلیغ دین خود را ندارند و در ایران ممنوع است. در این مورد از امام خمینی (ره) هم پرسشی شد که ایشان گفتند ادیان در ایران بر اساس قرارداد شهروندی زندگی می کنند ولی حق تبلیغ ندارند.

لاریجانی با بیان اینکه دستگاه قضایی اعم از محاکم و دادسراها در معرض اتهام قرار دارند، گفت: در بحث اعدام غربی ها می گویند ایرانی ها به اندازه چین اعدام دارند و اعدام در کل بد است و برهان آنها این است که اگر شخصی را اعدام کنند و بعد بفهمیم حکم قاضی اشتباه بوده دیگر راه بازگشت نداریم که با این برهان غربی ها ما هیچ حکمی را نباید اجرا کنیم و به عنوان مثال سوار هواپیما هم نباید شویم چون که احتمال دارد سقوط کنیم. همچنین آنها معتقدند که اعدام موجب کاهش جرایم نمی شود در صورتی که ایران می گوید بستگی دارد این حکم در کجا اجرا شود.

مشاور قوه قضائیه افزود: مبحث دیگری که غربی ها با ایران مشکل دارند بحث قصاص است در حالیکه قصاص بسیار زیبا و مهم است و به نوعی از حقوق افراد جامعه دفاع می کند و حاکم نقش دفاع از حقوق و همچنین ترویج بخشایش را دارد و می توان گفت در قصاص حیات است و از قضات درخواست می کنیم که در احکامی که در مورد اعدام و قصاص صادر می کنند تفسیر آن را هم بنویسند و تلگرافی رای ندهند زیرا ما هزاران پرونده اعدام و قصاص را ترجمه کرده و به جهان ارائه می کنیم.

وی افزود: البته در بحث اعدام ها یک سئوال مطرح می شود که چرا در ایران اعدام زیاد است که دلیل آن این است که بیشترین اعدام های ما مربوط به قاچاقچیان مواد مخدر است.

لاریجانی گفت: افغانستان مواد مخدر تولید می کند، اروپا مصرف می کند و ایران شده است جاده ابریشم مواد مخدر و تمامی قاچاقچیان را ما باید دستگیر کنیم، مجازات کنیم و بعد اعدام کنیم. بعد هم به ما تهمت می زنند شما زیاد اعدام می کنید یکبار خواستیم قاچاقچیان را بدهیم به خودشان صدایشان درآمد.

مشاور رئیس قوه قضائیه در مورد اتهاماتی علیه ایران مبنی بر اینکه ایرانیها فرزندان خود را اعدام می کنند، گفت: عدم اعدام افراد زیر 18 سال جزو تعهدات قانونی ایران است و در قانون ما هم آمده است ولی در پاره ای از موارد قاضی تشخیص می دهد که به عنوان مثال فرد 17 ساله ای که سه قتل را انجام داده و مسئولیت این کار را می داند حکم اعدام برایش صادر می شود ولی در کل اعدام زیر 18 سال ممنوع است و در موارد خاص کمیته ای باید تشکیل شود.

وی با اشاره به پرونده سکینه محمدی و حکم سنگسار او که بازتاب های زیادی در جوامع بین الملل ایفا کرد، گفت: در این قضیه درست نبود غیر از پرونده کیفری این خانم که قتل نفس بود پرونده دیگری باز شود زیرا مقام معظم رهبری هم تاکید کرده اند که نباید کاری کنیم که معارضه غرب سکولار با اسلام در محل رجم (سنگسار) صورت بگیرد.

لاریجانی خطاب به قضات گفت: قضات باید در پرونده های سنگسار بسیار دقت کنند. در هر حال این قانون شرع و عرف ما است و تا زمانی که قانون است باید آن را به درستی اجرا کنیم.

وی گفت: غرب معتقد است که عقد یک زن و مرد در روی زمین یک قرارداد است و اگر کسی آن را فسخ کرد مجازات شود و یا رها شود. ولی اینکه ما بیاییم و آن را سنگسار کنیم خلاف حقوق بشر است در حالیکه غرب اصلا در مورد خیانت زن و رابطه نامشروع و تولید جنین غیر شرعی صحبت نکرده است.

لاریجانی گفت: یکی از شرایطی که غرب برای ورود ترکیه به اتحادیه اروپا داشت این بود که ترکیه باید قانون سنگسار را حذف کند و هدفش تنها ترویج زنا در جامعه اسلامی است.

مشاور قوه قضائیه اظهار داشت: اگر در ایران ترویج ازدواج به درستی انجام شود و تسهیلات مناسبی در اختیار جوانان قرار بگیرد تعداد این پرونده ها کاهش می یابد.

لاریجانی در مورد حکم قطع ید گفت: در این احکام هم باید همانند سنگسار دقت شود غرب می گوید قطع ید شکنجه است و نظر شارع غیر از این است که باید با حساسیت صادر شود.

مشاهده نظرات - 0 |