چهارشنبه 29 آذر 1391

نماینده مسیحیان در نطق میان دستور: گزارش احمد شهید در نادیده گرفتن حقوق اقلیت‌های دینی را محکوم می‌کنیم

خبرگزاری فارس: نماینده مسیحیان آشوری گفت: امروز به برکت نظام جمهوری اسلامی، اقلیت‌های دینی کنار سایر مردم ایران زندگی مسالمت‌آمیزی دارند و به نمایندگی از سوی این جوامع، گزارش اخیر احمد شهید در نادیده گرفتن حقوق آنها را محکوم می‌کنم.

برای مشاهده متن خبر اینجا کلیک نمایید 

(0)نظرات توسط: MINORITY
دوشنبه 27 آذر 1391

آیا قانون اساسی جدید مصر حقوق اقلیت ها را تضمین می کند؟

قانون اساسی جدید مصر که انتظار می رود فصل جدیدی از مردم سالاری و حمایت از حقوق بشر را در این کشور رقم زند با انتقاداتی از سوی مخالان حکومت محمد مرسی همراه بوده است. به احتمال زیاد این قانون اساسی پیشنهادی در همه پرسی رأی آری را از اکثریت مردم کسب کند ولی سوال اینجاست که آیا این قانون اساسی حقوق اقلیتها را که قدرت اکثریت را در اختیار ندارند تأمین می کند؟! خبرگزاری رویترز در گزارشی از قاهره به قلم «شیما فائد » و «تمیم الیان » نوشت:

محمد مرسی رئیس جمهور مصر موفق شد حمایت اولیه مصری ها را برای قانون اساسی جدید که امیدوار است این کشور را از بحران کنونی برهاند، بدست آورد؛ اما مخالفان بر این باورند که این منشور اسلامخواهانه حقوق اقلیت را پایمال می کند.

ادامه مطلب

(0)نظرات توسط: MINORITY
دوشنبه 27 آذر 1391

بيشتر آلمانی‌ها نسبت به اقليت مسلمان بدبين هستند

نتايج يك نظرسنجی جديد حاكی از آن است كه بيشتر آلمانی‌ها نسبت به اسلام و مهاجرت مسلمانان به اين كشور نگرش منفی دارند.

به گزارش «شیعه نیوز»، يافته‌های اين نظرسنجی جديد كه با نتايج ديگر مطالعات اخير نيز همخوانی دارد، نشان می‌دهد كه شكاف رو به رشدی ميان مردم عادی آلمان و نخبگان سياسی اين كشور در مورد عواقب مهاجرت مسلمانان به اين كشور وجود دارد و مردم آلمان با سياست‌های دولت آلمان برای ساخت يك جامعه «چند فرهنگی» به هر قيمتی، مخالف هستند.


اين تحقيقات جديد كه با عنوان «هراس از شرق در غرب» از سوی مؤسسه نظرسنجی «آلن باخ» آلمان انجام شد، ماه گذشته در روزنامه «فرانكفورتر» كه متعلق به جناح راست ميانه آلمان است، به چاپ رسيد.

در اين تحقيق از شركت‌كنندگان خواسته شده بود كه از ميان 21 عبارت در مورد اسلام، آن را كه بيش از بقيه نزديك به ديدگاه آنان در مورد اسلام است، انتخاب كنند.

نتايج اين تحقيق نشان داد كه بيش از نيمی از جمعيت آلمان معتقدند كه اسلام مستعد خشونت است(64%)، اسلام تمايل به انتقام‌جويی دارد(60%)، اسلام به دنبال زياد كردن پيروان خود است(56%) و اسلام به دنبال تأثيرگذاری سياسی است (56%).

اين نظرسنجی همچنين حاكی از آن است كه بيش از 80 درصد مردم آلمان فكر می‌كنند كه اسلام زنان را از حقوقشان محروم می‌كند و اينطور تصور می‌كنند كه اسلام دينی تندرو و افراط‌گرا است.

تنها 13 درصد آلمانی‌ها اسلام را با خصوصيت عشق به همسايگان، 12 درصد با دستگيری از نيازمندان و 7% با روشنفكری و تسامح می‌شناسند. كمتر از 10 درصد مردم آلمان غربی و كمتر از 5 درصد آلمانی‌های ساكن مناطق شرقی اين كشور، اسلام را به عنوان دينی صلح‌آميز قبول دارند.

به نظر می‌رسد دشمنان دين اسلام با ترتيب‌ دادن سناريوها و وقايعی به نام اسلام مانند آنچه امروز از سوی تروريست‌های القاعده به نام اسلام روی می‌دهد، در تلاشند تا به شدت سيمای اين دين آسمانی را كه ستون اصلی آن عشق و محبت و ويژگی اصلی رهروان آن عشق به پروردگار، عشق و خدمت به همنوع، صبر و بردباری است، مخدوش و آن را به صورت يك اعتقاد راديكاليستی مبتنی بر خشونت و فساد معرفی كنند. بيشتر آلمانی‌ها نسبت به اقليت مسلمان بدبين هستند

منبع: ایکنا به نقل از Gatestone Institute

(0)نظرات توسط: MINORITY
دوشنبه 20 آذر 1391

فرمان آزادی یهودیان به‌وسیله کوروش کبیر هخامنشی

منشور کوروش نمونه آشکاری از اندیشه‌ای والا، روح انسانی و عظمت فکری  است که به صورت فرمان سیاسی به نام آزادی بشر، احترام به باورها و رسوم  ملت‌ها از هر قوم و دسته، از هر رنگ، نژاد و دین در آن دوران صادر شده است. دورانی که هنوز نیمی از بشریت در تاریکی مطلق به‌سر می‌بردند.
استوانه فرمان کوروش در سال 1879 میلادی توسط باستان‌شناسی کلدانی در  میان ویرانه‌های بابل کشف گردید و اکنون اصل آن در موزه بریتانیا نگهداری  می‌شود. متن منشور را (ا. ل اُپنهایم) در سال 1955 با نهایت ژرف‌نگری  برگردان کرده که در کتاب متن خاورمیانه باستان چاپ شده است. البته پیش از او  (راولینسن) کاشف رمز نبشته‌های میخی فارسی باستان، (ویستاخ)، (ریختر) و  پس از آن بسیاری دیگر متن را تکرار و کامل‌تر کردند.
منشور کوروش هخامنشی پیشکشی است از سرزمین ایران برای جهانی که از جنگ و خشونت خسته است و از آن رنج می‌برد. به مناسبت ارسال لوح حقوق بشر و این منشور به مدت چهار ماه به ایران بر آن شدیم تا گوشه‌هایی از این رخداد ارزشمند تاریخ یهودیان ذکر گردد.

برای مشاهده مطلب کامل اینجا کلیک نمایید

(0)نظرات توسط: MINORITY
دوشنبه 20 آذر 1391

آشنایی با انجمن زرتشتیان کرمان

انجمن در بین زرتشتیان امر تازه ای نیست و از همان  روزگاران باستان به گواهی گاتها وجود داشته است که بنام  انجمن مغان یا موبدان (درزمان اشوزرتشت) نامیده می شده  است. در دوره های بعد، انجمن به نامهای گوناگون از جمله  مهستان، کنکاشستان، ریش سفیدان، معتمدان، انجمنهای  صنفی  و فرقه ای و غیره وجود داشته است.  

امور زرتشتیان پس از ساسانیان به سرپرستی پیشوایان،  موبدان، کدخدایان، بزرگان هر صنف، معتمدان هر کوی و  برزن و محله و بالاخره در دوره هایی به وسیله کلانتران  (که  از سویی نماینده جماعت در برابر حکومت و از سوی  دیگر نماینده و واسطه دولت با مردم بوده اند) اداره می گردیده، تا اینکه در سده های اخیر در سال 1225 یزدگردی برابر با 1235 خورشیدی و 1855 میلادی اولین پایه انجمن زرتشتیان کرمان توسط روانشاد مانکجی صاحب بنام پنچایت گذارده شد  ( پنچایت به زبان هندی به انجمن گفته میشود).

تعداد اعضای انجمن فوق الذکر 12 نفر بوده است که اسامی 7 نفر از آنها در دسترس میباشد:

1- دستور جهانگیر مرحوم دستور رستم  

2- ملابهروز اسکندر               

3- ملاگشتاسب دینیار

4- ملا اورمزدیار خسرو                              

5- ملا دینیار اورمزدیار                      

6- ملاظهراب گشتاسب 

7- استاد آدرباد اورمزدیار

در دومین انجمن که دنباله همان انجمن قبلی بوده است و به گواهی مدارک موجود پس از ده سال انتخابات جدید صورت گرفته است، 5 تن زیر جایگزین 5 نفر از افراد اولیه گردیده و انجمن به کار خود ادامه داده است.

•1-    ملاخسرو مرحوم فولاد 2- ملا رشید شهریار مهربان شهریار 3- ملا بهمن جمشید 4- استاد سهراب خداداد بهمن  5- ملا خداداد خسرو صندل

جا دارد در اینجا درود بفرستیم به روان پاک این افراد که بنیانگذاران انجمن زرتشتیان کرمان بوده اند.

پس از چندی به تدریج انجمنها به فترت میگراید تا اینکه در سال 1308 هجری زمان کیخسرو جی خانصاحب مجدداً دچار فترت میگردد، تا اینکه شادروان ارباب کیخسرو شاهرخ پس از مراجعت از هند انجمن را از نو برقرار نموده و خود مسئولیت دبیری آن را به عهده می گیرد از آن زمان تاکنون فعالیت انجمن ها بطور مستمر ادامه دارد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357 انجمن زرتشتیان کرمان بر طبق ضوابط و مقررات جدید به فعالیت خود ادامه داده است.

اسامی روسای انجمن زرتشتیان کرمان از آغاز تاکنون

1- دستور رستم دستور جهانگیر2- ملاگشتاسب دینیار 3- شهریار خدابخش  4- سروش کابلی 5- فریدون سهرابی  6- رستم سهراب 7- سروش سروشیان  8- شهریار راوری  9- کیخسروکیانیان 10- جهانگیر رستم فروهر 11- جمشید سروشیان  12- دکتر مزدیسنا 13- شاهرخ کیانیان 14- پرویز سروشیان  15- پرویز وخشوری 16- آزادمهر ایزدیار 17- کامران کیومرثی 18- ایرج نوذری  19- سیروس فروهری

در حاشیه انجمن همواره اشخاص دیگری بوده اند که انجمن را درکارهای جماعتی یاری داده اند مانند:

الف: شادروان ارباب شهریار راوری ( سرنشین انجمن جوانان وسرپرست و ناظرمدارس) که در زمان خود نیز در این راه انفاق زیاد کرده اند.

ب: شادروان برزوآمیغی سرپرست مدارس و یکی از مهره های فعال انجمنهای زمان اخیر

پ: در زمان حال نیز کسانی هستند که دلسوزانه خدماتی را انجام می دهند که برای عموم همکیشان شناخته شده می باشند.

 

 

نوشته و گردآوری: آرش ضیا تبری، پروین گشتاسبی

 

(0)نظرات توسط: MINORITY
یکشنبه 19 آذر 1391

سياست هاي کاخ سفيد، اقليت هاي اين کشور را بيشتر در مظان اتهام قرار داده است


سیاست های کاخ سفید باعث شده است که اقلیت های قومی و نژادی در آمریکا بخش اعظم زندانیان این کشور را تشکیل دهند.
پایگاه اینترنتی موسسه «سِنتِنسینگ پراجِکت» که برای اصلاح شرایط زندان کودکان بزهکار تلاش می کند گزارش داد: بیش از شصت درصد زندانیان آمریکا را اقلیت های قومی یا نژادی تشکیل می دهند. در حال حاضر از هر ده مرد سیاه پوست میانسال آمریکایی، یکی در زندان به سر می برد و یا به هر دلیل حداقل یک روز بازداشت شده است. 
در پی سیاست های دولت آمریکا برای مبارزه با مواد مخدر، تعداد زندانیان متعلق به اقلیت ها در این کشور افزایش یافته است. دو سوم زندانیان مربوط به مواد مخدر در آمریکا را رنگین پوستان تشکیل می دهند.

(0)نظرات توسط: MINORITY
یکشنبه 19 آذر 1391

خاطرات یک اقلیت دینی از دوران اسارت منتشر شد

 

تهران - کتاب ˈچه کسی قشقره ها را می کشدˈ شامل خاطرات ˈسورن هاکوپیانˈ رزمنده اقلیت دینی از دوران هشت ساله جنگ تحمیلی و همچنین مدت اسارت وی منتشر شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، این کتاب در راستای معرفی رشادت ها و دلاور مردی های آزادگان و شهدای اقلیت های دینی بویژه ارامنه کشور تهیه شده که نقشی اساسی و انکار ناپذیر در دوران هشت سال دفاع مقدس داشتند.
در این کتاب، خاطرات چهار سال اسارت ˈسورن هاکوپیانˈ آزاده ارمنی در اردوگاه های عراق در دوران دفاع مقدس و بر اساس مستندات، مدارک آرشیوی و مصاحبه با این آزاده و همسرش گردآوری و تدوین شده است.
ˈ
حجت شاه محمدیˈ گردآورنده و تدوینگر این کتاب در مقدمه آن آورده است: در این اثر تلاش شده به دور از مسایل سووال برانگیز، به روایت حوادثی بپردازد که برای همه اسرا اتفاق افتاده است. هاکوپیان بخشی از دوران کودکی خود را در خرمشهر طی کرده و قبل از شروع جنگ تحمیلی نظاره گر ددمنشی و حیوان صفتی بعثیون بوده است.
انتشارات سوره مهر کتاب ˈچه کسی قشقره ها را می کشدˈ را در 352 صفحه با قطع رقعی و قیمت 65 هزار ریال و در شمارگان دو هزار و 500 نسخه منتشر کرده است.

(0)نظرات توسط: MINORITY
دوشنبه 13 آذر 1391

نماینده ارامنه جنوب ایران:نگاه احمد شهید به مسائل اقلیت‌ها در ایران سیاسی است

به گزارش سایت خبری تابناک، نماینده مسیحیان ارمنی جنوب ایران در مجلس گفت: در ایران به ویژه پس از انقلاب اسلامی جامعه اقلیت دینی همواره همانند سایر شهروندان از حقوق مادی برخوردار بوده و برخلاف تبلیغات مسموم برخی کشورها که سعی در سیاه‌نمایی واقعیت‌ها دارند، تضییع حقوق اقلیت‌ها سخنی بیهوده و غیرواقعی است.

روبرت بگلریان نماینده ارامنه جنوب ایران، در مجلس شورای اسلامیدر واکنش به گزارش احمد شهید درباره محدود بودن فعالیت اقلیت‌های مذهبی در ایران و مورد آزار و اذیت قرار گرفتن آنان  به باشگاه خبرنگاران گفت: این گزارش صحت ندارد و براساس سابقه تاریخی اقلیت‌ها در ایران به خصوص ارامنه و امکاناتی که در اختیار آنان قرار دارد، گزارش احمد شهید با واقعیت‌های موجود مطلقا تطبیقی ندارد.

وی در ایران به ویژه پس از انقلاب اسلامی جامعه اقلیت دینی همواره همانند سایر شهروندان از حقوق مادی برخوردار بوده و برخلاف تبلیغات مسموم برخی کشورها که سعی در سیاه‌نمایی واقعیت‌ها دارند، تضییع حقوق اقلیت‌ها سخنی بیهوده و غیرواقعی است.

نماینده ارامنه جنوب ایران در ادامه با اشاره به آزادی تدریس زبان و متون دینی اقلیت‌ها در ایران، تصریح کرد: اقلیت‌های مذهبی در ایران امکاناتی از جمله انجمن‌های فرهنگی و ورزشی دارند و زبان و متون دینی خود را با آزادی کامل تدریس می‌کنند.
بگلریان افزود: اقلیت‌های مذهبی در ایران، آئین‌های خاص و اعیاد دینی خود را بدون هیچ محدودیتی برپا می‌کنند.
وی همچنین اظهار داشت: احمدشهید اطلاعات خود را از فرقه‌ها و گروه‌هایی با دیدگاه‌های خاص و دریافت می‌کند، که این فرقه‌ها و گروه‌ها با پیش‌زمینه سیاسی و غرض شخصی اطلاعات مخالف با واقعیت را به وی می‌دهند.
نماینده ارامنه جنوب ایران با اشاره به فعالیت‌های اقلیت‌های دینی پذیرفته شده در چهارچوب قانون، گفت: انجمن‌ها و نهادهای مذهبی در ایران به امور دینی، اداری، فرهنگی، اجتماعی و خیریه می‌پردازند و رقابت‌های درون گروهی و انتخابات‌ این انجمن‌های مذهبی در مقیاس درون جامعه‌ای و خرده فرهنگ خود، نشان از آزادی فعالیت آنان در ایران دارد.

(0)نظرات توسط: MINORITY
جمعه 10 آذر 1391

بان كی مون بر تعهد سازمان ملل بر حمایت از اقلیت ها در جهان تاكید كرد

 

نیویورک – دبیرکل سازمان ملل با انتشار پیامی بر تعهد سازمان ملل به حمایت از اقلیت های مذهبی، زبانی و قومی در جهان تاکید کرد و درباره چالش های پیش روی کشورها در حمایت از اقلیت ها هشدار داد.

به گزارش ایرنا بان کی مون در این پیام که خطاب به نشست ˈانجمن اقلیت هاˈ* در ژنو منتشر شد، تاکید کرد: سازمان ملل نقش ویژه ای در حفاظت و حمایت از اقلیت ها دارد.
دبیرکل سازمان ملل در پیام خود تصریح کرده است: مساله اقلیت ها باید در برنامه ها و فعالیت های سازمان ملل در نظر گرفته شود.
بان کی مون می افزاید: منشور انجمن اقلیت ها معیارهای مهمی را برای حکومت ها و میلیون ها نفر در سراسر جهان تعیین می کند که جز اقلیت های مذهبی، زبانی و قومی هستند.
دبیرکل سازمان ملل با هشدار نسبت به وجود انواع تبعیض و تعصبات علیه اقلیت ها از تبدیل شدن این باورهای نادرست به درگیری و بحران به عنوان چالشی پیش روی اعضای سازمان ملل یاد کرده است.
انجمن اقلیت ها در سل 2007 توسط شورای حقوق بشر سازمان ملل پایه گذاری شد.
هدف از پایه گذاری این انجمن گسترش گفتگو و همکاری درباره موضوع اقلیت های مذهبی، قومی و زبانی است.

*تذکر: «عنوان انجمن اقلیت ها» که در بسیاری از خبرگزاری های فارسی زبان از آن استفاده می شود به زعم کمیسیون حقوق بشر اسلامی تعبیر مناسبی نیست. این نهاد که به زبان اصلی forum on minorities issues  نام دارد، عنوان «مجمع امور اقلیت ها» برای آن شایسته تر تشخیص داده شده است. لذا به تمام خبرگزاری های فارسی توصیه می شود از این عنوان استفاده کنند.

(0)نظرات توسط: MINORITY
دوشنبه 6 آذر 1391

افتتاح مرکز گفت و گوی ادیان در وین

مرکز بین المللی گفت و گوی ادیان روز دوشنبه (26 نوامبر) در وین پایتخت اتریش افتتاح خواهد شد و در آن گروه زیادی از جمله نمایندگان ادیان و فرهنگ های مختلف، شخصیت های سیاسی و دینی از تمام جهان حضور خواهند داشت.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، این مرکز در تلاش است تا ارزش های انسانی و بخشش را میان تمام جهان گسترش دهد و امنیت، صلح و ثبات را برای همگان به ازمغان بیاورد.

مرکز مذکور که با حمایت های کشور عربستان افتتاح می شود، نقطه روشنی در روابط فرهنگی و دینی میان شرق و غرب و شمال و جنوب محسوب می شود. تلاش برای احداث و افتتاح این مرکز از 4 سال گذشته در جریان کنفرانس مکه در سال 2008 برنامه ریزی شده بود.

کشورهای اسپانیا، عربستان و اتریش در اکتبر همان سال توافق نامه ای برای تاسیس این مرکز با یکدیگر امضا کردند که مقر آن در وین قرار داشت.

مرکز بین المللی گفت و گوی ادیان در وین در تلاش است فرهنگ محبت، بخشش، امنیت، همزیستی را بر اساس سه محور «احترام به اختلاف از طریق گفت و گو»، «تاسیس بخش های مشترک میان گروه های مختلف» و «تحقق مشارکت دینی، تمدنی و مدنی میان رهبران دینی و سیاسی» گسترش دهد.

بر اساس گزارش پایگاه خبرگزاری رسمی عربستان، این مرکز که نوعی شورای دینی خواهد بود از نه نفر نماینده از ادیان اصلی جهان تشکیل شده است. طبق قانون اساسی این شورا، در تشکیل انجمن های مشاوره این مرکز حدود 100 نفر از ادیان مختلف حاضر خواهند بود

(0)نظرات توسط: MINORITY
دوشنبه 6 آذر 1391

برگزاری نشست اقلیت‌های مذهبی با شورای هماهنگی آیین‌نامه کنوانسیون حقوق کودک

نشست مشترک اقلیت‌های مذهبی با شورای هماهنگی آیین‌نامه مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک سه‌شنبه 7 آذر ماه در وزارت دادگستری برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، وزارت دادگستری با حضور سید مرتضی بختیاری نشست رهبران دینی اقلیت‌های مذهبی با اعضای شورای هماهنگی آیین‌نامه مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک را فردا هفتم آذر ماه برگزار می‌کند.

در این نشست مشترک، اقلیت‌های مذهبی و برخی از اعضای شورای هماهنگی آیین‌نامه مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک وزارت دادگستری به طرح دیدگاه‌ها و نظرات خود پیرامون موضوعات مطرح شده، خواهند پرداخت.

وزیر دادگستری نیز در این نشست سخنرانی خواهد کرد.

(0)نظرات توسط: MINORITY
دوشنبه 6 آذر 1391

درباره زبان و ادبيات اقليت

 يونس زارعيون

موضوع گيري هاي سو ادبيات اقليت را وارد بعد سياسي ميكند .همه چيز سياسي ميشود ؛ وادبيات اقليت داراي استعداد شديد سياسي ميشود

 تعداد ادمهايي كه امروز با زباني ديگر زندگي ميكنند كه زبان خود انها نيست چقدر است؟ يا تعداد كساني كه زبان خود را ديگر نميدانند يا از اين پس نخواهند دانست ؛ يا زبان خود را ميدانند اما با زبان (اصلي)كه ناگزيرند با ان زندگي كندد بسار كم اشنايند چقدر است؟ اين مشكل اصلي مهاجران به ويژه كودكان انهاست. مشكل اقليت و ادبيات اقليت است. ولي درعين حال مشكل اصلي براي همه ما .چگونه زبان اقليت را از زبان خود ان اقليت ريشه كن كنيم . و بدان امكان دهيم تا زبان را به مبارزه خواند و ناگزيرش كندبه پيمودن راهي انقلابي و متين؟

سوالهاي فوق را ((ژِيل دلوز – فليكس گتاري)) ميپرسند . ودر جواب سوالشان سخنان جالب كافكا را مي اورند .

كافكا پاسخ ميدهد . كودك را از گهواره بدزديد؛ روي ريسمان بند بازي برقصيد .

زبان اقليت چيست ؟ به اين نكته بايد توجه كرد كه زبان اقليت با ادبيات اقليت فاصله دارد . ودر واقع زبان اقليت پيش زمينه ادبيات همان اقليت نيست ؟!

ادامه مطلب...

(0)نظرات توسط: MINORITY
یکشنبه 5 آذر 1391

همایش بررسی حقوق اقلیت های جهان اسلام در تونس برگزار شد

 

به گزارش روز چهارشنبه پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبری العالم، این كنفرانس پژوهشي وضعیت اقلیت ها را در کشورهای اسلامی پس از تغييرات ساختاري و به قدرت رسیدن جريان هاي اسلامي بررسی کرد.

خصوصيات فرهنگي اقليت ها در جوامع عربي و مسلمان به عنوان اساس ارتقاء حقوق شهروندي و تعامل بر اساس فقه اسلامي از ديگر موضوعات بررسي شده در اين كنفرانس بود.

برار مشاهده کامل خبر اینجا کلیک کنید.

(0)نظرات توسط: MINORITY