دوشنبه 29 آبان 1391

تونس؛ ميزبان همايش بين‌المللی «حقوق شهروندی و اقليت‌ها در جهان اسلام»

 

نخستين همايش بين‌المللی «حقوق شهروندی و اقليت‌ها در جهان اسلام»، 29 و 30 آبان‌ماه، در تونس برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) به نقل از پايگاه اطلاع‌رسانی «babnet»، اين همايش بين‌المللی به همت وزارت امور دينی تونس و مشاركت مركز بين‌المللی احيا و ارشاد موريتانی و جمعيت اسلامی آمريكای شمالی برگزار خواهد شد.

در اين همايش كه با حضور علما و انديمشندانی از كشورهای مختلف جهان به‌ويژه كشورهای عربی و اسلامی برگزار می‌شود، شركت‌كنندگان به بررسی حقوق شهروندی و حقوق اقليت‌های دينی از ديدگاه تعاليم اسلامی خواهند پرداخت.

همچنين پيش‌بينی شده است كه وزرای امور دينی برخی از كشورهای اسلامی نيز در اين همايش حضور پيدا كنند و در رابطه با تجربيات خود در زمينه نحوه اعطای حقوق اجتماعی و مدنی به پيروان غيرمسلمان در كشورهای اسلامی سخنرانی كنند.

بررسی جايگاه اقليت‌های دينی در قيام‌های منطقه و جايگاه و حقوق كنونی آن‌ها در كشورهايی چون تونس، مصر و ليبی از ديگر موضوعات مهم اين همايش به شمار می‌رود.

 

(2)نظرات توسط: MINORITY
دوشنبه 29 آبان 1391

نگاهی به حقوق اقلیت هندوها در افغانستان

افغانستان

 

روز جمعه، کابل پایتخت شاهد برگزاری تظاهرات اعتراضی اقلیت هندوی افغانستان بود. هندوها در حالی که در برابر دروازه ورودی ارگ ریاست جمهوری گردهم آمده بودند، در اعتراض به مزاحمت “مسلمانان” در انجام مراسم مذهبی آنها، از دولت خواستار توقف این مزاحمت ها گردیدند. به گزارش پایگاه بین المللی همکاریهای خبری شیعه (شفقنا) به نقل از جمهور؛ شمشان یا هندوسوزان ‘قلعه­چه’ در کابل محلی است که سیک ها و هندوهای افغانستان مراسم به آتش سپاری اجساد شان را در آن انجام می دهند؛ اما گفته می شود، حدود یک دهه است که “مسلمانان” ساکن این منطقه برای انجام این مناسک مذهبی، در برابر هندوها اقدام به ایجاد مانع و مزاحمت می کننداین تظاهرات در نوع خود بی سابقه بود. ظاهراً این نخستین بار است که اقلیت هندوی افغانستان به عنوان شهروندان این سرزمین از حق مدنی خود در جهت تثبیت حقوق اقلیت ها که در قانون اساسی کشور نیز تصریح شده،‌ استفاده می کنند.

اما گردهمایی روز جمعه، یک اهمیت نمادین دیگر هم داشت و آن، توجه به “وجود” اقلیتی به نام هندوهای افغانستان است. هندوها در افغانستان از پرپیشینه ترین اقلیت های مذهبی در این کشورند که سابقه طولانی همزیستی با جمعیت ۹۹ درصدی مسلمانان افغانستان را دارند.

اینکه بعضاً گفته می شود افغانستان، حدود ۹۹٫۹ درصد مسلمان دارد -صرف نظر از اینکه این آمار تا چه مایه و میزان دقیق و منطبق با واقع است- آن یک دهم درصدی که موجب نقص در کمال آمار صددرصدی مسلمین افغانستان شده است، در واقع همین هندوها هستند. به جز هندوها، گفته می شود در گذشته شماری از یهودیان نیز در کشور زندگی می کرده اند که به مرور یا به اسراییل؛ کشور برساخته یهودیان مهاجرت کرده اند و یا در اثر جنگ ها و ستم هایی که بر آنها رفته است نابود شده اند. اکنون تنها یک خانواده یهودی در افغانستان زندگی می کند.

هندوها نیز در طول سال های جنگ در افغانستان، همانند دیگر ساکنان این کشور و چه بسا بیشتر از آنها، از رهگذر جنگ و جنگجویان گزند دیده اند. گمان می رود شمار زیادی از آنان به هند برگشته اند؛ اما هنوز هم جمعیت هندو در کشور به اندازه ای هست که بتوان آنها را یک اقلیت قابل توجه مذهبی به شمار آورد.

اقلیت هندوی افغانستان، اقلیتی صلح‌جو و مدارا مشربی است، این شاید مقتضای “اقلیت بودن” در یک جامعه غالبا مسلمان باشد؛ اما در هر صورت، با توجه به پیشینه روابط مسلمانان و هندوها در افغانستان، مسلمانان آنگونه که باید، در برابر این اقلیت صلح‌جو؛ منعطف و مسالمت آمیز عمل نکرده اند. به گونه ای که گاه حتا به نظر می رسد آنها (مسلمانان) اصول و دستورات دینی و مذهبی خود را نیز در این زمینه نادیده گرفته اند. اسلام برای آن دسته از غیرمسلمانانی که در سایه حکومت اسلامی زندگی می کنند، حقوق فراوانی قایل شده است.

از امام علی(ع) نقل است که وقتی شنید سربازان ارتش مسلمانان، پس از فتح، گردنبند زنی یهودی را از گردنش برگرفته اند فرمود: اگر مسلمانی از شنیدن این خبر، در اندوه آن بمیرد بر او حرجی نیست!

در اسلام نمونه های فراوانی در این خصوص وجود دارد؛ اما به نظر نمی رسد که مسلمانان افغانستان در خصوص هندوهای کشور، هیچیک از این نمونه ها را به کار بسته باشند.

با اینهمه هدف، توجیه ناراستی اعتقادی آنها نیست و نه این نوشته در پی داوری در باب حقانیت و ناحق بودن ادیان است؛ بلکه منظور این است که مسلمانان افغانستان، هم بربنیاد دستورات دینی و مذهبی، هم براساس الزامات حقوقی و قانونی و هم به لحاظ عرف و اخلاق اجتماعی، ملزم و مکلف به رعایت حقوق اقلیت هندو هستند؛ اما هیچیک از این زمینه ها هنوز مانع عملکردهای هندوستیزانه “مسلمانان” افغانستان نشده است.

هندوها همواره در افغانستان به دیده تحقیر نگریسته شده اند؛ با وجود آنکه اقلیت هندو در افغانستان، اغلب در کار تجارت یا فروش داروهای سنتی و کار بازاری هستند و این امور، هیچ تداخل و مزاحمتی در مسیر اعمال عبادی و اعتقادی مسلمانان ایجاد نمی کند؛ اما حتی همین مسالمت جویی و حتی انتفاع اجتماعی حضور هندوها در حیات اجتماعی افغانستان نیز همواره با مانع و مزاحمت مسلمین همراه بوده است.

از جانب دیگر، حکومت ها و نظام های سیاسی کشور نیز همواره نسبت به این گروه قومی-مذهبی، بی توجه و گاه مزاحم بوده اند. در دوره حکومت طالبان هندوها همواره در معرض آزارهای ماموران آن رژیم قرار می گرفتند. شماری از مجاهدین نیز در جریان جنگ های داخلی، به غصب املاک و متواری کردن مردمان هندو، اقدام کرده اند.

اگرچه سخن گفتن از حقوق شهروندی در کشوری که همه مردمان آن –اعم از مسلمان و هندو- تحت ستم و حق‌کشی قرار داشته اند و هنوزهم حقوق شهروندی، اسم بی مسمایی به حساب می آید؛ اما در این میان، حقوق شهروندی هندوها همواره در درجه چندم اهمیت قرار داشته است.

با این وصف،‌ انتظار می رود، تظاهرات روز جمعه اقلیت هندوی کشور، بتواند آغاز یک تغییر جدی در نگاه مردم و حکومت افغانستان نسبت به این اقلیت مفید و بی آسیب قرار گیرد.

(0)نظرات توسط: MINORITY
دوشنبه 15 آبان 1391

ابراز انزجار 2000نفر از اهالی رسانه از توهین به مقدسات ادیان الهی

 

بیش از 2000 نفر از خبرنگاران و اهالی رسانه و شرکت کنندگان در نوزدهمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها در روز یکشنبه 14 آبان 1391 با امضای طوماری چند متری جهت ارسال به دفتر سازمان ملل، ضمن ابراز انزجار از توهین به مقدسات ادیان الهی و ساحت مقدس پیامبر اعظم(س) ساخت فیلم موهن به نبی مکرم اسلام را محکوم کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، این طومار پارچه‌ای که در نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی مطبوعات و خبرگزاری‌ها در محل غرفه ایسنا به امضای حدود 2000 نفر از فعالان رسانه‌ای و مراجعین رسید به دفتر سازمان ملل در تهران تحویل شد.

امضا کنندگان این طومار تاکید کرده‌اند: بی‌تردید اهانت به مقدسات ادیان الهی اهانت به همه خوبی‌ها و اهانت به چند میلیارد انسان مومن و حقیقت‌جو است، و شگفت آن که از چنین اهانت‌هایی به بهانه آزادی بیان حمایت می‌شود. از سوی دیگر چگونه است که در کشورهای مختلف برخی موضوعات مانند یونیفرم نظامی، پرچم ملی، جدایی برخی ایالت‌ها، نقد هولوکاست، اعتراض به برهنگی و امثال آن شکل تابو گرفته و کسی حق نقد و یا بیان عقیده خود درباره آن را ندارد اما به سادگی و سهولت احترامات عمیق ملت‌های مختلف به تمسخر گرفته می‌شود و از عاملان این اقدامات موهن حمایت رسمی نیز می‌شود. لذا انتظار می‌رود توهین اخیر به ساحت مقدس رسول گرامی اسلام، حضرت محمد (ص) محکوم و امکان پیگیری قضایی در دادگاه‌های بین‌المللی فراهم گردد. از سوی دیگر در تقویم جهانی یک روز به نام ادیان الهی نام‌گذاری و بر ضرورت احترام به مقدسات دینی تاکید شود.

متن کامل این دست نوشته به شرح ذیل است:

«جناب آقای بان کی مون

دبیر کل محترم سازمان ملل متحد

انسان امروز بیش از هر زمانی به معنویت، اخلاق، عشق به خوبی‌ها، همدلی و محبت به هم‌نوع نیاز دارد، این مفاهیم تنها در آموزه‌های دینی و از جانب خداوند متعال به بشر هدیه شده است.

ادیان الهی به رستگاری انسان می‌اندیشند و در گذر احترام به این آموزه‌ها و رعایت آن انسان امروز به صلح و دوستی واقعی دست خواهد یافت.

ماموریت پیامبران الهی، دعوت بشر به نیکوکاری، سعادت، محبت و عدالت است. پیامبر گرامی اسلام، حضرت محمد (ص) نیز در مقام خاتم پیامبران الهی برای تکمیل دعوت خداوند و رهایی انسان‌ها از جهل و نادانی و راهنمایی آنها به سوی رستگاری مبعوث شده است.

بی‌تردید اهانت به مقدسات ادیان الهی اهانت به همه خوبی‌ها و اهانت به چند میلیارد انسان مومن و حقیقت‌جو است، و شگفت آن که از چنین اهانت‌هایی به بهانه آزادی بیان حمایت می‌شود. آیا دستاورد بزرگ بشر به سخره گرفتن اعتقادات سالم و احساسات پاک انسانی است؟

چگونه است که در کشورهای مختلف برخی موضوعات مانند یونیفرم نظامی، پرچم ملی، جدایی برخی ایالت‌ها، نقد هولوکاست، اعتراض به برهنگی و امثال آن شکل تابو گرفته و کسی حق نقد و یا بیان عقیده خود درباره آن را ندارد اما به سادگی و سهولت احترامات عمیق ملت‌های مختلف به تمسخر گرفته می‌شود و از عاملان این اقدامات موهن حمایت رسمی نیز می‌شود.

ما خبرنگاران رسانه‌های ایرانی ضمن محکوم کردن چنین دسیسه‌هایی توجه جنابعالی را به موارد ذیل جلب می‌نماییم:

دبیرخانه سازمان ملل متحد و دبیر کل محترم استانداردهای دوگانه در موضوع آزادی بیان را محکوم نموده و ضرورت احترام به همه ادیان الهی را یادآور نماید.

توهین اخیر به ساحت مقدس رسول گرامی اسلام، حضرت محمد (ص) محکوم و امکان پیگیری قضایی در دادگاه‌های بین‌المللی فراهم گردد.

در تقویم جهانی یک روز به نام ادیان الهی نام‌گذاری و بر ضرورت احترام به مقدسات دینی تاکید شود.»

(0)نظرات توسط: MINORITY
شنبه 13 آبان 1391

سازمان ملل: کشور‌های همسایه میانمار به آوارگان روهینگا پناه دهند

 

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، «ویویان تان» سخنگوی کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان (UNHCR) از کشور‌های همسایه میانمار خواست تا آوارگان مسلمان روهینگا که به این کشور‌ها پناهنده می‌شوند را پناه دهند.

وی تصریح کرد که ما از کشور‌های همسایه میانمار می‌خواهیم تا مرز‌های خود را بازنگه‌داشته و دسترسی امن و هرگونه کمک ممکن را برای آنها فراهم کنند.

تان افزود که کشور‌های همسایه میانمار همچنین باید اجازه دسترسی به هریک از آوارگان روهینگا که ادعاهای قانونی دارد را به کمیساریای عالی سازمان ملل بدهد.

در پی به راه افتادن موج تازه خشونت‌ها علیه «روهینگیا»، مسلمانان بیشتری به سمت اردوگاه‌های اضطراری مرزی در حرکت هستند.

کشور‌های بنگلادش و مالزی طی ماه‌های اخیر شاهد افزایش مهاجرت آوارگان روهینگا به این کشور‌ها بوده که با استفاده از قایق، خود را به مناطق مرزی می‌رسانند.

پیش از این فرستاده سازمان ملل به میانمار اعلام کرده بود که در پی موج جدید حملات قومی علیه مسلمانان در غرب میانمار، بیش از 22 هزار نفر آواره شده و 4667 خانه در آتش سوخته است.

دولت میانمار مسلمانان روهینگیا را شهروند میانمار محسوب نمی‌کند و معتقد است یا باید از کشور بروند یا در اردوگاههای دولتی زندگی کنند.

سازمان ملل از روهینگیا به عنوان قومی که مورد بیشترین تبعیض و بی‌مهری‌ها قرار گرفته، یاد می‌کند.

این درحالی‌ست که هفته گذشته یک سازمان بودائی با حمایت دولت میانمار قوانینی را تصویب کرد که بر اساس آن فشار بیشتری به مسلمانان وارد کنند و آنها را از مناطق مسکونی خود برانند.

 

(0)نظرات توسط: MINORITY
دوشنبه 8 آبان 1391

معرفی مهمترین رسانه ی زرتشتیان ایران: امرداد

اَمُرداد هفته‌نامه خبری فرهنگی است که با هدف شناسانیدن تاریخ، فرهنگ و تمدن ایرانیان و پژوهش در این زمینه و هرگونه خبررسانی دیگر درتهران تاسیس شده‌است و تا امروز به سراسر جهان ارسال می‌شود و این نشریه مورد علاقه پارسیان و زرتشتیان جهان است که مطالب آن را ترجمه و نقل می‌کنند. بنا براین، مطالب «امرداد» مخاطبان صدها هزارنفری و میلیونی در سطح جهان دارد و این نشریه موفق به رونق بخشیدن به آیین‌های باستانی ایرانیان شده‌است که بسیاری از این آیین‌ها و مراسم، از گذشته جنبه جهانی داشته‌اند ازجمله نوروز، مهرگان، سده، روز زمین و ....

نقل همین آیین‌ها و یادآوری گذشته، شرح منش ویژه ایرانیان از جمله «مهربان بودن و مهربانی کردن و تشویق و ترغیب بسط عدالت و پاکیزگی» و آموزش همیشه پایدار «کردار نیک، گفتار نیک و پندار نیک» در رسانه‌های سایر کشورها، ملل دیگر را به شناخت بیشتری از ایرانی رهنمون شده و در آنان نسبت به ایرانیان ایجاد حس رعایت احترام کرده‌است. انتشار تصاویر و شرح آثار باستانی ایران در «امرداد» ایران را در چشم جهانیان به صورت گهواره تمدن بشر درآورده‌است. مطالب «امرداد» و گزارش برگزاری آیین‌های ملی باستانی و دین نیاکان درعین حال هرگونه شایعه مبنی بر محدودیت زرتشتیان در جمهوری اسلامی ایران را نفی کرده‌است. این مراسم در دهه‌های اخیر به مراتب وسیعتر و آزادانه تر برگزار می‌شود.

امرداد با انتشار تصویر و گزارش فعالیت‌های باستانشناسی ایران و تشویق ایرانیان به تجلیل از نیاکان کمک بزرگی به صنعت گردشگری ایران و نیز جلب پارسیان هند به سرمایه گذاری در وطن نیاکان کرده‌است. نفوذ «امرداد» در میان پارسی زبانان چشمگیر است.

محل دفتر هفته‌نامه امرداد در تهران است. این هفته نامه که توسط جمشید کیومرثی 1378 بنیان گذاری شد هم اکنون با مدیریت و سردبیری آقای بابک سلامتی اداره می شود.

تارنماي هفته نامه امرداد

(0)نظرات توسط: MINORITY
دوشنبه 8 آبان 1391

وضعیت اسفبار اقلیت الاخدم در یمن

اقلیت قومی "الاخدام" در یمن به لحاظ اقتصادی و اجتماعی در پایین ترین سطح در این کشور قرار دارد. شمار آنها حدود یک میلیون نفر است. صدها نفر از آنها زباله دانی های بزرگ در حومه شهر تعز می آیند تا چیزی برای فروش پیدا کنند. تقریبا ۷۰ درصد از آشغال جمع کن ها زیر ۱۵ سال سن دارند. بسیاری از کودکان الاخدام تا بحال مدرسه نرفته اند. بعضی از آنها بسیار خوش شانس هستند اگر بتوانند یکی دو سال به مدرسه بروند. در طول ناآرامی های سال گذشته یمن، مشکلات اقلیت الاخدام بیشتر هم شده است. بالا رفتن شدید قیمت ها سبب شده که بسیاری از این خانواده ها به مواد غذایی اساسی مانند آرد یا آب دسترسی نداشته باشند. سازمان های کمک رسانی بین المللی مانند Mercy Corps به کمک رسانی فوری به خانواده هایی که در فقر مطلق بسر می برند اقدام کرده اند. بسیاری از این گروه اقلیت در محل های زاغه نشین زندگی می کنند.

(0)نظرات توسط: MINORITY
پنجشنبه 4 آبان 1391

ادامه خشونت‌ علیه اقلیت مسلمانان میانمار

 

افزايش حملات بودائيان تندرو در ايالت راخين ميانمار، مسلمانان بيشتري را به فرار به ارودگاه‌هاي اضطراري واداشته است.

 

 

به گزارش پرس تی وی به گفته مقام‌هاي رسمي ، در جديدترين موج خشونت‌ها در ايالت راخين، محل درگيري ميان بودائيان و روهينگياها، صدها واحد مسکوني به آتش کشيده شده است.

ميو تانت، سخنگوي ايالت راخين گفت، از ۲۱ اکتبر تا کنون، دست‌کم ۵ مسلمان روهينگيا کشته و حدود ۸۰ نفر ديگر زخمي شده‌اند.

تنش و ناآرامي در ايالت راخين بالا گرفته است و دولت ميانمار در برخي از مناطق مقرارت منع آمد و شد برقرار کرده است.

بنابر آمارهاي سازمان پناهجويان سازمان ملل، فقط در چند روز گذشته، بيش از يک هزار روهينگياي آواره وارد « سيتوه» مرکز ايالت راخين شده‌اند.

ويویان تان، سخنگوي سازمان پناهجويان سازمان ملل گفت: « به نظر مي‌رسد تعداد بيشتري در مسير باشند. اين‌ها همه آوارگان داخلي هستند که به اردوگاهي در نزديک سيتوه که بسيار شلوغ است ، مي‌آيند

گفته مي‌شود، نيروهاي ارتش ميانمار براي بوداييان تندرو ظروف بزرگ حاوي بنزين فراهم کرده تا آنها خانه‌هاي روستاييان مسلمان را به آتش کشيده و اين افراد را وادار به فرار از خانه‌هايشان بکنند.

سکوت سازمان‌هاي حقوق بشري در قبال نقض حقوق مسلمانان روهينگيا باعث جسورتر شدن بوداييان تندرو و نيروهاي دولتي ميانمار شده است

دولت ميانمار که اکثريتي بودايي دارد، حاضر نيست روهينگيا را به عنوان شهروندان اين کشور به رسميت شناخته و آن‌ها را در دسته مهاجران غيرقانوني قرار داده است، اين در حالي است که روهينگيا، قومي که گفته مي‌شود از نسل مسلمانان فارس، ترک، بنگالي و پاتان است، در قرن ۸ ميلادي به ميانمار مهاجرت کرد.

گزارش‌ها همچنين حاکي از اين است، حدود ۶۵۰ مسلمان روهينگيا در ماه‌هاي اخير در ايالت راخين کشته شده‌اند. اين در حالي است که ۱۲۰۰ نفر مفقود و۸۰ هزار تن نيز آواره شده‌اند.

 

(0)نظرات توسط: MINORITY