افراد توان خواه و حقوق بشر

کتاب آموزش و درمان اختلالات جنسی در افراد ضایعه نخاعی

توسط:DPHR یکشنبه 10 مهر 1390 (0)نظرات :

 

عنوان كتاب  :آموزش و درمان اختلالات جنسی  در افراد ضایعه نخاعی

 

تالیف : دکتر سید محمد علی یکتامرام و کاظم نظم ده

ناشر  : اداره کل روابط عمومی سازمان بهزیستی کشور

تعداد  صفحات :  143

سال انتشار  :  1388

نوبت چاپ: اول

تيراژ : 2000

 

 

این کتاب شامل  یازده  فصل است که عناوین فصل ها به شرح زیر است :

 

فصل اول : اختلالات جنسب در پروسه توانبخشی

فصل دوم :آشنایی با دستگاه تناسلی مردان

فصل سوم :آشنایی با دستگاه تناسلی زنان

فصل چهارم :مراحل واکنشی جنسی

فصل پنجم : فعالیت جنسی

فصل ششم :ناتوانی جنسی

فصل هفتم : درمان ناتوانی جنسی

فصل هشتم: سلامت و بهداشت جنسی

فصل نهم: روش های جلوگیری از بارداری

فصل دهم: مشکلات باروری و روش های درمان آن

فصل یازدهم : بارداری

نظرسنجی چگونگی آموزش جامعه در خصوص آشنایی با مشکلات و توانمندی های افراد نخاعی

توسط:DPHR یکشنبه 10 مهر 1390 (0)نظرات :

 

مركز  ضايعات نخاعي به طور مرتب در فضای  اینترنت در حال نظرسنجی  است

تا بدین وسیله بتواند اطلاعات ارزشمندی  به دست آورده و در جهت آموزش در سایت

از آن بهره مند شود تا بدین وسیله بتواند  محتویات آموزشی را ارتقاء بخشد.ـ

 

 

جهت اطلاعات بیشتر به آدرس زیر مراجعه کنید:ـ

http://www.isaarsci.ir/bannersci.htm

در همین حوالی

توسط:DPHR یکشنبه 10 مهر 1390 (0)نظرات :

در همین خیابانی که ما راه می رویم، در حالی که هوشیاریم و تمام حواسمان جمع است، یک اتفاق کوچک یک تصادف انسان سالمی را به معلولی که روی صندلی چرخ دار نشسته است تبدیل می کند. به همین راحتی ممکن است حوادثِ روزگار، ما را هم از زمره کسانی قرار دهد که به دلایلی نقص عضو یا حواس دارند.

خیلی از افراد جامعه به همان راحتی که ما عبور می کنیم، بر می گردیم و در جمع به هر سو که می خواهیم، می رویم نمی توانند باشند. شاید کسی باشد که  قبلا مثل ما می پریده، می دویده ولی حالا نیازمند چرخ های صندلی  است تا قدمی بردارد. یا شاید کودکی باشد که همیشه در حسرت بلند شدن بوده، یا نابینایی در حسرت دیدن خورشید . . .ـ

 

می خواهم بپرسم که در جامعه مان برای آسایش معلولان چه کار کرده ایم؟ آیا می توانند به هر جا که  می روند از امکانات مخصوص خود استفاده کنند یا خانه نشینی را به تحرک و پویایی در جامعه ترجیح می دهند تا نگاه های پرسشگرانه و گاه دلسوزانه ی دیگران را در مورد نقص عضوی که دارند تحمل نکنند؟

آیا می توانند از همان کودکی با بچه های دیگر  باشند و برای ایجاد رابطه با دیگران دچار مشکل نشوند؟ و به راحتی با هر کس،  هر چیزی که می خواهند بگویند؟ و یا ارتباط زبانی و عاطفی سالم داشته باشند و از این ارتباط مثل  هر فرد سالمی لذت ببرند؟ آیا می توانند ار تکنولوزی های روز استفاده کنند؟ تفریح کنند، شاد باشند، و اجازه ندهند که نا امیدی سایه بر سرشان بیندازد؟

آیا می توانند مانند همه ی انسان ها آرزوهایی مانند تحصیل، ازدواج و . . . داشته باشند و حتّی هدفی برای زندگی انتخاب کنند؟

 

همه می دانیم که می توانند. همه می دانیم که افراد معلول گاهی تنها یکی از اعضا یا حواس خود را ندارند و باقی حواس و عاطفه شان  را شاید قویتر از ما در اختیار داشته باشند. (مانند کسی که دست ندارد ولی به راحتی می تواند از انگشتان پا در کارهای خود استفاده کند؛ کاری که انسان های سالم هیچ گاه نمی توانند از عهده اش بربیایند هرچند نیازی هم ندارند) و این انسانی که خدا آفریده، همان موجودی است که با وجود نقص  هم می تواند بهترین باشد و دیده ایم که خیلی از همین افرد تا کنون توانسته اند . . .ـ

 

امّا مسأله ای که مورد غفلت بسیاری از ما قرار گرفته این است که آن ها هم مانند همه به کار، اشتغال، تحصیل و ازدواج نیاز دارند؛ ولی برای رسیدن به این اهداف تا کنون چه کارهایی انجام شده است؟ آیا آن ها هم می توانند زمینه ی مهارتی مورد علاقه خود را انتخاب و در آن اشتغال داشته باشند؟

هرچند قطعاً در این موارد محدودیت هایی هم وجود دارد اما این ها نباید به معنای عدم حضور باشند. شاید توانمند سازی آن ها برای آموزش یک حرفه و مهارت سخت باشد ولی ممکن  است. آن ها هم می توانند بیاموزند و کار کنند تا هیچ وقت حس بی خود  بودن و سر بار بودن به انزوا نکشاندشان . . .ـ

 

تلاش و همت  بسیاری لازم است که وقتی کودک معلولی به دنیا می آید خانواده امیدوار باشند که جامعه برای او هم جایی دارد، و  نخواهند که حتّی درون خانه، او را از چشم مهمان پنهان نگه دارند.ـ

به نقل از سایت تا فردا:ـ

http://tafarda.info

وضعیت اشتغال معلولان

توسط:DPHR یکشنبه 10 مهر 1390 (0)نظرات :

در جهان امروز آنچه بیش از هر چیز دیگر خودنمایی می‌کند وجود بیکاری و تلاش انسانها برای یافتن کار است، به طوری که هم اکنون میلیونها نفر در سراسر دنیا بیکار یا نیمه‌بیکار هستند و متأسفانه با گذشت زمان بر تعداد آنها افزوده می‌شود. در زمان حاضر گسترش روزافزون فناوری و علی‌الخصوص کامپیوتر تأثیربسزایی بر محیط کار و اشتغال گذاشته است؛ بگونه‌ای که در سالهای آینده وجود فناوری‌های نرم‌افزاری پیچیده‌تر و جدیدتر ما را به دنیایی تقریباً بدون کارگر نزدیک خواهد کرد.
کارخانه‌ها، کارگاهها و به طور کلی مراکز تولیدی قادر هستند تا حجم بی‌سابقه‌ای از کالا و خدمات را با نیروی کار به مراتب کمتری تولید کنند و متأسفانه تمامی این امور با زمانی مصادف شده که رشد جمعیت به سطوح بی‌سابقه‌ای رسیده است.
با توجه به چنین شرایط نامساعدی، توجه جوامع به حل بحران بیکاری وارد مراحل تازه‌ای گشته که از آن جمله می‌توان به علاقه به مطالعه وضعیت گروه‌های آسیب‌پذیر شغلی نظیر کودکان، زنان، مهاجرین و معلولین اشاره کرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که تبعیض اجتماعی و شغلی، اشتغال در مشاغل سطح پایین و دستمزد کم از مواردی است که در گروههای نامبرده به وفور به چشم می‌خورد و در حالی که بیکاری فراوان است، آنها بیش از دیگران آسیب می‌بینند.
به نظر می‌رسد در میان گروههای نامبرده، وضعیت معلولین و انسانهای ناتوان بیش از سایرین مورد بی‌توجهی واقع شده است.
آنها اغلب در بسیاری از زمینه‌ها تحت تبعیض قرار می‌گیرند؛ به طوری که نه تنها حقوق انسانی‌شان نادیده گرفت می‌شود، بلکه منافع اقتصادی که در صورت ارجاع به این افراد عاید خود آنها، خانواده و کشورشان می‌شود نیز به حساب نمی‌آید. از نظر انسانی، تصور معلولی که احساس بی‌کفایتی، وابستگی و عدم اطمینان به آینده می‌کند، فردی که اغلب مطرود جامعه بوده یا برای امرار معاش به گدایی رو می‌آورد بسیار ناراحت‌کننده به نظر می‌رسد.
در حقیقت مسئله بارز، موقعیت نامساعد افراد معلول در بازار کار است؛ به طوری که میزان بیکاری آنها بسیار بیشتر از افراد عادی است. تأثیر بیکاری در تمامی سنین و تمامی شرایط در افراد معلول مشهود و نمایان است و بسیاری از معلولین به دلیل ارج ننهادن بر مهارتهایشان از سوی کارفرمایان با فرصت‌های شغلی کمتری روبرو می‌شوند.
● اشتغال اشخاص ناتوان
خیلی از افراد تصور درستی از یک فرد معلول ندارند و فکر می‌کنند معلول کسی است که روی ویلچر می‌نشیند و قادر به انجام هیچ کاری نیست، ولی حضور معلولان در عرصه‌های مختلف و انجام کارهایی که گاه افراد غیرمعلول نیز قادر به انجام آن نیستند خلاف این مدعا را ثابت می‌کند. براساس بررسی‌های تخمینی سازمان ملل متحد ۵۰۰ میلیون معلول در دنیا زندگی می‌کنند و این رقم همه ساله رو به افزایش است. بخشی از قوانین مرتبط با اشتغال معلولان که در سال‌های اخیر در کشور وضع شده به این قرار است:
ـ قانون جامع حمایت از حقوق معلولان
این قانون از ۱۶ ماده تشکیل شده است و طبق ماده۱ آن دولت موظف است زمینه‌های لازم را برای تأمین حقوق معلولان، فراهم و حمایتهای لازم را از آنها به عمل آورد. از مهمترین بخش‌های این قانون ماده ۷ آن است که براساس آن دولت موظف است به‌منظور ایجاد فرصتهای شغلی برای افراد معلول تسهیلاتی را فراهم کند.
در فصل پنجم قانون کار نیز در ماده ۱۱۹، وزارت کار و امور اجتماعی موظف شده نسبت به ایجاد مراکز خدمات اشتغال در سراسر کشور اقدام کند و مراکز خدمات موظفند تا ضمن شناسایی زمینه‌های ایجاد کار و برنامه‌ریزی برای فرصت‌های اشتغال نسبت به ثبت‌نام و معرفی بیکاران به مراکز کارآموزی (در صورت نیاز به آموزش) یا معرفی به مراکز تولیدی، صنعتی، کشاورزی و خدماتی اقدام کنند.
در تبصره دیگری از این ماده قانونی آمده است مراکز خدمات اشتغال در مراکز استانها موظف به ایجاد دفتری تحت عنوان دفتر برنامه‌ریزی و حمایت از اشتغال معلولین خواهند بود و تمامی موسسات در این ماده موظف به همکاری با دفاتر مزبور هستند.
همچنین دولت موظف است تا در ایجاد شرکتهای تعاونی (تولیدی، کشاورزی، صنعتی و توزیعی)، معلولین را مورد حمایت قرار داده و در تبصره دیگری نیز به این موضوع اشاره دارد که وزارت کار و امور اجتماعی مکلف است تا آئین‌نامه‌های لازم را در جهت برقراری تسهیلات رفاهی مورد نیاز معلولین شاغل در مراکز انجام کار با نظرخواهی از جامعه معلولین ایران و سازمان بهزیستی کشور تهیه و به تصویب وزیر کار و امور اجتماعی برساند. در اینجا به‌طور مفصل وضعیت اشتغال معلولین و قوانین مربوطه شرح داده می‌شود.
● سهم معلولان از فرصت‌های شغلی
متأسفانه اغلب افراد ناتوان نمی‌توانند سهم کاملی در مشاغل داشته باشند یا شغل‌هایی که توانایی انجامش را دارند به دست آورند.
آنها همچنین امکان آموزش و ارتقاء شغلی را از دست می‌دهند.باید توجه داشت که افراد معلول مهارت و توانایی‌هایی را دارند که همانند افراد غیرناتوان است و می‌توانند همانند سایر کارگران بدون نیاز کمک مخصوصی، مؤثر واقع شوند. همچنین برخی دیگر از معلولین می‌توانند اگر کمک مناسبی به آنها شود به اندازه فرد عادی سودمند و مفید باشند.
بنابراین عدم توجه به توان و نیروی کار این افراد نه تنها صحیح نیست، بلکه جامعه را از توانایی‌های بالقوه آنان محروم می‌کند. مسئله اشتغال افراد ناتوان به طور کلی احتیاج به کار مناسب و قائل شدن حق کار برای معلولین دارد. البته متأسفانه مشاهده می‌شود که در اغلب قوانین کارگروه‌های خاصی از معلولین مدنظر قرار می‌گیرند و معلولیت‌ها و ناتوانی‌های جدید و غیرمحسوس را مورد توجه قرار نمی‌دهند.در همین راستا قانون جامع حمایت از حقوق معلولین در ماده ۷ به ایجاد فرصت‌های شغلی برای اشخاص ناتوان اشاره دارد.ماده مزبور مقرر می‌دارد: «دولت موظف است جهت ایجاد فرصت‌های شغلی برای افراد معلول تسهیلات ذیل را فراهم آورد:
الف) اختصاص حداقل سه درصد از مجوزهای استخدامی (رسمی، پیمانی و کارگری) دستگاههای دولتی و عمومی اعم از وزارتخانه‌ها، سازمانها، موسسات، شرکتها، و نهادهای عمومی و انقلابی و دیگر دستگاههایی که از بودجه عمومی کشور استفاده می‌کنند به افراد معلول واجد شرایط و ...»
همچنین در تبصره ۳ ماده فوق آمده است: «سازمان بهزیستی کشور مجاز است در قالب اعتبارات مصوب خود، صندوق فرصت‌های شغلی معلولان و مددجویان بهزیستی را ایجاد و اساسنامه آنرا به تصویب هیأت وزیران برساند.»
● طریق ایجاد امکانات اشتغال
▪ بند اول؛ مشاغل مستقل
برای اشخاص ناتوانی که در مناطق با فرصت‌های شغلی محدود زندگی می‌کنند یا آنهایی که در رفت‌وآمد به محل کار با مشکل روبرو هستند، داشتن شغل مستقل شاید بهترین شکل فعالیت آنان باشد. البته راه‌اندازی و دستیابی به یک شغل مستقل، مستلزم داشتن توانایی‌ها و ملزومات خاص است که در ذیل به آنها اشاره می‌شود:
۱) داشتن توان و قدرت مدیریت شغلی
۲) وجود سرمایه کافی به منظور راه‌اندازی شغل
۳) توانایی، تمایل و علاقه به کار و کوشش و قدرت تطبیق جسم و روح با کار سخت و طولانی
۴) قدرت فراگیری تجارب دیگران
۵) ذوق و علاقه‌مندی به کار و حرفه‌ای خاص و قبول مسئولیت ناشی از آن.
در بند ۲ از ۴۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران آمده است: «تأمین شرایط و امکانات کار برای همه به منظور رسیدن به اشتغال کامل و قرار دادن وسائل کار در اختیار همه کسانی که قادر به کارند ولی وسایل کار ندارند، در شکل تعاونی، از راه وام بدون بهره یا هر راه مشروع دیگر که نه به تمرکز ثروت در دست افراد و گروه‌های خاص منتهی شود و نه دولت را به صورت یک کارفرمای بزرگ مطلق درآورد.»ـ

برای مطالعه بیشتر به آدرس زیر مراجعه کنید:ـ

http://forum.iransalamat.com/showthread.php?t=19146

عدم استخدام کم توانان در آموزش و پرورش، نقض حق های بشری این افراد است

توسط:DPHR شنبه 2 مهر 1390 (0)نظرات :

تابستان سال پیش، بحث استخدام کم توانان در آموزش و پرورش، برای آنهایی که غمخوار کم توانان هستند، گرمتر از گرمای تابستان بود، گرمایی که هر چه گذشت، دل دردمندان را بیشتر سوزاند و آتشش نزد مسوولین کمتر شد.

تیتر خیلی از خبرها در این زمینه، اقدام آموزش و پرورش در خودداری از استخدام کم توانان را عملی توهین آمیز خوانده بودند. نکته قابل توجه در این زمینه این است که این اقدام مسوولان قبل از آنکه توهین به این افراد باشد، نقض مسلم حق های بشری آنها می باشد.

ایران از جمله کشورهایی است که با امضا و تصویب اعلامیه جهانی حقوق بشر، میثاق حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و میثاق حقوق مدنی و سیاسی، تعهد به اقدام برای اجرایی کردن مواد این اسناد بین المللی حقوق بشری دارد. از جمله حقوق برشمرده در این اسناد حق اشتغال است، که شرایطی هم برای آن قائل نشده است و شامل حال همگان می گردد و سلامتی جسمی را دلیلی بر عدم بهره مندی از این حق ندانسته است.

ماده 23 اعلامیه جهانی حقوق بشر اعلام میکند:

 

1 ) هر شخصی حق دارد کار کند ، کار خود را آزادانه برگزيند ، شرايط منصفانه و رضايت بخشی برای کار خواستار باشد و در برابر بی کاری حمايت شود.

 

2 ) همه حق دارند که بی هيچ تبعيضی ، در مقابل کار مساوی ، مزد مساوی بگيرند.

 

3 ) هر کسی که کار می کند حق دارد مزد منصفانه و رضايت بخشی دريافت دارد که زندگی او و خانواده اش را موافق حيثيت و کرامت انسانی تأمين کند و در صورت لزوم با ديگر وسايل حمايت اجتماعی کامل شود.

 

4 ) هر شخصی حق دارد که برای دفاع از منافع خود با ديگران اتحاديه تشکيل دهد و يا به اتحاديه های موجود بپيوندد.

 

میثاق حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی هم در ماده 6 و 7 خود به این مساله پرداخته است:

 

ماده‌ ٦:

 

 ١. كشورهاي‌ طرف‌ اين‌ ميثاق‌ حق‌ كاركردن‌ را كه‌ شامل‌ حق‌ هر كس‌ است‌ به‌ اينكه‌ فرصت‌ يابد بوسيله‌ و كاري‌ كه‌ آزادانه‌ انتخاب‌ يا قبول‌ مي‌نمايد معاش‌ خود را تأمين‌ كند ـ به‌ رسميت‌ مي‌شناسند و اقدامات‌ مقتضي‌ براي‌ حفظ‌ اين‌ حق‌ معمول‌ خواهند داشت‌.

 

 ٢. اقداماتي‌ كه‌ كشورهاي‌ طرف‌ اين‌ ميثاق‌ به‌ منظور تأمين‌ اعمال‌ كامل‌ اين‌ حق‌ به‌ عمل‌ خواهند آورد بايد شامل‌ راهنمائي‌ و تربيت‌ فني‌ و حرفه‌اي‌ و طرح‌ برنامه‌ها و خط‌ مشي‌ها و تدابير فني‌ باشد كه‌ از لوازم‌ تأمين‌ توسعه‌ مداوم‌ اقتصادي‌ ـ اجتماعي‌ و اشتغال‌ تام‌ و مولد است‌ تحت‌ شرايطي‌ كه‌ آزاديهاي‌ اساسي‌ سياسي‌ و اقتصادي‌ را براي‌ افراد حفظ‌ نمايد.

 

 

 ماده‌ ٧

 

 كشورهاي‌ طرف‌ اين‌ ميثاق‌ حق‌ هر كس‌ را به‌ تمتع‌ عادلانه‌ و مساعد كار كه‌ بويژه‌ متضمن‌ مراتب‌ زير باشد به‌ رسميت‌ مي‌شناسند:

 

 الف‌ ـ اجرتي‌ كه‌ لااقل‌ امور ذيل‌ را براي‌ كليه‌ كارگران‌ تأمين‌ نمايد:

 

 ١. مزد منصفانه‌ و اجرت‌ مساوي‌ براي‌ كار با ارزش‌ مساوي‌ بدون‌ هيچ‌ نوع‌ تمايز به‌ ويژه‌ اينكه‌ زنان‌ تضمين‌ داشته‌ باشند كه‌ شرايط‌ كار آنان‌ پائين‌تر از شرايط‌ مورد استفاده‌ مردان‌ نباشد و براي‌ كار مساوي‌ مزد مساوي‌ با مردان‌ دريافت‌ دارند.

 

 ٢. مزاياي‌ كافي‌ براي‌ آنان‌ و خانواده‌شان‌ طبق‌ مقررات‌ اين‌ ميثاق‌

 

 ب‌ ـ ايمني‌ و بهداشت‌ كار

 

 ج‌ ـ تساوي‌ فرصت‌ براي‌ هر كس‌ كه‌ بتواند در خدمت‌ خود به‌ مدارج‌ مناسب‌ عاليتري‌ ارتقاء يابد بدون‌ در نظر گرفتن‌ هيچگونه‌ ملاحظات‌ ديگري‌ جز طول‌ مدت‌ خدمت‌ و لياقت‌

 

 د ـ استراحت‌ ـ فراغت‌ و محدوديت‌ معقول‌ ساعات‌ كار و مرخصي‌ ادوراي‌ با استفاده‌ از حقوق‌ و همچنين‌ مزد ايام‌ تعطيل‌ رسمي‌.

 

آنچه آموزش و پرورش در زمینه استخدام افراد کم توان انجام داد، نه تنها نقض تعهدات بین المللی دولت می باشد که با توجه به قانون جامع حمایت از افراد کم توان، نیز ناقض حقوق این عزیزان است.