یکشنبه 23 مهر 1391

مردم سالاري ديني و حقوق اقليت ها در نظريه سياسي امام خميني رحمه الله عليه

 

شريف لك زايي

چكيده: اين مقاله پژوهشي از نوع درجه دوم و پسيني است و نه پژوهشي درجه يك و پيشيني. از اين رو نويسنده در صدد است تا پاره اي از مباحث را كه در انديشه امام خميني(ره) آمده است ، در موضوعي خاص طرح و بررسي نمايد.

مباحث مقاله به طور مشخص حول اين پرسش طرح شده است كه در نظام سياسي مورد نظر امام خميني (ره) ، چه حقوق و اختياراتي براي اقليت هاي ديني (زردشتيان، يهوديان و مسيحيان)و مذهبي(اهل سنت) در نظر گرفته شده است؟ قلمرو اين حقوق تا كجاست ؟ آيا تنها مسايل عبادي را شامل مي شود يا مسايل سياسي را نيز در بر مي گيرد؟به عبارتي آيا در مردم سالاري ديني مبتني بر نظريه سياسي امام خميني ، با اقليت ها ي ديني و مذهبي رفتار عادلانه و برابرانه اي اعمال مي شود؟

مردم سالاري ديني در اين مقاله به دو عنصر اساسي يعني رضايت خداوند و رضايت مردم اشاره دارد . به عبارتي نظام سياسي در نظريه سياسي امام خميني (ره)از يك سوي به پذيرش و اقبال مردم توجه دارد و آزادانه و آگاهانه و به دست توانا و انتخاب گر آن تاسيس مي گردد و از سويي به رضايت خداوند و آموزه هاي شريعت اشاره دارد.

واژه هاي كليدي : مردم سالاري ديني،حقوق اقليت ها ، حقوق شهروندي، ولايت فقيه ، اهل ذمه.

برای مشاهده ی متن کامل مقاله  اینجا کلیک نمایید

(0)نظرات توسط: MINORITY
ﺳﻪشنبه 18 مهر 1391

ماها راشد فعال حقوق اقلیت ها از حقوق زنان الاخدم می گوید:

 

ترجمه از سایت کمیساریای عالی حقوق بشر

ماها راشد می گوید: "اقلیت الاخدم در پایین ترین سطح وضعیت اجتماعی یمن قرار دارند". بنا به گفته ی او مردان و زنان متعلق به گروه الاخدم در فرومایه ترین شغل ها مثل نظافت چی خیابان ها مشغول به کار هستند، آنها کمتر از بقیه مردم دستمزد می گیرند و معمولاً در مناطق فقیرنشین ساکن می باشند.   راشد می گوید آنها از جامعه جدا انگاشته می شوند و چهارچوب های قانونی از آنها در برابر تبعیض حمایت نمی کند. راشد خودش به عنوان عضوی از اقلیت الاخدم در برنامه دفتر حقوق بشر سازمان ملل برای همیاری اقلیت ها که به مدت پنج هفته در ژنو برگزار شد، شرکت کرد. دفتر حقوق بشر از سال 2005 این برنامه را جهت بررسی و تطبیق حقوق اشخاص متعلق اقلیت های قومی، مذهبی و زبانی با نظام حقوق بشر سازمان ملل متحد شروع کرده است. تخمین ها متفاوت است اما حدس زده می شود که جمعیتی حدوداً بین 500000 تا یک میلیون نفر الاخدمی در یمن زندگی می کند. الاخدمی ها عرب زبان و مسلمان هستند مثل بقیه جمعیت آنجا ولی متعلق به سه قبیله ی اصلی تشکیل دهنده ی جامعه یمن نیستند. آنها در سطح خیلی پایین ساختار اجتماعی قرار دارند و فقر و محرومیت بر آنها تحمیل شده است. تا به حال وضعیت اسفبار اقلیت الاخدم توجه بین المللی را به خود جلب نکرده است. کمیته حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی سازمان ملل متحد در می  2011 گزارش ارسالی از یمن را مورد بررسی قرار داد و نتیجه را اینگونه اعلام کرد: "کمیته به شدت نگران است که مردم الاخدم همچنان با تبعیض اجتماعی و اقتصادی و به حاشیه راندن مواجه هستند و به خصوص در موارد دستیایبی به اشتغال، شرایط کاری،  کار کودکان در سنین پایین، آمار بالای ترک تحصیل در مدرسه، کمبود مسکن، آب و بهداشت و مشکل برق، نگرانی زیادی وجود دارد."

در گزارش های کمیته حقوق کودک سازمان ملل و کمیته رفع تبعیض نژادی نیز به محرومیت های اجتماعی و اقتصادی اقلیت الاخدم اشاره شده است.

راشد از مهارت های زیادی در زمینه حقوق بشر بهره مند است: او از حمایت زنان زندانی دفاع کرده است، جلسات آموزشی برای زنان حاشیه نشین در مورد اشتغال و حقوق قانونی آنها برگزار کرده و حامی مشارکت زنان در انتخابات می باشد.

راشد برنامه دارد تا دانش و اطلاعاتی را که از برنامه همیاری فرا گرفته است، به جامعه ی خود به خصوص  زنان منتقل کند. او می گوید آماده است تا  راهکارهای جدیدی را به منظور کمک به  مردم الاخدم و "حق آنها در برخورداری از یک زندگی مناسب" اتخاذ کند.

2 اکتبر 2012

(0)نظرات توسط: MINORITY
یکشنبه 16 مهر 1391

انتشاركتاب«اقليت ها در جمهوري كرواسي»

مجموعه گزارش هاي پژوهش، با عنوان «اقليت ها در جمهوري كرواسي» به همت رايزني فرهنگي كشورمان در كرواسي تهيه و توسط مركز مطالعات فرهنگي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي منتشر شده است.

به گزارش اداره كل روابط عمومي و اطلاع رساني سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، كتاب«اقليت ها در جمهوري كرواسي»  داراي 148 صفحه در قطع وزيري و شمارگان 100 نسخه به چاپ رسيده است.

كرواسي پس از كسب استقلال از جمهوري فدرال سوسياليستي يو گسلاوي، به بحث حقوق اقليت هاي بسياري كه در اين كشور زندگي مي كنند و پذيرش قوانين و مقررات در زمينه رعايت همه جانبه اصل برابري بسيار همت گماشته است. با توجه به وضعيت موجود در صحنه سياسي و اجتماعي جمهوري كرواسي، مي توان ادعا نمود اين كشور در چند سال اخير پيشرفت هاي ارزشمندي را در زمينه حقوق اقليت‌ها بدست آورده كه از آن جمله در اين كتاب  چگونگي به رسميت شناخته شدن، رعايت حقوق آنان همانند حقوق اكثريت كروات، حفظ فرهنگ و زبان اقليتي، و توسعه حقوقشان در زمينۀ حضور فعال در جريان هاي تصميم‌گيري در سطوح محلي، استاني و ملي، بررسي مي شود.

در اين گزارش مي خوانيم:

مقدمه

تشكيل جوامع اقليتي در جمهوري كرواسي

موقعيت اقليت‌ها در سرزمين كرواسي تحت حكومت پادشاهي يوگسلاوي

مدل جمهوري فدرال سوسياليستي يوگسلاوي براي احقاق حقوق اقليت‌ها در جمهوري سوسياليستي كرواسي

حقوق اقليت‌ها (مليت ها) در جمهوري سوسياليستي كرواسي

توسعۀ حقوق اقليت‌ها در جمهوري كرواسي

ايجاد مدل احقاق حقوق اقليت‌ها‌

حقوق بشر و اسناد بين المللي به عنوان چارچوبي براي احقاق حقوق اقليت‌ها در جمهوري كرواسي

سياست حفاظت از اقليت‌ها‌ در جمهوري كرواسي

آموزش افراد متعلق به اقليت‌ها‌

استفاده رسمي‌ زبان اقليتي و اطلاع رساني اقليت‌ها‌

نمايندگي سياسي اقليت‌ها‌ در جمهوري كرواسي

نظر كميسيون اروپا در مورد احقاق حقوق اقليت‌ها‌ در جمهوري كرواسي

چشم انداز احقاق حقوق اقليت‌ها‌ در جمهوري كرواسي

سازمان‌ها و برنامه‌هاي اقليت‌ها‌

اقليت آلبانيايي

بوشنياك ها

بلغار ها

مونته نگروي ها

چك ها

مجار ها

مقدونيه اي ها

اتريشي‌‌ها و آلماني‌ ها

لهستاني ها

كولي ها

روس ها

روسين‌ها و اوكرايني ها

اسلواكي ها

اسلوني‌ ها

صرب ها

ايتاليايي ها

يهودي ها

نتيجه گيري

منابع و مآخذ به همراه كتابشناسي

 

(0)نظرات توسط: MINORITY
دوشنبه 10 مهر 1391

آشنایی با مجمع امور اقلیت ها

 

 

ترجمه از سایت کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد

طبق قطعنامه 15/6 شورای حقوق بشر در تاریخ 28 سپتامبر 2007 و تجدید نظرشده طی قطعنامه 23/19 در تاریخ 23 مارس 2012 مجمعی در موضوع اقلیت ها تشکیل شد تا بدین منظور عرصه ای را برای گفتگو و همکاری در باره ی مسائل مربوط به اقلیت های ملی یا قومی، مذهبی و زبانی و همچنین کمک موضوعی و تخصصی مربوط به کار کارشناس مستقل امور اقلیت ها فراهم کند. مجمع حاضر شیوه های بهتر، چالش ها، فرصت ها و ابتکارات لازم را به منظور اجرای بیشتر اعلاميه‌ى حقوق افراد متعلق به اقليت‌هاى ملى يا قومى، مذهبى و زبانى شناسایی و مورد تجزیه و تحلیل قرار خواهد داد. مجمع به طور سالانه طی دو روز کاری که اختصاص به بحث های موضوعی دارد تشکیل جلسه می دهد. کارشناس مستقل امور اقلیت ها، خانم ریتا ایزاک، کار مجمع را هدایت و جلسات سالانه را تدارک می بیند و نتایج آن را به شواری حقوق بشر کزارش می دهد. قطعنامه مزبور از رئیس شورای حقوق بشر درخواست کرده که برای هر جلسه بر اساس چرخش منطقه ای و پس از مشورت با گروه های منطقه ای، یک رئیس مجمع از بین کارشناسان امور اقلیت ها، انتخاب کند. 

(0)نظرات توسط: MINORITY
یکشنبه 9 مهر 1391

راهکارها و راهبرد بین المللی مقابله با توهین به مذاهب

* فرهاد ممدوحی

برگرفته از سایت ستاد حقوق بشر قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران

قطعنامه توهین به ادیان برای اولین بار سال 1999 توسط هیات پاکستان و از سوی سازمان کنفرانس اسلامی در کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل متحد مطرح گردید. در پی روند فزاینده اسلام ترسی در جوامع غربی، کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی تصمیم گرفتند قطعنامه مزبور را در مجمع عمومی نیز ارائه کنند. براین اساس قطعنامه توهین به ادیان از سوی سازمان کنفرانس اسلامی در خلال شصتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد طی سال 2006 ارائه شد. هدف بانیان از ارائه قطعنامه جلب توجه جامعه بین المللی به روند فزاینده توهین به ادیان بود. انتشار کارتون های موهن از پیامبر اکرم (ص) توسط روزنامه دانمارکی جلاندس پوستن طی سال 2005 و اغماض دول و جوامع غربی نسبت به اقدام این جریده در اتخاذ چنین تصمیمی نقش اساسی داشت. از همان ابتدا مرز میان کشورهائی که از قطعنامه حمایت و یا با آن مخالفت می کردند روشن بود. در مراحل اولیه طرح قطعنامه توسط سازمان کنفرانس اسلامی، قطعنامه مزبور از سوی اکثریت کشورهای درحال توسعه مورد حمایت قرار گرفت. در مقابل، اتحادیه اروپا، کانادا، آمریکا و دیگر کشورهای غربی که متحد آمریکا و اتحادیه محسوب می شدند مفهوم توهین به ادیان را رد کردند. در این میان تعداد قابل توجهی از کشورها یا رای ممتنع دادند و یا در رای گیری شرکت نکردند و غائب شدند. شایان ذکر است که اتحادیه اروپا و ایالات متحده زمانی که قطعنامه در کمیسیون حقوق بشر مطرح شد به اجماع پیوستند اما رای آنان طی سال 2001 تغییر کرد. این تغییر در موضع گیری به دلیل آن که مفهوم توهین به مذاهب منطقی نیست توجیه گردید.

کشورهای غربی استدلال می کردند که مفهوم "توهین به مذاهب" در گفتمان حقوق بشری وجود ندارد. آنها همچنین اظهار می داشتند
برای ادامه مطلب اینجا کلیک نمایید

(0)نظرات توسط: MINORITY
جمعه 7 مهر 1391

ديدار دبير کل و اعضاي رياست اجرايي اتحاديه جهاني آشوريان با رئیس مجلس ایران

 

اول مهر:

به گزارش حوزه پارلمان باشگاه خبرنگاران علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي در ابتداي اين ديدار با اشاره به تاکيد فراوان دين مبين اسلام بر ضرورت رعايت حقوق آشنايي ديني و سابقه ديرينه زندگي مسالمت‌آميز همراه با آرامش و امنيت اقليت‌هاي مختلف ديني در کشورمان گفت: اقليت‌هاي ديني در جمهوري اسلامي ايران از امتيازات و حقوق فراواني در سايه قوانين اساسي کشور برخوردارند که بسياري از آنها در کشورهاي مدعي آزادي و دموکراسي براي اقليت‌ها وجود ندارد.

وي افزود: حضور نمايندگان اقليت‌هاي ديني در مجلس شوراي اسلامي و برخورداري آنها از حقوق يکسان با ساير نمايندگان نشانگر تاکيد فراوان نظام اسلامي بر رعايت حقوق اقليت‌ها و ايجاد فرصت‌هاي مناسب براي آنها در عرصه‌هاي مختلف سياسي- اجتماعي و فرهنگي براي آنهاست.

رئيس مجلس شوراي اسلامي همچنين قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران را سند ملي در اين زمينه خواند.

براساس اين گزارش يوناتن بت کليا دبير کل اتحاديه جهاني آشوري‌ها نيز در اين ديدار ضمن ارائه گزارشي از نشست هيات اجرايي اين اتحاديه در تهران گفت: تمام آشوري‌ها در نقاط مختلف جهان ايران موطن اصلي خود مي‌دانند.

وي با اشاره به زندگي مسالمت‌آميز همراه با امنيت اقليت‌هاي مختلف به ويژه اقليت آشوري در ايران افزود: از ديدگاه آشوري‌ها، ايران الگوي اصلي حمايت از حقوق اقليت‌هاي ديني در جهان است.

دبير کل اتحاديه جهاني آشوري‌ها با قدرداني از حمايت‌ها و کمک‌هاي جمهوري اسلامي ايران از اين اقليت خواستار ادامه مساعدت‌هاي کشورمان به اين اتحاديه شد.

در اين ديدار همچنين روساي دفتر اتحاديه جهاني آشوري‌ها در آسيا، اروپا و آمريکا ضمن ارائه گزارشي از وضعيت اقليت آشوري اقدام اخير توهين به ساحت پيامبر اکرم (ص) را محکوم کرده و تاکيد کردند اين اقدام از سوي کساني انجام شده که زندگي مسالمت‌آميز پيروان اديان الهي را کنار يکديگر نمي‌خواهند و به دنبال ايجاد فضاي تنش‌آلود در مناسبات جهاني هستند.

(0)نظرات توسط: MINORITY
شنبه 1 مهر 1391

35 عبادتگاه اقلیت‏ های دینی در استان تهران وجود دارد

خبر گزاري باشگاه خبرنگاران جوان: محمد حسین فراهانی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران رودهن اظهار داشت: مشهورترین مراکز مذهبی و عبادتگاه‏ های اقلیت ‏های دینی پایتخت شامل کلیسا ها، کنیسه‏ ها و آتشکده‏ ها در خیابان 30 تیر تهران مستقر هستند.

وی ادامه داد: برخی از این اماکن مذهبی نیازمند مرمت و بازسازی هستند که با هماهنگی متولیان آنها صورت اجرایی به خود می‏ گیرد.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران، طرح موضوع مرمت عبادتگاه‏ های اقلیت ‏های دینی را نشان‏ دهنده وجود مردمانی فرهنگی و فرهنگ ‏دوست در ایران اسلامی دانست.

وی تصریح کرد: در سایه برکات نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، مسائل اقلیت‏ های دینی مورد توجه مسئولان و مردم قرار دارد.

فراهانی اضافه کرد: آموزه ‏های دین مبین اسلام در مکتب معصومین (ع) همواره بر اصل برابری، برادری و محبت تاکید داشته و دارد.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران بیان کرد: از این رو، مسئولان در نظام مقدس اسلامی تحت رهبری ولایت فقیه بر این اصول اساسی پایبند هستند.

فراهانی از مرمت عبادتگاه‏ های اقلیت‏ های دینی این استان خبر داد و افزود: وظیفه اصلی کارگروه تخصصی متشکل از کارشناسان حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران پس از شناسایی مساجد استان تهران، بررسی چگونگی مرمت و بازسازی آنها خواهد بود.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران ادامه داد: وظیفه اصلی این کارگروه فراهانی اضافه کرد: ما در نظر داریم علاوه بر مساجد، مراکز مذهبی اقلیت‏ های دینی سطح استان تهران را نیز به شرط موافقت آنها تحت اجرای طرح ‏های مرمت و بازسازی قرار دهیم.


(1)نظرات توسط: MINORITY