عرصه های فرهنگی و حقوق بشر

نگاهی بر ریشه‌های منازعه و مشارکت انسان شناسی در مباحث حقوق بشر

مقدمه: انسان شناسی ازجمله علوم بین رشته‌ای است که سعی در برخورداری از دیگر زمینه‌های فکری برای حل مسائل فرهنگی دارد، این رویکرد باعث گسترش و نفوذ این رشته علمی در میان دیگر علوم است اما علاوه براین بقیه علوم نیز حتی برخی اوقات بالاجبار از تحلیل های انسان شناختی استفاده میکنند، بخصوص زمانی که فرضیات انها پاسخگوی مسائل جدید انسانی نیستند.

مباحث حقوق بشری جدید ازجمله زمینه‌های مهم انسانی هستند که سازمانها و ارگانهای بین‌الملی برای حل انها به بن‌بست رسیده‌اند. رابطه انسان شناسی و حقوق بشر، که هردو ازجمله علوم بشدت بین‌رشته‌ای هستند و ازهمه‌ی داده‌های بشری برای حل معظلات معاصر استفاده میکنند؛ به زمان تدوین چارچوب حقوق بشر در سازمان ملل متحد بازمیگردد. از سال 1948 سازمان ملل سعی دارد جامعه‌ای جهانی ایجاد کند، جامعه‌ای براساس چارچوبی مشترک بین تمام ملل که خاصیت اجرایی داشته باشد و مورد توافق همه‌ی ملت های عضو باشد. این چارچوب استانداری مشترک که عملکرد یکسان بین ملت‌ها را توصیه مینماید مبنای کارخویش قرار داد...

ادامه مطلب...

دوشنبه 20 آبان 1392

سازسازی هنوز جزو مشاغل سخت نیست

در حالیکه تنفس مداوم سم سیانور و آرسنیک جان سازندگان سازهای ایرانی را می‌گیرد هنوز این حرفه در تقسیم بندی مشاغل جزو مشاغل سخت به حساب نمی‌آید و سهم نهادهای متولی در حمایت از آنها تنها بیمه است. در عوض سازندگان سازهای ایرانی ملزم به رعایت کردن نکاتی هستند که نهادهای متولی برایشان تعیین می‌کنند...

ادامه مطلب...

دوشنبه 20 آبان 1392

مداحی عاشورا جای نقد سیاستمداران نیست/ روزگاری سقا بودم و زمانی طفل مسلم

بهروز رضوی که محرم‌های کودکی‌اش در شهر یزد سپری شده‌اند از برخورد برخی مداحان این روز و روزگار با واقعه کربلا گلایه دارد و برخورد خودمانی و محاوره‌ای با واقعه عاشورا و شخصیت‌های آن را نمی‌پسندد و می‌گوید نباید یک مداح در میانه روضه عاشورا به نقد سیاستمداران بپردازد...

ادامه مطلب...

دوشنبه 20 آبان 1392

جرم انگاری دور زدن فیلترینگ

هر گونه استفاده غیرمجاز از رایانه‌ها و فناوری رایانه‌ای نوعی جرم رايانه‌اي به شمار می‌رود. تاکنون استفاده از رایانه برای از بين بردن، خراب كردن و دزدي اطلاعات جرم انگاری شده است همچنین كارهايي از قبيل كلاه‌برداري‌هاي الكترونيك، سوء استفاده از تجهيزات، جا زدن خود به جاي كس ديگر و اخلال در سیستم‌ها از جمله جرم‌های رايانه معمول به حساب می‌آید.

اما يك عمل خلاف رايانه‌اي لزوماً وارد كردن خسارت فيزيكي به يك تجهيز يا يك سيستم نیست بلكه گاه فقط دسترسي به بعضي اطلاعات حساس يا محرمانه مي‌تواند جرم باشد؛ به تازگی نیز جرم انگاری استفاده از نرم‌افزارهایی به نام فیلترشکن (وی. پی. ان) که باعث دور زدن سیستم فیلترینگ و دسترسی به محتوای تمام سایت‌های غیر مجاز می‌شود مورد توجه قرار گرفته و در انتظار تصویب است...

ادامه مطلب...

دوشنبه 20 آبان 1392

تأملی بر مکتب فرهنگ و شخصیت یا انسان شناسی روانشناختی

مکتب فرهنگ و شخصیت از شاخه های فرعی و اصلی انسان شناسی فرهنگی است که به دنبال مطالعه فرهنگ از چارچوب شخصیت است؛ و در دهه 30 در قرن بیست، در آمریکا رشد یافته است. نظام فرهنگی در این شاخه از طریق رفتارهای "اکتسابی، آموزش، تقلید، شرطی شدن در محیط اجتماعی" قابل مطالعه است...

ادامه مطلب...

دوشنبه 20 آبان 1392

پرسش از فرهنگ : رابطه فرهنگ با بیماری و سلامت جسمانی چیست؟

بیماری و فرهنگ
پیش از این در همین ستون درباره جامعه شناسی بدن  بحثی انجام دادیم و گفتیم که علوم اجتماعی جدید  سنتی  را که در اواخر قرن نوزده و ابتدای قرن بیستم از جمله در شخصیت هایی همچون زیمل، دورکیم، موس و هرتز وجود داشته است در سال های اخیر به شدت دنبال کرده و  به بدن  هر چه بیشتر به مثابه  محصول فرایندهای

پیچیده فرهنگی – اجتماعی می نگرد که در ترکیب خود با فرایندها و موقعیت های بیولوژیکی – ژنتیکی  انسان را  در مفهوم فردی و جمعی اش می سازند...

ادامه مطلب...

دوشنبه 20 آبان 1392

بررسی شکل‏ گیری هویت فرهنگی مهاجران عراقی در شهر تهران

تقسیمات کشوری عراق، عبارت از 16 استان است که به ترتیب عبارتند از: نینوی، ذهوک، اربیل کرکوک، سلیمانیه، دیالی، بغداد، انبار، واسط، کربلا، بابل، قادسیه، المثنی، میسان، ذی‏قار، بصره. مهمترین شهرهای آن عبارتند از: بغداد، بصره، موصل، کرکوک، نجف، کربلاء. (المنجد، 1973: 459) درة رودهای دجله و فرات از عناصر اصلی طبیعت عراق‏اند که از کوه‏های آناتولی ترکیه سرچشمه می‏گیرند. دجله به طور مستقیم وارد عراق می‏شود اما فرات ابتدا به سوریه رفته آنگاه به عراق سرازیر می‏شود. (احمدی، 1384: 21) از منظر ترکیب جمعیت 75 درصد عرب و باقی را ترکها و کردها به اضافه اقلیتهای قومی و مذهبی دیگر تشکیل می‏دهند، مانند: کلدانیها، آشوریها، یزیدیون، صائبیها، یهودی‏ها، مسیحی...

ادامه مطلب...

دوشنبه 20 آبان 1392

مدل های فرهنگی

تاریخچه: در سال 1989 مردم شناس معروف ر. دی اندراد اذعان داشت که "مطالعه شناخت فرهنگی در واقع همان مطالعۀ اطلاعات و برنامه‌های فرهنگی‌ای است که با برنامه‌های کلی‌تر یک نظام هوشمند در تعامل قرار دارد"(1989: 825). این اظهارات دی اندراد بر پایه "مدل فرهنگی" (cultural models) شکل گرفته است که او آن را اینگونه تعریف می کند ...

ادامه مطلب...

دوشنبه 20 آبان 1392

روند سیبرنتیکی شدن جامعه ایرانی: پتانسیل ها و خطرات

آمار منتشره و بسیارمخشوشی که درباره تعداد و میزان به روز شدن و درجه بندی وبلاگ ها و سایت های ایرانی وجود دارد، تعداد آنها را در حدود یک میلیون و نیم و شمار نمونه های «فعال» آنها را حدود 150 هزار و ایران را دارای حدود 10 میلیون کاربر اینترنتی و زبان فارسی را در رده ای بین پنجم تا دهم در جهان قرار می دهند...

ادامه مطلب...

دوشنبه 20 آبان 1392

پرونده ی «تبلیغات»

جهان امروز آکنده از نشانه ها است. جهانی که در آن به قول رولان بارت انسان ها زیر «بمباران نشانه  ای» زندگی می کنند و باید آن را نوعی نشانه سالاری به حساب آورد. این نشانه ها اما خود در بسیاری موارد از منطقی اقتصادی تبعیت می کنند  که با انقلاب صنعتی بر جهان حاکم شد و آن منطق سرمایه داری مصرفی بود. و سرمایه داری به همراه خود تبلیغات را به ارمغان آورد که  بخش بزرگی از زندگی و زمان روزمرگی ما را در اشغال خود در آورده است و ما خود گاه بی آنکه خواسته باشیم  حتی بدن هایمان را در اختیار آن قرار می دهیم...

ادامه مطلب...

دوشنبه 20 آبان 1392

مجله علمی «مطالعات فرهنگی»

این مجله یکی از مجلات بینغالمللی معتبر در زمینه فرهنگ و مطالعات فرهنگی است، برای آشنایی بیشتر با این مجله و دریافت مطالب آن به لینک زیر مراجعه نمایید...

ادامه مطلب...

دوشنبه 20 آبان 1392

مداحان، مداحی‌ را حرفه شغلی خود قرار ندهند

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با تاکید بر نقش کم نظیر مداحان در معرفی اهل بیت(ع)، آموزه‌ها و معارف دینی گفت: مداحی آن هم در فضای دینی و اعتقادی باید از هر نوع مساله‌ای که هیچ ارتباطی با وظایف مداحان ندارد، مبرا باشد...

ادامه مطلب...

دوشنبه 20 آبان 1392

آسیب‌های موجود در عرصه مداحی و روضه‌خوانی

تعدادی از مداحان و ذاکرین اهل بیت(ع) بر رعایت شئون اخلاقی،‌ دینی و عقلی در روضه‌خوانی‌ها و تلاش برای معرفی شخصیت اهل بیت(ع) با بیان واقعیت‌ها تاکید کردند.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در روزهای اخیر مباحث زیادی در خصوص رسالت‌ها و وظایف مداحان در جامعه و پاسخ به این سوال وجود دارد که آیا اساسا مداحان باید در حوزه‌های غیر از روضه‌خوانی،‌ مداحی و مرثیه خوانی اهل بیت(ع) وارد شوند یا خیر؟ همچنین چه آسیب‌هایی در کمین جامعه مداحان که می‌تواند به دستگاه عزاداری سالار شهیدان لطمه وارد کند، وجود دارد...

ادامه مطلب...

دوشنبه 20 آبان 1392

مداحان به صرف "صدای خوش داشتن" هرچیزی را بر زبان جاری نکنند

یک استاد حوزه و دانشگاه گفت: مداحان باید در عزاداری‌ها از شعرهای پرمحتوا و معنادار و مطابق با آیات قرآنی استفاده کنند، هر شعر و روایتی که با آیات قرآنی سازگاری ندارد باید دور ریخته شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدهاشم بطحائی گلپایگانی در گفت‌وگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، عنوان کرد: همواره در دین اسلام تاکید شده که هر فردی در هر شغلی که هست باید حد و حدود خود را بشناسد و در همان محدوده صحبت کرده و مردم را راهنمایی کند تا به جای کار خیر کردن باعث غفلت مردم نشود..

ادامه مطلب...

دوشنبه 20 آبان 1392

آیت‌الله نوری‌همدانی: قمه زدن با مکتب عاشورا منافات دارد

 آیت‌الله نوری‌همدانی به مناسبت فرارسیدن ماه محرم‌الحرام و عزاداری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع)، پیامی خطاب به عزاداران حسینی صادر کرد...

ادامه مطلب...

دوشنبه 20 آبان 1392

آنقدر دخالت و ممیزی کرده‌اند که سینماگران از ورود به سینمای دینی می‌ترسند

فریدون حسن پور فیلمساز سینمای ایران معتقد است ورود به حوزه سینمای دینی به دلیل داشتن مدعی العموم همواره با دست‌اندازی‌هایی مواجه بوده و به همین دلیل ساخت فیلم دینی با نگرانی و به عبارت بهتر با ترس برای فیلمساز همراه است...

ادامه مطلب...

دوشنبه 20 آبان 1392

آلمان امن‌ترین مقصد گردشگری جهان شناخته شد

طبق گزارش‌های منتشر شده از سوی موسسه گزارش‌های رقابت سفر و گردگشری ، آلمان امن‌ترین مقصد جهان شناخته شد...

ادامه مطلب...

دوشنبه 20 آبان 1392

انتصاب های سازمان میراث فرهنگی قابل دفاع است

سخنگوی فراکسیون میراث فرهنگی و گردشگری مجلس نهم درباره انتصاب مرتضی رحمانی موحد در معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی گفت: اگرچه در کشوری زندگی می کنیم که نقش سیاست در همه امور برجسته است، اما انتصاب های سازمان میراث فرهنگی در کل قابل دفاع هستند...

ادامه مطلب...

دوشنبه 20 آبان 1392

اسناد پژوهشکده میراث فرهنگی به کتابخانه ملی می‌رود

در پی انتقال اسناد پژوهشکده میراث از شیراز به تهران و نبود مکانی مناسب برای نگهداری این آثار، رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی از رای زنی با مسئولان سازمان میراث و گردشگری برای انتقال این اسناد به کتابخانه ملی و اختصاص مکانی اختصاصی به این حوزه خبر داد...

ادامه مطلب...

دوشنبه 20 آبان 1392

پله پله تا ملاقات خدا: پرونده اینترنتی عبدالحسین زرین‌کوب

در وجود مولانا در احوال ناخوشی هیچ از (( خودی )) وی نشان نمانده بود . هیچ هوسی ، هیچ آرزویی ، و هیچ خشمی او را به حرکت در نمی آورد . از مدتها پیش با آنکه در بین دوستان و مریدان می زیست از آنها فاصله داشت . از همه ی آنها جدا بود ، با همه ی آنها غریبه بود . مرگ پیش از مرگ او را زنده و پویا ، اما همچون مرده ای که هرگونه نشان خودی را از دست داده باشد ، در میان یاران رها کرده بود . مَرد از هرچه به تعلقات مربوط می شد تصفیه شده بود ، به تبتل واقعی که فنا نهایت حدش بود رسیده بود ...

ادامه مطلب...

دوشنبه 20 آبان 1392

موزه مجازی هخامنشی در کلژ دو فرانس

این موزه به وسیله  پیر بریان متخصص هخامنشیان و استاد کلژ دو فرانس اطلاعات بی شماری را به صورت چند رسانه ای و به دو زبان انگلیسی و فرانسه در اختیار علاقمندان قرار می دهد...

ادامه مطلب...

دوشنبه 20 آبان 1392

هویت‌ها و ایدئولوژی‌ها در ایران: یک روایت کوتاه

تا پیش از سده‌ی اخیر، ایران کلیتی بود فرهنگی با رنگین کمانی از خرده‌فرهنگ‌های قومی و مذهبی و زبانی که در آن بیشترْ ویژگی‌های توزیع جغرافیایی، هویت افراد و گروه‌ها را تعیین می‌کرد. هویت اساسن مفهومی بود که با «مکان» پیوندهای نزدیک داشت. هر فرد خود را جزیی از اجتماع محلی می‌دانست و در این میان ویژگی‌های متنوع فرهنگی و زبانی قومیت‌ها، دارای نقش و جایگاه اساسی در تعیین هویت اجتماعی فرد بود.

اما مفهوم «ملت» به عنوان عنصری هویت‌بخش به یکایک ایرانیان، دست‌پخت ایده‌های نوین روشنفکران عصر مشروطه بود...

ادامه مطلب...

دوشنبه 20 آبان 1392

ابوالاعلی مودودی در کشاکش سنت و مدرنیته

هنگامی که از احیای تفکرّ دینی و اسلام سیاسی در شبه قاره هند سخن به میان می آید، نام دو اندیشمند بیش از دیگران ذهن را به سمت خود جلب می کند: علامه محمد اقبال لاهوری و مولانا ابوالاعلی مودودی. درباره اقبال بسیار سخن گفته شده است و کتابهایی از وی که به زبان پارسی نوشته شده است و نیز تبحّر وی در این زبان و اشعاری که به پارسی سرود، وی را در میان پارسی زبانان شهره ساخته است. ولی ابوالاعلی مودودی کمتراز وی شناخته شده است و شاید تنها برای جامعه علمی شناخته شده باشد...

ادامه مطلب...

دوشنبه 20 آبان 1392

حیطه فعالیت

عرصه های فرهنگی تنوع زیادی دارند که برخی از آنها با عنوان حقوق فرهنگی در اسناد و موازین حقوقی شناخته شده هستند وبرخی هنوز در قالب موازین حقوقی موردشناسائی قرار نگرفته اند. این وبلاگ حقوق فرهنگی انسانها برابر آنچه در اسناد حقوقی منعکس است ودیگر زمینه های فرهنگی از منظر حقوق بشر را مورد بحث قرار می دهد. نظر به گستره وسیع موضوع ، انتظار می رود کارشناسان ذیربط وعموم علاقمندان به ارتقاء اطلاع رسانی وتولید فکر در این حیطه ، وبلاگ حاضر را یاری و در آن مشارکت وسیع نمایند.

بایگانی مطالب

بایگانی موضوعی

پیوندهای مرتبط