حقوق بشر و محیط زیست

جنايت زيست‌محيطي در جزيره قشم

توسط:ENHR دوشنبه 6 آبان 1392 (0)نظرات :

 

دريا را آسفالت کردند:

جنايت زيست‌محيطي در جزيره قشم

 

جنايت زيست‌محيطي در بزرگترين جزيره خاورميانه رقم خورد. دريا خشک شد. جاي آن قرار است مرکز خريدهاي بزرگ ساخته شود. بزوديِ زود بايد مسئولان در مراسم خاکسپاري اين جزيره شرکت کنند.

به گزارش فارس،جزيره قشم بزرگترين جزيره خاورميانه با وسعتي حدود 1500 کيلومتر مربع، مساحتي بيشتر از 22 کشور مستقل جهان را دارد و داراي عجايب هفت گانه‌اي است که متاسفانه در دوره‌هاي گذشته مديريت بر اين منطقه اين عجايب را ازجمله دره ستارگان، بزرگترين غار نمکي دنيا، تنگه چاه کوه، جنگل حرا و سواحل بکر آن به فراموشي سپرده‌اند و عده‌اي تنها به منافع خود دلبستند و تکه به تکه اين کوسه خليج فارس را به چوب حراج گذاشتن تا منافع خود را تأمين کنند.

قشم حتي اگر هيچ جاذبه ديگري براي اکو توريسم نداشت، فقط سواحل بکر و آبهاي زلال آن کفايت مي‌کرد تا همچنان پايگاه توريسم باشد و بتواند مانند جزاير ديگر در کشورهاي مختلف ايجاد درآمد و اشتغال کند.

متاسفانه در سال‌هاي گذشته علي رغم فروش زمين‌هاي اين جزيره به بهانه‌هاي ساختگي به محدوده دريا و ساحل آن هم رحم نکردند و يک جنايت بزرگ زيست محيطي با بيداري و هوشياري تمام مديران وقت در سال 90 با خشک کردن بخشي از دريا و ساحل اين جزيره براي ساخت اتوبان و مرکز تجاري اتفاق افتاد و تا چند ماه قبل نيز اين روند ادامه داشت.

در کما تأسف بخش‌هايي از ساحل جزيره در قسمت‌هاي شمالي و جنوبي در راستاي استحصال زمين مدام تحت اجراي طرح‌هايي قرار گرفته است که ارزيابي محيط زيستي، گردشگري و جذب توريسم ندارد.

معلوم نيست چرا با وجود ساختار زمين‌شناسي جذاب قشم که معمولا در جاي جاي اين جزيره ارتفاعاتي مشرف به ساحل و دريا وجود دارد و در حالي که در اغلب جزاير توريستي دنيا و بنادر معروف، معماران شهري و توسعه‌دهندگان اين مناطق به ساخت و ساز در اين گونه ارتفاعات نزديک به ساحل به دليل ديد بهتر به دريا و ايجاد مناظر ناب‌تر و جلوگيري از تبعات زيست محيطي، اقدام به ايجاد شهرها و مجتمع‌هاي خدماتي و مسکوني در اين نقاط مي‌کنند، در جزيره‌اي که به گونه‌اي در دنيا لنگه ندارد مسئولان عمراني اصرار به خشک کردن دريا و استحصال زمين از ساحل حساس با اکولوژي خاص و شکننده براي ايجاد مجتمع‌هاي تجاري که در نقطه‌ اي ديگر از جزيره مي‌تواند ساخته شود،‌ دارند.

نبايد فراموش کرد در قشم به جز وجود اين ناهمواري‌هاي جذاب، دشت‌ها و بيابان‌هايي با وسعت فراوان وجود دارد که مي‌تواند در صورت توجه صحيح براي توسعه و شهرسازي جز گزينه‌هاي منطقي و کارآمد قرار گيرد و بسياري از روستاهاي 100 گانه اين جزيره را از بن بست اقتصادي و محروميت نجات دهد.

حتي اگر تصور بر اين گذاشته شود که پروژ‌ه‌اي همانند پروژه مورد بحث با آخرين استانداردها نيز ساخته شود، آيا نبايد در آينده براي دفع فاضلاب و صدها تبعات ديگر منفي بر روي محيط اطراف نگران بود، کما اينکه در حال حاضر سيستم دفع فاضلاب و پاکسازي سواحل در جزيره‌اي همانند قشم بعضا يا وجود ندارد و يا تاکنون کارآمد واقع نشده است..

در اين باره علي بازماندگان قشمي، شهرداري که بيش از 10 سال سکان‌دار شهر قشم بوده است و هم اکنون نيز به عنوان مشاور مديرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در حال فعاليت است درباره پر کردن دريا اظهار داشت: متاسفانه در 10 سال گذشته ارتباط و همکاري خوبي مابين شهرداري و سازمان منطقه آزاد قشم وجود نداشته است. ولي با تغيير دولت و انتخاب مديرعامل بومي براي منطقه آزاد قشم 180 درجه نگاه‌ها تغيير پيدا کرده و تمام نهادها و ارگان‌هاي مربوطه در سطح جزيره براي بهبود زندگي مردم و منطقه امن براي جذب توريسم و گردشگر در تعامل باهم هستند.

وي با اشاره به اينکه واقعيت امر اين است که سواحل منطقه قشم جزء ذخاير کشور محسوب مي‌شود، افزود:سواحل مکان‌هايي هستند که زندگي در آن جريان دارد و محلي است که حدود 90 درصد از آبزيان در اين قسمت توليد مثل مي‌کنند.

شهردار قشم يادآور شد: مهم‌ترين نگاه ما بايد به دريا زيست‌محيطي باشد که يک نگاه ملي و فراملي است.

بازماندگان تأکيد کرد: در محدوده خليج‌فارس جزو پروتکلي هستيم که مأموريت داريم محيط زيست خليج فارس را حفظ و حفاظت کنيم و ايران جزو نگهبانان مسائل زيست‌محيطي در خليج فارس مطرح مي‌شوند.

وي با بيان اينکه براساس قانون ساخت و ساز در حريم دريا بايد 60 متر از آخرين مد دريا صورت بگيرد، اظهار داشت: متأسفانه اين حريم قانوني دريا حفظ نشده است و دريا را براي حفظ منافع خود پر کرده‌اند.

فضاي مشرف به دريا را تخريب مي‌کنند تا به منافعشان برسند

وي افزود: محيط‌زيست را تخريب مي‌کنند، کوه‌ها را از بين مي‌برند و فضاي گردشگري مشرف به دريا را نابود مي‌کنند تا منافعشان تأمين شود ولي در اين بين دو اتفاق زيست محيطي غير قابل برگشت هم صورت مي‌گيرد.

بازماندگان يادآور شد: کساني که تصميم گرفتند دريا را پر کنند نگاه تخصصي و هيچ گونه اشرافي در زمينه زيست محيطي نداشته‌اند. اينکه دريا نبايد پر شود موضوع خيلي ساده و پيش پا افتاده‌اي است که بايد به آن توجه کرد.

وي افزود: 1500 کيلومتر مربع وسعت جزيره قشم است و به شکر خدا بزرگترين جزيره خليج‌فارس و خاورميانه محسوب مي‌شود و هيچ گونه محدوديتي از لحاظ خاک و فضاي مورد نياز جذب توريسم و گردشگر ندارد.

شهردار قشم و مشاور مديرعامل سازمان منطقه آزاد قشم خاطر نشان کرد: تنها براي احداث پروژه‌هايي مانند بنادر و با مجوز محيط زيست، مجوز سازمان منطقه آزاد و بنادر مي‌توانيم وارد دريا شويم.

وي افزود: در سال‌هاي 89 و 90 با کارفرمايي منطقه آزاد قشم و مديران قبلي اين سازمان پروژه پرکردن دريا کليد خورد.

مسئولان وقت پر کردن دريا را به نظاره نشستند فقط همين!

بازماندگان يادآور شد: پروژه پرکردن ساحل شرقي شهر قشم هنگامي که آغاز شد نامه‌نگاري‌هايي به تمامي دستگاه‌هاي ذي‌ربط و مسئولان دولتي صورت گرفت ولي با توجه به حضور معاون محيط زيست وقت رئيس‌جمهور در دولت دهم در اين منطقه ولي همچنان اين طرح ادامه يافت و همه و همه در جنايت پرکردن ساحل و دريا حضور داشته‌اند و نظاره‌ مي‌کردند.

وي به اعتراضات مردمي اشاره کرد و گفت: متأسفانه مردم نيز نتوانستند در اراده تصميم منطقه آزاد مبني بر پرکردن بخشي از سواحل جزيره قشم ايستادگي کنند و اين اتفاق افتاد.

بازماندگان خاطر نشان کرد: مردم قشم با دريا زندگي مي‌کنند و بزرگ مي‌شوند و خيلي از جوانان اوقات فراغت خود را با آرامش ساحل طي مي‌کنند که متاسفانه اين اتفاق ديگر نخواهد افتاد.

شهردار قشم يادآور شد: علاوه بر اينکه متراژ وسيعي از دريا پرشده است، ديواره‌هاي بتني نيز کناره‌هاي اين اقدام نصب کرده‌اند تا به کلي چشم انداز ساحل دريا از مردم گرفته شود.

وي افزود: بخش عظيمي از مردم قشم و صيادان از سواحل قشم ارتزاق مي‌کنند و فضاي بکر، زيبا و سنتي که جاذبه گردشگري در اين منطقه داشته است ديگر وجود ندارد.

بازماندگان تأکيد کرد: وقتي که ساحل پر مي‌شود آب‌هاي سطحي و آب‌هاي که در خروش هستند در محلات مختلف به زمين مي‌روند و در نهايت از منازل مسکوني که در اطراف دريا وجود دارد سردر مي‌آورند و به اين منازل آسيب مي‌زنند. در حال حاضر نيز محلات فرسوده درگهان با اين مشکل مواجه شده‌اند.

وي گفت: به صورت طبيعي محدوده سواحل دريا مشخص است و وقتي وارد بخشي از دريا مي‌شويم عملاً آن فضاي جزر و مد را کم کرده و مشکلات زيست‌محيطي به وجود مي‌آيد.

بازماندگان در پاسخ به پرسشي مبني بر اينکه علت پرکردن دريا چه عنوان شده است گفت: مهمترين دليل براي اين اقدام اين است که دسترسي براي مردم ايجاد کنند در حالي که اين نياز با توجه به تعداد جمعيت در قشم اصلا منطقي نيست.

در همين رابطه سوالاتي مشيري که از بوميان منطقه قشم است و به تازگي به سمت مديرعاملي اين منطقه آزاد منصوب شده پرسيده شد.

شهريار مشيري مديرعامل سازمان منطقه آزاد قشم که از بوميان اين منطقه و حدود چند ماه است عهده دار اين مسئوليت شده است در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعي فارس درباره پرکردن سواحل درياي جزيره قشم توسط مديران قبلي اين سازمان اظهارداشت: مردم قشم از اين کار متنفرند و بيشتري فشار از طرف مردم به بنده از اين ناحيه بوده است.

مشيري گفت: در زمان مديريت شمس در منطقه آزاد قشم يک ميليون و 200 هزار اصله درخت در جنگلهاي حرا کاشته شد که متاسفانه به دليل سوء مديريت‌هاي اين سازمان در مقاطع بعدي جنايتي رخ داد و اين درخت‌ها قطع شد.

خاک بر روي دريا ريختند که پاساژ براي جنس‌هاي چيني‌ بسازند؟

مديرعامل منطقه آزاد قشم افزود: در مديريت گذشته منطقه آزاد قشم، خاک بر روي دريا ريختند و دريا را پر کردند تا پاساژ بسازند و در اين پاساژ‌ها جوراب و اجناس بنجل چيني بفروشند، آيا اين اقدام انها ارزش داشت؟

وي به فاضلاب شهري درگهان بواسطه پرکردن دريا، اظهار داشت: بواسطه استحصال زمين از دريا و موقعي که بر روي دريا خاک مي‌ريزيم مدخل‌هاي ورودي و خروجي زمين از بين مي‌رود و موجب مي‌شود که اين آبهاي زيرزميني از منازل مردمي که در نزديکي سواحل زندگي مي‌کنند سر در بياورد و موجب مشکلات زيست‌محيطي مي‌شود.

مشيري يادآور شد:در حال حاضر نظم خدايي را از اين خاک و ساحل گرفته‌ايم و مطمئناً در آينده مشکلاتي خواهيم داشت.

وي افزود: وقتي که راههاي دريا را بسته‌ايم مطمئناً در چند سال ديگر در سطح شهر درگهان به دليل آبهاي جمع شده و فاضلاب از بوي بد ديگر نميشود قدم گذاشت و مشکلاتي براي شهرسازي اين قسمت خواهيم داشت و بايد ميلياردها تومان خرج کنيم و تصفيه‌خانه بزنيم تا وضعيت بهبود پيدا کند.

در دوره‌هاي گذشته کسي دلش براي جزيره و مردم قشم نسوخت

مشيري تاکيد کرد: متاسفانه در اين جزيره در ادوار گذشته به جرات مي‌گويم کسي دلش براي جزيره و مردم نسوخته است و همه دلشان براي جيب خودشان سوخته است، مطمئناً اگر افراد بالادستي نمي‌خواستند اين اتفاقات در جزيره قشم نمي‌افتاد.

وي در پاسخ به پرسشي مبني بر اينکه چند کيلومتر مربع از ساحل دريا پرشده است، گفت: در سه نوبت و در شهر درگهان تحت عنوان فاز يک و دو هربار بيش از 100 هکتار از دريا پرشده است که با اين اتفاق چندين برابر از مساحت شهر درگهان ساحل دريا را خشک کرده‌اند و اين يک جنايت بزرگ است.

به گفته مشيري جلوي پر کردن دريا و پروژه‌هاي اين چنيني در ساحل اين منطقه گرفته شده است

مديرعامل منطقه آزاد قشم افزود: متاسفانه بنده شنيده‌ام که شهرک‌هايي که توسط منطقه آزاد ساخته شده است، لوله‌هاي فاضلاب را مستقيماً به دريا وصل کرده‌اند که بايد اين موضوع نيز مورد بررسي قرار بگيرد.

به گزارش فارس، همچنان اميدواريم که با تغيير مديريت در اين منطقه اتفاق‌هاي خوبي براي مردم بيفتد چرا که قشم متعلق به ايران اسلامي است.

گزارش از: حسن رضايي

ایران سومین کشور آلوده جهان

توسط:ENHR دوشنبه 6 آبان 1392 (0)نظرات :

 

نایب رئیس شورای اسلامی تهران بر ضرورت تعریف زمان‌بندی مشخص برای حل بحران آلودگی هوای تهران و اقدام عاجل دولت و مابقی دستگاه‌های درگیر در این خصوص تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس، مرتضی طلایی در نطق پیش از دستور خود در ابتدای جلسه علنی امروز شورا، گفت:ما نمایندگان مردم در شورای اسلامی شهر تهران، امروز باید سپر افراد بی دفاع(کودکان، بیماران، جانبازان و سالمندان) در مقابل آلودگی مرگ‌اور هوای تهران باشیم.

ما در مقابل جان حتی یک شهروند هم مسئولیم چه برسد به وضعیت کنونی و این حجم آلودگی که انواع و اقسام سرطان و بیماری‌ها به صورت کاملاً مستقیم به مردم عرضه می‌شود. سپر افراد بی دفاع شدن در برابر آلودگی هوا با حرف زدن تنها امکان‌پذیر نیست.

وی ادامه داد: همه ما می‌دانیم حرف‌های مسئولان و دستگاه‌ها درباره آلودگی هوا «مثنوی 70 من» است. فکر می‌کنم همه اعضای شورا امروز با بنده هم نظر باشند که درباره آلودگی هوا حرف زدن کافی است و به اندازه کافی در این باره حرف زده شده است.

باید زمان‌بندی مشخص برای حل این معضل تعریف کرد و از دولت و مابقی دستگاه‌های درگیر استدعا کرد که بیایند و برای کاستن از درد و رنج آلودگی هوا قدم بردارند.

گام اولیه برای حل معضل آلودگی هوای شهر تهران و سایر کلان‌شهرها باید به حدی بلند باشد که مردم حرکت مسئولانشان برای احقاق بدیهی‌ترین حق شهروندی‌شان را لمس کنند و برای حل مسئله با مسئولان هم‌گام شوند.

بپذیریم مشکل آلودگی هوا با سخنرانی، بیانیه، مصاحبه و... حل نمی‌شود

وی گفت: سئوال من این است که آیا مرگ سالانه 100 ها انسان بویژه کودکان و سالمندان برای پایان دادن به این داستان تکراری آلودگی هوا کافی نیست.

طلایی ادامه داد: براساس آمار سازمان بهداشت جهانی، متاسفانه ایران در میان آلوده‌ترین کشورهای جهان از نظر آلودگی هوا قرار دارد و جایگاه سوم را به خود اختصاص داده است.

وی یادآور شد: متاسفانه در دولت قبل، موضوع آلودگی هوا هم عرصه کش‌مکش سیاسی شده بود تا آنجا که موضوع آمارهای مرتبط با آلودگی هوا هم محل مناقشه می‌شد اگرچه ظاهراً در ثبت‌احوال 18 مورد بعنوان دلیل فوت شهروندان مشخص شده است که البته آلودگی هوا جزء آنها نیست اما تحقیقات نشان می‌دهد مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی، عروقی، تنفسی و سکته‌های مغزی در تهران بیشترین سهم را در اختیار دارد که ارتباط معناداری بین مرگ‌ومیرهای ناشی از بیماری‌های فوق و آلودگی هوا وجود دارد و آمار بالای ایست قلبی شهروندان تهران گویای افزایش میزان آلاینده‌ها در پایتخت است.

يک فاجعه زيست محيطي ديگر در راه است؟

توسط:ENHR دوشنبه 6 آبان 1392 (0)نظرات :

 

با انتقال آب خزر به سمنان

يک فاجعه زيست محيطي ديگر در راه است؟

معاون دريايي سازمان محيط زيست با بيان اينکه در صورت استفاده از آب شيرين‌کن‌ها ميزان نمک درياي خزر در طول يکسال 32 ميليون تن افزوده مي شود، گفت: اين ميزان شوري براي اکوسيستم خزر فاجعه زيست محيطي به بار مي آورد.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر عبدالرضا کرباسي در گفتگو با خبرنگار مهر، با بيان اين مطلب گفت: بر اساس توافق جديد با با وزارت نيرو و با توجه به اينکه استفاده از آب شيرين‌کن‌ها در درياي خزر موجب افزايش غلظت نمک در اين درياچه به ميزان 32.5 ميليون تن در سال مي شود، قرار شد تا زمانيکه دستورالعمل هاي علمي براي اين اقدام مصوب نشود، ساخت آب شيرين‌کن‌ها متوقف شود.

 

به گفته وي، در حال حاضر ميزان شوري درياي خزر 13 گرم نمک به ازاي هر ليتر است و از آنجايي که قرار است 250 ميليون متر مکعب آب در سال از اين درياچه به سمنان منتقل شود، لذا با توجه به اينکه به ازاي شيرين کردن هر ليتر آب 13 گرم نمک به درياچه بازگردانده مي شود، در طول سال و براي 250 ميليون متر مکعب ميزان نمک چيزي حدود 32.5 ميليون تن خواهد شد که براي اکوسيستم خزر چنين شوري فاجعه به بار مي آورد.

 

کرباسي اظهار داشت: در توافق اخير قرار شد در وهله اول ضرورت اين انتقال جنبه هاي اقتصادي اين اقدام در مسائل زيست محيطي که در پي اين انتقال ايجاد مي شود، بررسي شده و در نهايت اگر از جميع جوانب انتقال آب از خزر به سمنان مثبت ارزيابي شد، بايستي اين انتقال بر اساس دستورالعمل علمي و بر مبناي تخليه تلخ‌آب‌ها اجرايي شود.

 

معاون دريايي سازمان محيط زيست تصريح کرد: اين دستورالعمل به صورت شفاهي براي مسئولان وزارت نيرو توضيح داده، اما اگر لازم باشد دستورالعمل کتبي براي تهيه حوضچه هاي تبخير به گونه‌اي که نمک حاصل از شيرين کردن آب، جمع آوري شده و به درياي خزر تخليه نشود، در اختيار اين وزارتخانه قرار خواهد گرفت.