پنجشنبه 26 مرداد 1391

تعريف حقوقي مفهوم اقليت

 

"اقلیت" از واژه های تعریف نشده، مبهم و بحث انگیز در حقوق بین الملل است. در هیچ معاهده یا سند بین المللی از این واژه تعریفی ارائه نشده است. اما در تعریف آن می توان از رویه قضایی و دکترین حقوقی کمک گرفت. دو نمونه از مشهورترین تعریف هایی که در مورد اقلیت در رویه قضایی و دکترین حقوقی ارائه شده، در زیر آورده شده است و در نهایت یکی از کاملترین و جدیدترین تعاریفی که دکتر ستار عزیزی در کتاب " حمایت از اقلیت ها در حقوق بین الملل" از واژه اقلیت ارائه داده است برای فهم بهتر این مفهوم اضافه می گردد.

  1.  رویه قضایی:  به استناد رای مشورتی دیوان دایمی بین المللی دادگستری در تاریخ 31 ژولای 1930 در پاسخ به سوال رئیس کمیسیون مختلط کنوانسین یونانی- بلغاری در تعریفی که از مفهوم جامعه – در سیستم جامعه ملل و در نظام معاهدات اقلیت ها از مفهوم جوامع به جای اقلیت ها استفاده شده است – ارائه داده است به شرح ذیل می باشد:

" گروهی از اشخاص که در کشور یا سرزمینی خاص زندگی می ککند و دارای نژاد، مذهب، زبان و سنت های خاص خاص خود هستند و به واسطه ی هویت مشترک نژادی، مذهبی و زبانی و سنتی با همدیگر احساس همبستگی دارند و سنتها و آیین خود را حفظ می نمایند و فرزندانشان را بر اساس فرهنگ و سنتهای خویش آموزش می دهند و در این راستا به یاری همدیگر بر می خیزند".

  1. دکترین حقوقی: یکی از متخصصین برجسته ی حقوق اقلیت ها، آقای کاپوتوروتی ( Francesco Capotoroti) در سال 1979 در گزارش جامع خود در خصوص حقوق اشخاص متعلق به اقلیت های قومی، مذهبی و زبانی که از طرف کمیسیون فرعی منع تبعیض و حمایت از اقلیت ها خواسته شده بود، اقلیت را اینگونه تعریف کرد:

" گروهی که از نظر عددی کمتر از بقیه جمعیت کشور بوده و در موقعیت غیر حاکم قرار دارند. این اعضاء با داشتن تابعیت آن دولت خصایص قومی، مذهبی و زبانی متفاوت از دیگر افراد کشور دارند و هرچند بصورت ضمنی نسبت به حفظ فرهنگ، سنتها، مذهب و زبان خودشان احساس همبستگی دارند".

  1. دکتر ستار عزیزی باتوجه به نواقص و ایرادات تعاریفی که از مفهوم اقلیت شده، در کتاب "حمایت از اقلیت ها در حقوق بین الملل"  کوشیده است بهترین تعریف را از "اقلیت" به مفهوم امروزین که بتواند جامع اقلیت ها را شامل شود به شکل زیر ارائه دهد، كه به نظر مي رسد در نظام كنوني حقوق اقليت ها تعريف كاملي مي باشد:

" اقلیت به گروهی از افراد گفته می شود که جمعیتی کمتر از بقیه ی مردم کشور یا ایالتی از کشور داشته و در حاکمیت حضوری موثر ندارند. اعضاء این گروه از ویژگی های متفاوت قومی، مذهبی یا زبانی برخوردارند و برای حفظ آن خصایص، احساس همبستگی دارند. گروه های اقلیت بر حسب سکونت مجتمع یا پراکنده، تبعه یا بیگانه بودن و تقدم یا تاخر سکونتشان در کشور، از حمایت های مندرج در نظام حقوق اقلیت ها برخوردار می شوند".

  • محمدرضا آفتاب

 

 

(0)نظرات توسط: MINORITY
شنبه 14 مرداد 1391

بیانیه حقوقدانان و اساتید حقوق دانشگاه های تهران در خصوص محكوميت قتل عام اقليت مسلمان در میانمار

 امروز در نظمی که جهان، ادعای تبدیل حقوق بشر را به یک الزام بنیادی و غیر قابل انحراف دارد و در حالی که قطعی ترین وظیفه سازمان ملل (علی الخصوص کمیسیون فرعی جلوگیری از تبعیض و حمایت از اقلیت ها)  و دو نهاد شورای امنیت و شورای حقوق بشر صیانت از امنیت، صلح و حقوق بشر است، شاهد قتل عام، تجاوز، انسان سوزی و طرد اجباری ده­ ها هزار انسان در میانمار (برمه) هستیم.

 بی گمان انسانیت با اقدامات غیر مسئولانه نهادها و قدرت های جهانی در خطر است و وظیفه ی بین المللی هر دولت - ملت در شرایط ناکارآمدی مجامع بین المللی اقدام عاجل علیه نسل کشی دولتی در میانمار با تلاش برای تشکیل دادگاه بین المللی کیفری میانمار و در ادامه اقدام برای تصحیح و بازنگری در کارکردها و ساختارهای جهانی از جمله شورای امنیت و شورای حقوق بشر است.

 با اطلاع از این وضعیت غیر قابل تحمل و رفتارها و استانداردهای دوگانه و سیاسی برخی دول، جمعی از حقوقدانان و اساتید حقوق دانشگاه های تهران بيانيه اي را در جهت حمايت از قربانيان آن فاجعه ي بشري و محكوميت عاملان آن صادر كردند. براي مشاهده ي متن كامل بيانيه از سايت خبرگزاري مهر اينجا كليك نماييد.

(0)نظرات توسط: MINORITY
چهارشنبه 11 مرداد 1391

حقوق اقلیت های دینی در قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران

* محمدرضا آفتاب

قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در دو مورد از عنوان اقلیت های دینی نام برده است، یكی در اصل 13 كه تنها اقلیت های دینی رسمی را سه دین یهودی، مسیحی و زرتشتی ذكر می كند و دیگری در اصل 67 كه مربوط به سوگند خوردن نمایندگان در بدو انتخاب و نخستین جلسه مجلس است كه می گوید: نمایندگان اقلیت های دینی با ذكر كتاب آسمانی خود ادای سوگند می كنند. در رابطه با اقلیتهای دینی مسئله از دو جهت مطرح مي شود‌: نخست در رابطه با اصل تساوي و عدم تبعيض و دوم  به رسمیت شناختن هویت و موجودیت آنها مي باشد.

براي مشاهده ي ادامه مطلب اينجا كليك نماييد

(0)نظرات توسط: MINORITY
دوشنبه 9 مرداد 1391

اعلاميه‌ى حقوق افراد متعلق به اقليت‌هاى ملى يا قومى، مذهبى و زبانى

اعلامیه حاضر از جهت دایره شمول آن در سطح گسترده بین المللی به تصویب رسیده که از این حیث در زمره اسناد بین المللی حقوق بشر طبقه بندی می‌شود. با توجه به این که افراد و موضوع مورد حمایت این اعلامیه مربوط به طیف و گروه‌های آسیب‌پذیر خاصی چون افراد متعلق به اقلیت‌های ملی یا قومی، مذهبی و زبانی می‌شود، از این جهت این سند را در زمره اسناد خاص بین المللی حقوق بشر تقسیم می‌نمایند. با توجه به اعتبار قانونی و ماهیت سند مذکور از حیث الزام‌آور بودن یا نبودن، از آنجایی که سند مذکور در قالب اعلامیه‌ای تدوین یافته و فاقد ارزش حقوقی و قانونی الزام‌آور می‌باشد و تنها دارای ارزش و اعتبار اخلاقی و سیاسی آن را در زمره اسناد غیر الزام‌آور حقوق بشری طبقه بندی می‌نمایند.

برای مشاهده ی متن کامل اعلامیه اینجا کلیک کنید

(0)نظرات توسط: MINORITY
یکشنبه 8 مرداد 1391

آنگ سان سوچی خواستار تصویب قوانینی به منظور حمایت از حقوق اقلیت ها شد

به نقل از خیر گزاری آفتاب، آنگ سان سوچی رهبر اپوزيسيون ميانمار  روز چهارشنبه ـ طي سخناني خواستار تصويب قوانيني به منظور حمايت از حقوق اقليت‌ها در اين كشور شد.

«آنگ سان سوچي » در سخناني در پارلمان ميانمار گفت كه در راستاي تبديل شدن به يك دموكراسي واقعي با روح اتحاد، حقوق برابر و احترام متقابل، از تمامي نمايندگان مي‌خواهم براي تصويب قانوني كه از حقوق برابر اقليت‌ها حمايت مي‌كند، تلاش كنند.

به گزارش ايلنا به نقل از خبرگزاري فرانسه، وي با تاكيد بر اين‌كه گروه‌هاي اقليت در مقايسه با متوسط جامعه از فقر بيشتري رنج مي‌برند، گفت كه حمايت از حقوق قومي مساله‌اي فراتر از نگه داشتن زبان و فرهنگ بومي است.

بنا بر اين گزارش، خشونت‌هاي اخير در استان «كاشين» عليه مسلمانان ميانمار، آواره شدن ده‌ها هزار تن از مسلمانان را به دنبال داشته و تلاش‌هاي گسترده براي صلح را تحت‌الشعاع قرار داده است.

سوچي تاكيد كرد كه وي و حزبش براي ايفاي هر نقشي در روند آشتي ملي آمادگي دارند.

(0)نظرات توسط: MINORITY