پنجشنبه 18 دی 1393

رهبر مندائیان در اهواز درگذشت

رهبر پیروان دین مندائی که در شهر اهواز زندگی می کرد درگذشت.

به گزارش عصرایران، گنزبرا "جبار چحیلی" معروف به "شیخ جبار طاووسی" رهبر مندائیان (صابئین) جهان روز یکشنبه در سن 91 سالگی در منزل مسکونی اش در اهواز درگذشت. او روز دوشنبه در مراسمی با حضور شمار زیادی از پیروان این دین براساس آئین مندائی به خاک سپرده شد.

(0)نظرات توسط: MINORITY
شنبه 26 مهر 1393

اسقف اعظم لبنان: ایرانیان برای اقلیت های مذهبی حقوق قانونی قائلند

 اسقف اعظم منطقه جبل عامل لبنان گفت: اقلیت های مذهبی در ایران حقوق قانونی داشته و ایرانیان احترام و عزت خاصی برای آنها قائل هستند و آنها در کنار هم زندگی مسالمت آمیزی دارند. به گزارش ایرنا، جورج صلیبا روز سه شنبه در نشست خبری معارفه میهمانان خارجی شرکت کننده در پنجمین همایش بین المللی باران غدیر تصریح کرد

ادامه مطلب

 

(0)نظرات توسط: MINORITY
چهارشنبه 23 مهر 1393

کلیسای وانک ، نماد همزیستی مسالمت آمیز ادیان توحیدی

کلیسای وانک یا آمنا پرکیج (نجات دهنده همگان) یا 'سن سور' با پیشینه قریب 350 سال، نمادی از همزیستی مسالمت آمیز ادیان توحیدی و شاهکاری از معماری و هنر در محله جلفای شهر تاریخی اصفهان است.

برای مطالعه ادامه مطلب اینجا کلیک نمایید

(0)نظرات توسط: MINORITY
یکشنبه 12 مرداد 1393

تساهل و پذیرش اقلیت های پناه آورده در سایه آیین برادری بختیاریها

مقصود اسکندری:

قوم بختياري بیشتر با ویژگی جنگاوری شناخته شده تا ارزشهايي چون علم و هنر؛ زيرا منطقه ی بختیاری به واسطه ي شرايط ژئوپلتيك، همواره يكي از كانون هاي مهم مواجهه و مردم این منطقه اولين مدافعان دفاع از كيان كشور بوده اند و نبردهای آنان در جنگ هاي برون مرزی و درون مرزي، نمودار این واقعیت است؛ حضور بختیاریها در ارتش صفوي براي تثبيت مرزهاي كشور و دستیابی به امنيت پایدار کشور در آن دوره، فتح روش مند و تاكتيكي قندهار در عصر نادرشاه افشار، فتح تهران براي برقراري مشروطه و جنگهاي متعدد و مبارزه در برابر پهلوي اول و دوم و بالاخره حضور در سطوح مختلف دفاع مقدس ۸ ساله در برابر جنگ تحملیلی عراق علیه ایران، این مدعا را تصديق مي كنند. 
برجستگی سنت جنگاوری در بختیاری، مانع از ظهور عرفا، شعرا و انديشمندان در این منطقه نشد. همچنین توانایی این قوم در جنگاوری باعث از میان رفتن روح تساهل فرهنگی در میان ایشان نگردید. به این ترتیب، در دوره های مختلف تاریخ مشاهده می کنیم که سرزمين بختیاری، پناهگاه مظلومان از هر تبار و ديار بوده و بختیاریها با محبت و تساهل، پناه خواهان و مهمانان را پناه و جای داده اند. 
همزيستي و عطوفت با اقوام همسايه و پناه آورده و گاهي جذب و همزباني اين اقوام با بختياري ها و حضور متعدد پژوهشگران و جهانگردان خارجي مي تواند پژوهشي جالب در اين زمينه باشد: از پناه آوردن شمس الدين محمد جويني صاحب ديوان و وزارت در قرن هفتم نزد يوسف شاه بختياري از بيم ارغون شاه مغول، تا شخصيتها و روشنفكراني كه طي جنگ جهاني اول به سرزمين بختياري پناه آوردند، همه و همه، نمودهایي از روح تساهل فرهنگی قوم بختیاری هستد. 

ادامه مطلب

(0)نظرات توسط: MINORITY
شنبه 27 ارديبهشت 1393

پارسيان هندوستان در دامنه‌ي دماوند گهنبار خواندند

گروهي از پارسيان هندوستان در دامنه‌‌ي كوه دماوند آيين گهنبارخواني را برپا كردند.
اين برنامه 14 ارديبهشت‌ماه، در واپسين روز از گهنبار چهره‌ي ميديوزرم‌گاه برپا شد و در آن نزديك به 130 تن از پارسيان هند باشنده بودند.
پارسيان كوه دماوند را ارج بسياري مي‌گذارند و باور دارند كه برپايه‌ي استوره‌هاي شاهنامه، ضحاك ماردوش هنوز در اين كوه، دربند است و اگر كار ناراستي انجام شود، بندي از بندهاي ضحاك گسسته مي‌شود. آنها آيين گهنبارخواني را در اين جايگاه برپا مي‌كنند تا يادآور شوند كه، بندهاي ضحاك بايد با همازوري و راستي ميان ما، بسته بماند.
پارسيان هرباردر سفرهايي كه به ايران دارند، سري هم به دماوند مي‌زنند. چند سالي است كه ايرانيان هم آيين گهنبار را در دامنه‌‌ي دماوند برپا مي‌كنند.

برای مشاهده تصاویر بیشتر اینجا کلیک نمایید.

(0)نظرات توسط: MINORITY
یکشنبه 24 فروردین 1393

کشیش کلیسا شرق آشور: ایران محلی امن برای اقلیت های دینی است

داریاووش عزیزیان روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا گفت: دروغ پردازی های دشمنان برای تفرقه افکنی بین اقوام و جدا کردن آنها از یکدیگر است به همین دلیل هرگاه توطئه هایشان بی نتیجه می ماند؛ بحث حقوق بشر را مطرح می کنند.
وی اظهار کرد: درحالی ایران متهم به نقض حقوق بشر می شود که در بسیاری از کشورها گروه های دست نشانده استکبار دست به جنایات هولناکی زده و هزاران انسان را به قتل می رسانند.
عزیزیان با بیان اینکه هیچ کشوری به اندازه ایران در رعایت حقوق اقلیت ها پیشتاز نیست، افزود: در ایران اقلیت های دینی نه تنها از آزادی کامل در اجرای برنامه ها و مراسم مذهبی خود آزادند بلکه حتی کتاب انجیل در مدارس تدریس می شود.
کشیش کلیسای شرق آشور ارومیه گزارش های دروغین دبیرکل سازمان ملل و گزارشگر ویژه آن را نشانه ضعف و ناتوانی و مهمتر از همه موجب رسوایی قدرت های سلطه بیان کرد.
وی ایران را مهد تعالی، رشد و بالندگی اقلیت های دینی اعلام کرد و افزود: در هیچیک از کشورهای جهان اقلیت های دینی به اندازه ایران از آزادی عمل برخوردار نیستند.
عزیزیان، قانون اساسی را پشتوانه آزادی اقلیت های دینی و مذهبی اعلام کرد و گفت: قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تمهیدات و حمایت های حقوقی بالایی از جمله داشتن نماینده در مجلس شورای اسلامی، تاکید بر آزادی در انجام مناسک و مراسم دینی و فراهم کردن امکانات آموزشی بر اساس تعالیم دینی جهت تسهیل زندگی پیروان اقلیت های دینی در ایران فراهم کرده است. 
وی ادامه داد: بدون شک اقلیت های دینی جزو جدایی ناپذیر ملت ایران اسلامی هستند و در تمام صحنه ها همگام با دیگر هموطنان حضور یافته و برای کشور خود حماسه آفریده اند.
کشیش عزیزیان افزود: بیشتر دولت هایی که نسبت به حقوق اقلیت های دینی و زنان در ایران دغدغه نشان می دهند، کسانی هستند که گروه های تروریستی را برای قتل مسیحیان و مسلمانان تجهیز می کنند.
وی ادامه داد: در کشورهایی مثل سوریه و عراق مسیحیان قربانی جنایات و وحشیگری مدعیان دروغین حقوق بشر می شوند در حالی که در جمهوری اسلامی اقلیت ها از آرامش و امنیت کامل برخوردارند.
وی اضافه کرد: اقلیت های دینی بی اعتنا به چنین گزارش هایی در کمال آرامش و با وحدت و همدلی به زندگی خود ادامه می دهند و هرگز فریب دشمنان را نمی خورند.

(0)نظرات توسط: MINORITY
شنبه 24 اسفند 1392

خانه فرهنگ و هنر زرتشتیان به پیشواز نوروز رفت

امرداد: خانه فرهنگ و هنر زرتشتیان با اجراي برنامه‌هاي ويژه به پيشواز نوروز رفت.
اين برنامه‌ها، 22 اسفند ماه از ساعت ١٧ و ٣٠ دقيقه در نگارخانه‌ي روانشاد مهربان کیخسروان میزبان نيك‌انديشان، مربیان و همیاران خود در سال 92 بود.
این برنامه‌ي خودماني دربردارنده‌‌ي حرکات موزون، اجراي موسيقي، سپاسداري از نيك‌انديشان،  مربیان، همیاران و هیات بنيان‌گذار خانه فرهنگ و هنر زرتشتيان بود.
در بخش پاياني اين برنامه از همكيشان پذيرايي شد.

(0)نظرات توسط: MINORITY
ﺳﻪشنبه 24 دی 1392

اقلیت شناسی اعراب ایران

حدودا 3.5 درصد (دو و نیم میلیون نفر) جمعـیت ایران عـرب تبار هستـند که بـیشتر آنها در استان خوزستان و جزایر خلیج فارس سکنی گزیده اند. به مردم عـرب ساکن نوار ساحلی جنوب، که می توان بسیاری از ویـژگیهای فارس ها را در آنها دید، بندری می گویـند. لباس بلند سنتی مردان عـرب ثوب یا دشداشه و دستاری که بر سر می گذارند " گتره " نام دارد. اکثر عـربهای ایران هنوز به زبان عـربی تکلم می کنند و عمدتا شیعه اهستند .
عرب‌های ایران در بخش مرکزی و جنوب غربی استان خوزستان استقرار دارند. خوزستان به لحاظ توپوگرافی (ترسیم مکانی اعم از پستی و بلندی‌ها بر روی نقشه‌های جغرافیایی) و ساختار قومی و فرهنگی به دو بخش خوزستان مرتفع و خوزستان کم‌ارتفاع تقسیم می‌شود:
خوزستان مرتفع بین دشت کم‌ارتفاع خوزستان و دامنه‌های غربی رشته کوه زاگرس واقع است؛ این بخش از نظر انسانی و فرهنگی، در واقع امتداد گسترۀ جغرافیایی بخش مرکزی است و اساساً قشلاق عشایر و ایلات لر و بختیاری ناحیۀ زاگرس به شمار می‌رود. به دلیل غلبۀ فرهنگ ایرانی، باید این منطقه را دنبالۀ بخش مرکزی ایران دانست که در شرق و شمال جلگۀ خوزستان گسترش دارد و بر خوزستان کم‌ارتفاع مشرف است.
خوزستان کم‌ارتفاع بخش‌های غربی و جنوبی جلگۀ خوزستان را شامل می‌شود. مردم این خرده‌ناحیه، که عمدتاً عرب و دارای فرهنگ خاص هستند، از بافت انسانی و فرهنگی خوزستان مرتفع متمایزند. ساکنان منطقۀ عرب‌نشین خوزستان، از حیث زبان و قومیت، اصالتاً عرب هستند. 

متن کامل

(0)نظرات توسط: MINORITY
دوشنبه 16 دی 1392

به مناسبت ایام سوگواری ماه صفر: اقلیت های مسیحی در کرج مراسم ژانویه برگزار نکردند

برگزار نشدن جشن رسمی اقلیت های مسیحی در کرج، طی نامه ای رسمی به مسئولان نیز اعلام شده است و برپایی دیگ های نذری در سطح شهر به مناسب این ایام از جمله حرکت های اقلیت های مسیحی برای نشان دادن ارادت آنان به خاندان عصمت و طهارت به شمار می رود.

ایلنا: استاندار البرز در دیدار با خانواده ارامنه جانباز در شهرستان فردیس برای آنان در سال نو میلادی آرزوی سعادت و سلامت کرد و عدم برگزاری مراسم ویژه سال نو میلادی به احترام ایام سوگواری ماه صفر را حرکتی در راستای حفظ حرمت و ارزشهای دینی در میان ادیان مختلف عنوان کرد.

 

به گزارش" ایلنا "در کرج، "سیدطاهر طاهری" در رأس هیئتی در جمع خانواده اقلیت های مسیحی جانباز، حضور رزمندگان در صحنه جنگ حق علیه باطل را ستودنی دانست و تأکید کرد: باید به جانبازان دفاع مقدس و رشادت های آنان از منظرهای مختلف پرداخت و بیش از پیش جانفشانی هایشان را متجلی ساخت.

"طاهری" یادآور شد: جانبازان با تحمل سال ها اسارت و انواع شکنجه ها امروز اسوه مقاومت و ایثار به شمار می روند و در تاریخ نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران شاخص و الگو هستند.

 

وی در ادامه حضور چنین نیروهای مخلص و بسیجی را در استان سرافراز البرز مایه فخر و مباهات دانست و گفت: آنچه در توان داریم برای رفع مشکلات این قشر جامعه به کار خواهیم بست.

در ادامه دیدار استاندار با این دو خانواده که مقارن با ایام ژانویه و سال نو میلادی بود؛" میلیس ابرام گلپاشین و لنارد خاریله" به نمایندگی از خانواده اقلیت های مسیحی در کرج برگزار نشدن جشن ژانویه به مناسبت ایام سوگواری عاشورا را اقدامی در جهت حفظ و نشر ارزشهای ایرانی اسلامی دانستند و بیان کردند: همه ما ایرانی هستیم و در کنار مسلمانان زندگی می کنیم و با ارادتی که به خاندان عصمت و طهارت داریم امسال تصمیم برآن داشتیم مراسم ژانویه را همانند سالهای قبل به صورت ویژه برگزار نکنیم.

 

گفتنی است؛ برگزار نشدن جشن رسمی اقلیت های مسیحی در کرج، طی نامه ای رسمی به مسئولان نیز اعلام شده است و برپایی دیگ های نذری در سطح شهر به مناسب این ایام از جمله حرکت های اقلیت های مسیحی برای نشان دادن ارادت آنان به خاندان عصمت و طهارت به شمار می رود.

(0)نظرات توسط: MINORITY
دوشنبه 16 دی 1392

دبیرکل اتحادیه جهانی آشوریان : اقلیت های دینی ایران نیازی به قیمومیت غربی ها ندارند

 

نماینده مجلس و دبیرکل اتحادیه جهانی آشوریان گفت : اقلیت های دینی ایران انسان های آزاد و آزاده ای هستند که هرکز نیازی به قیمومیت غربی ها ندارند.

یوناتان بیت کلیا در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : قطعنامه سازمان ملل در خصوص نقض حقوق اقلیت های دینی در ایران یک حرکت کاملا سیاسی است که از دیدگاه مسیحیان هیچ اعتباری ندارد.

وی ایران اسلامی را مهدی تعالی ، رشد و بالندگی اقلیت های دینی اعلام کرد و اظهار داشت : در هیچ یک از کشورهای جهان اقلیت های دینی به اندازه ایران از آزادی عمل برخوردار نیستند .

بت کلیا اضافه کرد : در جمهوری اسلامی ایران بسترهای مناسبی برای همزیستی و زندگی پیروان ادیان در فضای صلح و آرامش وجود دارد و دین اسلام نیز پیروان همه ادیان را به عنوان برادر در کنار هم می پذیرد تا بتوانند در صلح و آرامش زندگی کنند.

نماینده آشوریان ایران در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: جامعه آشوریان از گذشته در ایران زندگی راحتی داشته اند ولی اوج آرامش آنها در دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی است.

بت کلیا قانون اساسی جمهوری اسلامی را ضامن و پشتوانه آزادی اقلیت های دینی و مذهبی اعلام کرد و گفت : قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تمهیدات و حمایت های حقوقی بالایی از جمله داشتن نماینده در مجلس شورای اسلامی، تاکید بر آزادی در انجام مناسک و مراسم دینی وفراهم کردن امکانات آموزشی براساس تعالیم دینی جهت تسهیل زندگی پیروان اقلیت های دینی در ایران فراهم کرده است.

وی ادامه داد : بدون شک اقلیت های دینی جزو جدایی ناپذیر ملت ایران اسلامی هستند و در تمامی صحنه ها همگام با دیگر هموطنان حضور یافته و برای کشور خود حماسه آفریده اند.

بت کلیا ادامه داد : بیشتر دولت هایی که نسبت به حقوق اقلیت های دینی و زنان در ایران دغدغه نشان می دهند ، کسانی هستند که گروه های تروریستی را برای قتل مسیحیان و مسلمانان تجهیز می کنند.

بت کلیا ادامه داد : درکشورهایی مثل سوریه و عراق مسیحیان قربانی جنایات و وحشیگری مدعیان دروغین حقوق بشر می شوند درحالیکه در جمهوری اسلامی اقلیت ها از آرامش و امنیت کامل برخوردارند.

دبیرکل اتحادیه جهانی آشوریان ادامه داد : اقلیت های دینی بی اعتنا به چنین قطعنامه هایی درکمال آرامش و با وحدت و همدلی به زندگی خود ادامه خواهند داد و هرگز فریب دشمنان را نخواهند خورد.

(0)نظرات توسط: MINORITY
دوشنبه 9 دی 1392

تصاویری از جشن مسیحیان ایران در سالروز تولد حضرت عیسی(ع)

چهارشنبه 4 دی ماه مصادف با 25 دسامبر ،سالروز تولد حضرت عیسی مسیح (ع) است. مسیحیان ایران همگام با همکیشان خود در سراسر دنیا این ایام را جشن می گیرند.

 

همچینن در این روز مراسم روز میلاد حضرت مسیح در کلیسای حضرت یوسف (ع) و شرق آشوری حضرت مریم برگزار شد.

برای مشاهده ادامه عکس ها کلیک نمایید.

(0)نظرات توسط: MINORITY
دوشنبه 9 دی 1392

۸۹ شهید اقلیت های دینی در کشور/ ۵ شهید از ارامنه اصفهان هستند

 
ارامنه مسیحی ایران در ۸ سال جنگ تحمیلی دوشادوش برادران مسلمان شان به دفاع از میهن پرداختند. تعداد شهدای ارمنی ۸ سال دفاع مقدس طبق گفته کشیش هاکوپ کشیشیان ۸۹ نفر در ایران است. ارامنه در میان اقلیت های مذهبی بیشترین شهدا را تقدیم انقلاب اسلامی کردند.

ادامه مطلب

(0)نظرات توسط: MINORITY
دوشنبه 9 دی 1392

کشیش کلیسای شرق آشور ارومیه: ایران امن ترین کشور برای اقلیت های دینی است

شبکه ایران: کشیش کلیسای شرق آشور ارومیه گفت: خلاف قطعنامه ضد ایرانی سازمان ملل، ایران اسلامی امن ترین کشور برای اقلیت های دینی است.

داریاووش عزیزیان افزود : توجه جمهوری اسلامی به اقلیت های دینی و تلاش نظام و دولت ایران برای اعتلای علمی، فرهنگی، ورزشی و اجتماعی مسیحیان در هیچ یک از کشورهای جهان نظیر ندارد.
وی تصریح کرد: اقلیت های دینی گردهمایی ها و آیین های مختلف مذهبی خود را با حضور مسیحیان کشورهای جهان، بی هیچ دغدغه و محدودیتی در ایران اسلامی برگزار می کنند و جمهوری اسلامی نه تنها نسبت به این نوع اجلاس ها و آیین ها مخالفتی نشان نمی دهد، بلکه زمینه های برگزاری هر چه بهتر آنها را فراهم می کند .
کشیش عزیزیان خاطرنشان کرد: بسیار مضحک است که برخی کشورهای اروپایی و آمریکایی که خود موانع و محدودیت های زیادی را برای اقلیت های دینی و قومی فراهم می کنند، جمهوری اسلامی را به تقض حقوق اقلیت ها متهم کنند.
وی خاطرنشان کرد: کشورهایی که پول و تجهیزات برای گروه های افراطی و تروریستی فراهم می کنند تا در کشورهای منطقه مسیحیان و مسلمانان را به خاک و خون بکشند ، حق ندارند دم از حقوق بشر بزنند.

ادامه خبر

(0)نظرات توسط: MINORITY
دوشنبه 11 آذر 1392

فرنشين انجمن زرتشتيان تهران: شهردار و رييس شوراي شهر با بازسازي «قصرفيروزه» موافقت كردند

بازسازي فضاي سبز آرامگاه زرتشتيان در منطقه‌ي قصرفيروزه‌ي تهران، توجه به نكات ايمني و آسفالت كردن اين منطقه در گفت‌وگو با احمد مسجد جامعي، فرنشين(:رييس) شوراي شهر تهران و تورج فرهادي، شهردار منطقه‌ي 14 تهران، مورد تاكيد قرار گرفت.
رستم خسروياني، فرنشين انجمن زرتشتيان تهران با اشاره به آن‌چه در بالا آمد، افزود: «روز آدينه 8 آذرماه، احمد مسجدجامعي، فرنشين شوراي شهر تهران، تورج فرهادي، شهردار منطقه‌ي 14، فرنشين سازمان ميراث فرهنگي و سعيد تقوي، مسوول اقليت‌ها در وزارت ارشاد، ٨ آذرماه از آرامگاه زرتشتيان در منطقه‌ي قصرفيروزه‌ي تهران بازديد كردند.»

ادامه خبر

(0)نظرات توسط: MINORITY
دوشنبه 11 آذر 1392

جشن آذرگان

منوچهر ارغواني - روز نهم هر ماه «آذر» یا«اَتر»(Atar) نام دارد؛ آذر ایزد ِویژه ی همه ی آتش هاست و از احترام ویژه ای نسبت به سایر آخشیج ها (عناصر) برخوردار می باشد و «جشن آذرگان» جشنی دیگر از جشن های آتش است در گرامیداشت این آخشیج و ایزد منسوب به آن.

در جشن های آتش مردم روی بام خانه ها آتش افروخته و آن روز را با شادی و شادمانی و پایکوبی و نیایش و فرآوری خوراک های ویژه و «آفرینگان خوانی» جشن می گیرند. براستی چه فرهنگ زيبا، آشتی جو و بي همتایی بود كه در آن همواره جشن و شادی برگزار می‌شد و سوگواری، اندوه و سياهي در آن جایگاهی نداشت.

ادامه مطلب

(0)نظرات توسط: MINORITY
جمعه 24 آبان 1392

تسلیت اقلیت "مندائی" برای عزای حسینی (+عکس)

عصر ایران - مندائی ها یا صابئین به پیروان حضرت یحیی گفته می شود و یکی از اقلیت های دینی در ایران است. پیروان این دین در مناطقی از استان خوزستان به ویژه اهواز زندگی می کنند و با سایر مردم مسلمان زندگی مسالمت آمیزی دارند.
مندائی ها یا صابئین که نام دین آنها در قرآن نیز آمده حدود 100 هزار نفر است که در ایران (20 هزار نفر) و عراق (70 هزار نفر ) و در کنار رودخانه های کارون، دجله و فرات زندگی می کنند.
تصویر زیر یکی از بنرهای تسلیت عزای حسینی از سوی اقلیت دینی صابئین دیده می شود که در شهر هویزه خوزستان نصب شده است.

(0)نظرات توسط: MINORITY
دوشنبه 15 مهر 1392

نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی : کشته شدن میریام کری انعکاس فرهنگ ، روابط اخلاقی و اعتقادی در آمریکا است

سیامک مره صدق، نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار پالمانی آفتاب ری در خصوص مشکلات پیش روی آمریکا و کشته شدن زنی در مقابل چشمان فرزندش به دست پلیس این کشور،گفت:متاسفانه فرهنگ آمریکا براساس سرمایه داری و لیبرالیسم شکل گرفته و ارزش های الهی نظیر احترام به خانواده، تکریم انسان، وجود روابط انسانی و سالم بین شهروند و حکومت از بین رفته است.

 

وی با بیان اینکه نابسامانی زیادی در روابط بین مردم و دولتمردان آمریکا وجود دارد،ادامه داد:

اتفاقات اخیر  انعکاس نوع فرهنگ ، روابط اخلاقی و اعتقادی است که در آمریکا وجود دارد.

 

مره صدق  تاکید کرد:دولت آمریکا چیزی جز وسیله ای در دست باندهای سرمایه داری نیست که اساس آن هم  سود محوری و منفعت محوری است.

نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تازمانی که بازگشت به فطرت پاک الهی و ارزش های توحیدی در جوامع غربی رخ ندهد،نمی توان شاهد زندگی راحت مردم در غرب بود،خاطرنشان کرد:تنها راه مردم غرب برای رهایی از این وضعیت بازگشت به فطرت انسان و ارزش های الهی است.

(0)نظرات توسط: MINORITY
جمعه 15 شهریور 1392

پاسخ به چالش‌هاي كتاب‌هاي درسي ديني زرتشتي

 

گزارشي از نوشتار بهنام مراديان، مسوول نگارش كتاب‌هاي ديني

خبرنگار امرداد - فیروزه فرودی :

کتاب‌های درسی دینی  به عنوان یکی از بخش‌های کلیدی و مهم در سامانه آموزش و پرورش دینی و اخلاقی  از سوي بهنام مراديان در بخش جنبي بیستمین همایش سراسری اوستاخوانی و گاتاشناسی مانتره، واكاوي شد. 
مراديان در باره‌ي تاريخچه‌ي چاپ كتاب‌هاي ديني گفت:«در طی یک سده گذشته، مجموعه کتاب‌های گوناگونی توسط فرد یا گروه‌هایی آماده شده و به دست دانش‌آموزان رسیده است. این کتاب‌ها، گاه کارهای نیرومند و خوب و گاه آثاری ضعیف و ناسودمند بوده است.»
به باور مراديان  بدنه مدیریتی هازمان زرتشتی، به اندازه کافی برای نگارش کتاب‌های درسی، سرمایه‌گذاری فکری و مالی نکرده است و این به پیکره فرهنگی و اجتماعی، زرتشتیان آسیب زده است. 
وي در پژوهش خود ضمن بررسی تاریخچه کتاب‌های درسی دینی یک سده گذشته، به بررسی محتوایی و ساختاری آن‌ها  پرداخته است. سپس به بررسی چالش‌ها و مسایل پیش روی نگارش کتاب‌های درسی نوینی که در حال نگارش است می‌پردازد. همچنین در نوشتارش، به دورنمای کتاب‌هایی برای زرتشتیان دیگر کشورها و دگرگونی‌های فناورانه اشاره می‌کند.
اين پژوهشگر جوان در اشاره به كتاب‌هاي ديني در گذشته مي‌گويد: «کتاب‌های درسی دینی زرتشتی، یعنی آن‌هایی که توسط نهادهای آموزشی زرتشتی نگاشته شده‌اند، چه درونمایه‌ای دارند، در گذر سال‌های گذشته، چه دگرگونی‌هایی داشته‌اند و با چه ساز و کار و ساختاری به رشته تحریر درآمده‌اند؟ 
اهمیت این مساله در این است که می‌توان به یاری آن کاستی‌های عملیاتی و نقاط قوت و ضعف خود کتاب‌ها و ساختارهایی که این کتاب‌ها محصولشان بوده‌اند را دریافت» و در ادامه سخنانش از كتاب‌هاي درسي گذشته كه تعليمات ديني (موبد رستم شهزادي) و دين آموز (جمشيد پيشدادي) را نام برده و محتواي آن‌ها را برمي‌شمرد.

متن کامل خبر

 

(0)نظرات توسط: MINORITY
جمعه 15 شهریور 1392

جشن رپيتون در ميان زرتشتيان

خبريار امرداد- پورچيستا رستمي:

مهرنوش و مهرنگار موبد پيرامون «جشن رپيتون» در بيستمين همايش اوستاخواني و گاتاشناسي مانتره كه در همايشگاه ماركار تهران‌پارس برپا بود، سخنراني كردند.

در بخش نخست اين سخنراني، مهرنوش موبد گاه رپيتون را دومين گاه نماز در دين زرتشتي برشمرد و گفت:‌ »رپيتون زماني است كه استوره‌ي آفرينش زرتشتي پيرامون آن شكل مي‌گيرد.»
 وي درادامه افزود: «اين گاه با آغاز فصل زمستان ديگر خوانده نمي‌شود و با گرم شدن زمين و در آغاز سال نو، با برگزاري جشن رپيتون دوباره اين گاه خوانده مي‌شود. اين باورقديمي ريشه دراستوره‌هايي دارد ‌كه براي برگزاري اين جشن بايد هرچه بيشتر آن‌ها را شناخت.»
اين شركت‌كننده‌ي همايش مانتره گفت: «نام ايزد رپيهوين يك نام مونث است و “رپيتوا”،  ايزد تابستان است‌ و معناي اين واژه،  نيم‌روز و جنوب. ارديبهشت موكل آتش و ايزد آذر، هر دو با رپيتون ايزد تابستان كه به زمين گرما مي‌بخشد، همكاري دارند و ارديبهشت، مهمترين ايزد همكار با رپيتون است.»
اين نوجوان زرتشتي افزود: «در دين زرتشتي به ٥ بخش تقسيم شده كه نخستين آن هاون‌گاه است و بقيه‌ي گاه‌ها نام رپيتون، ازيرن، ايوي‌سروتم و اشيهن‌‌گاه هستند. در هنگام نيايش روزانه بخشي از اوستا كه مربوط به همان گاه است خوانده مي‌شود.

مهرنگار موبد، در دنباله بخشي از آفرينگان رپيتون را خواند. وي در ادامه درباره‌ي شيوه‌ي برگزاري اين جشن توضيح داد. به گفته‌ي وي، از يكم تا پنجم فروردين‌ماه ميان ساعت‌هاي ١٢ تا ١٥ در سكوت كامل اوستا خوانده مي‌شود و سدره‌كشتي نو مي‌كنند. پس از آن، آقرينگان رپيتون خوانده مي‌شود. 
بوذرجمهر پرخيده، يكي از داوران اين بخش گفت: «موضوع نوشتار تازه است ولي به‌هم‌ريختگي‌هايي در آن ديده مي‌شود.»
مهربان پولادي در دنباله‌ي اين بخش، از اين دو نوجوان درباره‌ي خويشكاري انجمن موبدان در‌اين باره پرسش كرد. آن‌ها نيز گفتند كه انجمن موبدان بايد اين جشن را يادآوري كند.

(0)نظرات توسط: MINORITY
چهارشنبه 13 شهریور 1392

آيين گشايش بيستمين همايش «مانتره» برپا شد

خبرنگار امرداد - اشکان خسرو پور :
آيين گشايش بيستمين دوره همايش اوستاخواني و گاتاشناسي مانتره امروز در همايشگاه ماركار تهرانپارس برپا شد.

 

رستم وحيدي، از موبدان ساكن آمريكاي شمالي، نخستين سخنران اين برنامه بود. وي كه به نمايندگي از انجمن موبدان در اين آيين سخنراني مي كرد، از اينكه بيشتر شركت‌كنندگان در همايش مانتره نوجوان و دانش‌اموز هستند ابراز شادماني كرد و گفت: « از ٣ دهه پيش مي بينيم كه مدرنيستم آغاز شد و همه جوانب زندگي را در برگرفت. نمي‌توان به روشني گفت كه در زندگي‌ ما و فرهنگ زرتشتي تاثير مثبت گذاشت يا منفي.»
به گفته‌ي وي،  در دوره مدرنيسم، فرهنگ‌هايي كه توانستند خود را با قواعد جديد هماهنگ كنند توانستند خود را تداوم دهند اما آنهايي كه در جا زدند. نتوانستند.پيش بروند. در انيدشه زرتشتي نوگرايي و نوسازي موجب شد جوانان باور به زندگي مدرن خود همچنان زرتشتي بمانند و دين خود را نگاه دارند.
وحيدي تاكيد كرد: «ما بايد در اين دوره حساس با همازوري به نوگرايي و تازه گرداني بپردازيم.»

متن کامل خبر

 

(0)نظرات توسط: MINORITY
دوشنبه 4 شهریور 1392

ثبت ازدواج و طلاق اقلیت ها و اهل سنت فقط در دفاتر مخصوص

بخشنامه نظارت بر اجرای نظام نامه مربوط به دفاتر ثبت ازدواج و طلاق اقلیت های دینی توسط معاون رییس قوه قضاییه و رییس سازمان ثبت اسناد واملاک کشور صادر شد؛ 

 

متن بخشنامه بدین شرح است:
 
 
ادارات کل ثبت اسناد واملاک استانها
با توجه به اينکه مطابق اصول دوازدهم و سيزدهم قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران پيروان مذاهب اسلامي غير شيعه و نيز اقليت هاي ديني زرتشتي ، کليمي و مسيحي در احوال شخصيه تابع آئين و احکام مذهب و دين خود مي باشند ،‌در اجراي تبصره 4 ماده 2 نظام نامه مربوط به انتخاب سران دفاتر ازدواج و طلاق و نقل و انتقال آنها افراد واجد صلاحيت به سردفتري ازدواج و طلاق مختص پيروان دين يا مذهب خود منصوب مي شوند . لذا مؤکداً متذکر مي شود :
 
1- سران دفاتر ازدواج و طلاق اهل تسنن و اقليت هاي ديني ، به منظور ثبت وقايع مربوط به هم کيشان خود انتخاب و منصوب شده و اين مهم در ابلاغ آنها نيز درج گرديده است . لذا با توجه به محدود بودن اذن آنها ، صرفاً مجاز به ثبت وقايع مربوط به اهل مذهب يا دين خود هستند و نبايد در امر ثبت ازدواج و طلاق ساير افراد مداخله نمايند .
 
2- ادارات کل ثبت اسناد و املاک استانها به سران دفاتر ازدواج و طلاق غير شيعه ( اعم از مسلمانان اهل سنت و اقليت هاي  ديني ) تکليف نمايند در طرح تابلو و سربرگ دفتر و کاربرد عناوين خود ، عبارت صريح و روشني که اختصاص دفتر ايشان به مذهب يا اقليت خاص را گواهي دهد درج نمايند .
 
3- عدم رعايت حدود اذن در تنظيم اسناد مربوط به ازدواج و طلاق و نيز عدم اجراي تکليف مقرر در بند 2 جهت رسيدگي انتظامي به اداره کل امور اسناد و سردفتران گزارش شود . 
 
 
احمد تويسرکاني
معاون رئيس قوه قضائيه و
رئيس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور

 

(0)نظرات توسط: MINORITY
دوشنبه 24 تير 1392

نامه سرگشاده فرهاد افرامیان حقوقدان ایرانی یهودی به رئیس جمهور منتخب

فرهاد افرامیان حقوقدان ایرانی و عضو جامعه کلیمیان ایران در طی نامه سرگشاده ای به رئیس جمهور منتخب ملت ایران آقای حسن روحانی که در برخی روزنامه های کثیرالانتشار ایران همچون شرق , قانون و… به چاپ رسیده است، دغدغه ی خویش را نسبت به سرفرازی کشور در سایه ی احترام به اقلیت ها و حمایت از حقوق آنها بیان کرده اند. در ذیل متن کامل نامه آمده است:

با تبریک میلاد امام زمان شیعیان جهان که مقارن شد با ایام اوج احساسات لبریزاز غرور وافتخار ناشی از انتخابات شکوهمند وحیرت انگیز ریاست جمهوری، مناسبتی یافتم تابه عنوان یک ایرانی کلیمی و یک حقوقدان عدالتخواه، سخنی از سر درد وارادت با رئیس جمهور منتخب ومحبوبم داشته باشم وآن را با مرور بر پدیده و مفهومی که شاید بتوان آن را “وفاداری به امید” یا “تعهد به امید” نامید آغاز نمایم. همه می‌دانیم که اعتقاد به “منجی موعود”، تقریباً از مشترکات تمامی ادیان و مذاهب توحیدی است وتوصیفات این مکاتب از این رهبران الهی آنچنان به یکدیگر شباهت دارند که گویی همگی ازیک نفر ویک پدیده سخن می‌گویند وتنها اختلافشان در نامی است که این شخصیت را بدان می‌خوانند ، چنان که کلیمیان اورا ، ماشیح، زرتشتیان، سوشیانس ومسلمانان وی را مهدی می‌نامند. اما چگونه است که چنین باوری با بنیان‌های اعتقادی این ادیان گره می‌خورد؟

رستگاری، بهروزی وخوشبختی بشر که هدف مورد ادعای تمامی ایدئولوژی های الهی وانسانی بوده وهست، چه از نظر فلسفه هدایت تشریعی و چه از منظر جامعه شناسی سیاسی ، دو سویه دارد. که درهریک، سویه نخست، به شرط ودرصورت به منصه ظهور رسیدن سویه دوم، تحقق خواهد پذیرفت. به عنوان نمونه، از دیدگاه دینی، سویه نخست، وعده خداوند برای سعادتمند نمودن انسان البته به شرط قدم گذاشتن او در مسیر هدایت یعنی سویه دوم این نظرگاه است.
همین‌گونه است نظریه جامعه شناختی سیاست که براساس آن، وعده های رهبر سیاسی یعنی سویه اول که باید واقع بینانه و مبتنی بر صداقت باشد تنها درصورت مشارکت فعال مردم که همان سویه دوم تعامل مثبت و موفق با مخاطبان به شمار می‌رود ، به وقوع خواهد پیوست. بنابراین، رستگاری، نجات وسعادت، محصول امید و انتظار البته از نوع فعال آن به شمار می‌روند که اگر از مصادیق عینی آنها برای زندگی امروز وآینده خود جویا شویم، حماسه بزرگ انتخاب تاریخی ایرانیان در بیست و چهارم خردادماه مصداق بارزی از وجود امید وانتظار ونقش حیاتی آن در زندگی امروز و فردای ماست.
ازیک سو، حضور گسترده و پر شور مردم در انتخابات شاهد صادقی از اراده مردم برای حاکمیت بر سرنوشت خویش است و ازسوی دیگر حکایت از وحدت وهمبستگی ملی ساکنان این مرز و بوم با وجود تنوع عظیم قومی واقلیتی آنها داردکه بخش مهمی ازآن اراده واین وحدت وهمبستگی، بازتاب اعلام مواضع وبرنامه های آن نماینده منتخب و پشتیبانی حامیان مردمی است که به منزله لبیک مردم به آن جناب وبیعت با حضرتعالی است که جای تبریک و تهنیت بسیار دارد. اما ضمانت استمرار آن شور ونشاط وحفظ این یگانگی و همدلی در کلیدی است که به شکلی نمادین مظهر حل مشکلات ومسائل مردم والبته نظام معرفی شده است. براستی این کلید چه مشخصاتی دارد واگر ویژگی اصلی آن همان مشگل‌گشایی باشد، چه کسی قدرت به‌کارگیری آن را دارد وبه بیان دیگر این کلید نزد چه کسی یافت خواهد شد؟
بدیهی است حضور ده‌ها میلیونی مردم در پای صندوق های رأی که به غایت، حکایت از شور انقلابی، شعور اجتماعی، تکامل مدنی و بلوغ سیاسی ملت بزرگمان دارد وحمایت قاطع ومعنی دار آنان از کاندیدای اعتدال واصلاح، نشانه آن است که این مردم ، سراغ این کلید را نزد شما گرفته اند یا به دیگر گزاره، این کلید رابه دستان شما سپرده اند اما شرط موفقیت شما، همراهی مردم تا پایان کار است. پس به عنوان نخستین آرزو برای جنابعالی و یکایک هموطنان از درگاه یگانه بی همتای عالم، توفیق همراهی مسئلت دارم.
حال پرسش اساسی این است که شرط همراهی مردم تا پایان کار چیست؟
نتایج آشکار انتخابات ریاست جمهوری حاکی ازآن است که درحال حاضر، شما خواسته های مردم را نمایندگی می‌کنید پس درشرایط موجود فعلا مردم همراه شما هستند، حمایت آنان از شعار اعتدال جنابعالی نیز موید آن است که هواداران شما در پی افزایش وگسترش مطالبات وسرعت بخشیدن به روند پیگیری آنها نیستند زیرا همگی با مطالعه و تجربه به خطرات ناشی از رادیکالیزه شدن فضای سیاسی ومکانیزم افزایش عدم رضایت منتج از ازدیاد فاصله بین مطالبات و دستاوردها واقفیم. پس آنچه شرط واقعی استمرار شور ونشاط وحفظ یگانگی وهمدلی ودریک کلام ادامه همراهی مردم است، کسب توفیقات تدریجی و برداشته شدن گام های هرچند کوچک توسط قوه مجریه است که باتوجه به مشخصات ومختصات سرزمین و ویژگی‌های فرهنگی، قومی، اقتصادی واجتماعی ملت ایران، برجسته ترین وجه آن رفع تبعیض وکوشش دوجانبه دولت – ملت درجهت استیفای حقوق تک تک ابنای ملت و یکایک اقلیت‌هایی است که تشکیل دهنده اکثریت ملت بزرگ ایرانند.
آقای روحانی؛ اراده خداوند برای سعادت انسان، به دست انسان‌ها صورت می‌گیرد واعمال می‌شود و فرد منتخب درنظام جمهوری اسلامی ایران، تجلّی درخشش ستارگان این سرزمین آسمانی است. این شاه‌کلید حل مشکلات مردم و نظام ، هم اکنون در دستان شماست. آری، امروز شاه کلید در دستان شماست.

(0)نظرات توسط: MINORITY
دوشنبه 16 ارديبهشت 1392

مختصری از تاریخ اقلیت آشوری

بر اساس‌ شواهد و مدارک‌ موجود، آشوری‌ها، قرن‌ها در ایران‌ سکونت‌ داشته‌اند، لیکن‌ نمی‌توان‌ تاریخ‌ دقیق‌ ورود آنان‌ را به‌ ایران‌ مشخص‌ کرد. چندین‌ نمونه‌ از این‌گونه‌ مهاجرت‌ها به‌ شرح‌ زیر است: تیگلات‌ پلسر اول‌ (1015-1077) ق‌م‌) در زمان‌ سلطنت‌اش‌ بر امپراطوری‌ آشور چندین‌ بار به‌ سرزمین‌ ماد بویژه سرزمین‌های‌ اطراف‌ دریاچه‌ ارومیه‌ لشکرکشی‌ کرد‌ و تعدادی‌ از آشوریان‌ را در آنجا سکنی‌ داد. همچنین‌ از کتیبه‌ای‌ که‌ از زمان‌ سطنت‌ سارگن‌ دوم‌ به دست‌ آمده‌ است‌، این‌ مطلب‌ درک‌ می‌شود که‌ بین‌ سال‌های‌ 721-705  ق‌م‌)))))))). )گروه‌هایی‌ از آشوری‌ها در فلات‌ ایران‌ و سرزمین‌ ماد اسکان‌ داده‌ شده‌اند. بر اساس‌ همین‌ کتیبه‌ در این‌ زمان‌ در حدود دویست‌هزار آشوری‌ در ناحیه‌ آذربایجان‌ فعلی‌ ساکن‌ شده‌اند. در زمان‌ سناخریب‌، سرحدون‌ و آشور بنی‌پال‌ اسکان‌ آشوری‌ها در ایران‌ ادامه‌ داشت‌ و در زمان‌ سلطنت‌ شاپور اول‌ ،خسرو انوشیروان‌) تعداد قابل‌‌توجهی‌ از آشوری‌های‌ ساکن‌ در شهرهای‌ روها ، ارفه‌)، انطاکیه‌ و نصیبین‌ به‌ ایران‌ انتقال‌ و در شهرهای‌ توس‌، نیشابور و هرات‌ اسکان‌ داده‌ شدند. خسرو پرویز نیز تعداد قابل‌توجهی‌ از آشوری‌های‌ سوریه‌ و فلسطین‌ را به‌ ایران‌ انتقال‌ داد. پس‌ از تصرف‌ شهر ارفه‌) به وسیله‌ رومی‌ها و آزار مسیحیان‌ آشوری‌ ساکن‌ این‌ منطقه‌، تعداد قابل‌توجهی‌ از آنان‌ به‌ نصیبین‌ و سایر شهرهای‌ ایران‌ پناهنده‌ شدند و مدرسه‌ ارفه‌ نیز که‌ به وسیله‌ رومی‌ها تعطیل‌ شده‌ بود، به‌ قلمرو ایران‌ منتقل‌ شد.

ادامه مطلب

(0)نظرات توسط: MINORITY
دوشنبه 2 ارديبهشت 1392

جشن اردیبهشتگان در آدریان تهران

روز اردیبهشت از ماه اردیبهشت، جشن اردیبهشت گان، در روز دوشنبه 2 اردیبهشت در آدریان تهران پاس داشته می شود. این جشن که همراه با نیایش همگانی و سخنرانی همراه است، از ساعت 17 پسین آغاز می گردد.

در این روز خجسته دانش آموزان مدارس از صبح در آدریان تهران حاضر و همراه با آموزش دینی از آنان با آش و سیروگ پذیرایی خواهد شد. این

پذیرایی تا شب برای تمام همکیشان حاضر در جشن اردیبهشتگان نیز ادامه خواهد داشت. هزینه های مربوط به این روز از دهش خانواده روانشادان داریوش خدابخش کاووسی و همسرش، به یاد آن بهشتی روانان تامین می شود.

(0)نظرات توسط: MINORITY
دوشنبه 26 فروردین 1392

گزارشی از زندگی امروزی اقلیت یهودی در ایران

از عمده ترین ویژگی زندگی یهودیان ایران نزدیكی با تمدن فرهنگ ایرانی است كه بعد از ظهور اسلام این ارتباط استمرار یافت و علیرغم فراز و نشیب‏های فراوان كه در تاریخ و سرنوشت ایران و ایرانیان پیش‏آمد، زندگی مشترك كلیمیان ایران با سیر هموطنان خود تداوم یافت و به تاریخ امروز رسید كه در این خلاصه بیشتر به این مقطع می‏پردازیم.

 

از دوران‏های بسیار قدیم تاكنون هر كجا اجتماعی از یهودیان وجود داشته، سازمان‏هایی برای اداره امور شرعی و فرهنگی و آموزش اصول دین یهود به وسیله مردم یهودی در اشكال مختلف به وجود آمده است.

از جمله ایرانیان كلیمی در تاریخ طولانی خود، نهادهای مربوط برای اجرای فرایض مذهبی به وجود آورده و ضمن رعایت كامل قوانین موجود در كشور و مقید بودن به حقوق دیگران و اجری تعهدات میهنی به رعیت مبانی شرعی خود مقید بوده و حداقل تشكیلات مذهبی را در كنیساها و مدارس یجاد كرده‏ اند.

در حال حاضر انجمن كلیمیان تهران سازمان مركزی جامعه كلیمیان ایران است، این نهاد شامل 15 نفر اعضای اصلی و علی ‏البدل عضو هیئت مدیره می‏باشد كه هر سه سال یك بار از طرف قاطبه كلیمیان ایران به موجب اساسنامه موجود انتخاب و نتیجه آن به تایید كمیسیون ماده 10 احزاب و جمعیت‏ها در وزارت كشور می‏رسد و بعد از طی تشریفات قانونی در اداره ثبت شركت‏ها به ثبت قانونی می‏رسد و به طور داوطلبانه خدمت می‏كنند.

 

ادامه مطلب...

(0)نظرات توسط: MINORITY
دوشنبه 26 فروردین 1392

پیام همدردی انجمن موبدان تهران به زلزله زدگان کاکی

     در پی وقوع زمین لرزه درشهرستان کاکی استان بوشهر، بسیاری از هم میهنانمان بی خانمان و گروهی نیز داغدار عزیزان ازدست رفته شان گشتند.

بدین وسیله انجمن موبدان تهران به نمایندگی از جامعه موبدان و موبدیاران (روحانیون زرتشتی) ایران، همدردی خود را با زلزله زدگان این زلزله و همه هموطنان ابراز می دارد.

 

از درگاه اهورامزدای پاک خواهانیم که درگذشتگان این حادثه آمرزیده و گروسمانی نشین باشند و برای بازماندگان آنان نیز شکیبایی و بردباری را از پیشگاه یگانه پروردگار پاک خواهانیم.

 

از همه همکیشان و دیگر هموطنان خواهانیم که با همه امکانات و توان به یاری آسیب دیدگان بشتابند و از درد و رنج هموطنان بکاهند.

 

انجمن موبدان تهران

 

 

 

بـنـی آدم اعضـای یــک پیـکــرند      کــه در آفرینش ز یـک گــوهــرنــد

 

چـو عضــوی به درد آورد روزگـــار      دگــر عضــوهـا را نـمـــانــد قـــرار

 

تــو کـز محنت دیگران بـی غمــی     نشــاید کـه نـامــت نـهـنــد آدمــی

 

(0)نظرات توسط: MINORITY
شنبه 14 بهمن 1391

اسقف اعظم ارامنه اصفهان:جهان از رفتار ایران با اقلیت های مذهبی الگو بگیرد

اسقف اعظم ارامنه اصفهان و جنوب ایران گفت: جوامع بین المللی باید از رفتار ایران با اقلیت های مذهبی و احترام به آنان الگو بگیرند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، بابکن چاریان شامگاه چهارشنبه در دیدار استاندار اصفهان اظهار کرد: تعامل ادیان در جمهوری اسلامی بسیار خوب برقرار شده و ایران نمونه بارز این تعاملات است.

وی بااشاره به وضعیت سوریه و کشتار مردم بی گناه گفت: این مسائل در نتیجه دور شدن از ادیان الهی و فراموش کردن پیغام صلح حضرت مسیح(ع)به تمام جهانیان است.

بابکن چاریان همچنین به عید مسیحیان و مراسم خاص مذهبی شان در این روز اشاره و اظهار کرد: ارامنه اصفهان برای برقرای صلح در جهان و آتش بس در سوریه دعا کردند.

متن کامل خبر

(0)نظرات توسط: MINORITY
چهارشنبه 29 آذر 1391

نماینده مسیحیان در نطق میان دستور: گزارش احمد شهید در نادیده گرفتن حقوق اقلیت‌های دینی را محکوم می‌کنیم

خبرگزاری فارس: نماینده مسیحیان آشوری گفت: امروز به برکت نظام جمهوری اسلامی، اقلیت‌های دینی کنار سایر مردم ایران زندگی مسالمت‌آمیزی دارند و به نمایندگی از سوی این جوامع، گزارش اخیر احمد شهید در نادیده گرفتن حقوق آنها را محکوم می‌کنم.

برای مشاهده متن خبر اینجا کلیک نمایید 

(0)نظرات توسط: MINORITY
دوشنبه 8 آبان 1391

معرفی مهمترین رسانه ی زرتشتیان ایران: امرداد

اَمُرداد هفته‌نامه خبری فرهنگی است که با هدف شناسانیدن تاریخ، فرهنگ و تمدن ایرانیان و پژوهش در این زمینه و هرگونه خبررسانی دیگر درتهران تاسیس شده‌است و تا امروز به سراسر جهان ارسال می‌شود و این نشریه مورد علاقه پارسیان و زرتشتیان جهان است که مطالب آن را ترجمه و نقل می‌کنند. بنا براین، مطالب «امرداد» مخاطبان صدها هزارنفری و میلیونی در سطح جهان دارد و این نشریه موفق به رونق بخشیدن به آیین‌های باستانی ایرانیان شده‌است که بسیاری از این آیین‌ها و مراسم، از گذشته جنبه جهانی داشته‌اند ازجمله نوروز، مهرگان، سده، روز زمین و ....

نقل همین آیین‌ها و یادآوری گذشته، شرح منش ویژه ایرانیان از جمله «مهربان بودن و مهربانی کردن و تشویق و ترغیب بسط عدالت و پاکیزگی» و آموزش همیشه پایدار «کردار نیک، گفتار نیک و پندار نیک» در رسانه‌های سایر کشورها، ملل دیگر را به شناخت بیشتری از ایرانی رهنمون شده و در آنان نسبت به ایرانیان ایجاد حس رعایت احترام کرده‌است. انتشار تصاویر و شرح آثار باستانی ایران در «امرداد» ایران را در چشم جهانیان به صورت گهواره تمدن بشر درآورده‌است. مطالب «امرداد» و گزارش برگزاری آیین‌های ملی باستانی و دین نیاکان درعین حال هرگونه شایعه مبنی بر محدودیت زرتشتیان در جمهوری اسلامی ایران را نفی کرده‌است. این مراسم در دهه‌های اخیر به مراتب وسیعتر و آزادانه تر برگزار می‌شود.

امرداد با انتشار تصویر و گزارش فعالیت‌های باستانشناسی ایران و تشویق ایرانیان به تجلیل از نیاکان کمک بزرگی به صنعت گردشگری ایران و نیز جلب پارسیان هند به سرمایه گذاری در وطن نیاکان کرده‌است. نفوذ «امرداد» در میان پارسی زبانان چشمگیر است.

محل دفتر هفته‌نامه امرداد در تهران است. این هفته نامه که توسط جمشید کیومرثی 1378 بنیان گذاری شد هم اکنون با مدیریت و سردبیری آقای بابک سلامتی اداره می شود.

تارنماي هفته نامه امرداد

(0)نظرات توسط: MINORITY