نگاهی بر ریشههای منازعه و مشارکت انسان شناسی در مباحث حقوق بشر

مقدمه: انسان شناسی ازجمله علوم بین رشتهای است که سعی در برخورداری از دیگر زمینههای فکری برای حل مسائل فرهنگی دارد، این رویکرد باعث گسترش و نفوذ این رشته علمی در میان دیگر علوم است اما علاوه براین بقیه علوم نیز حتی برخی اوقات بالاجبار از تحلیل های انسان شناختی استفاده میکنند، بخصوص زمانی که فرضیات انها پاسخگوی مسائل جدید انسانی نیستند.
مباحث حقوق بشری جدید ازجمله زمینههای مهم انسانی هستند که سازمانها و ارگانهای بینالملی برای حل انها به بنبست رسیدهاند. رابطه انسان شناسی و حقوق بشر، که هردو ازجمله علوم بشدت بینرشتهای هستند و ازهمهی دادههای بشری برای حل معظلات معاصر استفاده میکنند؛ به زمان تدوین چارچوب حقوق بشر در سازمان ملل متحد بازمیگردد. از سال 1948 سازمان ملل سعی دارد جامعهای جهانی ایجاد کند، جامعهای براساس چارچوبی مشترک بین تمام ملل که خاصیت اجرایی داشته باشد و مورد توافق همهی ملت های عضو باشد. این چارچوب استانداری مشترک که عملکرد یکسان بین ملتها را توصیه مینماید مبنای کارخویش قرار داد...
ادامه مطلب...
دوشنبه 20 آبان 1392
جرم انگاری دور زدن فیلترینگ

هر گونه استفاده غیرمجاز از رایانهها و فناوری رایانهای نوعی جرم رايانهاي به شمار میرود. تاکنون استفاده از رایانه برای از بين بردن، خراب كردن و دزدي اطلاعات جرم انگاری شده است همچنین كارهايي از قبيل كلاهبرداريهاي الكترونيك، سوء استفاده از تجهيزات، جا زدن خود به جاي كس ديگر و اخلال در سیستمها از جمله جرمهای رايانه معمول به حساب میآید.
اما يك عمل خلاف رايانهاي لزوماً وارد كردن خسارت فيزيكي به يك تجهيز يا يك سيستم نیست بلكه گاه فقط دسترسي به بعضي اطلاعات حساس يا محرمانه ميتواند جرم باشد؛ به تازگی نیز جرم انگاری استفاده از نرمافزارهایی به نام فیلترشکن (وی. پی. ان) که باعث دور زدن سیستم فیلترینگ و دسترسی به محتوای تمام سایتهای غیر مجاز میشود مورد توجه قرار گرفته و در انتظار تصویب است...
ادامه مطلب...
دوشنبه 20 آبان 1392
بررسی شکل گیری هویت فرهنگی مهاجران عراقی در شهر تهران
تقسیمات کشوری عراق، عبارت از 16 استان است که به ترتیب عبارتند از: نینوی، ذهوک، اربیل کرکوک، سلیمانیه، دیالی، بغداد، انبار، واسط، کربلا، بابل، قادسیه، المثنی، میسان، ذیقار، بصره. مهمترین شهرهای آن عبارتند از: بغداد، بصره، موصل، کرکوک، نجف، کربلاء. (المنجد، 1973: 459) درة رودهای دجله و فرات از عناصر اصلی طبیعت عراقاند که از کوههای آناتولی ترکیه سرچشمه میگیرند. دجله به طور مستقیم وارد عراق میشود اما فرات ابتدا به سوریه رفته آنگاه به عراق سرازیر میشود. (احمدی، 1384: 21) از منظر ترکیب جمعیت 75 درصد عرب و باقی را ترکها و کردها به اضافه اقلیتهای قومی و مذهبی دیگر تشکیل میدهند، مانند: کلدانیها، آشوریها، یزیدیون، صائبیها، یهودیها، مسیحی...
ادامه مطلب...
دوشنبه 20 آبان 1392
مدل های فرهنگی

تاریخچه: در سال 1989 مردم شناس معروف ر. دی اندراد اذعان داشت که "مطالعه شناخت فرهنگی در واقع همان مطالعۀ اطلاعات و برنامههای فرهنگیای است که با برنامههای کلیتر یک نظام هوشمند در تعامل قرار دارد"(1989: 825). این اظهارات دی اندراد بر پایه "مدل فرهنگی" (cultural models) شکل گرفته است که او آن را اینگونه تعریف می کند ...
ادامه مطلب...
دوشنبه 20 آبان 1392
پرونده ی «تبلیغات»
جهان امروز آکنده از نشانه ها است. جهانی که در آن به قول رولان بارت انسان ها زیر «بمباران نشانه ای» زندگی می کنند و باید آن را نوعی نشانه سالاری به حساب آورد. این نشانه ها اما خود در بسیاری موارد از منطقی اقتصادی تبعیت می کنند که با انقلاب صنعتی بر جهان حاکم شد و آن منطق سرمایه داری مصرفی بود. و سرمایه داری به همراه خود تبلیغات را به ارمغان آورد که بخش بزرگی از زندگی و زمان روزمرگی ما را در اشغال خود در آورده است و ما خود گاه بی آنکه خواسته باشیم حتی بدن هایمان را در اختیار آن قرار می دهیم...
ادامه مطلب...
دوشنبه 20 آبان 1392
ديدهبان یادگارهای فرهنگی و طبيعی ایرانزمین

«دیدهبان یادگارهای فرهنگی و طبیعی ایران» سازمانی است فرهنگی (غیرسیاسی) مردمی (غیردولتی) و غیرتجاری (غیرانتفاعی) كه در چارچوب اساسنامه و رعایت قانون ها و قراردادهای موضوعه كشور فعالیت می كند. دیده بان، به عنوان نهادی برای پاسداری از یادگارهای فرهنگی و طبیعی، در پی و به پشتوانه دو سال كوشش و تجربه «پایگاه اطلاع رسانی برای نجات یادمانهای باستانی (دشت پاسارگاد)» تشكیل شده است، كه برای نجات زیست بوم و آثار تنگ چشمه (بلاغی) و یادمانهای دشت پاسارگاد تلاش كرده و همچنان امیدوارانه این راه را می پیماید...
ادامه مطلب...
دوشنبه 29 مهر 1392
رئیس سابق از کنوانسیون یونسکو بیخبر است؟

شیردال چند هفته قبل به ایران بازگشت اما نظرها بر سر اصل یا بدل بودن آن ادامه دارد. هرچند برخی کارشناسان سر این موضوع بحث میکنند و حرفهایی میزنند که البته چون کارشناساند حقشان است؛ اما اظهار نظر رئیس اسبق سازمان میراث فرهنگی و محکوم کردن بازگشت این شیردال، ذهن را درگیر این پرسش میکند، که نکند رئیس اسبق چیزی درباره کنوانسیونها و معاهدات بینالمللی یونسکو نمیداند...
ادامه مطلب...
دوشنبه 22 مهر 1392
وقتی که این «ما» مهمتر از آن «همه» میشود!
در شبی که خانواده بزرگ سینما بازگشایی «خانه»شان را جشن گرفته بودند، گروهی آنسوتر خواب راحت از چشمانشان گرفته شده بود. آنها از اینکه «امید» و «شادی» به «خانه سینما» بازگشته است چندان خرسند نبودند و شاید از همینرو با صدور بیانیهای غیرمتعارف، با مخاطب قراردادن خانواده بزرگ سینما «میهمانی پرشکوه» آنها را «باطل» اعلام کردند...
ادامه مطلب...
دوشنبه 25 شهریور 1392
گام های توسعه هزاره تحقق آرزویی همگانی

برنامه اعلامیه توسعه هزاره به عنوان نقطه نظرات سران 147 کشور و 191 ملت جهان در بزرگترین گردهمایی ، در اجلاس هزاره که از 6 تا 8 سپتامبر 2000 در نیویورک تشکلیل شد ، به تصویب رسید . دلیل اصلی تشکیل و اقدام برای این گردهمایی حس مسئولیت دسته جمعی برای احقاق برابری ، عدالت ، مساوات و ایجاد عزت و شرف انسانی در سطح جهان توسط اعمال قدرت برای تامین نیازهای واقعی مردم سراسر دنیا بود ...
ادامه مطلب...
دوشنبه 20 خرداد 1392
نولیبرالیسم و حقوق بشر

بیانیه جهانی حقوق بشر یک پیمان بینالمللی است که در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در تاریخ ۱۰ دسامبر ۱۹۴۸ در پاریس به تصویب رسیده است. این اعلامیه نتیجهی مستقیم جنگ جهانی دوم بوده و برای اولین بار حقوقی را که تمام انسانها مستحق آن هستند، بصورت جهانی بیان میدارد. اعلامیهی مذکور شامل ۳۰ ماده است که به تشریح دیدگاه سازمان ملل متحد در مورد حقوق بشر میپردازد. مفاد این اعلامیه حقوق بنیادی مدنی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، و اجتماعیای را که تمامی ابنای بشر در هر کشوری باید از آن برخوردار باشند، مشخص کردهاست. مفاد این اعلامیه از نظر بسیاری از پژوهشگران الزامآور بوده و از اعتبار حقوق بینالملل برخوردارست، زیرا به صورت گستردهای پذیرفته شده و برای سنجش رفتار کشورها به کار میرود...
ادامه مطلب...
دوشنبه 20 خرداد 1392
کنش و نظریه (14): دین، عرف، قانون

از دیدگاه علوم اجتماعی(اعم از جامعه شناسی و انسان شناسی) و بدون توجه به گفتمان ها و رویکردهای فلسفی، اخلاقی، دینی و غیره که متولیان خود را دارند، سه سازوکار نظم بخشی و همسازی سازی در جوامع انسانی وجود دارند. مطالعات مردم نگاری در قرن بیستم به وضوح نشان داده اند که به همان دلیل و با همان منطقی که نمی توان «جامعه» (society) و یا حتی «جماعت»ی(community) را متصور شد که بدون اشکالی از نظم و هماهنگ کردن و یکسان سازی نظام های زبان شناختی ، شناختی، رفتاری، ذهنی و ... افراد خود در میلیاردها کنش متفابل که هر روز باید با یکدیگر داشته باشند...
ادامه مطلب...
دوشنبه 20 خرداد 1392
«چگونه بودن» (1): فرایند هستیِ مشروع

معرفی: در سلسله بحثهای حاضر هدفِ بسیار سادهای را دنبال خواهیم کرد. اینکه اندکی بیشتر دربارهی خود، جهان اجتماعی و نحوهی ارتباطگیری بدانیم. متأسفانه مدتهاست در جامعهی علمیِ کشور، گرایشی قدرتمند وجود دارد که با هویتِ دانشی خود بیگانه، و در عوض به هویت کاسبکارانه و رقتانگیز «مدرکگرایی» روی آورده است. و بدین ترتیب با جایگزین ساختن بیمهابای آن، به جای آزادگیِ مستلزم دانش و دانشآموختگی، به شرایط سخت و دشوار اختناق در دانستن دامن زده است. باری، اگر مهمترین وظیفهی علم و دانش، خصوصاً علوم انسانی، آزادسازیِ آدمی از جهل، و بیداری و همچنین برانگیختن مطالبات آزادیخواهانه باشد، این مطالبات تنها در جایی به طور سالم (مبتنی بر آزادگی)، رشد و نمو خواهند کرد که گفتمانهای فلسفی و جامعهشناسی بدون چشمداشت در منزلتخواهیهای محفلی و نیز خارج از رقابتهای ستیزهجویانهی گروهی، برای همگان سر گیرد تا بدین ترتیب خود را از هر گونه موقعیتِ ازخودبیگانه، رها سازد: چه در هیئتِ لوکس و تجملاتِ فرهنگیِ روشنفکرنمایی و چه در روشهای بوروکراتیک و غیرمسئولانهی آکادمیکنمایی...
ادامه مطلب...
دوشنبه 20 خرداد 1392
نگرشی نو بر تکثر فرهنگی: شهروندی و مباحث تنوع قومی در آمستردام

"یک شهر، تنها محمل رویارویی تفاوتها نیست، بلکه مولد آن و گردآورنده هویتها می باشد. شهر را می توان ماشین تولید کننده تفاوت دانست، چرا که فضایی است متشکل از تقابل کلامی گروههای مختلف که در فرآیندهای ماندگاری مانند قرارگیری در موقعیتها، جهت گیری همسو و مقابل با یکدیگر، ابداع و تجمیع راهکارها و فن آوریها، تجهیز اشکال مختلف سرمایه و ادعای مالکیت بر آن فضا (شهر)، شکل گرفته و تولید می گردد (ایزین، 2002: 283)." ...
ادامه مطلب...
دوشنبه 20 خرداد 1392
بایستگی های احراز نقش فرا ملی برای کلانشهرهای ایران

مظفر صرافی[1] – ناصر عظیمی[2]
در طی تاریخ، فراروئیدن شهر به مقیاس کلانشهری با اتکاء به مرکزیت و منابعی فراتر از منابع حوزه نفوذ مستقیم رخ داده است. امروزه جثه غول پیکر کلانشهرهای کشورهای درحال توسعه برای پایداری و تغییر نقش از شهری انگلی و مصرف گرا به شهری مولدو توسعه گرا، نیازمند احراز کارکردهائی برآمده از حوزه های فراملی می باشند. ابرفرایند جهانی شدن در این راه فرصت هائی (هرچند همراه تهدیدهائی) برای کلانشهر ها فراهم نموده است. در حالیکه بنا بر راهبردهای کلان توسعه کشور انتظار می رود که کلانشهرهای کشور نقش فراملی برجسته ای داشته باشند، وضعیت کنونی آنها چنین انتظاری را برآورده نمی سازد؛ هرچند بر اساس این پژوهش، کلانشهرهای ایران قابلیت بالای جغرافیائی و ظرفیت های نهفته اجتماعی- اقتصادی برای احراز نقش فراملی و پیشتازی توسعه ملی را دارا می باشند. بروز مزیت های نسبی آنها به افزوده شدن مزیت های رقابتی (همچون حکمروائی شایسته، ایجاد زیرساخت های پیشرفته ارتباطی- اطلاعاتی، ارتقای کیفیت زندگی و بهبود مناسبات بین المللی) نیازمند است. در این ارتباط، مجموعه ای از راهکارهای تحقق نقش فراملی کلانشهرهای ایران برای ارتقای جایگاه جهانی کشور در پایان نوشتار ارائه شده است...
ادامه مطلب...
دوشنبه 20 خرداد 1392
8 دلیل در اهمیت خواندن
همه ما می دانیم که خواندن مهم است اما هیچ کدام از ما اگر از خود بپرسیم که خواندن چرا مهم است؟ جواب قانع کننده ای برای ان نخواهیم یافت. سایت کتابخوانی بانکوک به مناسبت برگزیده شدن به عنوان پایتخت کتاب در سال 2013 مقاله ای تحت این عنوان در بررسی دلایل اهمیت خواندن منتشر نموده است...
ادامه مطلب...
یکشنبه 15 ارديبهشت 1392
قصۀ خلیج فارس

در سواحل جنوب ایران دریایی بود به نام پوئیدینگ که به منشاء همه آبهای زمین، یعنی فراخکرت ارتباط داشت. این پوئیدینگ همان دریای زیبایست که در طول تاریخ نام شکوهمند خلیج فارس را به خود گرفت...
ادامه مطلب...
یکشنبه 15 ارديبهشت 1392
ثبت نام خليجفارس در اسناد بينالمللي: اسنادی برای ابطال نامهای جعلی

خلیجفارس اگرچه از نظر لغوی نامی برای پهنه آبی جنوب ایران است اما در واقع در بردارنده هویت تاریخی و فرهنگی ایران است که ریشه در تاریخ دور و دراز کشور ما دارد و در اسناد تاریخی و بینالمللی نیز ثبت شده است.
در متن همه قراردادهای تاریخی میان ایران و کشورهای خارجی یا میان اعراب و دولتهای خارجی، از ابتدای تاریخ مکتوب و بهویژه در چند قرن گذشته، هرجا نامی از پهنه آبی جنوب ایران آمده، در زبان فارسی و عربی با نامهای خلیجفارس، بحر فارس، بحر عجم و خلیج ایران و در سایر زبانهای دنیا نیز معادل آنها بهکار رفته است. بیشتر از 2400سال بهطور مستمر در ادبیات مکتوب، نهتنها از سوی اعراب، ترکها و ایرانیها بلکه در ادبیات جهان بر پهنه آبی جنوب ایران خلیجفارس و معادلهای آن اطلاق میشده است و وجود این نام در کتابهای تاریخی و جغرافیایی (300مورد بررسی شده)، نقشههای تاریخی (2000مورد بررسی شده) و مجموعه اسناد و قراردادها میان ایران، اعراب و سایر کشورها (30مورد مطالعه شده) دلیل بارز آن است...
ادامه مطلب...
یکشنبه 15 ارديبهشت 1392
میراثمعنوی تنها با تزریق در بستر جامعه حفظ میشود
برخی از کارشناسان میگویند میراثمعنوی متعلق به مردم است، تا زمانیکه زندگی آنها جریان دارد میراثمعنوی هم حفظ میشود اما برخی دیگر نیز معتقدند، تازمانیکه صورتهای مختلفی از میراثمعنوی در بستر جامعه تزریق نشود، رشد میراثمعنوی با سکته روبرو میشود...
ادامه مطلب...
شنبه 26 اسفند 1391
خانواده و سرمایه های فرهنگی
"خانواده و سرمایه های فرهنگی" عنوان مقاله ای است که توسط دکتر منادی در "اولین همایش بین المللی خانواده در هزاری سوم" که در 7 و 8 اسفند ماه با همکاری انجمن ایرانی مطالعات زنان، امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، دانشگاه سوره، معاونت امور اجتماعی و پژوهشی های جمعیتی آسیا و اقیانوسیه و سایر نهادهای مرتبط در تالار ایوان شمس واقع در اتوبان شهید گمام ابتدای بزرگراه کردستان برگزار گردید، معرفی شد.
دکتر در این مقاله مقوله فرهنگ و سرمایه های فرهنگی را عامل اصلی ایجاد مشکلات موجود در سطح خانواده در جامعه ایران معرفی می نمایند. وی با استفاده از تحقیقی جامع که در این زمینه صورت داده اند سرمایه فرهنگی را از مهم ترین دلایل استحکام خانواده در کنار سرمایه های اقتصادی و اجتماعی معرفی می نمایند که خود متشکل از سطح تحصیل، عادت واره ها و کالاهای فرهنگی خانوار است...
این مقاله به زودی در مجله علمی و پژوهشی سازمان انجمن ایرانی مطالعات زنان به چاپ خواهد رسید.
پنجشنبه 10 اسفند 1391
خرید؛ درد یا درمان
این حس اشباعنشدنی خرید از چه چیزی نشات میگیرد؟ آیا واقعا در سفر، خرید بیش از دیدار موزهها و سایتهای فرهنگی و طبیعی ارزش دارد؟ آیا به این خاطر است که گردشگر ایرانی هنوز دلیل سفر را نمیداند و روح سفر را خوب درک نکرده است؟ آیا حس مالکیت در گردشگر ایرانی بر حسهای دیگر برتری دارد؟ و دهها پرسش دیگر بهانهای شد برای ساخت ویدئوی حاضر. ..
ادامه مطلب...
دوشنبه 7 اسفند 1391
گردشگری هنوز پُز اقتصادی احمدی نژاد نیست

مسکن مهر، خودروسازی، هدفمندی یارانهها و مکانیزه کردن کشاورزی پزهای اقتصادی رئیس جمهوری در زمینه درآمدهای غیرنفتی است. اینکه تا چه اندازه احمدینژاد در بارور کردن این بخش از درآمد موفق عمل کرده بماند، اما رئیس دولت در این سالها کمتر از گردشگری و درآمدهای پایدار و بیپایانی که دارد سخن گفتهاست. اقتصاد گردشگری، امروز پز اقتصادی و فرهنگی کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه است، اما گویا در دولت هنوز جایگاه ویژهای ندارد...
ادامه مطلب...
دوشنبه 7 اسفند 1391
ابزار جدید سازمان ملل برای رسیدگی به شکایت های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی
سازمان ملل ابزار جدیدی را برای رسیدگی به شکایات مربوط به حقوق اقتصادیف اجتماعی و فرهنگی در 6 فوریه 2013 اعلام نمود که به قربانیان نقض این حقوق اجازه شکایت به مراجع بین المللی و رسیدگی در سطح بین المللی را می دهد...
ادامه مطلب...
شنبه 21 بهمن 1391
تأملی در حل و فصل اختلافات راجع به اموال فرهنگی
اهمیت و جا یگاه اموال و اش یاء فرهنگ ی در تار یخ تمدن بشر یت غ یرقابل ا نکار است. این جا یگاه در حقوق بین الملل معاصر به حدي برجسته و درخور تأمل شده که اگر در رو یکردهاي کلاسیک این اموال متعلق به یک دولت خاص و لذا تحت ما لکیت و حفاظت آن دولت محسوب م ی شدند، امروزه با رو یکردهاي نسبتا مدرن متعلق به کل بشر یت و م یراثی مشتر ك تلق ی م ی گردند. با این وصف هرچه ارزش و اعتبار این قبیل اموال نما یان تر شود، سرقت، جابه جایی غ یرقانونی و ح تی گاه ی چپاول این اموال و در نتیجه اختلافات حادث در خصوص نگهدار ي و ما لکی ت چن ین اش یائی بی شتر خودنمایی خواهد کرد. در این مقاله به اختصار به سازو کارهاي حل وفصل اختلافات و راهکارهاي مناسب آن خواهیم پرداخت.
ادامه مطلب...
شنبه 21 بهمن 1391
حق بر نام تاریخی خلیج فارس در آیینه حقوق بینالملل
نام هاي مناطق جغرافیایی زبان مشترك گفتگوي بین مل ت هاست. بشریت براي برقراري ارتباط به آن ها نیازمند است . پاسداشت این نام ها به واسطه اینکه عاملی مؤثر در سازندگی تاریخ، هویت و فرهنگ یک مرز و بوم دارد، از اهمیت به سزایی برخوردارند. امروزه این نام ها به دلیل ارز ش هاي معنوي که براي بشریت دارند مورد توجه سازمان هاي بین المللی از جمله سازمان ملل متحد و نهاد هاي تخصصی آن قرار گرفته اند. به طوري که می توان گفت در حرکت به سمت و سوي تشکیل مجموعه اي از قواعد حقوقی نرم و ایجاد قاعده اي عرفی در حقوق بین الملل است. هدف اصلی این پژوهش بررسی دیدگاه حقوق بین الملل نسبت به نام هاي مکانی و تسري آن به نام خلیج فارس است . نامی که با گذشت قرن ها همچنان پاسداشته شده و بدین علت این گونه نام ها را میراث معنوي بشریت می گویند. در این نوشتار به بررسی نام خلیجفارس از جنب ههاي مربوطه حقوق بین الملل می پردازیم.
ادامه مطلب...
شنبه 21 بهمن 1391
آسیبشناسی قوانین حمایت از میراث فرهنگی
آثار تار یخی بازگو ي هو یت،اصالت و درجه پیشرفت انسان ها در طول تار یخ هستند. علی رغم ارزش معنو ي این آثا ر، آنها همواره مورد تهد ید از بین رفتن و غارت واقع می شوند. عوامل بی توجه ی به م ی راث فرهنگ ی را م ی توان در نبود قوا نین، ضعف هاي مد یریتی مسؤولان و اشخاص حقو قی، نبود نگرش ها ي فرهنگی و ...جست وجو کرد...
ادامه مطلب...
شنبه 21 بهمن 1391
تکامل مفهوم «کارکردی» اموال فرهنگی در پرتو انسانیتر شدن حقوق بینالملل
در این مقاله از یک منظر انسانی تر و پویاتر به مفهوم اموال فرهنگ ی نگریسته شده است. این موضوع خصوصا با توجه به تحولات و توسعه کارکردي به وجود آمده در مفهوم اموال فرهنگی از اهمیت بسیاري برخوردار است. تمرکز مفهوم ی بر اموال فرهنگی، در زمینه هایی با جایگزینی هایی مواجه شده است. از جمله می توان به انتقال از یادبودها و بناهاي تاریخی به مردم و انتقال از هدف به کارکرد و انتقال از حفاظت صرف به حفاظت هوشمند و کاربرد توام با توسعه پایدار اشاره نمود. امروزه در تبیین مفهوم اموال فرهنگی سه عامل فرهنگ، هویت و خلاقیت در هم تنی ده شده است و بی تردید، پیشرفت هاي نوین در فناوري و تکنولوژي هاي دیجیتالی سبب بروز برخی تحولات در حفاظت از اموال فرهنگی شده است.
ادامه مطلب...
شنبه 21 بهمن 1391
حمایت از اموال فرهنگی در هنگام مخاصمات مسلحانه: بررسی رویه دادگاه کیفری بینالمللی یوگسلاوی سابق
در نوشتار حاضر ، به تجز یه و تحل یل مواد ذ یربط اساسنامه دادگاه ب ین الملل ی نقش این دادگاه در حما ی ت از اموال فرهنگ ی ،(ICTY) کیفري یوگسلاوي سابق پرداخته شده است. اساسنامه دادگاه مزبور ، در مواد مختلف ی- ضمن ارائه تعر یف ی از اموال فرهنگی- جر ایم عل یه اموال فرهنگ ی و مجازات خاط یان را پیش بینی کرده است . همچنین در اساسنامه مزبور حمایت هاي لازم بر اي اموال فرهنگ ی پیش بینی شده است .3 و 5 اشار کرد ک ه به ، از جمله مواد ذ یربط اساسنامه در این رابطه م ی توان به مواد 2 ترتیب حمایت مستق یم و غیرمستقیم از اموال فرهنگ ی و جر ایم آزار و اذی ت را بیان کرده اند. نوشتار حاضر ، دربردارنده مقدمه ( 1)، اد بیات و س یر تاریخی( 2)، سنخ شناسی،( اقدامات حما یتی دادگاه بین المللی کیفري یوگسلاوي سابق ( 3)، حما ی ت مستق یم( 4 حمایت غ یر مستق یم ( 5)، مجازات نقض قوا نین یا عرف هاي جنگ ( 6)، آزار و اذ ی ت
جنایتی علیه بشریت ( 7) حمایت واپسین( 8) و نتیجه گیري می باشد.
ادامه مطلب...
شنبه 21 بهمن 1391
تحولات جدید اعاده اموال فرهنگی با نگاهی به بازگرداندن اموال فرهنگی به بومیها
بیداري و آگاهی فرهنگی کشورها، موضوع اعاده اموال فرهنگ ی را به گونه فزاینده اي مورد توجه قرار داده است . این مهم در حا لی ست ک ه با توسعه تدر یجی حقوق بین الملل و تبد یل شدن حقوق بشر به یکی از مع یارها ي سنجش عمل ک رد دولت ها، اصول و تقس یم بندي هاي پی شین دستخوش دگرگو نی ها یی شده و مبا نی جدیدي، توج یه کننده دعاو ي مرتبط با اعاده شده است . در پرتو این چنین تغییراتی بازیگران دیگري چون جوامع بوم ی پا به عرصه وجود نهاده و در کنار انواع قدیمی بهایفاي نقش می پردازند تا این گونه تنوع فرهنگی تداوم یابد.
ادامه مطلب....
شنبه 21 بهمن 1391
برخی تحولات راهبردی استرداد اموال فرهنگی در نظام بینالمللی معاصر
در نظام بین المللی معاصر، استرداد اموال فرهنگی و شیوه هاي جایگزین آن در حل وفصل اختلافات بین المللی ناشی از نقل و انتقال و یا سرقت اموال فرهنگی، از اهمیت بالایی برخوردار است . در این مقاله به برخی مسائل جدید مرتبط با استرداد اموال فرهنگی و راهکارهاي جایگزین آن و معضلات مطرح پرداخته می شود . نکته قابل تامل آن است که همگام با توسعه دیگر شاخه هاي حقوق بین الملل خصوصا حقوق بشر و حقوق بشردوستانه، حقوق ناظر بر اموال فرهنگی و نحوه استرداد این اموال نیز دستخوش تحولاتی گردیده است . از جمله می توان به نقش آفرینی مهم برخی نهادها و مؤسسات از جمله موزه ها و نیز شناسایی حقوق مردم بومی در این رابطه اشاره نمود . همچنین لحاظ جنب ه هاي غیرحقوقی از جمله تعهدات اخلاقی دولت ها نیز عامل بسیار تعیین کنند هاي در حمایت از این اموال قلمداد شده است.
ادامه مطلب...
شنبه 21 بهمن 1391
حمایت کپی رایت از آثار معماري
معماري در دوره هاي مختلف تار یخ، از پررونق ترین و برجسته ترین هنرها یی بوده است که ایرانیان بدان شناخته م ی شده اند . از د ی د حقوق ما لکی ت فک ري ای ن موضوع حا کی است از وجود حما یتی کارساز در تمام طول تار یخ از این رشته از هنر و افراد شاغل بدان؛ چه ، فرض پا یه اي این حقوق آن است ک ه هنر و خلا قی ت بدون حمایت رونق نم ی گیرد، چه رسد به آ نکه به حد اعلا ي خود رسد ، چنان ک ه هنرمعماري در طول تار یخ ایران رس یده است . حمای ت از هنر معمار ي در ای ران نه درشکل امروز ي آن و در قالب کپی رایت، بل که به صورت اش کالی که متناسب با زندگی سنتی و قد یمی در ایران بوده تا دوران معاصر آن را بر پاي و پو یا نگاه داشته است . در دوران مدرن ، تغ ییر اش کال و ملزومات زندگ ی و روابط انسان ها در جوامع صنعتی ومتأثر از تکنولوژي، تغ ییر ش کل حمایت از هنر و خلاقیت را تقریباً در همه جا ي دنی اسبب گشته است .
ادامه مطلب...
شنبه 21 بهمن 1391
ساخت، معرفی، حمل، نگهداری و خریداری نمونه تقلبی آثار فرهنگی- تاریخی (جرایم موضوع ماده 566 مکرر قانون مجازات اسلامی)
چکیده: به منظور حما یت از آثار فرهنگ ی- تار یخی منقول دربرابر جاعل ین و سازندگان1388 قانونگذار اسلام ی، قانون /4/ نمونه تقلبی و همچ نین خر یداران این آثار در تار یخ 8 الحاق یک ماده به عنوان ماده ( 566 ) مکرر به کتاب پنجم قانون مجازات اسلام یمصوب 1375 را تصو یب نمود . امري که هر چند د یر اتفاق افتاد، اما در زمینه حمای تاز این آثار نقطه عطفی به حساب م ی آید. در این ماده مقنن پنج رفتار مختلف ساخت نمونه تقلبی، معر فی، حمل ، نگهدار ي و خر ید این اش یا را جرم انگار ي نموده است . موضوع جرم در این ماده آثار فرهنگ ی- تار یخی منقول اعم از ایرانی وخارج ی است .این اعمال از لحاظ عنصر روا نی بعضاً با یکدیگر فرق می کنند.در طبق هبندي جر ایم بر حسب موضوع ، بزه هاي مندرج در این ماده را م ی توان در زمره جر ایم علی ه آسا یش عمومی قرار داد . این بزه ها از جمله جر ایم عمد ي است و بر این اساس بر اي تحقق آنها لازم است ، مسؤولیت مر تکب احراز گردد . نسبت به این جر م ها سازمان میراث فرهنگی یا سا یر دو ایر دول تی بر حسب مورد شا کی ی ا مدع ی خصوص ی محسوبمی شوند.
دکتر حسن پوربافرانی- حیدر منصوري، مجله پژوهش های حقوقی- شماره 20
ادامه مطلب...
شنبه 21 بهمن 1391
شمشیر کند عدالت در صیانت از میراث فرهنگی
قانونگذار در مقام پاسدار ي از م ی راث فرهنگ ی ای ن مرز پر گهر برخلاف معمول دستار ي بر چشمان فرشته عدالت بسته و شمش یر او را در نی ام مصلحت اندیشی هاي حق یقت سوز مقامات ادار ي گرفتار ک رده است . فروکاستن از ح یثی تعمومی جر ایم عل یه م یراث فرهنگ ی و قلب نارو اي ماه یت مل ی این آثار به مل ک یک سازمان دول تی موجب شده است که این تراژد ي تق نین ی رقم خورد ک ه شهروندان جامعه نتوانند عل یه اخلال به حق بهره مندیشان از میراث فرهنگ ی اعلام جرم کنند ونیز در مقام تعقیب فرهنگ س تیزان با مانع قانو نی روبه رو شود. در چن ین « دادسرا » حتیفضایی است که سوداگران فرهنگ و تار یخ کشور در سایه چتر ام نیت ی ک ه قانون برفرازشان گسترده است در آرامش اهداف شوم خود را عمل یاتی م ی کنند. این نوشتار برآن است با د میدن در نی حقوق بشر به ح کایت این واقعه پرداخته تا شکوائیه دیگر بر عدم اهتمام قانونگذار به صیانت از حق بهره مندي از میراث فرهنگی قلم خورد...
محمد هادی ذاکر حسین، مجله پژوهش های حقوقی- شماره 20
لینک مقاله...
شنبه 21 بهمن 1391
تأملی بر مفهوم و دامنه حقوق فرهنگی
این گزارش پژوهشی در امور آموزشی پژوهشی کمیسیون طی مرداد و شهریور 91 انجام شده و مخاطبان را با یکی از موضوعات حائز اهمیت در مجموع مباحث حقوق بشر آشنا می سازد. نویسنده گزارش سرکار خانم زهره سادات امیرآفتابی از همکاران پژوهشی کمیسیون تلاش کرده تا بر اساس موازین بین المللی حقوق بشر، ابعاد مختلف مفهومی و گستره حقوق فرهنگی را تبیین نماید...
ادامه مطلب...
شنبه 21 بهمن 1391
بررسی حقوق فرهنگی پناهندگان با تاکید بر کشور ایران
پژوهش مزبور توسط اینجانب زهره امیرآفتابی، در رابطه با حقوق فرهنگی پناهندگان و وضعیت انان در کشور ایران نوشته شده است....
ادامه مطلب...
شنبه 21 بهمن 1391
مطالعه آثار ادبی کلاسیک، مغز را تقویت میکند
تحقیقات صورت گرفته توسط پژوهشگران دانشگاه لیورپول نشان میدهد: مطالعه آثار ادبی کلاسیک شامل نثرهای پیچیده و اشعار به تقویت قدرت ذهنی و حتی افزایش روحیه افراد کمک میکند.
پژوهشگران در این مطالعه فعالیت مغزی 30 داوطلب را در زمان خواندن آثار ادبی کلاسیک و برجسته ادبیات انگلیسی مورد بررسی قرار دادند.
به گزارش ایسنا، در این تحقیق از نثرهای پیچیده نویسندگان سرشناسی مانند «ویلیام شکسپیر» و شعرایی مانند «تد هیوز»، «جان دان»، «الیزابت بارت» و «فیلیپ لارکین» استفاده شد.
در گام نخست، تأثیر لغات پیچیده، اصطلاحات و واژههای نامأنوس بر بخشهای مختلف مغز مورد ارزیابی قرار گرفت و در گام دوم تأثیر اشعار بعنوان یک ابزار درمانی بررسی شدند.
تصاویر اسکن مغزی نشان میدهد که فعالیت مغزی داوطلبان در هنگام مطالعه نثرهای ادبی پیچیده و اشعار بشدت افزایش پیدا میکند و بطور خاص نیمکره راست مغز که در ارتباط با حافظه اتوبیوگرافیک (اتفاقات زندگی شخصی) است، در زمان خواندن اشعار شاهد افزایش فعالیت است.
«فیلیپ دیویس» استاد زبان انگلیسی دانشگاه لیورپول و از پژوهشگران حاضر در این مطالعه تأکید میکند: آثار ادبی کلاسیک مانند بوستر موشک برای مغز هستند که باعث تقویت عملکرد و قدرت ذهنی، در کنار افزایش روحیه فرد می شوند.
«دیویس» خاطرنشان میکند: نتایج بدست آمده نشانگر نقش بسیار مفید نقش آثار ادبی برجسته برای ایجاد خلاقیت بویژه برای جوانان است.
به نقل از: ایسنا
دوشنبه 2 بهمن 1391
فردای سینما بهتر است
محمدحسین بدری:
حال سینمای ایران چنان است که گاهی باید بعد از تماشای یکی از شاهکارهای جماعت اهل و صاحب سینما، بروید سراغ فیلمهایی که مدتها قبل خریدهاید و ندیدهاید و چندتا از آنها را ببینید بلکه صناعت بهکل از یاد نبرید و آنچه با هزار ادعا روی پرده سینما به خوردتان دادهاند تصویری از «سینما»ی «ایران» ندانید! ...
ادامه مطلب...
دوشنبه 4 دی 1391
آسیبشناسی وبلاگنویسی در ایران

بیتردید ایران در وبلاگنویسی جایگاه مناسبی در دنیا داشته و دارد، در حالی که در سایر مقولهها و شاخصهای دیجیتال جایگاه قابل قبولی ندارد؛ اما شاید در یک جمله بتوان گفت که وبلاگ، ملموسترین رسانه مجازی در ایران است؛ وبلاگی که از همان ابتدای ظهورش در ایران مخاطب داشت و تاکنون فراز و نشیبهای متفاوتی را پشت سر گذاشته اما همچنان مخاطب خود را دارد.
اکثر قریب به اتفاق بلاگرهای (وبلاگنویسها) ایرانی تنها با انگیزه شخصی و نه نفع مادی و تجاری، وبلاگ خود را به روز میکنند و دنبال حامی دولتی و خصوصی نیستند...
ادامه مطلب...
دوشنبه 20 آذر 1391
' تار ' از پود ایرانیها گسست

دیگر از این پس دنیا ساز 'تار' را به نام کشور آذربایجان میشناسد. سازی که بنا بر استنادات تاریخی با تار و پود ایرانیها پیوند خورده، یونسکو در هفتمین نشست میراث معنوی به نام کشور همسایه ثبت کرد. این اقدام کارشناسان موسیقی و دوستداران هنر و میراث فرهنگی ایران را متعجب کرد. اکنون افکار عمومی در جستجوی پاسخ این سوالاند که سازمان میراث فرهنگی چه برنامهای برای بازگرداندن این تار به نام ملت ایران دارد؟..
ادامه مطلب...
دوشنبه 20 آذر 1391
ساخت سازهای سنتی، هنری که فراموش میشود

ساخت سازهای سنتی را می توان در شمار هنرهای دستی بهشمارآورد اما سازندگان اینگونه سازها از پشتیبانیهای مادی و معنوی سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی، بیبهرهاند. از اینروست که سازندگان اینگونه از سازها، مهجور مانده و کارگاههای ساخت ساز، یکی پس از دیگری تعطیل میشوند...
ادامه مطلب...
شنبه 18 آذر 1391
میراث ایران؛ اعتبار فرهنگی برای کشورهای همسایه

ثبت ساز' تار' به عنوان میراث فرهنگی کشور اذربایجان درکنار آثارثبت شده دیگر همانند سماع مولانا و هنر عاشیقها در فهرست میراث مادی، معنوی این کشور و ترکیه در سالهای گذشته، این سوال را مطرح میکند که چه معیارهایی در تعیین اولویت برای معرفی آثار فرهنگی مادی و معنوی ایران به یونسکو وجود دارد که همچنان راه را به روی بهرهگیری یک سویه از میراث فرهنگی ایران بدون آنکه سهم و نام ایران درثبت این اثار مشترک برده شود، برای همه کشورهای همسایه باز میگذارد؟
ادامه مطلب...
شنبه 18 آذر 1391
چهكسي صلاحيت انتخاب موسيقي براي نمايشهاي راديويي را دارد؟
یکی از مهمترین عواملی که در نمایشهای رادیویی مطرح است، به موسیقی و استفاده درست از آن مربوط میشود. در حال حاضر تهیهکننده مسئولیت انتخاب موسیقی نمایش رادیویی را بهعهده دارد. اگرچه نویسنده نیز میتواند با توجه به حس و حال نمایش سازیا موسیقی خاصی را به تهیهکننده پیشنهاد دهد اما در نهایت این تهیهکننده است که به آرشیو موسیقی رادیو دسترسی داشته و با توجه به تجربه خود موسیقی یک نمایش را انتخاب میکند. از سوی دیگر فرایند تولید در رادیو با تولید در تلویزیون و سینما تفاوت دارد و به همین دلیل است که برای نمایشهای رادیویی موسیقی نوشته نمیشود...
ادامه مطلب...
دوشنبه 6 آذر 1391
نمایش رادیویی از گذشته تا حال، درگذر زمان
مهدی قنبر:
رادیو و برنامههای آن برای شنوندگان و مخاطبان در سن و سالهای مختلف یادآور خاطرات بسیاری از گذشتههای دور و نزدیک است...
ادامه مطلب...
دوشنبه 6 آذر 1391
نابودي شبکه سينماي خانگي نزديك است
مساله قاچاق فيلم مدتهاست که در حاشيه مسائل سينمايي کشور به گوش ميرسد. اما اين امر يک موضوع حاشيهاي نيست که در حد يک مساله جزئي به آن پرداخته شود. قاچاق فيلم و صدمه آن به شبکه نمايش خانگي سالهاست که مورد انتقاد دستاندرکاران است. شبکهاي که در اوضاع نابسامان اين روزها حال و روز خوشي ندارد تا آنجا که اتحاديه شرکتهاي ويدئو رسانه(شبکه سينماي خانگي) ايران در بيانيهاي با اشاره به رخدادهاي نامطلوب چند روز اخير در شبکه سينماي خانگي کشور، از ناهماهنگي در برخي بخشهاي وزارت ارشاد و تعدد مراکز قانونگذاري و تصميم گيري مرتبط با شبکه سينماي خانگي در اين وزارتخانه انتقاد و خطر نابودي قريبالوقوع شبکه سينماي خانگي و رشد بيرويه فعاليت شبکه غيرمجاز محصولات فرهنگي را يادآور شد...
ادامه مطلب...
دوشنبه 6 آذر 1391
زبانی که دیگر زبان ما نیست
سیاستهای فرهنگی کشور بهطور طبیعی تابع عملکرد و رفتار یک نهاد یا دستگاه اجرایی خاص (در اینجا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) نیست بلکه هماهنگی یا عدمهماهنگی میان نهادهای قانونگذار، سیاستگذار و مجری مانند سازمان صداوسیما، سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، شورایعالی انقلاب فرهنگی، فرهنگستان زبان و ادب فارسی، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم و شهرداریها، سیاستهای کلی فرهنگی کشور تدوین میشوند. ..
ادامه مطلب...
یکشنبه 14 آبان 1391
حقوق فرهنگی در جهان امروز
حقوق فرهنگی از جمله انواع و اقسام حقوق بشر است که کمتر مورد توجه و گفتگو قرار گرفته است؛ تا آنجا که حتی برخی منکر آن شده و یا حداقل وظایف و تکالیف دولت در برابر آن را انکار می کنند.
این در حالی است که فرهنگ هر جامعه هویت و موجودیت آن جامعه را تشکیل می دهد و وجه تمایز انسان از دیگر مخلوقات است. تعریف فرهنگ، حقوق فرهنگی و نقش دولت ها در قبال آن، همگی بسته به تعریفی است که از انسان، جهان و دولت ارائه می شود و به همین جهت حقوق فرهنگی از بحث برانگیزترین موارد اختلاف ما با غرب است...
ادامه مقاله...
دوشنبه 1 آبان 1391
مقاله حقوق فرهنگی
این مقاله در مجله آموزش علوم اجتماعی جهت استفاده معلمان و دبیران محترم به چاپ رسیده است. مقاله ترجمه ای از مقاله ی Janusz Symonides توسط آقای محمد رضا حسن زاده می باشد...
مشاهده مقاله...
دوشنبه 1 آبان 1391
حقوق فرهنگی
«حقوق فرهنگی» عنوان مقاله ای است که در بهار 1389 توسط جناب آقای مهدی حبیبی در مقطع کارشناسی مدیریت امور فرهنگی تهیه شده است. این مقاله در دو بخش تهیه شده است که بخش اول آن به بررسی مفهوم حقوق فرهنگی و ارتباط ان با سایر رشته های حقوقی اختصاص یافته است و در بخش دوم به بررسی اصول کلی از حقوق فرهنگی به طور مختصر پرداخته شده است. برای دریافت PDFمقاله به لینک زیر مراجعه نمایید...
دریافت مقاله...
دوشنبه 1 آبان 1391
تهیهی پروندههای ثبتی توسط NGOها چقدر از دغدغهها را پوشش میدهد؟
یک کارشناس حوزهی میراث فرهنگی معتقد است: علاقه، تعهد و تخصص نیاز امروز میراث فرهنگی است. با این وجود، باید دید تهیهی پروندههای ثبتی آثار تاریخی توسط دوستداران میراث فرهنگی چقدر دغدغههای این حوزه را پوشش میدهد.
قدیر افروند در گفتوگو با خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با تأکید بر لزوم تقدم تخصص بر علاقه در این حوزه، بیان کرد: هرچند علاقهی دوستداران میراث فرهنگی برای انجام چنین کارهایی جای تحسین دارد، ولی این روند زیاد امیدوارکننده نیست. در حالی که مشکلات زیادی در شورای ثبت آثار تاریخی وجود دارد و هنوز برخی از آنها برطرف نشدهاند و گاهی نادیده گرفته میشوند، چرا باید به سمت نهادهایی رفت که فقط به این حوزه علاقه دارند و در بسیاری از مواقع، تخصصی در این زمینه ندارند.
وی که در سالهای 1380 تا 1390 عضو شورای ثبت آثار تاریخی در تهران بود، ادامه داد: شورای ثبت آثار تاریخی امسال تنگهی واشی را به ثبت رساند و تعداد زیادی از پروندههای استان تهران رد شدند. حال اگر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مهمترین متولی این حوزه است، چرا باید در یک نشست، این دو اتفاق رخ دهد و از عهدهی این کار نتواند بهخوبی برآید. هرچند این موضوع جدیدی نیست و در گذشته نیز با ضعفهایی در این زمینه مواجه بودیم.
او با بیان اینکه دههی 80 اوج ثبت آثار تاریخی کشور بود، گفت: اگر در دورههای گذشته، قانونی تصویب شد که آثاری که قدمت آنها تا پایان دورهی زندیه است، تاریخیاند، اکنون بیش از 100 سال از تصویب آن قانون میگذرد و به همین دلیل در دههی 80 تعدادی از این بناها ثبت شدند که خود یک سابقه برای ثبت آثار تاریخی بود.
افروند اظهار کرد: هرچند توانمندی یک سازمان مردمنهاد و فرصتی که برای آن در انجام چنین اقداماتی پیش میآید، قابل تحسین است، ولی این همه مانور، در شأن سازمانی به بزرگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیست.
او افزود: این کار بهگونهای یک بیانگیزگی برای ثبت اثار تاریخی ایجاد میکند و اگر ما بهعنوان متولیان اینقدر برای ثبت یک اثر تاریخی بیانگیزه برخورد کنیم، قطعا برای حفاظت و دفاع از این آثار نیز هزینهی چندانی نمیکنیم. بنابراین روندی که برای ثبت آثار تاریخی پیش گرفته شده است، جای ذوقزدگی ندارد مگر اینکه سیاست روشنی در این زمینه داشته باشیم و در قبال مشارکت بخش خصوصی متخصص، قانونمند عمل کنیم.
به نقل از: خبرگزاری میراث فرهنگی- 23 مهر 1391
شنبه 29 مهر 1391
آشنایی با جولیان آسانژ

جولین آسانژ (به انگلیسی: Julian Paul Assange) متولد ۳ ژوئیه ۱۹۷۱ جولیان آسانژ، ناشر، روزنامهنگار، برنامهریز کامپیوتر، کنشگرای اینترنت و یکی از بنیانگذاران سایت ویکیلیکس و سردبیر آن است. ویکیلیکس جارچی و مجرایی برای افشاگری خبرها با هدف آفریدن حکومتهای باز است. آسانژ در جوانی پیش از آنکه برنامهریز کامپیوتر شود هکر بود. او در کشورهای زیادی زیسته و در بسیاری از مناطق دنیا در بارۀ آزادی بیان، سانسور و روزنامهنگاری کندوکاوگر و تحقیقی سخن راندهاست. ویکیلیکس مطالبی در بارۀ کشتارهای غیرقانونی در کنیا، ریختن مواد زهرآگین دورریختنی در ساحل عاج، کتابهای راهنمای چرچ ساینتولوژی (کلیسای علمشناسی) Church of Scientology رویههای خلیج گوآنتانامو و بانکهایی مانند کوپتینگ و جولیوس بائر منتشر کردهاست. در ۱۳۸۹ ویکیلیکس اسناد جنگ عراق و اسناد جنگ افغانستان را در بارۀ درگیری امریکا در این جنگها منتشر کرد که برخی از آنها اسناد محرمانه بودهاست. در ۲۸ نوامبر ۱۳۸۹ ویکیلیکس و پنج همکار مطبوعاتی اشپیگل، نیویورک تایمز، لوموند، گاردین وال پایس شروع به انتشار شنودهای دیپلماتیک امریکا کردند.
آسانژ چندین جایزه برنده شده و نامزد چند جایزه شدهاست، از جمله جایزههایی که برنده شدهاست، جایزۀ رسانه بخشش (عفو) بینالمللی برای انتشار کشتارهای غیرقانونی در کنیا و برگزیدۀ خوانندگان برای شخصیت سال ۱۳۸۹ مجلۀ تایمز بودهاست. .
ادامه مطلب...
یکشنبه 23 مهر 1391
گزارش از جايگاه اخلاق رسانه اي در ايران
مفهوم اخلاق رسانه اي در کشورهاي مختلف، متفاوت است. با وجود يکسان بودن برخي اصول چون توجه به صحت و سقم اخبار و رعايت حريم هاي خصوصي و شخصي بازهم برخي از اين اصول در بخش هاي مختلف حتي ميان رسانه هايي چون راديو، تلويزيون و رسانه هاي مکتوب و مجازي يک کشور متفاوت است. البته در برخي اوقات مشاهده مي شود که اصول اخلاق رسانه اي و حرفه اي آنچنان که بايد در ميان رسانه ها رعايت نمي شود و اين امر دغدغه اصحاب آکادميک و رسانه اي دانشگاهي و حرفه اي شده است. بدين منظور گزارشي درباره بازتعريف مفهوم اخلاق رسانه اي و راهکارهاي دستيابي بدان تهيه شده که مي خوانيد...
ادامه مطلب...
ﺳﻪشنبه 4 مهر 1391
جنگهای سرنوشتساز ایران

هفته دفاع مقدس، یادآور 8 سال جنگ تحمیلی ایران و عراق است. جنگی که صدام سودجو را برآن داشت تا از انقلاب تازه بدستآمده استفاده کند و با این تصور که ایران ناآرام است، درصدد فتح این آب و خاک برآید، اما نمیدانست معادله را اشتباه خواندهاست. در این میان همواره در طول تاریخ جنگهایی بوده که سرنوشت ایران را تغییر دادهاست...
ادامه مطلب...
ﺳﻪشنبه 4 مهر 1391
آذربایجان شرقی؛ میراثی روی زلزله

آذربایجان شرقی؛ میراث روی زلزله عنوان مقاله ای است که توسط سیمسن دخت گودرزی به بهانه زلزله فاجعه بار اخیر آذربایجان شرقی نوشته شده است و در آن به معرفی میراث فرهنگی این استان به صورت ارزشمندی پرداخته شده است که در مباحث حقوق فرهنگی بالاخص حق بر دسترسی بر میراث فرهنگی و حفاظت آنان محل تامل است...
مطالعه متن...
ﺳﻪشنبه 28 شهریور 1391
کتيبه نويسي و يادگار نوشتههاي فرا هخامنشي و تاثيرات مخرب آن بر روي آثار تخت جمشيد
در ميان نواحي و مناطق مهم باستاني و تاريخي سرزمين ايران مي توان به قسمتي از سرزمين پارس بنام دشت مرودشت اشاره نمود.اين منطقه را مي توان زادگاه هخامنشيان،تختگاه ساسانيان و پرچمدار شهر نشيني دنياي باستان و پيش از تاريخ معرفي کرد.
وجود آثار باستاني مانند تخت جمشيد،نقش رستم،نقش رجب،شهر تاريخي استخر،تپه ها و محوطه هاي پيش از تاريخي مانند باکون،جري ،مشکي،گپ و... بر اهميت تاريخي و باستاني اين دشت حکايت دارد.اما از طرفي وجود حجم عظيمي از کتيبه هاي سنگي از دوره هخامنشيان تا ادوار مختلف اسلامي و در نهايت قرون معاصر خود دليلي بسيار واضح و مبرهن بر اهميت اين سرزمين در تمامي ادوار گذشته تا به حال است...
ادامه مطاب....
ﺳﻪشنبه 28 شهریور 1391
یک حقوقدان در رابطه با گرفتن پروانه هتل ها: حقوق قانونی افراد را جز با رای دادگاه، نمیتوان گرفت

شنیدهها حاکی از آن است که طبق ابلاغیههای جدید سازمان میراث و گردشگری به هتلداران، پروانه بهرهبرداری هتلها در شرایطی که استانداردسازی نشدهباشند تمدید نخواهد شد.
"محمدعلی دادخواه" وکیل پایه یک دادگستری با اشاره به آنکه حقوق مکتسبهای که اشخاص حقوقی و حقیقی کسب کردهاند، جز از طریق دادگاه نمیتوان گرفت، به CHN گفت: «حق مکتسب از منظر قانون همواره پایدار است بر همین اساس در قانون آیین دادرسی میخوانیم، به مجرد آنکه حق یا دینی برای کسی ایجاد شد اصل بر بقای آن است. این اصل در فقه اسلامی و حقوق ما به عنوان اصل استصحاب قلمداد میشود، چنانکه گفته میشود: «الاستصحاب بقا کان الی ما کان» به معنای آن است که به مجرد اینکه حق بوجد آمد اصل استمرار و بقای آن است که نمیتوان آنرا قطع کرد و صاحب حق منفصل کنیم.»
وی افزود: «در ثانی، قانون مدنی ما صراحتا اعلام میکند که اصل بر آن است که قانون اطل ماسبق نمیشود به این معنا که قانون نسبت به آینده نظر دارد نه نسبت به گذشته بر این مبادی اگر در چارچوب قانون، هتلی ساخته شد و موازین روز ساخت خود را دارا بود، قائده این نیست که ما آنهارا با قانونی که امروز میگذاریم از آن حقوقی که دیروز بدست آورده بودند منع کنیم و آنهارا از برخورداری از حقوق مکتسبه پیشینشان محروم کنیم.»
دادخواه تصریح کرد: «اما به رقم این بایدهای غیر قابل انکار، بایدهای مهمتری نیز وجود دارد که برابر با ماده 9 قانون مدنی باید آنهارا معتبر بدانیم. باید توجه داشت که ما به معاهدات جهانی میپیوندیم و در این میان باید موازین بینالمللی را در این خصوص مد نظر قرار دهیم. به طور مثال هنگامی که عنوان میشود یک هتل باید خدمات و امکانات خودرا مطابق با استانداردها تغییر دهد تا منطبق با مواردی که در معاهدات بینالمللی عنوان شده باشد باید مطابق با آنها عمل کنیم و بپذیریم.»
این وکیل پایه یک دادگستری معتقد است: «بعید به نظر میرسد که در منطقه خاور میانه و به ویژه در منطقه ما که اصولا استانداردها با معیارهای استانداردهای اروپایی برابر نیست، همه استاندارهای جهانی رعایت شود. ذات داشتن هتل نمودی از توسعه است. در این میان نسبت به حسن پیشرفت و توسعه کشورها،همبستگی باید به گونهای باشد که باید بیشتر این استانداردها را درخصوص هتلهایی که در دست ساخت است یا در آینده تاسیس میشود یا آنچه که برای توسعه سرزمین مفید میدانیم مد نظر قرار دهیم.»
وی با تاکید بر آنکه، در هر صورت باطل کردن و از اعتبار انداختن حق مکتسب موکول به رعایت تشریفات خاص قانونی است که با یک بخشنامه نمیتوان آنرا اعمال کرد گفت: «با توجه به تفکیک قوا از یک سو و تفکیک مسئولیتها از دیگر سو و اساسنامهای که برای هریک از سازمانها و ارگانها تعریف شده، جانمایی و ضرورت و پرداختن به این کار در حیطه کاری هر یک بخشها عنوان شدهاست. در این میان شرح وظایف خاصی برای استانداری، فرمانداری، سازمان میراث و گردشگری، اماکن و سایر سازمانها تعریف شده که باید در چارچوب آن عمل شود.»
به نقل از: خبرگزاری میراث فرهنگی 18 شهریور 1391
شنبه 18 شهریور 1391
چهار نکته درباره متون نمایشی / نمایشنامه، چیستان و معما نیست
این متن نوشته ای کوتاه توسط محمد ناظری در رابطه با اشکالات متداول در نمایشنامه نویسی در ایران است. وی دلیل عدم پذیرش بسیاری از نمایشنامه ها در جشنواره های مختلف را در چهار نکته عمده مورد بررسی قرار می دهد...
ادامه مطلب...
شنبه 18 شهریور 1391
انتقاد از حذف دختران براي رشته معدن
اعتماد| بازنگري 270 رشته دانشگاهي، راه اندازي 18 دانشگاه تك جنسيتي و انتقاد بنيانگذار دوره دكتري معدن به حذف اين رشته براي دانشجويان دختر از جمله اخبار اين روزهاي دانشگاه هاست. بازنگري رشته هاي علوم انساني چند سالي است كه ماموريت وزارت علوم است. در همين راستا روز گذشته مديركل دفتر برنامه ريزي آموزش عالي وزارت علوم با بيان اينكه بازنگري 270 رشته دانشگاهي در دستور كار كميته هاي برنامه ريزي شوراي برنامه ريزي وزارت علوم قرار دارد، به ايسنا گفت: بازنگري 30 رشته دانشگاهي توسط كميته هاي مربوطه تاييد شده است و تا پايان مهر ماه در دستور كار شورا قرار مي گيرد و در صورت تصويب نهايي به دانشگاه ها ابلاغ مي شود. به گفته سعيد قديمي، نيمي از 30 رشته تاييد شده در كميته هاي برنامه ريزي، مربوط به علوم انساني و مابقي مربوط به ساير رشته هاست. ...
ادامه مطلب...
دوشنبه 6 شهریور 1391
ارتباطات، اینترنت و المپیک
المپیک به عنوان بزرگترین رویداد ورزشی جهان در میان رویدادهای فرهنگی جهان از جایگاه ویژه ای برخوردار است و حتی می توان از ان به عنوان محیطی جهت فرهنگ سازی و پیشبرد اهداف فرهنگی استفاده نمود. متن حاضر نیز به بهانه ی برگزاری و اتمام رقابت های المپیک 2012 ا گزارش کوتاهی از المپیک و تاثیر ارتباطات امروز در این پدیده ارائه داده است. ..
ادامه مطلب...
شنبه 4 شهریور 1391
سینمای ایران در میان اختلاف مسؤولان، از دست میرود ؛
در هیچ کدام از دهههای شصت، هفتاد و حتی هشتاد ندیده بودیم که یک سینما در مرکز شهر، در روز پایانی هفته و آن هم در ساعات شبانگاهی، نمایش فیلمهایش را با پنج تماشاگر برگزار کند، اما حداقل دو سه ماه است که شخصا چنین وضعیتی را در سینماهای تهران میبینم. ...
ادامه مطلب...
شنبه 4 شهریور 1391
چراغ اكران را چهكسي خاموش كرد
سینمای ایران یکی از موفق ترین حوزه های هنری ایران در سال های گذشته جهت معرفی و پذیرش در میان هنرهای جهانی بوده است. اما امروزه متاسفانه ما با جهت گیری های نا هماهنگ و غیر مسئولانه در زمینه این هنر شاهد نابودی تدریجی آن و از دست رفتن جایگاه واقعی هنر هنرکندان توانای ایرانی در این زمینه هستیم. بد نیست پژوهش و تحلیل هایی در باب تامل در چالش های این حوزه هنری و رفع آنان صورت گیرد. در این زمینه به خصوص در زمینه حقوق سینما ما با چالش های اساسی روبرو هستیم. تحلیل کوتاه زیر تا حدودی مشکلات هنرمندان این حوزه را در موازی کاری های اجرایی به تصویر می کشد...
ادامه مطلب...
شنبه 4 شهریور 1391
آسيب شناسي مزاحمت هاي تلفني و کلاهبرداري هاي نوظهور
جمع بندي اخبار و بررسي نتايج حوادث رخ داده و آسيب شناسي مزاحمت هاي تلفني و کلاهبرداري هاي نوظهور از طريق پيامک ها، به ما مي گويد که بايد حول محورهاي زير متمرکز شويم: نخست امکان شناسايي دقيق و سريع هويت ارسال کننده پيام است كه بايد اساس کار شرکت هاي مخابراتي باشد. زيرا تمام خسارت ها به اين نقطه برمي گردد. از نظر روانشناسي، مزاحم ناشناس و از راه دور که امنيت رواني فرد يا خانواده اي را نشانه گرفته و از انجام اين کار قصد رسيدن به هدفي را داشته و يا به علت بيماري روحي و رواني از انجام اين عمل ارضا مي شود، تنها تکيه گاهش گمنامي است. پس بايد با اقتدار سازمان هاي حامي امنيت شهروندان، اين امکان از اين تبهكاران سلب شود...
ادامه مطلب...
شنبه 4 شهریور 1391
سيم كارت هاي اعتباري دغدغه مردم و مسئولان
تماس هاي تلفني و پيامك هايي كه از طريق سيم كارت هاي اعتباري ارسال مي شود امروزه به كابوس وحشتناك بسياري از خانواده ها مبدل شده است.
مشكلات اساسي رديابي اين سيم كارت ها و هزينه هايي كه بر دوش پليس و دستگاه قضا مي گذارد نيز موضوع مهم ديگري است كه لزوم توجه به آن و انديشيدن تدابيري براي پيشگيري از گسترش آن را در جامعه بيش از پيش به مسئولان گوشزد مي كند. با وجود قوانيني كه در سال هاي اخير براي ثبت مشخصات خريداران اين سيم كارت ها به تصويب رسيد اما متاسفانه همچنان شاهد بروز تخلفات و جرايمي در اين زمينه هستيم كه حكايت از ناكافي بودن قوانين و بي توجهي مسئولان به معضل سيم كارت هاي اعتباري تلفن همراه در كشور دارد. هنوز هم دكه ها و مغازه هايي وجود دارند كه به راحتي سيم كارت هاي اعتباري تلفن همراه را بدون هيچ قاعده و ضابطه اي مي فروشند و زمينه سوءاستفاده هاي تبهكاران و خلافكاران را براي ارتكاب جرم و از هم پاشيدن كانون خانواده ها فراهم مي كنند. اين در حالي است كه متاسفانه در سايه ضعف دستگاه هاي مسئول شاهد بروز انواع جرايم خشن و سياه از طريق همين سيم كارت ها هستيم.
ادامه مطلب...
شنبه 4 شهریور 1391
نپذیرفتن کپیرایت قابل توجیه نیست
این مطلب نقدی کوتاه بر عدم پذیرش قانون کپی رایت و بی توجهی به حوزه مسئله کپی رایت است...
ادامه مطلب...
چهارشنبه 1 شهریور 1391
نگاهي به تاثير اجتماعي- فرهنگي ماهواره در جهان
این تحلیل رویکری از تاثیرات اجتمتاعی فرهنگی وسایل ارتباطی جدید امروزی از جمله ماهواره در جوامع ارائه می دهد. شاید راهکار مطروحه در این متن برای جلوگیری از اثرات مضر این وسایل ارتباطی مد نظر ما نباشد اما تحلیل های ارائه شده از تاثیرات این رسانه های مدرن قابل تامل است...
ادامه مطلب...
چهارشنبه 1 شهریور 1391
کپی رایت و مافیای ادبی

این مقاله به بررسی وضعیت ترجمه و مترجمی در کشور ایران در نگاهی کوتاه و مفید پرداخته است که در سایر کارهای علمی و ادبی مرزو بوم ما نیز قابل تامل است...
ادامه مطلب...
چهارشنبه 1 شهریور 1391
سموتیک و پراگماتیک

این مقاله در یک تحلیل تئوریک، در پی تعریف سموتیک برای آشکار ساختن تمایزهای ان با پراگماتیک و سمیولوژی می باشد...
ادامه مطلب...
چهارشنبه 1 شهریور 1391
نظام جامع رسانهها برروي ميز مجلسيها

شايد در شرايطي كه اطلاعات كامل و جامعي درباره نظام جامع رسانهها در دست نيست صحبت كردن درباره اين نظام و جزئيات آن سخت باشد اما اين نظام با اين عنوان براي مطبوعاتيها و اهل رسانه نامي آشناست كه چيزي نزديك به 9 سال است در انتظار تدوين آن ازسوي دولت و نهايتا مجلس هستند.
نظام جامع رسانهها همان اصلاحيه قانون مطبوعات است كه سالهاست در دست تدوين بوده و انتظار جامعهي مطبوعات كشور براي آگاهي از تعريفهاي اين نظام رسانهيي است تا شايد پارهاي از مشكلات حوزهشان به دست اين نظام انجام شود.
با گذشت سه دوره معاونت امور مطبوعاتي ارشاد در طول اين سالها، انتظار ميرود اين قانون تاپايان سال 1392 كه مصادف با تكميل قانون برنامه پنجم توسعه است تصويب شود.
ادامه مطلب...
چهارشنبه 1 شهریور 1391
بهره ما از ثبت میراث جهانی
چهل سالگی «معاهدة حفظ میراثِ جهانی» فرصتی است تا ما نیز سری به عقب برگردانیم و کارنامه خود را در این زمینه مرور کنیم و بپرسیم آیا این کارنامه رضایت بخش است؟ واقعیت این است که حدود چهار دهه از تاریخ تصویب این میثاق نامة جهانی می گذرد و ما فقط 15 اثر در فهرست میراث جهانی به ثبت رسانده ایم... راهکارهای حل این چالش را از زبان شهرام زارع باستان شناس و سردبیر مجله باستان پژوهی می شنویم...
متن کامل مقاله...
دوشنبه 19 تير 1391
سایکوگرافی یا نمودار روان شناختی جمعیتی در بازاریابی توریسم
بررسیهای سایکوگرافیک که با عبارت اختصاری 'متغیرهای IAO' به معنی علایق ، فعالیتها و دیدگاهها نیز شناخته میشود، مشخصا با متغیرهای جمعیت شناختی (نظیر سن و جنسیت ) و متغیرهای رفتاری تفاوت آشکاری دارد، و امروزه در صنعت گردشگری و تبلیغات به ابزاری مهم برای سیاستگذاران دنیای تجارت ازجمله بازاریابی گردشگری مبدل شده است.
تغیرهای سایکوگرافیک، چه در حوزه بازاریابیهای جاری چه در بخش تجارت و اقتصاد و چه در تحقیقات مرتبط بامسائل اجتماعی و به طورکلی، در هر موضوعی که مورد استفاده قرارگیرد.این متغیرها مطالعاتی است که بیش از هرچیز با شخصیت فردی، ارزشها، دیدگاهها، علایق یا سبک زندگی ارتباط دارد. این روش پژوهشی به تازگی در صنعت گردشگری و تبلیغات به ابزاری مهم برای سیاستگذاران دنیای تجارت ازجمله بازاریابی گردشگری مبدل شده است...
مطالعه بیش تر...
دوشنبه 5 تير 1391
پلکان شرقی کاخ آپادانا
به نقل از: میراث فرهنگی
در ميان همة بناها و تأسيسات تخت جمشيد، پلكان هاي آپادانا از اهميت ويژه اي برخوردار است. دو پلكان عظيم مشابه كه از دو طرف حياط هاي شمالي و شرقي آپادانا، به صفه سنگي كه اين بنا روي آن ساخته شده بالا مي آيد. ..
ادامه مطلب...
دوشنبه 5 تير 1391
تعهدات ایران در رابطه با حقوق فرهنگی معلولان
تعهدات جمهوری اسلامی ایران درزمینه حقوق افراد دارای معلولیت
شماره پانزدهم مجله حقوق خصوصی؛
سید احمد طباطبایی، سعید نوری نشاط
این مقاله با توجه به پبوستن ایران به کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت درسال 1388 و تصویب قانون جامع حمایت از حقوق معلولان 1383تهیه شده است...
ادامه مطلب ...
شنبه 27 خرداد 1391
تفکر انتقادی مهمترین دستاورد فلسفه/ استخراج مباحث کاربردی از فلسفه
تفکر انتقادی مهمترین دستاورد فلسفه/ استخراج مباحث کاربردی از فلسفه |
فیلسوفان جهان معتقدند که مهمترین دستاورد فلسفه تفکر انتقادی است و فلسفه میتواند به طور مستقیم و غیر مستقیم به مباحث کاربردی بپردازد. |
به گزارش خبرنگار مهر، در مورد این موضوع که فلسفه چه کارکردهایی باید داشته باشد دیدگاههای مختلفی وجود دارد. برخی معتقد هستند که فلسفه باید به کار زندگی بیاید. برخی نیز معتقد هستند که اهمیت فلسفه در ایجاد تفکر انتقادی باز می گردد...
|
ادامه مطلب...
شنبه 27 خرداد 1391
وضعیت حقوق فرهنگی زندانیان در زندان های ایران
ﺳﻪشنبه 23 خرداد 1391
بررسی نظریه تفسیری جدید کمیته حقوق بشر سازمان ملل در حیطه آزادی نظر وبیان
اخیرا امور تحقیق وپژوهش کمیسیون نظریه تفسیری یاد شده را در نشستی علمی با حضور اساتید و حقوقدانان مورد بررسی قرار داد.هم چنین دو گزارش در این خصوص منتشر نمود که اولی تلخیصی از نظریه به همراه برخی اطلاعات وداده های مرتبط را در دسترس مخاطبان قرار می دهد ودومی، ترجمه کامل نظریه است . آنگونه که امور پژوهشی کمیسیون اعلام داشته است در مورخ 2/9/90 قرار است این نظریه توسط کمیسیون وپژوهشگاه حوزه ودانشگاه در نشستی علمی در قم از منظر اسلامی نیز نقد وارزیابی شود. علاقمندان به ملاحظه دو گزارش منتشره کمیسیون به لینک زیر مراجعه نمایند:


شنبه 14 آبان 1390