دوشنبه 30 ارديبهشت 1392

چگونگی همزيستی اقليت‌های مذهبی اوج هنرمندی در جهان اسلام است

عضو هيئت علمی جهاد دانشگاهی آذربايجان غربی گفت: بر اساس احكام اسلام و آيات قرآن آزادی مذهبی، وجود اديان، مذاهب و اقوام كه از آن به‌عنوان زيبايی آفرينش خلقت ياد شده است، چگونگی همزيستی مسالمت‌آميز، هنر بشری در جهان اسلام است.

به گزارش خبرگزاری بين‌المللی قرآن(ايكنا) شعبه آذربايجان غربی، رضازاده، عضو هيئت علمی جهاد دانشگاهی آذربايجان غربی در سمينار علمی «مفهوم شناسی تبعيض و چالش‌های پيش‌روی آن در جغرافيای نوين بين‌الملل» كه 26 ارديبشهت‌ماه در اروميه برگزار شد، گفت: مرز ميان تفاوت و تبعيض در جهان اسلام مشخص است.

وی افزود: براساس احكام اسلام و آيات قرآن كه در‌ آيه 13 سوره حجرات و آيه 136 سوره بقره در‌خصوص آزادی مذهبی، وجود اديان، مذاهب و اقوام‌ از آن به‌عنوان زيبايی آفرينش خلقت ياد شده است، و چگونگی همزيستی مسالمت‌آميز، هنر بشری در جهان اسلامی است كه به ‌وضوح می‌توان ديد.

مدير گروه حقوق علمی ـ كاربردی آذربايجان غربی تصريح كرد: تمايز آشكاری ميان تفاوت و تبعيض وجود دارد زيرا تفاوت می‌تواند به لحاظ تامين برابری واقعی قابل توجيه باشد اما تبعيض هرگز توجيه‌پذير و قابل قبول نيست.

اين استاد دانشگاه افزود: در بررسی مفهوم حقوق بين‌الملل اسلامی ...

ادامه مطلب

(0)نظرات توسط: MINORITY
دوشنبه 30 ارديبهشت 1392

توهین مروجین دروغین آزادی بیان به ادیان دیگر برخلاف اهداف عالیه بشری است

نماینده ارامنه شمال کشور از اهانت‌های مروجین دروغین آزادی بیان به ادیان و نیز تبلیغات سیستماتیک ضد دینی انتقاد کرد و اینگونه اقدامات را برخلاف اهداف عالیه بشری در عرصه گفت‌وگو و دیالوگ دانست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر، محمدرضا مجیدی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد یونسکو در «نشست علمی نقش یونسکو در گفت‌وگوهای بین فرهنگی» یکی از مهمترین رسالت‌های یونسکو را تلاش برای ارتقای جایگاه گفت‌وگو در عرصه فرهنگ‌ها و ادیان در عین رعایت احترام به تنوع فرهنگ‌ها و عدم اهانت به ادیان دانست.

سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد یونسکو به عنوان رئیس گروه عدم تعهد در این سازمان در نشست علمی با عنوان «گفت‌وگوی بین فرهنگی در قرن بیست و یکم و نقش یونسکو» که در تاریخ 27/2/92 در چارچوب گروه عدم تعهد و به ابتکار نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران نزد یونسکو در مقر این نهاد بین‌المللی در پاریس برگزار شد، بر لزوم توجه به گفت‌وگوی بین فرهنگ‌ها و ادیان به عنوان یکی از مهمترین ابزار توسعه پایدار تاکید کرد و ارتقای گفت‌وگو در عرصه فرهنگ را یکی از مهمترین رسالت‌های یونسکو عنوان کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نقش کشورمان در عرصه گفت‌وگوی بین فرهنگ‌ها و تمدنها و اشاعه فرهنگ گفت‌وگو در عرصه جهانی، ضرورت گفت‌وگوی اخلاق مند و توجه به تنوع فرهنگی را از پیش شرط های توفیق هرگونه گفت‌وگویی در این عرصه دانست.

در این نشست همچنین کارن خانلری، نماینده ارامنه شمال کشور در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و نیز عبدالله زاده، نماینده مردم طبس، فردوس، سرایان و بشرویه در مجلس نیز سخنانی را ایراد کردند.

عبدالله زاده در سخنان خود ضمن انتقاد از جریان یک سویه اطلاعات و اخبار در جهان امروز، این پدیده را ناشی از تمرکز امکانات سخت افزاری و فناوری‌های نوین در کشورهای شمال دانست.

وی همچنین خواستار اقدام عملی و موثر جامعه جهانی به ویژه سازمانهای پیشرو در این عرصه مانند یونسکو برای رفع مشکلات و موانع بر سر راه جریان آزاد اطلاعات شد و بر لزوم تعهد و همکاری در این رابطه تاکید کرد.

وی در پایان اظهار داشت: یونسکو همواره مدافع و پشتیبان جریان آزاد اطلاعات و اخبار بوده و لذا باید برای کمک به کشورهای در حال توسعه برای دستیابی به تکنولوژی‌های روزآمد ارتباطات و اطلاعات، ارتقای معیارهای اخلاق حرفه‌ای در حوزه تولید و انتشار اخبار و رفع سانسور و دست کاری اخبار دیگر کشورها متعهد و ملتزم باشد.  

همچنین خانلری، نماینده ارامنه شمال کشور در مجلس شورای اسلامی در سخنان خود با اشاره به اینکه بستر اصلی سیاسی و حقوقی موضوع گفت‌وگوی بین تمدنی و بین فرهنگی برای نخستین بار توسط جمهوری اسلامی ایران در مقابل نظریه «برخورد تمدنها» مطرح شد، به سابقه چند هزار ساله ایران در عرصه گفت‌وگوی ادیان و آزادی دینی اشاره کرد.

وی دستورات دینی منعکس شده در قرآن مجید در رابطه با خاستگاه مشترک ادیان توحیدی و اصل عدم تفاوت ماهوی بین پیامبران الهی را مورد اشاره قرار داد و ایران را کشوری دانست که با تکیه بر مبانی اخلاقی و حکومتی امام علی (ع) در روش‌های مملکت داری به عدل، انصاف و تساهل دینی تعهد دارد.

خانلری همچنین به ثبت جهانی کلیساهای تاریخی ارمنیان در یونسکو توسط دولت ایران اشاره کرد و این اقدام را بهترین گواه در تعهد ایران به حفظ هویت فرهنگی و موجودیت اجتماعی اقلیت‌های دینی دانست.  وی در بخش پایانی سخنان خود به لزوم احترام به نمادهای دینی و قومی ملت‌ها در هر گفت‌وگویی اشاره کرد و از اهانت‌های مروجین دروغین آزادی بیان به ادیان و نیز تبلیغات سیستماتیک ضد دینی انتقاد کرد و اینگونه اقدامات را که به صورت هدفمند، بذر دشمنی و نفرت را به جای دوستی بین ملت‌ها می‌کارند و به منازعه و چالش بین فرهنگ‌ها و ادیان دامن می‌زنند، برخلاف اهداف عالیه بشری در عرصه گفت‌وگو و دیالوگ دانست.

این نشست در دو بخش اصلی با عناوین: نقش رسانه‌ها در گفت‌وگوهای بین فرهنگی و نقش ادیان در گفت‌وگوهای بین فرهنگی با شرکت تعداد زیادی از اندیشمندان، سیاستمداران، سفرا و نمایندگان کشورها و نیز اعضای دبیرخانه این سازمان در مقر یونسکو در پاریس برگزار شد.

از جمله سخنرانان دیگر این نشست می‌توان به «میشل کولون»، روزنامه نگار مستقل بلژیکی، «طارق رمضان»، استاد دانشگاه آکسفورد؛ «روبرتو ساویو»، کارشناس ارشد بین‌المللی رسانه و «میشل لو لونگ»، روحانی کاتولیک و متخصص گفت‌وگوهای اسلام و مسیحیت اشاره کرد.

 

(0)نظرات توسط: MINORITY
دوشنبه 23 ارديبهشت 1392

رئیس جمهوری میانمار تضمین حقوق مسلمانان را وعده داد

خبرگزاری تسنیم: رئیس جمهوری میانمار روز دوشنبه در سخنانی تضمین حقوق مسلمانان را پس از چندین موج از خشونت های فرقه ای، وعده داد.
 
به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری فرانسه، «تین سین» رئیس جمهوری میانمار که مامور دوره انتقال سیاسی پس از کناره گیری شورای نظامیان حاکم در دو سال پیش است، متعهد شد به ویژه از روهینگیاها، اقلیت مسلمان میانمار که فاقد هویت ملی هستند، حمایت کند.
تین سین افزود، دولت ما مسئولیت های خود را درخصوص مسلمانان به منظور تامین حقوق اساسی آنان برعهده خواهد گرفت.
وی با بیان اینکه «زمان پایان دادن به تبادل اتهامات فرا رسیده است» تاکید کرد، ساکنان «راخین» هرگز فراموش نخواهند شد.
رئیس جمهور میانمار در دفاع از عملکرد دولت خود در تعامل با خشونت ها علیه مسلمانان این کشور، گفت، حقوق بشر به دلیل سیاست های اعمال شده – بدون اینکه به دوران خاصی اشاره کند- نقض می شود.

 

طبق این گزارش، دست کم 140 هزار تن که اکثرا مسلمان هستند براثر دو موج خشونت ها در سال 2012 بین بودایی های اقلیت قومی راخین و روهینگیا آواره شده اند. در جریان این درگیری ها دست کم 200 نفر کشته شدند.

کمیته دولتی تحقیق درباه خشونت ها علیه مسلمانان میانمار هفته گذشته در گزارش خود بر ضرورت توزیع کمک ها به مسلمانان «مهاجر» در این کشور تاکید کرد و خواستار افزایش حضور نیروهای امنیتی و نظامی به منظور جلوگیری از درگیری های جدید بین بودائیان و مسلمانان خواستار شد.

دیده‌بان بین‌ المللی حقوق بشر نیز اواخر ماه گذشته در گزارش خود، دولت میانمار را به دست داشتن در عملیات پاکسازی قومی مسلمانان روهینگیا در ایالت راخین، متهم کرد.

(0)نظرات توسط: MINORITY
دوشنبه 23 ارديبهشت 1392

سفیدپوستان؛ اقلیت قومی انگلیس در 40 سال آتی

 

برپایه تحقیقات جدید، انگلیس تا ۴۰ سال دیگر بیشترین تنوع قومیتی را در بین کشورهای جهان خواهد داشت.

به گزارش شبکه  پرس تی وی، بر پایه این تحقیقات که از سوی گروه نظارت بر مهاجرت دانشگاه آکسفورد انجام شد، نسبت گروه‌های اقلیتی که در انگلیس زندگی می‌کنند از ۱۰ درصد در سال ۲۰۰۶ به ۴۰ درصد در سال ۲۰۵۰ افزایش خواهد یافت.

دیوید کولمن؛ رئیس این گروه نظارتی گفت چناچه روند کنونی ادامه یابد، گروه موسوم به اکثریبت قومیتی در انگلیس، یا همان انگلیسی‌های سفید پوست، پیش از سال ۲۰۷۰ به اقلیت‌ها بدل خواهند شد.

وی گفت: «مهاجرت به نخستین عامل تغییر جمعیتی در کشورهای پردرآمد بدل شده است و ممکن است همینطور نیز باقی بماند. با روند کنونی جمعیت اروپایی‌ها به لحاظ قومیتی تنوع بیشتری خواهد داشت و احتمالا گروه‌هایی که امروزه اکثریت قومیتی را تشکیل می‌دهند در برخی از کشورها، دیگر به عنوان اکثریت به شمار نخواهند آمد

برپایه سرشماری‌ها، تنها ۰.۲۵ درصد از جمعیت انگلیس و ولز در سال ۱۸۴۱ «متولد خارج» بوده‌اند، این در حالی است که این میزان در سال ۱۹۵۱ به ۴.۴ درصد رسیده است. برپایه برآوردها، تا سال ۲۰۱۰ یا ۲۰۱۱، مهاجران ۱۳ درصد از جمعیت انگلیس را تشکیل داده‌اند.

به گفته پروفسور کولمن، یکی از دلایل کاهش جمعیت سفیدپوستان انگلیسی، کاهش در نرخ زاد و ولد است.

وی افزود: «ادامه این روند در کشورهایی که زاد و ولد در آن کم است در نهایت اکثریت‌های قومی را به اقلیت‌های جمعیتِ کشور تبدیل خواهد کرد

کولمن همچنین بر این باور است که انگلیس پذیرای شمار بسیاری از مهاجران است، وی همچنین اشاره کرد که اقلیت‌های قومی این کشور حوالی سال ۲۰۷۰ از اکثریت قومیتی پیشی خواهند گرفت. با وجود این، وی افزود که این اتفاق ابتدا در میان گروه‌های جوان‌تر و به طور عمده مناطق شهری رخ خواهد داد.

(0)نظرات توسط: MINORITY
دوشنبه 23 ارديبهشت 1392

شورش اقلیت (عراق)

 

كاکایی، سیامک - عراق در هفته های اخیر

صحنه ناآرامی و اعتراضات مردمی در برخی

از استان های سنی‎نشین و تشدید خشونت

و ناامنی عمدتا در استان‎های مرکزی بوده است.

 

 

گسل شیعه و سنی دوباره فعال شده است؟
عراق درهفته تهای اخیر صحنه ناآرامی و اعتراضات مردمی در برخی از استان های سنی‎نشین و تشدید خشونت و ناامنی عمدتا در استان‎های مرکزی بوده است. این وضعیت بحرانی، نگرانی‎ها را نسبت به احتمال تشدید و تنش سیاسی و زمینه‎سازی برای بروز جنگ داخلی که نوری مالکی از آن به عنوان جنگ طایفه‌ای نیز نام برده، افزایش داده است. بهانه این اعتصاب‌ها نیز نوعی نافرمانی مدنی عنوان شده که در آن اعلام گردیده خواهان تامین و برآورده شدن خواست‎های خودشان در زمینه رفع تبعیض علیه اهل سنت، آزادی زندانیان و لغو قانون بعثی‎زدایی هستند. هر سه مورد بهانه این اعتصاب‎ها دستکم در چند ماه اخیر، بهانه ناآرامی‎ها و اعتراضات در مناطق سنی‎نشین بوده است. در ارتباط با به خشونت کشیده شدن این اعتراض‎ها، دیدگاه‎های متفاوتی مطرح است اما مسئله اعتصاب و اعتراض به دولت نوری مالکی بعد از اعلام نتایج انتخابات شوراهای استانی، بیانگر این مسئله است که نارضایتی‎ها به نوعی در واکنش به پیش افتادن فهرست دولت قانون است. همچنین این مسئله نشان از این واقعیت دارد که در عراق، جریان‎هایی که درصدد بالا بردن آستانه ...

ادامه مطلب

(0)نظرات توسط: MINORITY
دوشنبه 23 ارديبهشت 1392

قابلیت‌ها و چالش‌های اقلیت‌های مسلمان دنیا در گفت‌وگو با مبلغی

 

رییس دانشگاه مذاهب اسلامی معتقد است: باید از یک سو تجربه‌های اقلیت‌های مسلمان را به شدت مغتنم بشماریم،‌ از یک جنبه به وضعیت سخت آنها بپردازیم و به فکر حل آنها بیفتیم و از طرفی آنها را در شرایط دور بودن از تعالیم فقهی و آموزش‌های دینی قرار ندهیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مبلغی در گفت‌وگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به این‌که «جامعه اسلامی را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد» افزود: یک دسته مسلمانانی که در کشورهای اسلامی زندگی می‌کنند و یا در یک کشوری که تا سرحد نیمی از جمعیت آن مسلمان هستند و دسته دوم مسلمانانی که در کشورهای غیراسلامی و به عنوان اقلیت در آن کشورها حضور دارند.

متن کامل گفتگو

(0)نظرات توسط: MINORITY
دوشنبه 23 ارديبهشت 1392

برنامه های اقلیت های دینی برای بزرگداشت امام تشریح شد

 

 

نخستین جلسه کمیته اقلیت های دینی ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، سردار موحدی در اولین جلسه کمیته اقلیت‌های دینی ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی در سخنانی با تشکر از تلاش‌های سال گذشته این اقلیت‌ها در گرامیداشت سالگرد ارتحال امام خمینی اظهار داشت: در مراسم امسال تصمیم داریم تا تنوع و تفاوت‌هایی نسبت به سال قبل ایجاد کنیم که البته امسال موضوع انتخابات را پیش رو داریم؛ اما ما کار خود را انجام می‌دهیم.
وی افزود: ما هر سال سه دسته برنامه در بخش اقلیت‌های دینی داریم که دسته اول مراسمی است که خود اقلیت‌ها در مراکز مذهبی خود برگزار می‌کنند، دسته دوم برنامه‌های جماران است که طی آن عموم اقلیت‌های دینی و نمایندگان آن‌ها با یادگار امام دیدار می‌کنند و علمای ادیان و انجمن اقلیت‌های دینی نیز دیدار جداگانه‌ای با ایشان دارند. دسته سوم برنامه‌ها نیز اهدای تاج گل و ادای احترام به امام راحل در حرم ایشان است که هرسال یک اقلیت دینی به نمایندگی از سایرین این مراسم را اجرا می‌کند.

رئیس کمیته اقلیت های دینی ستادمرکزی بزرگداشت امام خمینی همچنین گفت: امسال برنامه‌ای را در نظر داریم تا به جای حضور عموم اقلیت‌های دینی در جماران، برنامه بازدید از خانه پدری امام در خمین برگزار شود و نیز اقلیت‌های دینی در برنامه‌های خودشان تحولاتی ایجاد کنند و به عنوان مثال در کنار برنامه معمول، نمایشگاه آثار امام و نظایر آن نیز دایر شود.

در ادامه این جلسه فرزین فرنوش نماینده کلیمیان در سخنانی با بیان است که مراسم یادبود امام خمینی هفته آینده در کنیسه یوسف آباد برگزار می‌شود، گفت: یکی از هوشیاری‌های امام خمینی آن بود که از ابتدای انقلاب جلوی اختلافات مذهبی را گرفتند، اما اخیرا مشاهده می‌شود که بعضا سایت‌های فارسی زبانی راه اندازی شده است که به این‌گونه اختلافات دامن می‌زنند و حتما باید جلوی آن‌ها گرفته شود.

همچنین ادوارد خوشابه نماینده آشوریان، شاهین هارطونیان نماینده شورای خلیفه‌گری ارامنه تهران و فرخ اردشیریان نماینده انجمن زردشتیان طی سخنانی گزارش کار خود را ارائه دادند و نیازها و مشکلات خود را مطرح کردند.

 

(0)نظرات توسط: MINORITY
دوشنبه 16 ارديبهشت 1392

مختصری از تاریخ اقلیت آشوری

بر اساس‌ شواهد و مدارک‌ موجود، آشوری‌ها، قرن‌ها در ایران‌ سکونت‌ داشته‌اند، لیکن‌ نمی‌توان‌ تاریخ‌ دقیق‌ ورود آنان‌ را به‌ ایران‌ مشخص‌ کرد. چندین‌ نمونه‌ از این‌گونه‌ مهاجرت‌ها به‌ شرح‌ زیر است: تیگلات‌ پلسر اول‌ (1015-1077) ق‌م‌) در زمان‌ سلطنت‌اش‌ بر امپراطوری‌ آشور چندین‌ بار به‌ سرزمین‌ ماد بویژه سرزمین‌های‌ اطراف‌ دریاچه‌ ارومیه‌ لشکرکشی‌ کرد‌ و تعدادی‌ از آشوریان‌ را در آنجا سکنی‌ داد. همچنین‌ از کتیبه‌ای‌ که‌ از زمان‌ سطنت‌ سارگن‌ دوم‌ به دست‌ آمده‌ است‌، این‌ مطلب‌ درک‌ می‌شود که‌ بین‌ سال‌های‌ 721-705  ق‌م‌)))))))). )گروه‌هایی‌ از آشوری‌ها در فلات‌ ایران‌ و سرزمین‌ ماد اسکان‌ داده‌ شده‌اند. بر اساس‌ همین‌ کتیبه‌ در این‌ زمان‌ در حدود دویست‌هزار آشوری‌ در ناحیه‌ آذربایجان‌ فعلی‌ ساکن‌ شده‌اند. در زمان‌ سناخریب‌، سرحدون‌ و آشور بنی‌پال‌ اسکان‌ آشوری‌ها در ایران‌ ادامه‌ داشت‌ و در زمان‌ سلطنت‌ شاپور اول‌ ،خسرو انوشیروان‌) تعداد قابل‌‌توجهی‌ از آشوری‌های‌ ساکن‌ در شهرهای‌ روها ، ارفه‌)، انطاکیه‌ و نصیبین‌ به‌ ایران‌ انتقال‌ و در شهرهای‌ توس‌، نیشابور و هرات‌ اسکان‌ داده‌ شدند. خسرو پرویز نیز تعداد قابل‌توجهی‌ از آشوری‌های‌ سوریه‌ و فلسطین‌ را به‌ ایران‌ انتقال‌ داد. پس‌ از تصرف‌ شهر ارفه‌) به وسیله‌ رومی‌ها و آزار مسیحیان‌ آشوری‌ ساکن‌ این‌ منطقه‌، تعداد قابل‌توجهی‌ از آنان‌ به‌ نصیبین‌ و سایر شهرهای‌ ایران‌ پناهنده‌ شدند و مدرسه‌ ارفه‌ نیز که‌ به وسیله‌ رومی‌ها تعطیل‌ شده‌ بود، به‌ قلمرو ایران‌ منتقل‌ شد.

ادامه مطلب

(0)نظرات توسط: MINORITY
دوشنبه 16 ارديبهشت 1392

عطای 130 حق شهروندی به اقلیت‏های میانمار/ مسلمانان روهینگیا همچنان بیگانه هستند!

شورای حکومتی رژیم میانمار با اعلام اینکه از سال 1982 مسلمانان اقلیت روهینگیا شهروند این کشور محسوب نمی شوند با اعطای حق شهروندی به 130 اقلیت دیگر میانمار موافقت کرد که با اعتراض شدید فعالان حقوق بشری روبرو شد. 

به گزارش خبرگزاری اهل‏بیت(ع) ـ ابنا ـ جلسه شورای حکومتی میانمار امروز ـ دوشنبه 9 اردیبهشت‏ماه ـ با موضوع بررسی اعطای حق شهروندی به اقلیت‏ها در این کشور برگزار شد.

در این جلسه که با حضور سران و تعدادی از فعالان حقوق بشری برگزار شد، با اعلام اینکه از سال 1982 دولت میانمار اقلیت مسلمان روهینگیا را شهروند محسوب نمی‏کند، مصوب شد که این قانون نیازی به تغییر ندارد و مسلمانان همچنان حق دریافت شهروندی را ندارند.

براساس این گزارش سران حکومتی میانمار در ادامه کارشکنی علیه مسلمانان روهینگیا تاکید کردند که مسوولیت مهاجرت این گروه برعهده خودشان است و دولت میانمار مسوولیتی ندارد.

نکته تامل برانگیز این جلسه موافقت با اعطای حق شهروندی به 130 اقلیت دیگر میانمار بود که با اعتراض شدید فعالان حقوق بشری حاضر در جلسه روبرو شد.

با وجود آنکه نزدیک به 800 هزار مسلمان اقلیت روهینگیا در میانمار زندگی می كنند، اما دولت این کشور از به رسمیت شناختن آنها به عنوان شهروندان میانمار خودداری کرده و بر همین اساس، نیروهای دولتی و بوداییان این کشور که اکثریت را تشکیل می دهند، طی ماه های گذشته خشونت های زیادی به راه انداخته و تعداد زیادی از مسلمانان روهینگیا را قتل عام کرده اند.

در جریان حوادث شهر میکتیلا واقع در مرکز میانمار که از روز بیست و نهم اسفندماه سال گذشته آغاز شد، بیش از 40 مسلمان قربانی خشونت های افسارگسیخته ملی گرایان و بوداییان افراطی شده و جان خود را از دست دادند.

نخستین موج از خشونت های مذهبی در میانمار از ژوئن 2012 میلادی آغاز شده است و بودایی های افراطی اقدامات خشونت بار زیادی را بر ضد مسلمانان انجام داده اند.

هفته گذشته نیز دیدبان حقوق بشر دولت و نیروهای امنیتی میانمار را به دخالت داشتن در پاکسازی قومی در مسلمانان روهینگیا متهم کرده بود.

دولت میانمار این ادعا را رد کرده است. در گزارش این کمیسیون آمده است، حضور نیروهای امنیتی میانمار در این منطقه باید دو برابر شود تا این مناطق در کنترل نیروهای امنیتی بوده و از خشونت های بیشتر جلوگیری شود.

(0)نظرات توسط: MINORITY
دوشنبه 16 ارديبهشت 1392

فرصت شغلی و پذیرش داوطلب در سازمان بین المللی حقوق اقلیت ها

 

 

 

 سازمان بین المللی حقوق اقلیت ها که یک نهاد غیر دولتی و مستقل می باشد برای دواطلبان فعال در زمینه امور اقلیت ها و حقوق بومیان فرصت شغلی فراهم می کند. علاقمندان برای اطلاعات بیشتر به سایت: http://www.minorityrights.org مراجعه کنند.

(0)نظرات توسط: MINORITY
دوشنبه 9 ارديبهشت 1392

برگزاري کنفرانس بین‌المللی گفت‌وگوی ادیان در دوحه

دهمین دوره «کنفرانس بین‌المللی گفت‌وگوی ادیان دوحه» در پایتخت قطر و با شعار «تجربه‌های موفقیت‌آمیز در گفت‌وگوی ادیان» برگزار شد.
به گزارش جهان اديان، به نقل از الجزیره، دهمین دوره «کنفرانس بین‌المللی گفت‌وگوی ادیان دوحه» در پایتخت قطر و با شعار "تجربه‌های موفقیت‌آمیز در گفت‌وگوی ادیان" برگزار شد و نزدیک به 500 شخصیت برجسته مذهبی از 75 کشور جهان در آن شرکت داشتند.
در دوره کنونی اين کنفرانس که از سوی مرکز بین‌المللی گفت‌وگوی ادیان دوحه برگزار می‌شود، سازمان‌ها، مؤسسات، نهادها و دانشگاه‌های فعال در زمینه گفت‌وگوی اديان شرکت می‌کنند تا تجربه‌های موفقیت‌آمیز خود در این زمینه را ارائه داده و دستاوردهای مهم خود در این‌باره را نیز به نمایش بگذارند.
قرار است در کنفرانس امسال یک جایزه جهانی 100 هزار دلاری نیز تحت عنوان "جایزه جهانی گفت‌وگوی ادیان دوحه" به بهترین مؤسسه و یا شخصيتی اهدا شود که مشارکت‌هایی تأثیرگذار و یا طرح‌های برجسته‌ای در زمینه گفت‌وگوی ادیان داشته باشد.
این در حالی است که نشست های دهمین دوره "کنفرانس بین المللی گفت و گوی ادیان دوحه" که قرار است تا روز پنج شنبه (پس فردا ششم ارديبهشت ماه) ادامه داشته باشد، در چهار محور مختلف خواهند بود.
محور نخست نشست‌ها مربوط به پژوهش‌های علمی در زمینه مطالعه روابط میان اديان می‌باشد که اهدافی همچون بهبود محتوای علمی درس‌ها و کتاب‌ها، گسترش برنامه‌های درسی طرفدار تفاهم میان پیروان ادیان مختلف در مدارس و دانشگاه‌ها و در نهایت آموزش معلمان و دانش‌آموزان با هدف آگاه کردن نوجوانان نسبت به ادیان مختلف، را دنبال می‌کند.
محور دوم نشست‌ها نیز مسائل عدالت اقتصادی در برخورد با جامعه‌های محلی در چارچوب گفت‌وگوی میان ادیان جهت دستیابی به توسعه پایدار، کاهش میزان فقر، دستیابی به عدالت اجتماعی و زیست‌محیطی و انجام کارهای خیریه را شامل می‌شود و بهبود وضعیت خدمات در بخش مراقبت‌های بهداشتی و پزشکی از جمله اهداف این محور از نشست‌ها است .
محور سوم نشست‌های "کنفرانس بین‌المللی گفت‌وگوی ادیان دوحه" نیز مربوط به آشتی و ایجاد راه حل برای درگیری‌ها است که مطالعه دلایل، نتایج و وضعیت راهبردهای پیشگیری‌کننده پیش از رخ دادن درگیری‌های خشونت‌آمیز، سیاست‌گذاری در راستای تحکیم صلح و آشتی هنگام درگیری و ایجاد راه حل‌های درمانی برای مرحله پس از درگیری‌های فرقه‌ای را مورد بررسی قرار می‌دهند.
محور چهارم نشست‌های کنفرانس امسال نیز در ارتباط با فرهنگ و رسانه بوده و چگونگی استفاده از رسانه با پشتیبانی سیستم‌های فناوری نوین جهت بهبود راه‌های ارتباط جمعی و راه‌اندازی مفهوم جديدی با هدف ایجاد روابط مستحکم ميان پیروان اديان مختلف از طریق رسانه‌ها و راه‌های ارتباطی متفاوت را دنبال می‌کند.
گفتني است "مرکز بین‌المللی گفت‌وگوی ادیان دوحه" هر ساله یک کنفرانس بین‌المللی با حضور شخصيت‌های برجسته اديان آسمانی اسلام، مسیحیت و یهودیت و پژوهشگران فعال در زمینه علم و مقايسه اديان و نهادهای مرتبط با آن برگزار می‌کند.

(0)نظرات توسط: MINORITY
دوشنبه 9 ارديبهشت 1392

برخورد تبعیض آمیز پلیس انگلیس با اقلیت ها

روزنامه گاردین لندن با انتشار یک گزارش پژوهشی اعلام کرد که برخورد ماموران پلیس انگلیس با اقلیت های نژادی این کشور از جمله سیاهان و آسیایی تبارها، تبعیض آمیز است.

به گزارش ایرنا، ˈگاردینˈ روز دوشنبه بخشی از این گزارش پژوهشی را که توسط دکتر ˈبن برادفوردˈ یکی از استادان جرم شناسی دانشگاه آکسفورد برای این روزنامه تهیه شده است، در نسخه آن لاین خود منتشر کرد.

بر اساس این گزارش، پلیس انگلیس طی ده سال گذشته سیاهان و آسیایی تبارها را یک و نیم میلیون بار بیشتر از سفید پوستان در خیابان ها متوقف و مورد بازرسی بدنی قرار داده است.

گاردین نوشت: میزان بازرسی بدنی سیاه پوستان توسط پلیس در دهه 2000 میلادی بیش از دو برابر شده است. در حالی که در سال 1999 و ابتدای دهه 2000 میلادی بطور متوسط پنج درصد از سیاه پوستان در خیابان های انگلیس متوقف و مورد بازرسی قرار می گرفتند، این رقم در سال 2010 میلادی به حدود 11 درصد افزایش یافت.

این روزنامه انگلیسی افزود: این در حالی است که در همین دوره زمانی میزان بازرسی بدنی سفید پوستان در خیابان ها از 5/1 (یک و نیم درصد) به 6/1 (یک و شش دهم درصد) افزایش یافته است.

دکتر برافورد در تحلیل یافته های این پژوهش که بر اساس آمارهای رسمی تهیه شده است، گفت: اگر پلیس انگلیس سفیدپوستان این کشور را نیز همچون سیاه پوستان و آسیایی تبارها مورد بازرسی قرار می داد، باید در دهه گذشته حدود 40 میلیون فقره بازرسی بدنی اضافی را در خیابان ها انجام می داد.

گاردین نوشت: 43 درصد از مجموع بازرسی های بدنی افراد توسط پلیس، در شهر لندن و مناطق اطراف آن انجام می شود و با توجه به اینکه اکثر اقلیت های نژادی انگلیس نیز در پایتخت زندگی می کنند، این آمار غیرمتناسب بودن برخورد پلیس با اقلیت ها را آشکار می سازد.
به گزارش ایرنا، ˈگاردینˈ روز دوشنبه بخشی از این گزارش پژوهشی را که توسط دکتر ˈبن برادفوردˈ یکی از استادان جرم شناسی دانشگاه آکسفورد برای این روزنامه تهیه شده است، در نسخه آن لاین خود منتشر کرد.

بر اساس این گزارش، پلیس انگلیس طی ده سال گذشته سیاهان و آسیایی تبارها را یک و نیم میلیون بار بیشتر از سفید پوستان در خیابان ها متوقف و مورد بازرسی بدنی قرار داده است.

گاردین نوشت: میزان بازرسی بدنی سیاه پوستان توسط پلیس در دهه 2000 میلادی بیش از دو برابر شده است. در حالی که در سال 1999 و ابتدای دهه 2000 میلادی بطور متوسط پنج درصد از سیاه پوستان در خیابان های انگلیس متوقف و مورد بازرسی قرار می گرفتند، این رقم در سال 2010 میلادی به حدود 11 درصد افزایش یافت.

این روزنامه انگلیسی افزود: این در حالی است که در همین دوره زمانی میزان بازرسی بدنی سفید پوستان در خیابان ها از 5/1 (یک و نیم درصد) به 6/1 (یک و شش دهم درصد) افزایش یافته است.

دکتر برافورد در تحلیل یافته های این پژوهش که بر اساس آمارهای رسمی تهیه شده است، گفت: اگر پلیس انگلیس سفیدپوستان این کشور را نیز همچون سیاه پوستان و آسیایی تبارها مورد بازرسی قرار می داد، باید در دهه گذشته حدود 40 میلیون فقره بازرسی بدنی اضافی را در خیابان ها انجام می داد.

گاردین نوشت: 43 درصد از مجموع بازرسی های بدنی افراد توسط پلیس، در شهر لندن و مناطق اطراف آن انجام می شود و با توجه به اینکه اکثر اقلیت های نژادی انگلیس نیز در پایتخت زندگی می کنند، این آمار غیرمتناسب بودن برخورد پلیس با اقلیت ها را آشکار می سازد.

(0)نظرات توسط: MINORITY
دوشنبه 2 ارديبهشت 1392

گزارشی از زندگی اقلیت مسلمانان در جنوب آفریقا

 

اقلیت مسلمان ساکن در جنوب آفریقا، یکی از اقلیت های اسلامی قوی در جهان هستند؛ زیرا آنان در میان گروه هایی زندگی کردند که اغلب با یکدیگر متفاوت بوده و از نظر دینی و نژادی اختلاف دارند.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از پایگاه الاهرام، « عبدالسلام بسیونی» رییس اتحادیه اقلیت های دینی و اسلامی جنوب آفریقا و رییس اتحادیه اسلامی  گفت: ده درصد از جمعیت 50 میلیونی جنوب آفریقا مسلمان هستند و توانستند به خوبی خود را در میان دیگران ادغام کنند .


دکتر بسیونی در ادامه افزود:  نژادپرستان، سفیدپوستان و اروپاییانی که آنان نیز 10 درصد از ساکنان اروپا را به خود اختصاص می دادند، تلاش کردند تا مسلمانان را در درجه ای پایین تر از اروپایی ها قرار دهند، به همین ترتیب برای آنان خانه ها و مجتمع هایی مسکونی جدا و نزدیک به شهرهای آفریقایی نشین ساختند؛ که البته این مساله باعث گسترش هر چه بیشتر اسلام در میان سیاه پوستان آفریقایی, به عنوان ساکنان اصلی شد .


وی بیان داشت :دو گروه مسلمان و ساکنان اصلی آفریقا با هم احساس نزدیکی وسیع کرده و میان خود همبستگی ایجاد نمودند و با وجود آن که نظام جدایی سازی اروپاییان از مسلمانان و سیاه پوستان در سال 1994 به پایان رسید اما توانست قدرت نزدیکی بزرگی میان دو گروه ایجاد کند.


در اثر ادغام در جامعه آفریقایی و احساس نزدیکی وسیع میان این دو گروه، مسلمانان وارد احزاب حاکم و سیاست های آفریقای جنوبی شده و به عنوان وزیر فعالیت کردند؛ همچنین برخی از آن ها وارد کابینه شده و به عنوان مسوول دولتی تعیین شدند.


رییس اتحادیه اقلیت های دینی و اسلامی جنوب آفریقا با ابرازاین که امروز می توان نامگذاری برخی از خیابان های بزرگ جنوب آفریقا به نام مسلمانان را مشاهده کرد،افزود:مسلمانان حق دارند به راحتی مدارس، دانشگاه ها و اتحادیه هایی را تاسیس کنند که علاوه بر گسترش اسلام، هویت اسلامی آنان را حفظ نماید؛ امروز 2000 مسجد  در جنوب آفریقا وجود دارد و هر مسافری می تواند با ورود به بزرگ ترین شهرهای آفریقای جنوبی و آسمان خراش ، مناره های مساجد را مشاهده کرده و صدای اذان را بشنود.


بسیونی تصریح کرد:مسلمانان همچنین بیش از 100 مدرسه اسلامی رسمی تاسیس کرده اند که علوم اسلامی و علوم دینی را به مسلمانان آموزش می دهند، دانش آموزان این مدارس بعد از فارغ التحصیلی به راحتی وارد دانشگاه ها می شوند.


دکتر بسیونی در پایان با بیان این که مسلمانان آفریقایی امروز در تمام شهرهای جنوب آفریقا پراکنده شده اند اما می توان اغلب آنان را در «کیپ تاون» پایتخت سیاسی کشور مشاهده کرد، تاکید کرد: اقلیت مسلمان در جنوب آفریقا می توانند نمونه ای زنده برای سایر اقلیت های اسلامی باشند که به راحتی در جامعه ادغام شدند و هیچ نوع اختلافی از قبیل اختلاف در دین و آموزه های دینی نتوانست آن ها را به جدایی از سایر گروه ها بکشاند.

 

(0)نظرات توسط: MINORITY
دوشنبه 2 ارديبهشت 1392

جشن اردیبهشتگان در آدریان تهران

روز اردیبهشت از ماه اردیبهشت، جشن اردیبهشت گان، در روز دوشنبه 2 اردیبهشت در آدریان تهران پاس داشته می شود. این جشن که همراه با نیایش همگانی و سخنرانی همراه است، از ساعت 17 پسین آغاز می گردد.

در این روز خجسته دانش آموزان مدارس از صبح در آدریان تهران حاضر و همراه با آموزش دینی از آنان با آش و سیروگ پذیرایی خواهد شد. این

پذیرایی تا شب برای تمام همکیشان حاضر در جشن اردیبهشتگان نیز ادامه خواهد داشت. هزینه های مربوط به این روز از دهش خانواده روانشادان داریوش خدابخش کاووسی و همسرش، به یاد آن بهشتی روانان تامین می شود.

(0)نظرات توسط: MINORITY
دوشنبه 2 ارديبهشت 1392

اقلیت های دینی اندونزی؛ تخریب عبادتگاه توسط گروه های افراطی و امید به آینده ای بهتر

تنش میان دولت و فرقه دینی احمدیه در بخش غربی اندونزی به گونه ای افزایش یافته است که به گفته سازمان های حقوقی نشان از عدم بخشش دینی دولت دارد.
 

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از المراسل، فرقه احمدیه در اندونزی گروهی از مسلمانان هستند  که تلاش می کنند آزادی برگزاری آموزه های دینی خود را به دست آورند، این در حالی است که قانون اساسی به تمام اقلیت های دینی حق داده است آموزه های شان را به آزادی کامل برگزار نمایند.
این گروه از مسلمانان در غرب جزیره «غاوه» مسجدی داشتند که روز 4 آوریل جاری توسط دولت پلمپ شد ، و  در حال حاضر به هیچ کس اجازه ورود به آن را ندارد.
در برابر مسجد تابلو نوشته ای به تاریخ سال 2008 نصب شده که حاوی آن است که پیروان احمدیه حق ندارند مذهب خود را در کشور گسترش داده و یا تبلیغ کنند. دولت در توجیه دلیل تعطیلی مسجد بیان کرد که مسجد به دلیل عدم پای بندی به وعده های آنان در راه عدم تبلیغ مذهب خود تعطیل شده است، در حالی که احمدیه این ادعا را رد کرده و بر این عقیده اند در این مسجد هیچ نوع فعالیت تبلیغاتی انجام نمی شود و تنها برای برپایی نماز 400 تن از پیروان شان مورد استفاده قرار می گیرد.
در حال حاضر در درون این مسجد که در سال 1999 ساخته شده است، حدود 20 تن از احمدی ها، خود را زندانی کرده اند و به گفته شاهدان بعد از چند روز در وضع جسمی بدی به سر می برند.
اما احمدیه ها تنها گروهی نیستند که در اندونزی با مشکل آزادی برگزاری آموزه های دینی رو به رو هستند، بیش از 300 تن از شهروندان با ادیان و مذاهب مختلف در هفته گذشته اقدام به برگزاری تظاهراتی در برابر پارلمان این کشور کردند و خواهان رسمیت دادن دولت به آزادی و احترام به حقوق دینی آنان به عنوان شهروند شدند.
یکی از کشیش های کاتولیک که در این تظاهرات شرکت کرده بود گفت: دولت مسوول افزایش هجوم علی اقلیت های دینی در مدت اخیر است، زیرا قوانین مربوط به ساخت عبادتگاه ها علیه اقلیت های دینی به کار گرفته می شود. وی در ادامه افزود: در مدت اخیر شاهد تعصب های دینی زیادی بودیم و دولت در راه حمایت از اقلیت ها تلاشی نکرد.
وی با اشاره به وجود گروه های افراطی در سیستم دولت گفت: این افراد در برابر ساخت عبادتگاه موانع سختی ایجاد می کنند.
کشیش کاتولیکی همچنین افزود: در اندونزی 4 کلیسای کاتولیک وجود دارد که یکی از آن ها توسط افراطی ها تخریب شده است و سه کلیسای دیگر بدون مجوز ساخته شده اند؛ زیرا ساخت عبادتگاه در این کشور ممنوع است و یا دارای قوانین پیچیده ای می باشد
فرقه پروتست « پاتک» نیز یکی از بزرگ ترین فرقه های پروتست اندونزی محسوب می شود که در سال گذشته شاهد تخریب کلیسای خود با استفاده از تراکتورهای دولت بودند.
مسوولین دولتی بر این عقیده اند که کلیسای آنان دارای مجوز نبوده است، اما بزرگان کلیسا بیان می کنند که دولت باز هم تحت تاثیر فشار گروه های افراطی قرار گرفته است.
« هنداردی » از کارشناسان امور دینی در مرکز حمایت از اقلیت های دینی اندونزی گفت: دولت هیچ نوع قدرت سیاسی برای حل این مشکلات که بارها و بارها تکرار شده اند ندارد  و ما در سال های اخیر، هر روز شاهد افزایش هجوم بیشتر علیه اقلیت های دینی هستیم.
اغلب اقلیت های دینی اندونزی خود را شهروند درجه دوم می دانند و امیدوارند که بعد از انتخابات سال آینده وضع بهتری به خود گیرد.

(0)نظرات توسط: MINORITY
دوشنبه 2 ارديبهشت 1392

مسعود پزشکيان: جامعه توسعه‌يافته به اقليت‌هايش احترام مي‌گذارد

 

 مسعود پزشکيان گفت: ايران مال همه ملت است، ملت ايران يعني کرد و فارس و ترک و عرب و بلوچ و... فقط بايد يک ملاک داشته باشيم؛ شايسته‌سالاري ولاغير.

نماينده‌ مردم تبريز در مجلس در سخناني با اعتقاد به اينکه طرح برخي مسايل حاشيه‌اي، به دليل رعايت نشدن عدالت متناسب در همه مناطق است گفت: اگر عدالت رعايت شود اين مسايل پيش نمي‌آيد.

نماينده‌ تبريز در اين ديدار با بيان اينکه «هر کس وارد انتخابات مي‌شود بايد تيم کارشناسي در تمام بخش‌ها داشته باشد»، گفت: مشکل مملکت ما اين است که مثلا نماينده مجلس تصور مي‌کند بايد در مورد تمام امور نظر بدهد، در مورد رياست جمهوري هم اينطور است يعني نبايد تصور داشت کسي که بر سر کار آمد بايد خودش به همه چيز علم داشته باشد؛ اتفاقا کسي که چنين ادعايي دارد مردم را گول زده است و مردمي هم که چنين توقعي دارند، خودشان زمينه گول خوردن را فراهم مي‌کنند، ما بايد ياد بگيريم که هر مساله‌اي را به دست متخصصش بسپاريم و اگر علمي نداريم، در آن دخالت نکنيم.

وي در پاسخ به اين پرسش که «اگر جاي آقاي احمدي‌نژاد بوديد، چه مي‌کرديد؟»، پاسخ داد: من اگر جاي ايشان بودم به زيرساخت‌ها بيشتر توجه مي‌کردم و مثلا دو مشکل آب و راه را حل مي‌کردم، در زمينه آب واقعا کشور با مشکل مواجه است ولي راهکار دارد، همين‌طور وقتي راه و وسايط نقليه عمومي در سراسر کشور مشکلي نداشته باشد ...

ادامه مطلب

(0)نظرات توسط: MINORITY
دوشنبه 2 ارديبهشت 1392

توافق صربستان و کوزوو بر سر حقوق اقلیت صرب

 

صربستان و کوزوو بر سر تضمین حقوق اقلیت صرب ساکن جمهوری کوزوو به تفاهم رسیدند. به‌گفته‌ی مسئول سیاست ‌خارجی "اتحادیه اروپا" دو کشور قرار است پیمانی در این زمینه منعقد کنند. اکثریت ساکنان کوزوو تبار آلبانیایی دارند.

پس از سال‌ها اختلاف، سرانجام رهبران صربستان و کوزوو در دهمین دور مذاکرات خود با میانجی‌گری کاترین اشتون، مسئول روابط خارجی اتحادیه اروپا، بر سر عقد یک پیمان تازه به توافق رسیدند. کاترین اشتون، مسئول روابط خارجی اتحادیه اروپا، خبر دستیابی به این توافق اولیه را روز جمعه (۱۹ آوریل، ۳۰ فروردین) در اختیار خبرنگاران گذاشت.

مسئول روابط خارجی اتحادیه اروپا ضمن تبریک به دو طرف گفت: «چیزی که ما می‌بینیم گامی در دورشدن از گذشته و گامی دیگر در راه پیوستن به اروپا برای هر دو طرف است.»

خبرگزرای آلمان نوشت در پیمانی که قرار است میان دوکشور منعقد شود، حقوق اقلیت صرب ساکن کوزوو مشخص خواهد شد. اکثریت ساکنان این سرزمین را آلبانیائی‌ها تشکیل می‌دهند و صرب‌ها در آن اقلیت دارند.

صربستان تا کنون از به‌رسمیت شناختن استقلال کوزوو خودداری کرده است. این سرزمین در گذشته بخشی از یوگوسلاوی بود و در سال ۲۰۰۸ اعلام استقلال کرد. مسئول روابط خارجی اتحادیه اروپا از ماه‌ها پیش میان رئیس‌ دولت صربستان و همتای کوزووئی او میانجی‌گری می‌کرد.

(0)نظرات توسط: MINORITY