ﺳﻪشنبه 28 شهریور 1391

روز ملی دختران

                  

روز ملی دختران؛ ضرورت ه و فرصت ها[1]

در سال 1385 رویدادی تأثیرگذار برای دختران کشورمان اتفاق افتاد. شورای عالی انقلاب فرهنگی، براساس پیشنهاد فرهنگسرای دختران، روز مبارک تولد حضرت فاطمه معصومه(س)، کریمه اهل بیت را به عنوان «روز ملی دختران» تصویب و اعلام نمود و بر همین اساس نیز طی جشنی در روز میلاد آن حضرت، اولین سالروز ملی دختران گرامی داشته شد و فرهنگسرای دختران به عنوان دبیرخانه دائمی روز ملی دختران انتخاب گردید.

بدون تردید، توجه به اهمیت و ضرورت این روز و فرصت های آن، همچنین دقت به وضعیت دختران در جامعه که برای اصلاح و بهبود آن به عزم و اهتمام ملی نیاز است، می تواند از روز ملی دختران، فرصتی مغتنم برای کار جمعی در مورد دختران بسازد که زمینه های حرکت های بزرگ و تغییر و تحولات درخشان برای توسعه و بهبود زندگی دختران را فراهم نماید. این فرصتی است که شاید لازم بود خیلی پیش از اینها اتفاق می افتاد و اکنون که زمینه آن فراهم شده است، بی توجهی به آن، با توجه به سرعت تحولات حوزه مسائل زنان و دختران، ممکن است زیان های فرهنگی اجتماعی بزرگی را به همراه داشته باشد.

چرا روز تولد حضرت معصومه به عنوان روز ملی دختران انتخاب شد؟

بی شک اهل بیت پیامبر اعظم(ص) چهره های پرفروغی به جهانیان عرضه کرده اند که نامشان مانند ستارگان درخشان در آسمان فضایل می درخشد. درخشان ترین ستاره در میان بانوان خاندان پیامبر، هفتمین منظومه ولایت فاطمه، فرزند پاکیزه موسی بی جعفر است، بانویی که در پاکی و درست کاری او، سخنان زیادی گفته شده است؛ چه پس از شهادت پدر بزرگوار آن حضرت، امام هشتم شیعیان امام رضا (ع) عهده دار امر تعلیم و تربیت او را بر عهده گرفت.

دختری که در خاندان پیامبر، لقب کریمه اهل بیت را به خود اختصاص داد و نگین شهر قم شد. کرامات حضرت معصومه(س) چنان است که بر آن تأکید بی شمار شده است؛ به ویژه که امام رضا (ع) و امام جعفر صادق (ع)، زیارت کنندگان آن حضرت را وعده بهشت داده اند.

به یقین می توان گفت درک ابعاد وجودی حضرت معصومه(س) و رسیدن به جایگاه معنوی آن حضرت، ضرورت تعیین راهکارهایی را برای پیاده کردن آن در جامعه مشخص می سازد تا بانوان و به ویژه دختران ما، با الگوبرداری از آن کریمه اهل بیت، مظهر عفاف و تقوا و حیا باشند. از این رو، نام گذاری روز ملی دختران در زادروز آن حضرت، حرکتی نمادین برای گوشزد کردن شخصیت حضرت معصومه(س) و ترویج ابعاد وجودی این دختر اهل بیت در میان دختران مسلمان و در نهایت الگوسازی از شخصیت آن حضرت برای دختران این مرز و بوم است.

چرا باید روزی را بطور خاص به دختران اختصاص بدهیم؟

جدای از سهم مهم دختران در بافت جمعیتی جامعه، می توان به جایگاه و نقش دختران در فرهنگ عمومی کشورمان اشاره کرد که پیوسته سلامت و توانمندی فرهنگی و اجتماعی خود را، به پرورش دختران آگاه، توانمند، الگو و عفیف وابسته می داند. بر این اساس، مهم ترین ضرورت های انتخاب روز ملی دختران، شامل موارد زیر بوده است:

1. احیا، بهبود و تقویت ارزش های فرهنگی ـ اجتماعی مطلوب دختران؛

2. معرفی، ترویج و احیای ارزش های فرهنگی با تکیه بر فرهنگ و سیره مکتب تابناک اهل بیت؛

3. بهبود و توسعه سلامت روانی ـ اجتماعی دختران ؛

4. اهتمام ملی برای بهبود وضعیت دختران در جامعه ؛

5. اصلاح و بهبود فرهنگ عمومی در مورد دختران ؛

6. انسجام بخشی و پرهیز از چنددستگی و پراکندگی در برنامه ریزی برای دختران ؛

7. احیا و توسعه مقام و منزلت مادری برای دختران ؛

8. تعمیق و گسترش آموزه های دینی برای دختران ؛

محورهای کاری اهتمام ملی برای دختران

ـ نیازها و مشکلات دختران؛

ـ توانمندی های دختران و چگونگی شکوفایی آنها؛

ـ موانع و چالش های پیش روی دختران؛

ـ چگونگی فراهم سازی فرصت ها و ظرفیت های اجتماعی برای دختران؛

ـ خطراتی که در جامعه دختران را تهدید می کند؛

ـ محدودیت های پیش روی دختران؛

ـ باورها و دیدگاه های رایج در مورد دختران؛

ـ کیفیت زندگی دختران؛

ـ وضعیت شاخص های توسعه انسانی دختران؛

فرصت های روز ملی دختران

1. ارتقا و بهبود جایگاه دختران در جامعه؛

2. بهبود نگرش ها و دیدگاه های فرهنگ عمومی در مورد دختران؛

3. توانمندسازی دختران؛

4. ارتقا و افزایش ظرفیت های اجتماعی برای دختران؛

5. بهبود وضعیت فرهنگی دختران؛

6. تعمیق هویت دینی و گسترش آموزه های دینی در بین دختران؛

7. معرفی و برجسته سازی ارزش ها و هنجارهای مطلوب فرهنگی به دختران؛

8. بهبود وضعیت الگوهای مرجع دختران؛

9. بهبود سلسله مراتب ارزش های فرهنگی دختران؛

10. ایجاد زمینه های مساعد برای ارتقای هویت فرهنگی اسلامی و ملی دختران؛

11. فراهم سازی زمینه های دست رسی دختران به منابع اجتماعی؛

12. فراهم سازی زمینه های شکوفایی استعدادها و توانایی های دختران؛

13. ارتقای سلامت روانی ـ اجتماعی دختران؛

14. کوشش عمومی برای تأمین نیازها و رفع مشکلات دختران؛

15. معرفی و احیای حقوق، مسئولیت ها و نقش زنان در جامعه برای دختران.

منبع : سایت حوزه

(0)نظرات توسط: IHRC2
ﺳﻪشنبه 28 شهریور 1391

نشست آموزشی روز بین المللی صلح

دفتر منطقه 2 کمیسیون حقوق بشر اسلامی به مناسبت روز بین المللی صلح ، نشستی تخصصی با عنوان صلح پایدار ،را برگزار می نماید . این نشست تخصصی ساعت 6 بعد از ظهر  روز پنج شنبه 30 شهریور ماه نود و یک ، و با حضور اعضا شبکه مدافعین و علاقمندان به مقوله صلح و حقوق بشر در محل دفتر منطقه ای برگزار خواهد شد.

(1)نظرات توسط: IHRC2
دوشنبه 27 شهریور 1391

موضع‌گیری کمیسیون در قبال توهین اخیر به مقدسات اسلامی

اخیراً پیرو نشر فیلم توهین آمیز به مقدسات اسلامی، دفتر مرکزی کمیسیون بیانیه‌ای در این خصوص صادر کرد. همچنین تقریری رسانه‌ای از سوی کمیسیون انجام شد که در مورخ 91.6.26 به عنوان سرمقاله روزنامه حمایت منتشر شد. برای ملاحظه هر مورد بر روی عنوان مربوطه کلیک نمایید.

(0)نظرات توسط: IHRC2
یکشنبه 26 شهریور 1391

برگزاری جلسه آموزشی به مناسبت روز بین المللی دموکراسی

روز شنبه 25 شهریور ماه 91 به مناسبت روز بین المللی دموکراسی نشستی آموزشی در دفتر منطقه ای برگزار شد در این جلسه پس از قرائت پیام بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد ، مفهوم دموکراسی و چالشهای فراروی آن مورد تبیین قرار گرفت . همچنین کتاب نوآموز دموکراسی نوشته دیوید بنتهام توسط یکی از اعضا برای حاضرین معرفی شد.

(0)نظرات توسط: IHRC2
یکشنبه 26 شهریور 1391

آموزش دموكراسي براي همه

دبيركل سازمان ملل متحد در پيامي به مناسبت روز بين‌المللي دموكراسي خواستار آموزش دموكراسي براي همه شد...

برای مشاهده ادامه خبر کلیک کنید.

(0)نظرات توسط: IHRC2
ﺳﻪشنبه 21 شهریور 1391

بیست شهریور 91ـ مبارزه با خودکشی شغلی

بیستم شهریور ماه مصادف با روز مبارزه با خودکشی است. امسال شعار این روز، مبارزه با خودکشی شغلی است. در متن زیر برخی مواردی که به نظر می آید در پیشگیری از خودکشی حائز اهمیت می باشد به صورت مختصر ذکر می گردد...

برای مشاهده ادامه متن کلیک کنید.

(0)نظرات توسط: IHRC2
ﺳﻪشنبه 21 شهریور 1391

روز جهانی مبارزه با خودکشی

امروز روز جهانی پیشگیری از خودکشی است /زنان بیشتر از مردان خودکشی می کنند، اما مردان بیشتر می‌میرند ...

برای مشاهده ادامه متن کلیک کنید.

(0)نظرات توسط: IHRC2
ﺳﻪشنبه 21 شهریور 1391

برگزاری چهارمین جلسه کارگروه حمایت از حقوق زنان

 

                    

چهارمین جلسه کارگروه حمایت از حقوق زنان جهت جمع آوری مباحث مرتبط با حقوق زنان روز بیست شهریور و با عنوان طلاق در قانون مدنی توسط سرکار خانم ملیحه اسد پور با حضور اعضا کمیته در دفتر کمیسیون برگزار گردید.

در این جلسه به مباحث طلاق در قانون و از منظر قوانین مدنی  در موضوعات زیر بررسی هایی گردید:

*بحث نکاح دایم و اثرات اجتماعی و حقوق طلاق بر زنان

*طلاق در لایحه حمایت از خانواده و بررسی آن

*موانع طلاق و انواع طلاق و راههای انجام یک طلاق

*بحث عند الستطاعت شدن مطالبه مهریه و راههای فرار آقایان

 و ......

و همچنین به مناسبت روز جهانی مبارزه با خودکشی توسط خانم مرضیه محمدی ثانی در باره خودکشی و راههای پیشگیری از آن صحبت نمودند.

 

(0)نظرات توسط: IHRC2
یکشنبه 19 شهریور 1391

اخبار استانی 19 شهریور ماه 91

ثبت 8 اثر تاریخی فارس در فهرست میراث ملی کشور

در پنجمین همایش شورای عالی سیاستگذاری ثبت آثار ملی که امروز در استان البرز شروع به کار کرده، فارس با ارائه هشت اثر به عنوان نخستین استان، تمام آثار پیشنهادی خود را در این فهرست به ثبت رسانده است. تل پیرکتانی و تل حلقه‌ای در شهرستان مرودشت، قلعه و چهارطاقی تادوان در شهرستان جهرم، خانه عزیزیان و تل تنباکو در شهرستان فسا، حمام سوداگر در اوز و خانه مینا و خانه محلاتی در شهر شیراز از جمله آثار تاریخی فارس بودند که ثبت شد‌ند. با ثبت این تعداد اثر تاریخی، جمع آثار تاریخی ثبت شده فارس در فهرست میراث ملی به 2 هزار و 846 اثر رسید و استان همچنان مقام نخست ثبت آثار ملی در کشور را به خود اختصاص داده است.

تعاونی‌های فارس در برنامه پنجم دو برابر می‌شوند

عبدالحمید نافیان بعد از ظهر امروز در آیین هفتمین جشنواره تعاونی‌های برتر استان فارس اظهار داشت: در سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی، توجه به کیفیت تولید در دستور کار مسئولان اجرایی استان فارس قرار گرفته است.

اصلاح الگوی مصرف، اجرای بهره‌وری در واحدهای تولیدی، قانون هدفمندی یارانه‌ها، اصلاح الگوی مصرف، استفاده حداکثری از زمان، توسعه الکترونیک در تعاونی‌ها، توسعه صادرات غیرنفتی و کاهش نرخ بیکاری در دستور کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان فارس قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: دستگاه‌های اجرایی استان فارس برای تقویت تعاونی‌ها از تمام توان و ظرفیت‌های موجود استفاده می‌کنند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان فارس نیز در این جشنواره طی سخنانی اظهار داشت: تعاونی‌ها حلقه مفقوده نارسایی‌ها و تنگناهای اقتصادی هستند که نیاز به توجه جدی دارند.

عباس عباسی تصریح کرد: با تلاش‌های انجام شده از 18 تعاونی برتر استان فارس، سه تعاونی در ردیف مجموعه تعاونی‌های ملی کشور قرار گرفته‌اند.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی نیز در این همایش طی سخنانی ابراز داشت: دشمن با ایجاد فشارهای اقتصادی

 در صدد منزوی کردن جمهوری اسلامی ایران بوده، که برای مقابله با این ترفند نیاز به انسجام و همدلی بین دستگاه‌های اجرایی است.

ضرغام صادقی با اشاره به اینکه مطرح کردن اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری از عوامل مهم و اساسی در برابر تحریم‌های اقتصادی است، افزود: بیش از 40 درصد از مشاغل خانگی بر مبنای ایجاد تعاونی‌ها شکل گرفته، که نیاز به توسعه و ترویج فرهنگ تعاونی در کشور است.

 در پایان این آیین از تمبر یادبود هفتمین جشنواره تعاونی‌های برتر استان فارس رونمایی شد.

تجلیل از چهره‌های ماندگار آموزش ابتدایی در شیراز

کرم وزیری ،طی مراسمی از هر منطقه آموزش و پرورش یک نفر از معلمان بازنشسته و یا شاغل که خدمات شایانی در زمینه‌های مختلف آموزشی انجام داده‌اند و از نظر الگو بودن مورد وثوق همکاران و اولیا باشند به عنوان چهره ماندگار مورد تجلیل قرار می‌گیرند.

وی افزود: در این همایش 60 نفر از معلمان تجلیل می‌شوند و مقامات استانی و مسئولان آموزش و پرورش حضور می‌یابند.

وزیری ادامه داد: از برنامه‌های جنبی این همایش تقدیر از زحمات 180 معلم برگزیده مدارس چندپایه و محروم است؛ همچنین در برنامه دیگری 80 نفر از برگزیدگان الگوهای برتر تدریس در سطح استان فارس نیز مورد تجلیل قرار می‌گیرند.

وی خاطرنشان کرد: همایش تجلیل از مجریان موفق طرح‌های دوره ابتدایی و معلمان برگزیده طرح‌های قرآنی که در این استان مقام آورده‌اند نیز فردا برگزار می‌شود.

وزیری اضافه کرد: در این همایش همچنین از معلمان برگزیده طرح پرورش خلاقیت در سطح استان، نفرات برتر ارزشیابی توصیفی فارس، برگزیدگان جشنواره مدیریت استان، برگزیدگان دست‌ساخته‌های آموزشی فارس و برگزیدگان جشنواره طرح‌های پیش دبستانی نیز قدردانی به عمل می‌آید.

وی هدف از برگزاری این جشنواره را تشویق و ارتقای فعالیت معلمان دوره ابتدایی دانست و افزود: طرح تحول بنیادین آموزش و پرورش تاکید بسیاری بر آموزش ابتدایی دارد و لازم است تمام توان و نیروی فعالان این عرصه را تجمیع کرده و با سرعت در راستای دستیابی به اهداف سند تحول حرکت کنیم.

 

(0)نظرات توسط: IHRC2
یکشنبه 19 شهریور 1391

سوادآموزی صلح را به ارمغان می آورد

                                          

 

8سپتامبر (۱۸ شهریور) روز جهانی سواد آموزی است.

امسال، موضوع این روز، سواد آموزی و صلح است. یونسکو، دفتر فرهنگی، آموزشی و علمی سازمان ملل متحد، به عنوان اداره کننده برنامه های این روز، در وب سایت خود در یک صفحه ویژه به روز جهانی سواد آموزی و موضوع امسال آن پرداخته است.

در این سایت به سوادآموزی به عنوان ابزاری برای نزدیک کردن انسان ها به آزادی های فردی و آزادی درونی اشاره شده است. هنگامی که انسان ها این آزادی را تجربه کنند، جهان پیرامون خود را بهتر خواهند شناخت و بنابراین بهتر می توانند از پیش آمدن درگیری ها بپرهیزند و یا آن ها را به پایان برسانند.

ارتباط بین صلح و سوادآموزی را به گونه ای دیگر نیز می توان به چشم دید. در کشورهایی که دموکراسی در آن ها از پایداری کمتری برخوردار است، کمتر می توان در آن یک فضای آگاه و با سواد را نیز جست و جو کرد.

یونسکو، گرامی داشت روزی به نام سوادآموزی را ۴۰ سال پیش بنیان گذاشت. سوادآموزی یکی از حقوق بنیادین انسان ها و ابزاری برای توان بخشی به تک تک آن هاست.

سوادآموزی، قلب هدف جهانی آموزش برای همه است. هدفی که بر اساس آن همه انسان ها باید تا سال ۲۰۱۵، از آموزش ابتدایی با کیفیت برخوردار باشند. با فراهم شدن امکان آموزش ابتدایی برای همه، می توان چرخه فقر در زندگی انسان ها را شکست، مرگ و میر کودکان و افزایش بی رویه جمعیت را کاهش داد و برابری جنسیتی، توسعه پایدار و صلح و دموکراسی را گسترش داد.

برای دسترسی به صفحه یونسکو در زمینه سوادآموزی به لینک زیر مراجعه کنید:

http://www.unesco.org/new/en/unesco/events/prizes-and-celebrations/celebrations/international-days/literacy-day/

 

منبع خبر : سایت کتابک

(0)نظرات توسط: IHRC2
یکشنبه 19 شهریور 1391

پیام مدیرکل یونسکو به مناسبت روز جهانی سوادآموزی-8 سپتامبر 2012

مدیرکل یونسکو خانم ایرینا بوکووا، به مناسبت روز جهانی سوادآموزی (8 سپتامبر 2012) پیامی به شرح زیر ارسال کرده است:

امسال، روز جهانی سوادآموزی به‌طور خاص بر رابطه بنیادین بین سوادآموزی و صلح متمرکز شده است. این رویکرد با شرایط آشفته ما در این مقطع زمانی، بسیار هم‌خوانی دارد. کشورهایی که خشونت در آنها متداول است، دارای کمترین نرخ سواد آموزی در جهان‌اند. مناقشات همچنان از عمده‌ترین موانع برای دستیابی به "آموزش برای همه" و اهداف توسعه هزاره می‌باشد. کشورهای متاثر از جنگ، بیش از 40درصد از جمعیت خارج از مدرسه دوره ابتدایی در جهان را تشکیل می‌دهند.
ما نباید اجازه دهیم که مناقشات باعث محرومیت کودکان و بزرگسالان از دسترسی به امر حیاتی سوادآموزی شود. سوادآموزی حق اساسی انسان‌ها و پایه همه آموزش‌ها و یادگیری مادام‌العمر می‌باشد. سواد، زندگی انسان‌ها را متحول می‌کند و به آنها این فرصت را می‌دهد که آگاهانه تصمیم بگیرند و آنها را توانمند می‌سازد تا عامل تغییر باشند. صلح پایدار، به پرورش شهروند با سواد و دسترسی به "آموزش برای همه" متکی است. در بین تحولات سیاسی و شدت‌یافتن خشونت در بسیاری از نقاط جهان، سوادآموزی باید برای ایجاد صلح به عنوان یک اولویت در برنامه همه ملت‌ها قرار گیرد.
صلح و توسعه پایدار به هم وابسته‌اند و حیاتی است که هر دو به صورت هم‌زمان گسترش و تقویت یابد. سوادآموزی باعث تسریع در توسعه می‌گردد و جوامع را قادر می‌سازد تا به‌طور فراگیرتر و پایدارتر رشد کنند. برنامه‌های سوادآموزی می‌تواند از عناصر کلیدی راهبردهای توسعه باشد و فرصت‌ها و مهارت‌های جدیدی را برای همه فراهم کند. همه این موارد برای دستیابی به آموزش برای همه و اهداف توسعه هزاره بسیار حیاتی است.
پیشرفت‌هایی برای رسیدن به اهداف سوادآموزی تا سال 2015 صورت گرفته است، اما چالش‌های سختی هنوز در پیش روی ما است. اگر قرار است به وعده‌های اجلاس داکار در سال 2000 عمل کنیم؛ برای رویارویی با این چالش‌ها به تصمیم‌گیری جدی در سطح بین‌المللی نیازمندیم. بر اساس تخمین یونسکو، درحال حاضر، جمعیت بزرگسال بی‌سواد جهان، 775 میلیون نفر می‌باشد، این درحالی است که 122 میلیون نفر جوان در سطح جهان بی‌سوادند. زنان و دختران در حدود دو سوم از جمعیت بزرگسال و جوان بی‌سواد جهان را تشکیل می‌دهند. استعداد‌های عظیمی از دست می‌رود.
ما می‌توانیم به این دورتسلسل محرومیت، خاتمه دهیم. همه ما در این خواست مشترکیم که جهان با سوادتری داشته باشیم. درحالی‌که به سال 2015، سالی که می‌باید اهداف "آموزش برای همه" تحقق پیدا کند، نزدیک می‌شویم، شتاب تازه‌ای می‌گیریم. یونسکو به طور خستگی‌ناپذیری تلاش کرده است تا آموزش و سوادآموزی را در راس برنامه توسعه جهانی خود قرار دهد. ابتکار دبیرکل سازمان ملل متحد با عنوان " اول، آموزش" تا آخر این ماه به‌طور رسمی ارائه می‌شود که سکوی حمایتی محکمی در بالاترین سطح خواهد بود.

 

برندگان جوایز بین‌المللی سوادآموزی یونسکو نشان می‌دهد تا چه حد برنامه‌های موفق سوادآموزی می‌تواند نتایج درخشانی به عمل آورد. این افراد نمونه‌های زنده‌ای از نقش محوری سوادآموزی در ارتقای حقوق بشر، تساوی دختران و پسران در دسترسی به فرصت‌های آموزشی، حل مناقشات و گوناگونی فرهنگی هستند. 

(0)نظرات توسط: IHRC2
یکشنبه 19 شهریور 1391

برگزاری جلسات تخصصی کارگروه زنان

سومین جلسه کارگروه حقوق زنان در مورخه 11.6.91  در ساعت 17.30 با موضوع: تعدد زوجات در لایحه حمایت از خانواده سال 86 در محل دفتر منطقه ای برگزار گردید. در این جلسه درباره فلسفه،تاریخچه(پیشینه تاریخی)،مبانی(پشتوانه های خاص مذهبی و دینی) و اثرات تعدد زوجات(انگیزه های اجتماعی و فرهنگی) و قوانین مربوطه در ایران پرداخته و همچنین همین قانون در سال 56 و 46 نیز مورد بررسی پرداخته و مباحثاتی در آن جلسه انجام شد. لازم به توضیح است این جلسات به صورت هفتگی در دفتر منطقه ای کمیسیون برگزار می گردد و حضور عموم برای بهره مندی از جلسات آزاد می باشد..

 

(0)نظرات توسط: IHRC2
جمعه 10 شهریور 1391

فراخوان مقاله

 

 
«انجمن ایرانی مطالعات سازمان ملل متحدبرگزار می کند»
 
29 و 30آذرماه 139
 
تدوین و توسعۀ تدریجی حقوق بینالملل یکی از وظایفی است که به سازمان ملل متحد واگذار شده است و موضوع مصونیت دولتها و سازمانهای بین الملی از مهمترین موضوعات حقوق بین الملل است که در سالهایاخیر، به ویژه در اثر آراء صادره از دادگاهای ملی و بین المللی، در مرکز توجه قرارگرفته است. به علاوه، این سازمان به عنوان یک تابع حقوق بین الملل به واسطۀ فعالیتهای خود، به ویژه در زمینۀ اداره بین المللی سرزمین ها و عملیات حفظ صلح و برخیبرنامه های دیگر، گاه با مسائلی مواجه شده و می شود که مصونیت های سازمان را مطرح میسازد و سؤالها و ابهاماتی را در این خصوص دامن می زند. 
 
از آنجا که رویه های قضایی ملیو بین المللی اخیر و همچنین دکترین نشان دهندۀ وجود اختلاف نظر در خصوص مصونیتدولتها و نمایندگان آنها (اعم از مصونیت های صلاحیتی و اجرایی) و همچنین در موردمصونیت سازمانهای بین المللی و کارگزارانشان است؛ و نظر به اینکه مسائل بسیاری درمورد مصونیت تابعان حقوق بین الملل (دولتها و نمایندگان آنها و پرسنل دیپلماتیک وکنسولی؛ سازمانهای بین المللی و کارگزارانشان) بدون پاسخ مانده است، انجمن ایرانیمطالعات سازمان ملل متحد تصمیم به برگزاری همایشی با عنوان «مصونیت در حقوق بینالملل» با همکاری خانه اندیشمندان علوم انسانی،کمیته بین المللی صلیب سرخ، کمیتهملی حقوق بشردوستانه و مرکز امور حقوقی بین المللی ریاست جمهوری گرفته است. 
 
 
 
محورهای اصلی همایش:
 
 1. مصونیت دولت ها
 
      - مبانی مصونیت دولت ها
 
     - مصونیت نمایندگان دولت ها 
 
      - مصونیت کیفری مقامات عالی رتبۀ دولت ها 
 
      - مصونیت دولتها در رویۀ قضایی بین المللی 
 
      - کنوانسیون 2004 ملل متحد راجع به مصونیتهای صلاحیتی دولت ها و اموالشان  
 
      - قوانین و آراء محاکم داخلی در زمینۀمصونیت 
 
2. مصونیت سازمانهای بینالمللی
 
      - مبانی مصونیت سازمانهای بین المللی 
 
      - مصونیت در موافقتنامه های مقر سازمانهایبین المللی 
 
      - مصونیت سازمانهای بین المللی و حقکارگزاران آنها بر  دادرسی منصفانه 
 
      - مصونیت اعضای نیروهای حافظ صلح   
 
      - مصونیت سازمانهای بین المللی در هنگامادارۀ سرزمین ها
 
      - مصونیت سازمانهای بین المللی در آراءمشورتی دیوان بین المللی دادگستری 
 
      - مصونیت سازمانهای بین المللی در تعامل بامسؤولیت آنها
 
       -مصونیتسازمان های بین المللی بشردوستانه
 
این همایش با موافقت معاونتتوسعۀ مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور طی نامۀ شمارۀ 83132/91/213/د مورخ4/6/1391، برگزار می شود.
 
بدینوسیلهاز صاحب نظران و پژوهشگران دعوت می شود تا طرح یا چکیدۀ مقاله خود را متناسب بامحورهای همایش و با رعایت نکات زیر ارسال فرمایند:
 
1- طرح یا چکیده مقاله بایددر حدود 250 کلمه به صورت تایپ شده در محیط word ، همراه با نام و نام خانوادگی و درجۀعلمی و شغل نویسنده، نشانی پستی والکترونیکی و تلفن تماس تا تاریخ 5/7/1391 از طریق پست الکترونیکی به دبیرخانههمایش ارسال شود.
 
2- در صورت تأیید طرح یا چکیدۀ مقاله از نویسندگان درخواست خواهدشد تا متن مقالۀ خود را جهت بررسی نهایی حداکثر تا تاریخ 25/8/1391 از طریق پست الکترونیکی به دبیرخانه همایش ارسال نمایند. تأیید طرح یا چکیده مقاله لزوماً به معنای تایید مقاله نخواهد بود.
 
3- مقاله ارسالی باید صرفاً برای این همایش نوشته شده و پیش تر درهمایش دیگری ارائه نشده یا در هیچ نشریه ای چاپ نشده باشد.
 
5- مقالات برگزیده اعم از ارائه شده و نشده در همایش به صورتمجموعه مقالات به چاپ خواهند رسید. 
 
www.iauns.org
 
(0)نظرات توسط: IHRC2