شنبه 20 دی 1393

برشور آموزشی جلسه چهارم خانواده از منظر حقوق و روانشناسی

دوران نامزدی از منظر روانشناسی

دوران نامزدی:

دوران نامزدی یکی از بهترین فرصت های آشنایی دختر و پسر است که معمولا خوشایند خانوادها بخصوص خانواده دختر نیست. دلیلی که خانواده ها ذکر میکنند بیشتر مربوط به رسمی نبودن این دوران. نداشتن وجه قانونی و حقوقی. ترس از سوء استفاده جنسی. ترس از به هم خوردن ازدواج و ترس از انجام خطا و اشتباه است که در نتیجه این عوامل خانواده ها و گاهی دختر و پسر می خواهند به هر قیمتی که شده سریعتر ازدواج کنند و در واقع خود را به دست سرنوشت پسپارند. متاسفانه این موضوع در فرهنگ ما رایج است. چنانکه متوجه شدید یکی از مهمترین خصوصیات این دوران رسمی و شرعی نبودن این دوران است که سبب ترس خانواده ها می شود برای اینکه این مشکل تا حدودی برطرف شود می توان برای پسر و دختر صیغه محرمیت جاری کرد. این نوع صیغه مدت محدودی دارد و با جاری شدن آن خانواده ها هم می توانند نظارت کافی بر دروان نامزدی داشته باشند.

لازم به یادآوری است که حدقل دوران نامزدی باید بین 6-3 ماه باشد.

مهمترین مزیت این دوران این است که به دلیل نبودن سند رسمی در صورتی که پسر و دختر و یا خانواده ها به توافق نرسیده باشند می توانند به راحتی از یکدیگر جدا شوند.

 

 

تفاوت نامزدی با عقد:

 بر خلاف نامزدی عقد یک مرحله قانونی و شرعی و اجتماعی است که پسر و دختر رسما زن و شوهر اعلام می شوند. به همین دلیل پسر و دختر و خانواده ها در مقابل همدیگر  متعهد به پایبندی اصول و قوانین ازدواج هستند. در این دوران حتی می تواند رابطه جنسی هم وجود داشته باشد هرچند رابطه کامل جنسی به هیچ عنوان توصیه نمی شود. متاسفانه بیشتر مردم دوران عقد و نامزدی را یکی می دانند. چنانچه در این دوران سازگاری بین پسر و دختر و یا خانواده ها وجود نداشته باشد سخت تر از دوران نامزدی می توان جدا شد که دلایل آن عبارت انداز: خرج و مخارجی که دو خانواده متحمل شده اند. احساس سرخوردگی و انگ خوردن پسر یا دختر.  کمتر شدن اعتبار خانواده ها (بخصوص در برخی از فرهنگ ها) و  نحوه پرداخت مهریه که چنانچه پسر و دختر قصد طلاق داشته باشند و رابطه کامل جنسی داشته اند پسر باید کل مهریه را پرداخت کند و در صورتی که رابطه کامل نداشته اند نصف مهریه پرداخت می شود.

در دوره نامزدی قرار است متوجه شوید که آیا تصمیم اولیه و انتخابتان می تواند شما را به آینده ای آرام هدایت کند یا اینکه باید راه را عوض کنید و به گزینه دیگری برای ازدواج فکر کنید.

خیلی ها به عنوان شادترین روزهای آشنایی می شناسندش و برای بعضی ها هم پرتنش ترین روزهای آشنایی است. دوران نامزدی آنقدر حساس و پیچیده است، که اگر تنها کمی به ریزه کاری هایش بی توجه باشید، به دردسرساز ترین روزهای زندگی تان تبدیل می شود. اما نگران نباشید! کافی است باید های این دوران را بشناسید و به خط قرمزهایش احترام بگذارید تا نه تنها از آن به سلامت عبور کنید، بلکه یک دنیا تجربه و شناخت را هم از این دوران به زندگی مشترک خود ببرید.

 

خط قرمزهای رابطه در دوران نامزدی

ü      زن و شوهر نشوید.

ü      حد و مرز تماس فیزیکی را نگه دارید.

ü      خودتان را پنهان نکنید.

ü      جیبتان را یکی نکنید.

ü      با دوستانش صمیمی تر از او نشوید.

ü      به جایش تصمیم نگیرید.

ü      او را تغییر ندهید.

دوران نامزدی از منظر نظام حقوقی ایران

 

مفهوم نامزدي

در قانون مدني تعريفي از نامزدي نشده ولي مسلماً نامزدي به مرحله اي قبل از ازدواج اطلاق مي‌گردد كه بدان دوران نامزدي مي‏گويند. در اصطلاح عرف، نامزدي به موردي گفته می شود كه از طرف مردي نسبت به زني خواستگاري شود كه بعداً با او ازدواج نمايد.

 

نکاح

توافق اراده یک زن و یک مرد برای زناشویی و زندگی مشترک و دایمی

 

شروط ضمن عقد ازدواج

 تعهداتی است که در حین ازدواج با توافق زن و شوهر وارد مفاد قرارداد ازدواج آن‌ها می‌شود. این شروط را می‌توان در سند رسمی ازدواج ذکر کرده و با امضای دو طرف رسمیت داد. این شروط در قانون ذکر نشده‌اند و به انتخاب طرفین چه در هنگام ازدواج و چه پس از آن انتخاب می‌شوند.:

لازم است مردها بدانند اگر پای چنین شرطی در عقدنامه را امضا می‌کنند حق طلاق را در صورت تحقق این دوازده شرط به همسرشان داده‌اند:

البته درج این شرط در عقدنامه به این معنی نیست که دیگر مرد نمی‌تواند همسرش را طلاق دهد. در واقع مرد در شروط ضمن عقد فقط به صورت وکالتی این حق را به همسرش می‌دهد و زن هم به عنوان وکیل در طلاق این را می‌داند که این حق یا شرط ضمن عقد به معنای انتقال کامل و مطلق حق از سوی شوهرش نیست و مرد هم می‌تواند بنا بر شرایطی از این حق استفاده کند.

 

ü      خودداری شوهر از دادن نفقه زن به مدت 6 ماه به هر عنوان حتی با توسل به اجبار.

ü      سوءرفتار یا سوءمعاشرت زوج به حدی که ادامه زندگی را برای زوجه غیرقابل تحمل کند.

ü      ابتلای زوج به بیماری‌های خطرناک و درمان‌نشدنی به نحوی که دوام زندگی زناشویی را برای زوجه به خطر بیندازد.

ü      جنون زوج در مواردی که فسخ نکاح شرعا ممکن نباشد.

ü      بی‌توجهی به رای دادگاه در مورد منع اشتغال زوج به شغلی که طبق نظر دادگاه منافی با مصالح خانوادگی و حیثیت زوجه باشد.

ü      محکومیت شوهر به حکم قطعی به مجازات 5 سال حبس یا بیشتر یا به جزای نقدی که بر اثر ناتوانی در پرداخت منجر به 5 سال بازداشت شود یا به حبس و جزای نقدی منتهی به 5 سال بازداشت یا بیشتر شود و حکم مجازات در حال اجرا باشد،

ü      ابتلای زوج به هر گونه اعتیاد مضر که به تشخیص دادگاه به زندگی خانوادگی خلل وارد کند.

ü      زوج زندگی خانوادگی را بدون عذر موجه ترک کند یا 6 ماه متوالی بدون عذر موجه از نظر دادگاه غیبت کند.

ü      محکومیت قطعی زوج در ارتکاب به جرم و اجرای هرگونه مجازات اعم از حد و تعزیر که آبروی زوجه را به خطر بیندازد.

ü      باردار نشدن زوجه از زوج بعد از 5 سال به علت عقیم بودن یا عوارض جسمی دیگر.

ü      مفقودالاثر شدن زوج و مراجعه نکردن به دادگاه 6 ماه بعد از مراجعه زوجه به دادگاه

ü       ازدواج مجدد زوج بدون رضایت زوجه یا اجرا نکردن عدالت بین همسران به تشخیص دادگاه.

 

تقریبا بیشتر حقوقدان‌ها و مشاوران خانواده بر این نکته اتفاق نظر دارند که داشتن شروط ضمن عقد از داشتن مهریه‌های سنگین بهتر است چون شروط ضمن عقد تلاشی است برای برابر شدن حقوق زن و مرد اما مهریه پولی است که زیاد هم نسبت به وصول آن نمی‌توان امیدوار بود. برای همین زوج‌ها قبل از جاری شدن صیغه عقد می‌توانند توافق کنند تا حقوقی چون حق تحصیل، اشتغال، حق انتخاب محل سکونت یا شرط تضمین پرداخت مهریه از سوی یک یا 2 نفر از اعضای خانواده یا آشنایان زوج را در عقدنامه درج کنند.

 

 
تهیه و تنظیم برشور : مشاور روانشناسی : ساناز چراغی ، وکیل دادگستری : فرزاد توکلیان
(0)نظرات توسط: IHRC2
جمعه 19 دی 1393

چهارمین جلسه آموزشی خانواده از منظر روانشناسی و حقوق

با توجه به شروع دوره آموزشی خانواده از منظر روانشناسی و حقوق، جلسه چهارم با عنوان دوران نامزدی و عقد در تاریخ پنجشنبه 18 دی ماه 1393 ساعت 4الی 7 در دفتر کمیسیون حقوق بشر منطقه 2 کشور تشکیل گردید که بخش روانشناسی را سرکار خانم ساناز چراغی(روانشناس) و بخش حقوق را جناب آقای فرزاد توکلیان (وکیل دادگستری) تدریس کردند. محتوای مطالب شامل تعاریف و دیدگاههای روانشناسی در زمینه دوران نامزدی و آسیب شناسی ارتباطات دختر و پسر در این دوره، دیدگاه و قوانین حقوقی دوران نامزدی و عقد از دیدگاه حقوقی و شروط ضمن عقد ازدواج مورد بررسی قرار گرفت. 

(0)نظرات توسط: IHRC2
شنبه 13 دی 1393

دکتر سید محمد هاشمی : اولین اصل دموکراسی، همگانی بودن مشارکت متفکرانه مردم است.

دکتر سید محمد هاشمی عصر پنجشنبه 11 دی ماه در سمینار حقوقی و علمی آموزش حقوق انسانی و شهروندی در جمع کثیری از فرهنگیان و دانشجو معلمان در باب مفهوم حق، امتیازات مشترک انسان ها مانند خوردن و آشامیدن را در شمار مفهوم نخست کلیه حق ذکر و اضافه کرد: معنای دوم این کلمه به عنوان ضابطه ای است که انتظام بخش رفتارهای اجتماعی می شود.

پدر علم حقوق عمومی و اساسی ایران در بخش دیگری از سخنان خود با مبنا قرار دادن فرد در تعاریف کلمه حق، گفت: مراد از این مفهوم آسایش، رفاه و آزادی انسان هاست و فرد غایت چنین حقوقی است.

دکتر هاشمی با مدنی الطبع خواندن انسان ها، خاطرنشان کرد: قرار گرفتن افراد در کنار یکدیگر تعارضاتی را ایجاد می کند که ممکن است با بروز آسیب هایی حق اصلی آنها مخدوش شود.

وی به تضمین آزادی افراد در اجتماع اشاره و عنوان کرد:  اگر بخواهیم محوری برخورد کنیم باید تقدم اصالت فرد بر جامعه را فراموش نکنیم.

استاد برجسته حقوق عمومی ایران ادامه داد: آزادی مبناست و عبارت از آن است که افراد استعدادهای خود را به کار بگیرند به شرطی که مخل آزادی ها دیگران نشوند.

هاشمی گفت: مشاهده می کنیم در کشورهای جهان سوم که تقدم اصالت جامعه بر فرد حاکم است و مدیران آن کشورها آن را بهانه قرار داده اند.

وی به ماده یک اعلامی حقوق بشر که چهار اصل منزلت انسانی، آزادی، برابری و برادری را مطرح می کند اشاره و خاطرنشان کرد: تمام افراد بشر آزاد به دنیا می آیند و از لحاظ حیثیت و حقوقی با هم برابرند که باید نسبت به یکدیگر با روح برادری رفتار کنند.

هاشمی با اشاره به دو استعداد اصلی و جانبی انسان ها، گفت: اندیشه و  فکر  از استعدادهای اصلی و فن از استعدادهای جانبی افراد است.

وی بیان کرد: افراد با استعداد متفرق مانند غریزه و منطق در معرض آسیب ها و فرصت ها قرار می گیرند.

پدر علم حقوق عمومی ایران با اشاره به اصل آزادی نیز خاطرنشان کرد: انسان ها ذاتا آزاد هستند و ماحصل کرامت انسانی نیز آزادی است که هیچ وجه نباید آن را سلب کرد.

دکتر هاشمی ادامه داد: آزادی در وجود همه انسان هاست اما آزادگی مراعات متقابل است که با اخلاق معنا می شود.

وی همچنین به اصل برابری اشاره و عنوان کرد: این اصل هم در جامعه متأثر از اوضاع و احوال است، انسان ها به هم تعلق خاطر دارند و از این جهت است که در تقسیم بندی حقوق بشر، اصل سومی قرار داده شده به نام همبستگی.

استاد علم حقوق در بخش دیگری از سخنان خود به درک مراتب آموزش حقوق بشر و ترویج آن در جوامع امروزی اشاره و خاطرنشان کرد: انسان نیازمند پیشرفت و درک و فهم است.

وی افزود: زمانی که موضوع تبادل و تعارض حقوق را ملاحظه می کنیم، مشاهده می شود که انسان ها باید به درک مراتب حقوق انسانی بپردازند.

دکتر هاشمی با بیان اینکه آموزش حقوق بشر در جامعه باید متدوال شود، عنوان کرد: درک مراتب آموزش حقوق بشر بستگی به شرایط سنی و فکری افراد دارد که باید با روش خاصی این آموزش ها مورد توجه قرار گیرد.

وی خطاب به معلمان گفت: معلمی تنها ریاضی و تاریخ نیست که درک موضوع حقوق بشری هم هست و امروز تفهیم حقوق بشر به کودکان کار آسانی نیست.

پدر علم حقوق عمومی ایران بیان کرد: نخستین تلقینی که می توان کرد این است که باید کودکان ما آزاد باشند و راحت حرف بزنند و یا به مبادله اندیشه هایشان بپردازند.

دکتر هاشمی با بیان اینکه برابری در مدارس برای کودکان باید القا شود، اظهار کرد: جز مراتب دانشگاهی تدریس حقوق بشر در سطح مدارس نداریم با توجه به اینکه سازمان ملل بر ترویج آن تأکید کرده است.

وی بابیان اینکه  دموکراسی، تجربه ای است که باید مردم با ابتکار عمل ومنطق خود  و  نسبت به اهمیت آن  بیشتر توجه داشته باشند، افزود: دموکراسی باید در وجود تمامی افراد جامعه وجود داشته باشد زیرا  افراد جامعه  باید دارای  شعور سیاسی باشند تا خود حاکم بر مقررات خود باشند.

پدر علم حقوق ایران ماحصل کرامت انسانی را آزادی دانست وبیان کرد:در برخی از مواقع که موضوع آزادی بیان مطرح می شود مشاهده شده که برخی از افراد علاوه بر اینکه نگرانی آزادی بیان هستند بلکه نگران  آزدای بعد بیان نیز می باشند که این موضوع نیازمند بیشتر آموزش حقوق شهروندی را  می طلبد.

دکتر هاشمی عنوان کرد: اگر هدف حقوق را عدالت بدانیم، بین اقتدار حکومت و ضعف مردم امکان تعادل وجود نخواهد داشت این در حالی است که اولین اصل دموکراسی، همگانی بودن مشارکت متفکرانه مردم است.

وی  افزود: مسئولین مربوطه باید بهانه های مبادله اندیشه در مدارس را اجرا کنند زیرا این عمل سر آغاز ترویج آموزش حقوق شهروندی وآموزش های حقوق بشری خواهد شد که در این زمینه دولت تدبیر وامید گام های ارزشمندی را برداشته است.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی اضافه کرد: در کشور ما متاسفانه کمتر دیده شده که برای ترویج  حقوق بشر گام برداشته بشود و  این امر حتی در مدارس و دانشگاه نیز کمتر مشاهده می شود.

دکتر هاشمی با تاکید براینکه به جای سر دادان شعار رعایت حقوق بشر باید سازماندهی تر در این زمینه گام برداشته شود، افزود:این موضوع مهم بهتر از از دوران ابتدایی در بین دانش آموزان انجام بشود تا بتوانیم رفتار های اجتماعی را در تمامی اقشار مشاهده کنیم.

وی گفت: انسان ها غریزی وار آزاد به دنیا خواهند آمد ولی نیاز است نسبت به آزادی غریزه ای موادی را بصورت منطقی  قبول داشته باشیم که این موضوع مستلزم آموزش در جامعه هستیم تا رفاه و حقوق شهروندی افراد رعایت بشود.

در انتهای برنامه دانشجویان دانشگاه فرهنگیان شهید مطهری(ره) شیراز با تشکر از دومین حضور استاندار فارس در برنامه­ های دانشجویان دانشگاه فرهنگیان شهید مطهری(ره) شیراز طی یک ماه گذشته ، این موضوع را نشان از اهمیت­ جامعه­ ی فرهنگی و دانشگاهی برای استاندار دانسته و دانشجویان به پاس این همراهی و همدلی با دانشجویان ، لوح یادبودی به استاندار و دکتر هاشمی، پدر علم حقوق عمومی ایران و دکتر آذری مدیرکل آموزش و پرورش فارس و دکتر نوبخت ریاست دانشگاه فرهنگیان شهید مطهری(ره) شیراز اهدا نمودند. این مراسم بازتاب گسترده ای در رسانه های خبری داشته و خبرگزاری های رسمی به طور کامل به انتشار آن پرداختند همچنین صدا و سیمای مرکز فارس نیز در بخش های خبری خود به صورت مشروح گزارش این مراسم را پخش نمود . در این برنامه تفاهم نامه ای میان اداره کل آموزش و پرورش استان فارس و دفتر کمیسیون حقوق بشر اسلامی منطقه جنوب کشور منعقد گردید و دو طرف متعهد گردیدند همکاری بیشتری در زمینه های حقوق بشری داشته باشند . 

(0)نظرات توسط: IHRC2
شنبه 13 دی 1393

جامعه ی آموزش و پرورش شرایط لازم را برای ایجاد جامعه ای شایسته به وسیله ی افرادی که به حقوق خود و جامعه آگاه هستند فراهم کند .

دکتر احمدی استاندار فارس در همایش کمیسیون حقوق بشر اسلامی منطقه 2 کشور: جامعه ی آموزش و پرورش شرایط لازم را برای ایجاد جامعه ای شایسته به وسیله ی افرادی که به حقوق خود و جامعه آگاه هستند فراهم کند .

دکتر احمدی استاندار فارس با بیان اینکه آموزش حقوق در کودکی مؤثر خواهد بود و می تواند جامعه ای پویا و مناسب را ایجاد کند ابراز امیدواری کند جامعه ی آموزش و پرورش شرایط لازم را برای ایجاد جامعه ای شایسته به وسیله ی افرادی که به حقوق خود و جامعه آگاه هستند فراهم کند .

نماینده ی عالی دولت در استان فارس ضمن تاکید بر لزوم برگزاری این سمینار علمی و حقوقی ابراز داشتند: برگزاری سمینار کمیسیون حقوق بشر اسلامی از سوی آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان شهید مطهری(ره) شیراز کار بسیار شایسته ای به شمار می رود زیرا در جامعه ای که حقوق اساسی در آن رعایت نشود هرگز آرامش نخواهد داشت.

استاندار فارس ادامه دادند : موظفیم برای ارتقای آگاهی مردم نسبت به حقوقشان تلاش کنیم زیرا جامعه­ ای که مردم در آن به حقوق خود و دیگران آگاه باشند به تعالی و رشد دست خواهد یافت .

سومین سخنران مراسم ، پدر علم حقوق عمومی ایران در جمع فرهنگیان ، حقوقدانان و دانشجو معلمان بیان داشت : جامعه نیازمند آموزش حقوق شهروندی است .

(0)نظرات توسط: IHRC2
شنبه 13 دی 1393

همه نهادهای دولتی و غیردولتی به آموزش حقوق بشر دعوت می نماییم

مصدق نیا: رابط آموزشی دفتر منطقه 2 کمیسیون حقوق بشر اسلامی در همایش آموزش حقوق بشر همه نهادهای دولتی و غیردولتی را به مشارکت در آموزش شهروندان فراخواند.

به گزارش روابط عمومی سمینار علمی  و حقوقی کمیسیون حقوق بشر اسلامی منطقه 2 کشور با عنوان «آموزش حقوق انسانی و شهروندی در جامعه ­ی آموزشی» با همکاری دانشگاه فرهنگیان شهید مطهری (ره) شیراز ، استانداری فارس و اداره­ ی کل آموزش و پرورش فارس در تاریخ پنجشنبه 11/10/1393 در تالار اجتماعات سعدی شهر شیراز برگزار گردید . این سمینار با هدف آگاهی بخشی به جامعه­ ی آموزشی کشور و لزوم رعایت حقوق شهروندی به دانش­ آموزان استان فارس ، تشکیل گردید. این سمینار حقوقی با حضور دکتر سید محمد احمدی، استاندار محترم فارس در دولت تدبیر و امید و دکتر سید محمد هاشمی ، پدر علم حقوق عمومی ایران  و عضو کمیساریای عالی حقوق بشر اسلامی ایران ، مدیرکل آموزش و پرورش فارس و معاونان و مشاوران وی ، دکتر محمد نوبخت ، ریاست دانشگاه فرهنگیان شهید مطهری(ره) شیراز و برخی مسئولین استانی و کشوری و با شرکت جمع کثیری از فرهنگیان آموزش و پرورش و دانشجویان دانشگاه فرهنگیان شهید مطهری(ره)شیراز ، وکلا ، قضات و جامعه­ ی حقوقدانان استان ، دانشجویان دانشکده ­ی حقوق دانشگاه­ های شیراز ، دانشگاه آزاد اسلامی و پیام ­نور در فضایی علمی و صمیمی برگزار شد .

در آغاز برنامه مهدی حسینی ، هماهنگ کننده برنامه های آموزشی کمیسیون حقوق بشر اسلامی استان فارس و آموزش و پرورش، ضمن خیر مقدم و خوش­ آمد به شرکت کنندگان در این گردهمایی علمی تاکید کرد : بدون تردید وظیفه­ ی هر انسانی که می­تواند از ارزش­های بشری دفاع کند ، این است که حتی اگر رنج و غصه را برای خودش به ارمغان آورد زمینه ­ی رفاه و آسایش را برای همه تضمین نماید و این یعنی ایثار برای احقاق حقوق دیگران ،ایشان با تاکید بر ضرورت آموزش­ های حقوق شهروندی و حقوق انسانی در جامعه­ ی آموزشی کشور که احترام به کرامت انسان­ ها مهم­ترین اصل آن می­ باشد ، بیان داشتند؛اگر آموزش­های حقوقی به جامعه­ ی آموزشی ما پیوند نخورد ، رسالت حقوقی جامعه ناقص مانده است و معضلات اجتماعی همچنان ادامه خواهد یافت و اگر خود را برای آینده آماده نسازیم متوجه خواهیم شد که متعلق به گذشته بوده ایم .

بعد از این سخنان گروه سرود مدرسه معلم2 وابسته به آموزش و پرورش ناحیه 1 شیراز با اجرای موسیقی زنده با موضوع «ای انسان ها...» فضای جلسه را نشاط و طراوت بخشیدند.

سپس مهران مصدق نیا رابط اداری کمیسیون حقوق بشر اسلامی منطقه  دو کشور ضمن تشکر از همکاری آموزش و پرورش در برگزاری این مراسم و سایر کسانی که در این برنامه همکاری کرده اند از همگان خواست برنامه های کمیسیون حقوق بشر اسلامی را حمایت نمایند . ایشان بیان داشتند :  بسیار شنیده ایم که حقوق بشر ريشه در تمام مكاتب بزرگ فلسفي جهان داشته و مبناي نهضتهاي آزاديخواهانه و مساوات طلبانه در تمام جهان بوده و هست. شناسایی حقوق بشر، تقویت نهادها و سازوکارهای بین­المللی (نظارتی و تضمینی) و ایجاد نهادهای مردم سالار، همگی هنگامی به صورت واقعی مؤثرند که فرهنگ متناسب با آنها نیز ایجاد گردد و توسعه یابد. این عوامل در ایجاد فرهنگ جهانی حقوق بشر تأثیر بسزایی دارد.تمام ادیان الهی و آموزه های اخلاقی بر یکایک حلقه های زنجیره حقوق انسانی تأکید نموده اند و آن را در زمره بنیادی ترین وظایف حکومتها دانسته اند. در این میان بر کسی پوشیده نیست که آموزش حقوق بشر و حقوق شهروندی نیز بخشی از حقوق بشر است و شاید بتوان گفت به نوعی پیش نیاز دستیابی به تمام حقوق انسانی است . از همین روست که کمیسیون حقوق بشر اسلامی ایران، طی سالها فعالیت خود در سراسر کشور، ضمن پیگیری در جهت احقاق حقوق شهروندان در سطح کشور بر آموزش حقوق اساسی شهروندان بدان ها توجه ویژه ای نموده و تلاش کرده است تا علاوه بر ارائه آموزش تخصصی به حقوقدانان و علاقمندان به حقوق بشر، مولفه های مختلف حقوق انسانی را با کمک گروه های مختلف تخصصی به شهروندان نیز ارائه نماید. برگزاری دهها همایش عمومی و تخصصی، برگزاری نمایشگاه های عمومی حقوق بشری، برگزاری کارگاه ها و کلاسهای تخصصی در فرهنسگراها و ... در طی سالهای فعالیت این نهاد همگی شاهدی بر این مدعا هستند. ایشان ادامه دادند :اینک نهاد ملی حقوق بشر ایران، با استقبال از رویکرد دولت در توجه به حقوق شهروندی و آموزش آن به عموم هموطنان، افیتخار دارد که مجدداً آمادگی خود را برای همکاری با نهادی دولتی و غیردولتی در جهت برگزاری دوره های مختلف حقوق بشر در سطح استان، برای گروههای تخصصی و غیرتخصصی اعلام می نماید. امید که این نقش از ما به یادگار ماند و بتوانیم طرح صلح و عدالت و انسانیت را بر سپهر اجتماع خویش نقش زنیم.

. در ادامه آقای طراوت روی به نمایندگی از کانون وکلای دادگستری به عنوان یکی از همکاران در برگزاری همایش مذکور، متن پیام بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد را به مناسبت روز جهانی حقوق بشر قرائت کردند . 

(0)نظرات توسط: IHRC2