دوشنبه 21 اسفند 1391

انتقاد دیده‌بان حقوق بشر از عملکرد بد اسلام آباد در خصوص اقلیت‌ها

 سازمان دیده‌بان حقوق بشر اعلام کرد: دولت پاکستان باید سریعا علیه گروه‌های شبه‌نظامی تندرو و دیگر عوامل تهدیدها و خشونت‌ها علیه اقلیت‌ها و گروه‌های آسیب‌پذیر اقدام کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری هند، دیده‌بان حقوق بشر عنوان داشت: قانون مناقشه‌برانگیز مجازات کفرگویی در پاکستان و سپس آتش زدن خانه‌های یک محله مسیحی شهر لاهور و فرار صدها مسیحی مجددا مورد موشکافی قرار گرفته است.

دیده‌بان حقوق بشر در بیانیه‌ای با اشاره به حمله به خانه‌های مسیحیان گفت: مقامات محلی از جمله پلیس استانی تنها کنار ایستاده و نه از مسیحیان تهدید شده و نه از خانه‌های آن‌ها محافظت نکردند.

علی دیان حسن، مدیر بخش پاکستان در سازمان دیده‌بان حقوق بشر گفت: دولت استان پنجاب تقریبا کل دوره پنج ساله خود را صرف انکار تهدیدها علیه اقلیت‌ها کرده است.

وی خاطرنشان ساخت: اگر مقامات استانی و فدرال پاکستان از سیاست تبعیض عمدی پیروی نکنند، مقامات اعمال کننده قانون باید تعصب‌های خود را کنار گذاشته و از اقلیت‌های مذهبی که به وضوح تحت خطر جدی هستند، محافظت کنند.

ساوان مسیح، یک مسیحی 26 ساله‌ است که به کفرگویی متهم شده و توسط پلیس پاکستان دستگیر شده است. همچنین حدود 50 تن در ارتباط با حمله به محله مسیحی نشین شهر لاهور بازداشت شده‌اند.

دیده‌بان حقوق بشر گفت که آزار اجتماعی و تبعیض علیه اقلیت‌های مذهبی در استان پنجاب گسترش یافته است.

این سازمان از دولت استان پنجاب که رهبری آن به عهده حزب مسلم لیگ نواز متعلق به نواز شریف، نخست‌وزیر سابق پاکستان است، خواست تا عاملان کمپین تعبیض، تهدید و خشونت علیه مسیحیان و دیگر گروه‌های آسیب‌پذیر را مورد تحقیقات و پیگرد قانونی قرار دهد.

دیده‌بان حقوق بشر تصریح کرد: سوءاستفاده‌ها با استناد به قانون کفرگویی در پاکستان گسترش یافته و در سال 2012 ده‌ها تن با استفاده از این قانون متهم شده و دست‌کم در این ارتباط 16 نفر در بند محکومان به مرگ قرار دارند و 20 تن دیگر نیز به حبس ابد محکوم شده‌اند.

(0)نظرات توسط: MINORITY
یکشنبه 20 اسفند 1391

شهروندان پاکستانی با متعرضین به منازل اقلیت های دینی در لاهور درگیر شدند

اسلام آباد - منابع خبری پاکستان روز یکشنبه گزارش دادند: شهروندان پاکستانی معترض به حملات فرصت طلبان و متعرضین به منازل بیش از 150 خانواده مسیحی در شهر لاهور و شهرهای دیگر پاکستان دست به تجمع اعتراض آمیز زده و در مناطقی از این شهرها با افراد شرور درگیر شدند.

به گزارش ایرنا به نقل ازمنابع خبری محلی , مقامات پلیس شهر لاهور اعلام کردند : ایجاد درگیری میان معترضین و تعداد زیادی از افراد فرصت طلب باعث شد تا به اماکن عمومی و ایستگاه های اتوبوس شهرلاهور مرکز ایالت پنجاب خسارات شدیدی وارد شود.

نیروهای پلیس برای متفرق ساختن مردم و پایان درگیری اقدام به شلیک گاز اشک آور نمودند.

به نقل از رسانه های خبری محلی , روز گذشته بیش از سه هزار نفر از فرصت طلبان به بهانه توهین به مقدسات اسلامی توسط یک جوان 28 ساله مسیحی که از سوی نیروهای پلیس بازداشت شده بود , بیش از 150 واحد مسکونی اقلیت های دینی ( مسیحی ) در منطقه بادامی باغ لاهور را به آتش کشیدند.

براساس این گزارش , تجمعات مردمی در اعتراض به این عمل در شهرهای دیگر پاکستان از جمله کراچی، مظفر گره , دیره غازی خان وهاری و سوکور برگزار شد.

در شهر گوجراناوالا، تظاهرکنندگان با آتش زدن تایر خودرو , اقدام به مسدود کردن جاده مواصلاتی فیصل آباد به سوکور کردند. در شهر مولتان نیز گروه های اقلیت مذهبی در اعتراض به این اقدام فرصت طلبان دست به تحصن زدند.

در منطقه سدار شهر کراچی , پلیس با معترضان درگیر و متوسل به شلیک هوایی و گاز اشک آور شد. فروشگاه ها در این منطقه پس از ایجاد درگیریها تعطیل شد و حدود 50 اتومبیل از جمله چند آمبولانس آسیب دیده و یک پمپ CNG نیز توسط اشرار به آتش کشیده شد.

ˈرضا هارون ˈ سرپرست جنبش متحده قومی در کراچی در مقابل باشگاه مطبوعات این شهر به متحصنین گفت : دولت ایالتی پنجاب مسوول حملات اراذل و اوباش به مردم است.

وی از روسای دادگاه های عالی پاکستان و لاهور خواست تا هرچه سریعتر نسبت به بازداشت عناصر فرصت طلب و اشرار در لاهور و شهرهای دیگر دستورات عاجل به سازمان های مجری قانون صادر کنند.

روز گذشته شبکه های خبری محلی پاکستان به نقل از شاهدین عینی در محل حادثه گزارش دادند: فرصت طلبان به زور وارد منازل خانواده های مسیحی شدند و پس از چپاول اشیای با ارزش آنان این خانه ها را آتش می زدند.

ˈسهیل سخیراˈ رییس پلیس منطقه بادامی باغ لاهور به رسانه های محلی گفت: اغتشاش گران در درگیری با نیروهای پلیس چند مامور انتظامی را زخمی و خودروهای پلیس را با پرتاب سنگ هدف قرار دادند.

ˈرانا ثناء الله خانˈ وزیر قانون و دادگستری ایالت پنجاب اعلام کرد: پس از بازداشت یک مظنون توهین کننده به مقدسات اسلامی از سوی پلیس لاهور ؛ قانون و سازمان های مجری امنیت هیچ دلیلی را برای اعتراض اغتشاش گران و خشونت آنان با مسیحیان ساکن این شهر نمی بیند.

وی تاکید کرد: شکایت علیه تمام افرادی که امروز باعث خشونت و درگیری در منطقه مسیحی نشین لاهور شدند، درج و تمامی این افراد تحت پیگیرد قانونی قرار می گیرند.

وزیر قانون و دادگستری ایالت پنجاب افزود: به تمام افرادی که در این اغتشاش دچار خسارت شدند و به اموال آنان آسیب رسید غرامت پرداخت می شود. 

(1)نظرات توسط: MINORITY
یکشنبه 20 اسفند 1391

«تفاوت»، «دیگری» و« اقلیت» در ادبیات داستانی کودک و نوجوان»

نویسندگان:حسین شیخ رضایی، مریم محمدخانی، ساناز توسلی،‌آذر نشاط روح، لیلا لامعی رامندی، فرشته اسکندری نژاد، شادی خوشکار، زهرا شیرازینویسندگان:حسین شیخ رضایی، مریم محمدخانی، ساناز توسلی،‌آذر نشاط روح، لیلا لامعی رامندی، فرشته اسکندری نژاد، شادی خوشکار، زهرا شیرازی

بررسی نحوه ی حضور شخصیت های « متفاوت» در آثار ادبی کودک و نوجوان( شامل اقلیت های قومی،‌ نژادی، سیاسی، معلولان، بیماران یا افراد به لحاظ جسمانی و ظاهری متفاوت، کودکان کار، کودکان جنگ و کودکان فقیر) دغدغه ی اصلی این پژوهش بوده است. اینکه چرا چنین موضوعی را برای پژوهش برگزیده ایم، عوامل متعددی داشته است، اما شاید مهم تر از همه توجه و التفات به این نکته بوده که جامعه ی متکثّر،‌ سالم و دموکراتیک نیازمند آن است تا اقلیت ها و شهروندان متفاوت خود را (در هر معنایی)، همچون شهروندان «عادی»، «نرمال» و«در اکثریت» بپذیرد و برای آنان همان حقوقی را در نظر گیرد که برای دیگران. دیرگاهی است که متفکران اجتماعی و سیاسی، ملاک مردم سالاری را رعایت حقوق اقلیت ها دانسته اند، و نه صرفاً ‌رعایت انصاف درباره ی اکثریت. ما در این پژوهش خواسته ایم چگونگی حضور افراد و شخصیت های «متفاوت» را در مجموعه ای از آثار برگزیده ی ادبی کودک بررسی کنیم و ببینیم این ادبیات تا چه حد توانسته است دیدی مثبت و پذیرا به خوانندگان خود درباره ی «دیگرانی» که شاید با آن ها متفاوت باشند، بدهد.

برای مطالعه متن کامل مقاله اینجا کلیک نمایید.

(0)نظرات توسط: MINORITY
دوشنبه 14 اسفند 1391

پارلمان انگلیس عملیات صدام علیه کردها را "نسل کشی" خواند

پارلمان انگلیس رسما عملیات انفال در 28 فوریه سال 1987 میلادی که دولت صدام علیه کردها صورت داد را به عنوان "نسل کشی کردها" به رسمیت شناخت.

به گزارش خبرگزاری اهل‎بیت(ع) ـ ابنا ـ پارلمان انگلیس تاکید کرده است که عملیات هدف‌گیری کردها در سال 1987 میلادی علیه کردهای عراق صورت گرفته و مرگ 200 هزار تن را به دنبال داشته است.

این تصمیم پیش از آغاز بیست و پنجمین سالگرد عملیات انفال که قتل عام حلبچه نیز جزو آن است، اتخاذ شد. در جریان قتل عام کردها از گازهای سمی علیه کردهای شمال عراق استفاده شد.

نچیروان بارزانی، نخست وزیر دولت اقلیم کردستان عراق رضایت و خرسندی خود را از این تصمیم پارلمان انگلیس ابراز داشت.

"جرمی کوربین"، نماینده حزب کارگر پارلمان انگلیس و یکی از حامیان این تصمیم با انتقاد از موضع آن زمان لندن گفت: حمایت دولت وقت انگلیس از حزب بعث عراق در جنگ علیه ایران تمام سیاست‌های دولت انگلیس را از بین برد.

وی گفت: پارلمان زمان زیادی را برای اتخاذ این تصمیم صرف کرد. انگلیس باید موضع "خود انتقادی" بیشتری را درخصوص عملکردش در تاریخ معاصر اتخاذ کند.

پیشتر کشورهایی چون سوئد و نروژ نسل کشی کردها را به رسمیت شناخته بودند.

براساس گزارش دیده بان حقوق بشر، حدود 4 هزار روستا از 4655 روستا در شمال عراق بین آوریل 1987 تا اوت 1988 در جریان این نسل کشی از میان رفتند و 250 روستا از همین تعداد هم مورد حمله سلاح‌های شیمیایی قرار گرفتند. همچنین بیش از 1700 مدرسه، 2450 مسجد و 27 کلیسا نیز در این حملات تخریب شدند.

 

(0)نظرات توسط: MINORITY
دوشنبه 14 اسفند 1391

عکس/دیدار نمایندگان اقلیت مذهبی با اعضای کلیسای رومانی

(1)نظرات توسط: MINORITY
دوشنبه 14 اسفند 1391

دگربان: گزارش احمد شهید با اهداف سیاسی تهیه شده است

دگربان: سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به گزارش اخیر احمد شهید گفت: این گزارش با اهداف سیاسی تهیه شده است.
به نقل از خانه ملت: سیدحسین نقوی حسینی با تاکید بر اینکه گزارش احمد شهید در مورد وضعیت حقوق بشر ایران با اهداف و اراده سیاسی تهیه شده است گفت: مهمترین هدف سیاسی از تهیه این گزارشات، انحراف افکار عمومی از موارد نقض حقوق بشر در دنیا به خصوص جنایات رژیم اشغالگر قدس است. سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه در کشورهای بسیار زیادی روزانه حقوق بشر نقض می شود، گفت: در کشورهای بسیار زیادی افراد و شهروندان روزانه به دلیل اعتراض کشته شده و یا بدون رعایت هیچ کدام از قوانین حقوق بشری بازداشت و شکنجه می شوند اما کسی گزارشی از این موارد نقض حقوق بشر تهیه نمی کند و حتی عکس العمل نیز نشان نمی دهند.
نقوی حسینی ادامه داد: در کشوری همچون پاکستان با یک بمب گذاری ۸۰ نفر کشته می شوند و یا در بحرین حقوق مردم تضییع شده و آنها به دلیل اعتراضات کشته می شوند و در این رابطه نیز باز هم هیچ کسی گزارشی از موارد نقض حقوق بشر تهیه نمی کند.
حسین سبحانی نیا عضو هیئت رئیسه مجلس نیز در واکنش به گزارش ضد ایرانی اخیر احمد شهید گفت: این گزارش در شرایط فعلی هدفی جز تحت شعاع قراردادن فضای بوجود آمده بعد از مذاکرات هسته ای را ندارد.
وی گفت: این ادعاهای نادرست براساس یکسری موهومات و اطلاعات نادرست علیه ایران طرح می شود.
نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ادعای نقض حقوق اقلیت ها و اقوام و عدم اجازه آزادانه به احزاب در ایران ادامه داد: غربی ها چه در ارتباط با حقوق اقلیت ها و اقوام و چه رعایت حقوق احزاب متهم ردیف اول هستند. وی افزود: چندی پیش نماینده اقلیت های سرخپوست و بومیان کانادا در سفر خود به ایران گفت که بیشترین تضییع حق نسبت به آنها که بومیان اصلی کانادا هستند در کانادا روا داشته می شود.
خاطرنشان می شود احمد شهید گزارشگر به اصطلاح حقوق بشر در امور ایران ۱۰ اسفند در گزارشی ادعا کرد وضعیت حقوق بشر در ایران مناسب نیست.
این چهارمین گزارش احمد شهید است که در ادامه سه گزارش خود و ماموریت محوله، ایران را به نقض حقوق بشر متهم کرده است. دلایل احمد شهید گفت وگو با کسانی است که در زمره مخالفین و معاندین نظام محسوب می شوند.

(0)نظرات توسط: MINORITY
دوشنبه 14 اسفند 1391

نگاهی به وضعیت اقلیت مسلمانان در روسیه

از نظر تاریخی، حضور دیرپای مسلمانان در روسیه به دوران بلغار‌ها یعنی سده نهم میلادی بازمی‌گردد. پس از آنها، مغول‌ها با فتح چین وارد استپ‌های روسیه شدند و با شکست دادن اقوام کوچ‌نشین مسلمان از سده چهاردهم میلادی در تاتارستان ساکن شدند و در همان زمان به دین اسلام نیز گرویدند. با تصرف مسکو و دو سده حکمرانی تاتارها در روسیه، برگی در تاریخ روسیه ورق خورد که هیچ‌گاه توسط روس‌ها و اسلاوها فراموش نشد: حمله مغول و تصرف مسکو به‌عنوان پایگاه مسیحیت ارتدوکس توسط اقوام مسلمان و تشکیل حکومت کی‌یِفی به مدت دو سده. از آن پس، عامل اسلام وارد تاریخ روسیه شد و در سده‌های بعدی، مسلمانان به‌عنوان بزرگ‌ترین اقلیت روسیه (به‌ویژه پس از جنگ‌های ایران و روسیه و پیوسته شدن قفقاز به روسیه در سده نوزدهم (۱۸۰۳ ـ ۱۸۲۸ میلادی) و پیوسته‌شدن مناطق مسلمان‌نشین آسیای‌مرکزی به سرزمین روسیه در پایان سده نوزدهم) نقش مهمی در ساختار اجتماعی روسیه بازی کرده‌اند.

ادامه مطلب

(0)نظرات توسط: MINORITY
شنبه 12 اسفند 1391

پاسخ آيت الله مصباح يزدي به نماينده زرتشتيان در مجلس: براي همه اقليت هاي مذهبي احترام قائليم

آيت الله مصباح يزدي در پاسخ به نامه دكتر اسفنديار اختياري نماينده زرتشتيان در مجلس شوراي اسلامي نوشت: ما براي همه اقليت هاي مذهبي، مخصوصاً زرتشتيان احترام قائليم.به گزارش خبرگزاري فارس از قم در پي سخنراني آيت الله مصباح يزدي در هجدهمين نشست كشوري دفتر پژوهش هاي فرهنگي كه با موضوع «عزت ملي در پرتو انقلاب اسلامي» ايراد شد، آقاي دكتر اسفنديار اختياري نماينده زرتشتيان در مجلس شوراي اسلامي طي نامه اي گلايه آميز، ضمن تذكر پاره اي افتخارات تاريخي ايرانيان نسبت به فرمايشات آيت الله مصباح انتقاد كرد.آيت الله مصباح در پاسخ به اين نامه توضيحاتي را مرقوم فرموده براي ايشان ارسال كردند. از آنجا كه نامه آقاي دكتر اختياري در برخي مطبوعات و سايت ها منتشر شده است، لازم دانسته شد تا پاسخ آيت الله مصباح نيز براي روشن شدن اذهان عمومي از اين طريق منتشر شود.ضمناً علاقمندان مي توانند اصل سخنراني مورد اشاره در اين نامه را از پايگاه اطلاع رساني حضرت آيت الله مصباح به نشاني www.mesbahyazdi.ir/node/ دريافت كنند.
 

   متن کامل نامه

(0)نظرات توسط: MINORITY
شنبه 12 اسفند 1391

تصاویر همایش بین المللی اخلاق و ادیان


 

ادامه تصاویر

(0)نظرات توسط: MINORITY
جمعه 4 اسفند 1391

نامه نماینده زرتشتیان به آیت‌الله مصباح یزدی

روزنامه شرق (2 اسفند 91): ماجرای مکتب ایرانی و طرح بحث آن از سوی برخی شخصیت‌های سیاسی حالا با واکنش تعدادی از روحانیون و در نهایت دلخوری اقلیت زرتشتی‏ مواجه شده است. آیت‌الله مصباح یزدی، رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در نقد آنهایی که مدتی است از مکتب ایرانی در قالب ابزاری سیاسی استفاده کرده‌اند؛ گفته که نمی‌توان به جای اسلامگرایی، ایران‌گرایی و ناسیونالیسم را جایگزین کرد. نباید به آتش‌پرستی پدران خود افتخار کنیم، چرا که آن فضیلتی نیست، باید به ایران به دلیل منسوب بودن به اهل‌بیت (ع) افتخار کنیم. سخنان مصباح یزدی، به ویژه آنجا که به موضوع «آتش‌پرستی پدران» اشاره کرده، با موجی از دلخوری‌ها در جامعه زرتشتی ایران همراه شد. به همین‌دلیل دکتر «اسفندیار اختیاری» در نامه‏ای به دفتر آیت‌الله‌مصباح مراتب انتقاد خود و جامعه زرتشتیان ساکن در ایران را ابراز کرده‌اند.  نماینده ایرانیان زرتشتی در این نامه چنین نوشته: «منسوب کردن پدران خود، به آتش‌پرستی موجب آزردگی ایرانیان شده چرا که بر هیچکس پوشیده نیست که ایرانیان در درازنای تاریخ هماره یکتاپرست و پرستنده خداوند یکتا بوده‌اند.»نماینده ایرانیان زرتشتی همچنین به تاکید مقام معظم رهبری بر همدلی و همراهی همه اقوام و گروه‌ها اشاره کرده و افزوده است: «اینگونه سخنان که شائبه رسیدن به اهداف سیاسی خاص را در بردارد و بدیهیات تاریخ را زیر سوال می‏برد به هیچ عنوان به صلاح نیست.» در متن نامه این نماینده زرتشتی، خطاب به آیت‌الله‌مصباح یزدی آمده: «ضمن انتقاد معنادار به سخنان اخیر جنابعالی در مجتمع فرهنگی یاوران مهدی (عج) و منسوب کردن «پدران خود به آتش‌پرستی» که سبب آزرده خاطر شدن ایرانیان شده، یادآوری می‌کنم که ایرانیان بر اساس آموزه‌های الهی خود، ارزش‌های انسانی و انسانیت را نیز همواره در سرلوحه کاری خود قرار داده‌اند. ایرانیان با کشف و شناختن آتش، این فروغ اهورایی و عنصر با‌ارزش، آغاز‌کننده عصر تمدن و پدید‌آورنده تحولات عظیم در زندگی بشر بوده‌اند و با نگهداری، آن را به جهانیان عرضه کردند که این یک افتخار غیرقابل انکار ایرانیان است.»او در ادامه تاکید دارد: «همان‌گونه که جنابعالی در سخنان خود به خوبی بیان داشته‏اید، نباید هر هدفی را با هر وسیله‌ای به‏دست آورد، در شرایطی کنونی کشور، همه گروه‌ها، ادیان، اقوام و نژادها نیاز به همدلی و همراهی دارند، نکته‏ای که بارها در سخنان ارزشمند مقام معظم رهبری نیز بر آن تاکید شده. اینگونه اظهارنظرها که شائبه رسیدن به اهداف سیاسی خاص را در‌بر‌دارد و در این راه بدیهیات تاریخ این کشور پرافتخار را به زیر سوال می‌برد، به هیچ عنوان به صلاح نیست.»

(0)نظرات توسط: MINORITY
پنجشنبه 3 اسفند 1391

نگاهي به روز جهاني زبان مادري

 

به قلم دكتر حامد قادرمرزي

(نماينده قروه و دهگلان در مجلس شوراي اسلامي)

تاريخچه پيدايش روز جهاني زبان مادري به حركتهاي دانشجويان دانشگاه‌هاي بنگلادش در سال 1952 برمي‌گردد. زماني كه تعداد زيادي از دانشجويان بنگالي در اعتراض به تحميل زبان اردو به عنوان زبان رسمي‌و ديواني در بنگلادش (پاكستان شرقي آن زمان) توسط دولت پاكستان در محوطه دانشگاه داكا توسط ماموران دولت پاكستان به رگبار بسته شدند. دانشجويان با هدف به رسميت شناساندن زبان مادري مردم سرزمين‌شان يعني زبان «بنگلا» يا «بنگالي» اقدام به تظاهرات وسيع کردند. زبان رسمي‌كه در مدارس و دانشگاه‌هاي بنگلادش در آن زمان تدريس مي‌شد زبان پاكستاني (اردو) بود. تظاهرات گسترده دانشجويان و اساتيد دانشگاه داكا در روزهاي 21 و 22 فوريه سال 1952 اتفاق افتاد و ماموران دولت پاكستان در تيراندازي به دانشجويان و اساتيد دانشگاه تعدادي از آنان از جمله ابوالبركت استاد دانشگاه داكا، رفيع الدين احمد دانشجو، شوفير رحمان كارمند عاليرتبه دادگاه عالي بنگلادش را كشتند. اما ايستادگي و مقاومت دانشجويان، اساتيد دانشگاهها و فعالان فرهنگي بنگلادش باعث شد كه در سال 1956 مجدداً زبان بنگالي به رسميت شناخته شد. تداوم مبارزات مردم و فعالان سياسي و فرهنگي باعث شد كه در سال 1971 بنگلادش از پاكستان جدا و استقلال پيدا كند.

پس از استقلال، مراسم روز ملي زبان مادري در بنگلادش همه ساله در 21 فوريه با شكوه خاص برگزار مي‌شد تا اينكه در 17 نوامبر 1999 سازمان آموزشي، علمي‌و فرهنگي ملل متحد (يونسكو) پيشنهاد رسمي‌كشور بنگلادش براي اعلام 21 فوريه به عنوان «روز جهاني زبان مادري» را پذيرفت و 188 كشور عضو يونسكو از جمله جمهوري اسلامي‌ايران به آن راي داده و آنرا تائيد كردند.

 پس از آن براي اولين بار مراسم روز جهاني زبان مادري در فوريه سال 2000 در پاريس با حضور نمايندگان كشورهاي مختلف جهان، زبان شناسان و دبير كل سازمان يونسكو برگزار شد.

زبانها عامل ارتباط، ادراك و تامل بوده و ترسيم‌كننده مسيري هستند كه خط واصل گذشته، حال و آينده است. انسانها در مناطق جغرافيايي مختلف با گذشته و تاريخ خاص خويش زاده مي‌شوند و ارزشها، آداب و رسوم و بايد و نبايدهاي مختلف و شيوه‌هاي زندگي به تناسب و تدريج از طريق زبان به آنها آموخته مي‌شود.

امروزه در سطح جهان بيش از 6000 گونه زباني مختلف وجود دارد كه اين زبان‌ها در طول تاريخ و در يك جغرافياي خاص بوجود آمده اند. اين تنوع و تعدد زياد زباني بيانگر توانايي انسان براي ايجاد ابزار ارتباط است. اما در عصر ارتباطات و دهكده جهاني فقط چند زبان بصورت جهاني در آمده اند. در حاليكه خطر نابودي و از بين رفتن برخي از گونه‌هاي زباني مخصوصاً زبانهايي كه توسط جمعيت‌هاي كمتر و بي قدرت مورد استفاده هستند، وجود دارد. در مقام مقايسه وقتي كه زيست شناسان با صرف وقت و هزينه‌هاي هنگفت سعي و تلاش دارند تا نسل فلان جانور يا يك گياه خاص را از خطر انقراض و نابودي محافظت كنند، آيا شايسته نيست كه اين

ادامه مطلب...

(0)نظرات توسط: MINORITY