حقوق بشر و محیط زیست

ایران سومین کشور آلوده جهان

توسط:ENHR دوشنبه 6 آبان 1392 (0)نظرات :

 

نایب رئیس شورای اسلامی تهران بر ضرورت تعریف زمان‌بندی مشخص برای حل بحران آلودگی هوای تهران و اقدام عاجل دولت و مابقی دستگاه‌های درگیر در این خصوص تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس، مرتضی طلایی در نطق پیش از دستور خود در ابتدای جلسه علنی امروز شورا، گفت:ما نمایندگان مردم در شورای اسلامی شهر تهران، امروز باید سپر افراد بی دفاع(کودکان، بیماران، جانبازان و سالمندان) در مقابل آلودگی مرگ‌اور هوای تهران باشیم.

ما در مقابل جان حتی یک شهروند هم مسئولیم چه برسد به وضعیت کنونی و این حجم آلودگی که انواع و اقسام سرطان و بیماری‌ها به صورت کاملاً مستقیم به مردم عرضه می‌شود. سپر افراد بی دفاع شدن در برابر آلودگی هوا با حرف زدن تنها امکان‌پذیر نیست.

وی ادامه داد: همه ما می‌دانیم حرف‌های مسئولان و دستگاه‌ها درباره آلودگی هوا «مثنوی 70 من» است. فکر می‌کنم همه اعضای شورا امروز با بنده هم نظر باشند که درباره آلودگی هوا حرف زدن کافی است و به اندازه کافی در این باره حرف زده شده است.

باید زمان‌بندی مشخص برای حل این معضل تعریف کرد و از دولت و مابقی دستگاه‌های درگیر استدعا کرد که بیایند و برای کاستن از درد و رنج آلودگی هوا قدم بردارند.

گام اولیه برای حل معضل آلودگی هوای شهر تهران و سایر کلان‌شهرها باید به حدی بلند باشد که مردم حرکت مسئولانشان برای احقاق بدیهی‌ترین حق شهروندی‌شان را لمس کنند و برای حل مسئله با مسئولان هم‌گام شوند.

بپذیریم مشکل آلودگی هوا با سخنرانی، بیانیه، مصاحبه و... حل نمی‌شود

وی گفت: سئوال من این است که آیا مرگ سالانه 100 ها انسان بویژه کودکان و سالمندان برای پایان دادن به این داستان تکراری آلودگی هوا کافی نیست.

طلایی ادامه داد: براساس آمار سازمان بهداشت جهانی، متاسفانه ایران در میان آلوده‌ترین کشورهای جهان از نظر آلودگی هوا قرار دارد و جایگاه سوم را به خود اختصاص داده است.

وی یادآور شد: متاسفانه در دولت قبل، موضوع آلودگی هوا هم عرصه کش‌مکش سیاسی شده بود تا آنجا که موضوع آمارهای مرتبط با آلودگی هوا هم محل مناقشه می‌شد اگرچه ظاهراً در ثبت‌احوال 18 مورد بعنوان دلیل فوت شهروندان مشخص شده است که البته آلودگی هوا جزء آنها نیست اما تحقیقات نشان می‌دهد مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی، عروقی، تنفسی و سکته‌های مغزی در تهران بیشترین سهم را در اختیار دارد که ارتباط معناداری بین مرگ‌ومیرهای ناشی از بیماری‌های فوق و آلودگی هوا وجود دارد و آمار بالای ایست قلبی شهروندان تهران گویای افزایش میزان آلاینده‌ها در پایتخت است.

رشد پایدار انتشار گازها...

توسط:ENHR دوشنبه 26 تير 1391 (1)نظرات :

با تداوم رشد اقتصادی و جمعیت جهان طی دهه های آینده، روند افزایشی و پایدار انتشار گازهای گلخانه ای نیز ادامه می یابد.این رو، در شرایطی که پیش بینی می شود جمعیت جهان تا پایان قرن حاضر به 10 میلیارد نفر برسد، نمی توان شرایط امیدوار کننده ای را برای سیاره زمین متصور بود..

برای مشاهده ادامه مطلب کلیک کنید.

آلودگی هوا در بوشهر به حدود هفت برابر استاندارد بهداشت جهانی رسید

توسط:ENHR یکشنبه 7 اسفند 1390 (0)نظرات :

 

مدیرکل حفاظت محیط ‌زیست استان بوشهر گفت: میزان آلودگی ناشی از ریز گردهای معلق در هوا در این استان حدود هفت برابر حد طبیعی و استاندارد های بهداشت جهانی است.

دکتر بهروز اتابک زاده روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: اکنون میزان آلودگی هوا در بوشهر بالای یکهزار میکروگرم بر مترمکعب است که حد طبیعی و استاندارد بهداشت جهانی آن 150 میکروگرم بر متر مکعب است.وی اظهارداشت: میزان آلودگی هوا به دلیل وجود ریزگردهای معلق در هوا یکشنبه شب در بوشهر 530 میکرو گرم بر متر مکعب بود. اتابکزاده اضافه کرد: براساس تقسیم بندی جدول استاندارد آلودگی هوا، وضعیت موجود در بوشهر در شرایط بحرانی است. وی گفت: با توجه به جهت وزش باد شمال غربی به شهر بوشهر پیش بینی می شود در ساعت های آینده از سمت خوزستان پدیده گرد و غبار بیشتری این استان را فراگیرد.

اهواز آلوده ترين شهر جهان است

توسط:ENHR ﺳﻪشنبه 5 مهر 1390 (0)نظرات :

 

سازمان بهداشت جهاني در گزارشي جديد شهرهايي از ايران، هند، پاکستان و پايتخت مغولستان را آلوده ترين شهرهاي جهان معرفي کرد.

به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از فوربس، سازمان بهداشت جهاني براي اولين بار اقدام به طبقه بندي شهرهاي جهان بر اساس ذرات آلوده موجود در هواي آنها کرده که بر اساس اين طبقه بندي شهر اهواز آلوده ترين شهرجهان شده است.

در اين طبقه بندي، ذرات آلوده موجود در هواي شهرها که اندازه آنها از 10 ميکرومتر کمتر بوده اندازه گيري شده که ريزگردهاي موجود در هواي اهواز بيش از ساير نقاط جهان بوده است.

بر اساس اين گزارش، ميانگين وجود ريزگردهاي آلوده در هواي اهواز 372 ميکروگرم در هر مترمکعب است که استفاده از سوخت کم کيفيت و وجود صنابع سنگين در اين شهر مهمترين عامل پيداش آنها هستند.

سازمان بهداشت جهاني با اعلام اينکه همين ريزگردها در سال موجب مرگ زودرس براي يک ميليون 340هزار نفر مي شوند از کشورهاي جهان خواسته تا اقدامات خود براي کاهش آلودگي شهرهاي خود را کاهش دهند.

در اين طبقه بندي، هواي بيش از يک هزار و 100 شهر در طي چند سال اخير مورد اندازه گيري قرار گرفته و همچنين اطلاعات منتشر شده از سوي خود کشورها نيز در آن لحاظ شده و نتيجه آن در گزارشي که ديروز دوشنبه منتشر شده آمده است.

به گزارش سازمان بهداشت جهاني، مقدار 20 ميکروگرم از اين ريزگردها منجر به بروز مشکلات جدي تنفسي و حتي مرگ مي شود. مواد تشکيل دهنده اين ريزگردها عموما دي اکسيد سولفور و دي اکسيد نيتروژن هستند که از فعاليت نيروگاه ها، سوخت خودروها و فعاليت صنايع حاصل مي شود.

دولت الکترونیک؛ راهکار مبارزه با آلودگی هوا

توسط:ENHR یکشنبه 29 خرداد 1390 (0)نظرات :
     
 
 
   
 
     
     
 
   
 
 
آلودگی هوا در روزهای اخیر باعث اختلال در روند زندگی و کار و همچنین باعث بروز بیماری های تنفسی و ریوی شده است.
آلودگی هوا به دلایلی چند، تا این میزان در تهران افزایش یافته که آنها را می توان در چارچوب های زیست محیطی، زیرساختی، فرهنگی و اجتماعی بررسی کرد. دلایل زیست محیطی را می توان در عدم وزش باد و عدم بارش باران و ایجاد پدیده وارونگی در سطح زمین خلاصه کرد. دلایل فرهنگی و اجتماعی نیز بیشتر مربوط به نهادینه نشدن فرهنگ استفاده از وسایل عمومی است.
از دیگر دلایل افزایش آلودگی هوا نیز عبور و مرور افراد در سطح خیابان های شهر با خودروهای تک سرنشین است.
اما صرفا نمی توان به وارونگی هوا و نداشتن فرهنگ استفاده از خودروهای عمومی و افزایش میزان تولیدات خودرو به عنوان تنها دلایل آلودگی هوا در تهران اشاره کرد. مشکل آلودگی کلانشهر کنونی و ابرشهر آینده تهران تنها در این دلایل که همگان نیز بر آن واقفند خلاصه نمی شود بلکه اصل مشکل برمی گردد به زیرساخت های فعلی شهر که به هیچ و جه نمی توانند نیازهای یک شهر بسیار بزرگ و پرجمعیت را برطرف کنند.
بخشی از این زیرساخت ها سخت افزاری هستند و در عالم واقع نیز عینیت پیدا می کنند، مانند خط آهن زیرزمینی (مترو)، شبکه بزرگراهی و سایر خطوط زمینی (پل ها و زیرگذرها)، پارک ها و مراکز تفریحی و بخشی دیگر نیز زیرساخت های مربوط به دنیای مدرنی هستند که در آن زندگی می کنیم.
در واقع این زیرساخت ها در عالم خارج نمود عینی پیدا نمی کنند و جهت تسهیل در زندگی شهری مورد استفاده قرار می گیرند.
به رغم تلاش های مکرر شهرداری تهران در بخش توسعه مترو همچنان اغلب پروژه های شهری در این زمینه به دلیل عدم تخصیص بودجه از سوی دولت با روند بسیار کندی دنبال می شود و در بخش مربوط به ایجاد زیرساخت های دولت الکترونیک نیز وضعیت چندان مطلوب نیست.
توجه به گسترش زیرساخت های شهری برای برطرف کردن معضل تردد بیش از حد خودروها که نتیجه مستقیم آن افزایش آلودگی هوا در شهر است وجود دولت الکترونیک بیش از گذشته ضروری به نظر می رسد.
سیستم ها و ابزارهایی که در حال حاضر در ادارات دولتی برای ارائه خدمات و اطلاعات به شهروندان مورد استفاده قرار می گیرد قدیمی بوده و روند کار در دستگاه های دولتی کند است. آنها در جلب رضایت شهروندان موفقیت چندانی ندارند. از سوی دیگر سرمایه گذاری های قابل توجهی در زمینه طراحی و به کار گیری سیستم های جدید در بخش دولتی صورت نمی گیرد اما با توجه به اهدافی که برای دولت الکترونیک مورد نظر است، کشورها فقط درصورتی در پیاده سازی مطلوب دولت الکترونیک موفق می شوند که سیستم های داخلی بخش دولتی، داده ها و اطلاعات و ابزارهای مدیریتی با یکدیگر هماهنگ و سازگار باشند. از سوی دیگر در دولت الکترونیک هدف بر این است که به جای اینکه زمان و منابع را به پیش پردازش و ورود اطلاعات و سازماندهی آنها اختصاص دهیم، بتوانیم قسمت عمده زمان و منابع موجود را به حل مشکلات، بررسی و ارائه راه حل های شاخص و خدمات دهی مستقیم به استفاده کنندگان خدمات دولتی اختصاص دهیم.
هرچه دولت ها منابع بیشتر و سرویس های متنوع تری را از طریق شبکه به شهروندان ارائه دهند، نیاز به وجود یک سامانه دوسویه ارائه خدمات، بیشتر آشکار می شود. این سیستم دوسویه علاوه بر وادار کردن شهروندان به بهره گیری از شبکه برای دریافت خدمات از دولت، سبب می شود که سطح مهارت ها و فرهنگ جامعه اطلاعاتی نیز ارتقا یابد.
هدف اصلی دولت الکترونیک، فراهم آوردن « محیط دیجیتال » برای ارائه اطلاعات، ایجاد ارتباطات و ارائه خدمات است. تهیه و تدارک اطلاعات کامل و جامع در زمینه فرایندهای اجرایی، اوراق و فرم های موجود روی اینترنت برای ثبت و بایگانی فرم های الکترونیک و ابلاغ های رسمی ارائه شده از طریق پست الکترونیک و تشکیل میزگردهایی در مورد موضوعات روز و مورد علاقه مردم، نمونه هایی از اقدامات لازم برای ایجاد ارتباطات الکترونیک است. انجام امور پیچیده مربوط به رفع نیازهای عمومی و تجاری مردم ( البته تا حد مجاز و قانونی ) خواسته ها و نیازهای مشتریان سازمان ها و دفاتر عمومی و دولتی نمونه هایی از ارائه خدمات است. در این راستا استفاده از فناوری اطلاعاتی مدرن، سطح خدمات ارائه شده از سوی یک نهاد یا ادارات دولتی را به طور چشمگیری گسترش می دهد.
با تغییراتی که در قوانین (برخی کشورها) پدید می آید، فرایندهای اجرایی که پیش از این مستلزم وجود نوشته های فیزیکی بود به روش الکترونیک پردازش خواهد شد؛ برای مثال امضاهای الکترونیک معتبر بوده و از لحاظ قانونی، هم ارزش با امضای دستی و روی کاغذ است. این بدان معنی است که در ایجاد دولت الکترونیک در راستای ارائه خدمات عمومی، مانعی، سد راه نخواهد بود.
می توان گفت هدف دولت الکترونیک استفاده از پتانسیل های فناوری اطلاعات و ارتباطات به منظور تغییر دولت، از سازمان محوری
( Agency centric ) و ارائه خدمات محدود، به سمت شهروند محوری (centric citizen) و ارائه خدمات جامع دولتی به شهروندان است. بعضی از اهداف دولت الکترونیک... را می توان چنین برشمرد:
اکنون دولت الکترونیک در ایران در بعضی حوزه ها محقق شده است و قریب به هزار سایت دولتی با وجود همه کاستی ها و نقص هایی که در اطلاع رسانی دیجیتال رسمی در وب وجود دارد، بخشی از وظایف روابط عمومی دیجیتال کشور را به دوش می کشند.
دفاتر دولت الکترونیک که در استان های مختلف کشور راه اندازی شده است، خدمات مختلف انتظامی و ثبتی را انجام می دهند و این خود یک گام رو به جلو در ارائه خدمات الکترونیک به شهروندان است. با وجود این، دولت الکترونیک در ایران در مقایسه با رویه هایی که در کشورهای توسعه یافته حاکم است، از عقب ماندگی ساختاری و اجرایی رنج می برد که قطعا عزم ملی و ایجاد طرح جامع در این راستا، می تواند در چشم انداز بیست ساله کشور، مشکل گشای بسیاری از موانع پیش روی باشد.
برطرف کردن کاستی های دولت الکترونیک می تواند نتایج مثمرثمری از جمله کاهش ترددهای درون شهری و به تبع آن پایین آمدن میزان آلودگی هوا به هنگام پایداری هوا و عدم جریان باد را به همراه داشته باشد. در واقع تهران امروز نیازمند اجرای طرح های ضربتی و سریع برای برطرف کردن معضل آلودگی هواست که یکی از مؤثر ترین طرح ها به دلایلی که در این مطلب نیز به آنها اشاره شد، طرح ایجاد یک دولت الکترونیک فراگیر است که با استفاده از آن مردم بتوانند از منزل بخش عمده ای از کارهای پولی، بانکی و اداری خود را انجام دهند.
ایجاد یک دولت الکترونیک قوی و مؤثر در مبادلات روزانه از جمله معاملات مالی و حذف داد و ستد با اسکناس و کاهش میزان مراجعات حضوری به بانک و مراکز مالی می تواند باعث صرفه جویی در میزان مصرف انرژی و میزان مصرف کاغذ شود. پایین آمدن میزان ترددهای شهری در نتیجه ایجاد دولت الکترونیک می تواند باعث کاهش شدید در میزان مصرف بنزین از سوی مردم، سازمان ها و نهادهای دولتی و کاهش آلودگی هوا شود.