دوشنبه 31 تير 1392

تحليلگر امريكايي:سياه پوستان امريكايي هيچ گاه با سفيدپوستان برابر نبوده اند

صادر شدن حكم تبرئه براي جورج زيمرمن، قاتل يك جوان سياهپوست به نام ترايون مارتين، خشم اتباع آفريقايي تبار امريكا را برانگيخت و بار ديگر موضوع نژادپرستي و زيرپا گذاشته شدن حقوق سياه پوستان در اين كشور را وارد تيتر اخبار كرد. پرس تي وي در اين زمينه گفت و گويي انجام داده با مارك ميسون(Mark Mason)، تحليلگر و فعال سياسي در سانفرانسيسكو.:

نظرتان درباره تبرئه شدن جورج زيمرمن چيست. آيا اين حكم از نظر شما عادلانه بود؟
خير، به هيچ وجه عادلانه نبود و خشم مردم را برانگيخت. البته در اين كشور، سياه پوستان هيچوقت به عنوان يك شهروند تمام عيار شناخته نشده و از امتيازاتي كه يك شهروند سفيد پوست امريكايي برخوردار است محروم بوده اند. تاريخ نه چندان دور امريكا شاهد كشتار و به بردگي گرفتن سياه پوستان است. بعد از جنگهاي داخلي، يعني در سال ۱۸۶۵، قانونا اعلام شد كه سياه پوستان در آمريكا شهروندان آزاد به حساب مي‌آيند، اما اين قانون صرفا بر روي كاغذ معتبر بود و نژادپرستي تا امروز در اين كشور پابرجا مانده است. سياه پوستان هم اكنون جزو فقيرترين افراد امريكا هستند و دستگاه قضايي آنها بين آنها و ساير امريكايي ها تبعيض قائل مي شود.
بسياري از كارشناسان مي گويند مسئله نژاد در محاكمه جورج زيمرمن نقش بسيار مهمي داشته است. به نظر شما چطور مي شود اين وضعيت را_وجود نژادپرستي در دستگاه قضايي_ تغيير داد؟
من فكر نمي كنم تغيير اساسي در اين زمينه اعمال شود. البته ممكن است بر روي كاغذ چيزهايي تغيير كند، ولي شكي نيست كه تغيير واقعي بايد عملا روي دستگاه قضايي صورت بگيرد. به نظر من ما به يك جنبش بزرگ اجتماعي، نظير آنچه در دهه ۱۹۶۰ رخ داد، احتياج داريم.
سياه پوستان بايد مانند آن دوره به خيابانهاي بيايند و خواستار عادلانه رفتار كردن دستگاه قضايي با سياه پوستان شوند. سياه پوستان درامريكا ۱۲ درصد از جمعيت را تشكيل مي دهند، در حالي كه آمار زندانها نشان مي دهد ۳۶ درصد از كل زندانيان امريكايي، سياه پوست هستند. همين يك آمار به خوبي نشان مي دهد كه نژاد پرستي چقدر در سيستم اين كشور جريان دارد و فاجعه تا چه حد عميق است. دستگاه قضايي امريكا و پليس اين كشور نژادپرست هستند و دادگاه‌ها هم به دادخواهي سياه پوستان وقعي نمي‌گذارند.

(0)نظرات توسط: MINORITY
دوشنبه 31 تير 1392

مطالعه ی مردمان زیر تهدید در سال 2013: خطر کشتار فرقه ای در پاکستان، سوریه و یمن به سطح هشدار رسیده است.

 سازمان بین المللی حقوق اقلیت ها (MRG) طی یک مطالعه ی جدیدی به این نتیجه رسیده است که کشتار فرقه ای بین شیعیان و سنی ها بطور چشمگیری افزایش یافته و این یک تهدید جدی علیه جان بسیاری از مردم خاورمیانه و آسیا به شمار می رود.  این مطالعه تحت عنوان رتبه بندی جهانی مردمان زیر تهدید در سال 2013 کشورهایی را که در آن جوامع اقلیت در خطر نسل کشی و کشتار دسته جمعی هستند را فهرست بندی کرده است.

بنا بر شاخص های معتبر در تحلیل مردمان در معرض تهدید، رتبه ی کشورهای پاکستان، سوریه، یمن و مصر با وجود اقلیت مذهبی تحت خطر خاص به طور قابل توجهی افزایش یافته است. بیستر بخوانید...

(0)نظرات توسط: MINORITY
یکشنبه 30 تير 1392

دختر مارتين لوتر کينگ: نبرد براي احقاق حقوق مدني اقليت ها در آمريکا ادامه دارد

دختر مارتین لوتر کینگ جونیور، فعال اجتماعی فقید آمریکایی برای برابری سیاهپوستان با سفیدپوستان، در گفتگو با شبکه تلویزیونی روسیه گفت، نبرد برای احقاق حقوق مدنی اقلیت‌های قومی و نژادی در آمریکا به هیچ‌وجه پایان نیافته است. 
به گزارش شبکه تلویزیونی راشا تودی، مجری این شبکه ابتدا گفت، در پی تبرئه جرج زیمرمن، قاتل جوان سیاه پوست، توسط هیئت منصفه در دادگاه فلوریدا که شلیک زیمرمن را به جوان غیرمسلح سیاه پوست، تحت عنوان دفاع از خود، قابل توجیه دانست، سازمان‌های مدنی آمریکا به وزارت دادگستری این کشور شکایت کرده‌اند تا این پرونده را در دادگاه فدرال آمریکا تحت عنوان نقض حقوق بشر تریوون مارتین، مقتول هفده ساله سیاهپوست آمریکایی، مجدداً طرح و بررسی کند. 
برنیس کینگ، دختر مارتین لوتر کینگ، فعال سیاهپوست حقوق مدنی در آمریکا که خودش به ضرب گلوله کشته شده است، گفت: گروه‌های بسیاری هنوز در آمریکا تحت ظلم و ستم قرار دارند. به نظر من، برای ما در جامعه آفریقایی-آمریکایی (سیاهپوستان) این کشور، با توجه به تاریخ طولانیِ ظلم و ستم از زمانی که وارد این کشور شدیم، احساس ناراحتی از ادامه نقض حقوق مدنی اقلیت‌ها در این کشور کمی شدیدتر (و غیرقابل تحمل‌تر) از سایر گروه‌ها است. 
خانم کینگ افزود، وقتی ما به آمار و ارقام در مقوله‌های مختلف، از قبیل سامانه قضایی، آموزش و پرورش، خدمات درمانی، اشتغال‌زایی و ثروت، در در جامعه آمریکا نگاه می‌کنیم، درمی‌یابیم که هنوز نابرابری‌های فراوانی در رابطه با جامعه سیاهپوستان آمریکایی در سطوح اجتماعی و دولتیِ این کشور وجود دارد. 
برنیس کینگ در خاتمه تأکید کرد، این پرونده‌ی به خصوص (تبرئه قاتل جوان سیاهپوست) زنگ هشداری است که باید ما را بیدار کند تا کار ناتمام مارتین لوتر کینگ (احقاق حقوق مدنی سیاهپوستان) را ادامه دهیم. وی افزود، به نظر من شاید این نشانه‌ای برای جامعه‌ی سیاهپوستان ‌آمریکایی باشد که نام خانوادگیِ تریوون «مارتین» با نام «مارتین» لوتر کینگ، یکی است. به عقیده من، سیاهپوستان آمریکایی باید مارتین لوتر کینگ و تلاش‌های خستگی ناپذیر او را سرمشق خود قرار دهند، و برای دستیابی به برابری در جامعه آمریکا، به خصوص در حوزه های اقتصادی و (تبعیض) نژادی، دست از سعی و کوشش برندارند.

(1)نظرات توسط: MINORITY
پنجشنبه 27 تير 1392

فعالان مدنی افغانستان: حذف کرسی اهل هنود جفا به حق این اقلیت است

فعالان جامعه مدنی افغانستان در واکنش به حذف یک کرسی برای اهل هنود و سیک می‌گویند پارلمان نباید دست به چنین اقدامی می‌زد. به باور فعالان مدنی، چنین تصمیمی شرایط برای زندگی اهل هنود افغانستان را بیشتر دشوار خواهد کرد.
در طرح قانون انتخابات که از سوی حکومت به پارلمان فرستاده شده، یک کرسی برای اهل هنود در نظر گرفته شده بود، اما کمیته مشترک مجلس نمایندگان، ماده‌ای را که براساس آن یک کرسی برای اهل هنود اختصاص داده می‌شد، حذف کرد.
اهل هنود در حال حاضر تنها یک کرسی در مجلس سنا دارد. این کرسی نیز از سوی رییس‌جمهور کرزی برای آن‌ها داده شده است. این اقلیت مذهبی در حال حاضر هیچ کرسی‌ای در مجلس نمایندگان ندارد.
میراحمد جوینده، فعال مدنی می‌گوید اهل هنود افغانستان باید به زندگی در افغانستان تشویق شوند، اما چنین برخوردهایی علاقه آن‌ها به زندگی در کشور را صدمه می‌زند.

برخی منابع می‌گویند به‌دلیل شرایط زندگی دشوار اهل هنود در افغانستان، شماری از آن‌ها خواستار ترک تابعیت شده و تصمیم دارند در کشورهای هند و ایران زندگی کنند.
آقای جوینده می‌گوید این اقلیت مذهبی در زمان جنگ‌های داخلی و دوران طالبان به‌شدت صدمه دیدند: «آن‌ها همیشه سرکوب شده‌اند. با آن‌ها به‌عنوان شهروندان افغانستان نه بلکه به‌عنوان بیگانه برخورد شده. ای کاش پارلمان این نزاکت را درک می‌کرد و یک کرسی دیگر نیز به هندوها می‌داد
جوینده می‌گوید در حال حاضر شهروندان اهل هنود افغانستان تلاش دارند تا کشور را ترک کنند و ترک تابعیت بگویند. او گفت: «اقدام بسیار بی‌جا کردند. اهل هنود می‌تواند در رشد اقتصاد و دموکراسی افغانستان سهم خوبی داشته باشند. این جفا در حق اقلیت‌هایی است که همیشه از حق‌شان محروم بوده‌اند

ادامه مطلب
 

(0)نظرات توسط: MINORITY
پنجشنبه 27 تير 1392

اقلیت‌های قومی عضویت خود را در پارلمان لیبی به حال تعلیق درآوردند

اقلیت‌های قومی در کنگره ملی لیبی در اعتراض به تبعیضی که علیه آنان روا داشته شده انتخاب اعضای کمیته تدوین قانون اساسی را تحریم و عضویت خود را در کنگره به حال تعلق درآوردند.

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، نمایندگان گروه‌های امازیغ زبان، طوارق و تبو در کنگره ملی لیبی اعلام کردند که انتخاب اعضای کمیته‌ای که قرار است تدوین قانون اساسی این کشور را برعهده بگیرد، تحریم کردند.

 

این اقلیت‌ها اعلام کردند که در تصویب قانون انتخاب اعضای کمیته تدوین قانون اساسی به خصوصیت‌های فرهنگی این اقلیت‌ها اهمیتی داده نشده است.

کنگره ملی لیبی عالی ترین قدرت سیاسی و قانونگذاری در لیبی دیروز سه شنبه قانون انتخاب کمیته تدوین قانون اساسی را تصویب کرد.

دوزاده نماینده اقلیت‌های کنگره تصمیم گرفتند که در کمیته قانون اساسی عضوی نداشته باشند و حضور خود در کنگره ملی را به حال تعلیق درآورند.

این اقلیت‌ها با صدور بیانیه‌ای تهدید کردند در صورتی که به حقوقشان بر اساس معاهدات بین‌المللی احترام گذاشته نشود دست به نافرمانی مدنی می‌زنند.

نمایندگان اقلیت‌ها درباره نام کشور، سرود ملی، پرچم، هویت و زبان لیبی اظهار نظرهای جدیدی دارند و از کنگره می‌خواهند که به آن اهمیت بدهد.

هنوز تاریخی برای انتخاب 60 عضو کمیته تدوین قانون اساسی اعلام نشده است اما قرار است مناطق سه گانه بزرگ در لیبی شامل طرابلس (غرب)، برقه در شرق و فزان در جنوب هر کدام 20 عضو داشته باشند.

اقوام تبو، امازیغ زبان‌ها و قوم طوارق در زمان سرهنگ قذافی نیز از تبعیض علیه خود شکایت داشتند.

(0)نظرات توسط: MINORITY
پنجشنبه 27 تير 1392

اکثريت نادان و اقليت خائن

«اوريانا فالاچي»، روزنامه نگار برجسته ايتاليایي، از «وينستون چرچيل» سوال مي‌کند: آقاي نخست‌وزير، شما چرا براي ايجاد يک دولت استعماري و دست‌نشانده به آن سوي اقيانوس هند مي‌رويد و دولت هند شرقي را به وجود مي‌آوريد؛ اما اين کار را نمي‌توانيد در بيخ گوشتان، يعني در کشور ايرلند که سال‌هاست با شما در جنگ وستيز است، انجام بدهيد؟

وينستون چرچيل، بعد از اندکي تامل پاسخ مي‌دهد: براي انجام اين کار به دو ابزار مهم احتياج داريم که آن دو ابزار را در ايرلند در اختيار نداريم.

روزنامه‌نگار مي‌پرسد، آن دو ابزار چيست؟ چرچيل پاسخ می‌دهد: اکثريت نادان و اقليت خائن ...

 

 

(0)نظرات توسط: MINORITY
دوشنبه 24 تير 1392

آشنایی با سازمان زنان زرتشتی تهران

سازمان زنان زرتشتی در سالهای ۲۵- ۱۳۲۴ شمسی‌ تشکیل گردید. در بهمن ماه ۱۳۲۹ شمسی‌ برابر با ۱۹۵۰ میلادی، پس از تصویب اساسنامه ی این سازمان ، به ثبت رسید و بطور رسمی‌ به نام سازمان زنان زرتشتی آغاز به کار نمود. در سال ۱۳۴۰ بانوی خیر اندیش روانشاد لعل نوذر جمشدیان بر روی زمین موقوفه ی انجمن زرتشتیان تهران واقع در تهران- خیابان جمهوری- خیابان میرزا کوچک خان- کوچه ی زرتشتیان- پلاک ۱۲- طبقه ی سوم- یک ساختمان کامل با ۲۴۹ متر زیر بنا، جهت استفاده به سازمان زنان زرتشتی واگذار نمود. در سال ۱۳۶۶ نیز روانشاد بانو سروشیان(هورمزدی) از طرف فرزندان گرامی‌‌شان بنامگانه ی خود و روانشاد سلطان هورمزدی، طبقه ی دوم از آپارتمان سه طبقه واقع در تهران- خیابان فلسطین شمالی- کوچه ی شهید حجّت دوست- پلاک ۵۳ را وقف سازمان زنان زرتشتی نمود که این سازمان جهت تشکیل کلاسها و سایر مورد، بهره‌برداری لازم را از این مکان مینماید.

هدق از تشکیل این سازمان گردهم آوردن بانوان و دوشیزگان زرتشتی و بالا بردن سطح اگاهیهای دینی، فرهنگی‌، حقوقی، بهداشتی... و در نتیجه بهبود وضع زندگی‌ شخصی‌ و اجتماعی آنان و همچنین حمایت از همکیشان و هموطنان نیازمند، بدون دخالت در امور سیاسی تشکیل گردید.

طبق اساسنامه ی مدون، این سازمان تشکیل شده از هیأت مدیره (۹ نفر عضو اصلی‌ و ۲ نفر عضو علی‌ البدل و ۱ نفر بازرس)، که دوره ی آن ۳ سال می‌باشد. همچنین بنابر نیاز زمان دارای کمیسیون‌هایی‌ می‌باشد که از بین اعضای فعال سازمان انتخاب میشوند و یک نفر از اعضای هیأت مدیره نیز به عنوان مشاور کمیسیون در جلسات آنها شرکت مینماید.

برای آشنایی بیشتر با سازمان زنان زرتشتی به سایت این سازمان (www.zananzartoshti.ir) مراجعه شود.

(0)نظرات توسط: MINORITY
دوشنبه 24 تير 1392

نامه سرگشاده فرهاد افرامیان حقوقدان ایرانی یهودی به رئیس جمهور منتخب

فرهاد افرامیان حقوقدان ایرانی و عضو جامعه کلیمیان ایران در طی نامه سرگشاده ای به رئیس جمهور منتخب ملت ایران آقای حسن روحانی که در برخی روزنامه های کثیرالانتشار ایران همچون شرق , قانون و… به چاپ رسیده است، دغدغه ی خویش را نسبت به سرفرازی کشور در سایه ی احترام به اقلیت ها و حمایت از حقوق آنها بیان کرده اند. در ذیل متن کامل نامه آمده است:

با تبریک میلاد امام زمان شیعیان جهان که مقارن شد با ایام اوج احساسات لبریزاز غرور وافتخار ناشی از انتخابات شکوهمند وحیرت انگیز ریاست جمهوری، مناسبتی یافتم تابه عنوان یک ایرانی کلیمی و یک حقوقدان عدالتخواه، سخنی از سر درد وارادت با رئیس جمهور منتخب ومحبوبم داشته باشم وآن را با مرور بر پدیده و مفهومی که شاید بتوان آن را “وفاداری به امید” یا “تعهد به امید” نامید آغاز نمایم. همه می‌دانیم که اعتقاد به “منجی موعود”، تقریباً از مشترکات تمامی ادیان و مذاهب توحیدی است وتوصیفات این مکاتب از این رهبران الهی آنچنان به یکدیگر شباهت دارند که گویی همگی ازیک نفر ویک پدیده سخن می‌گویند وتنها اختلافشان در نامی است که این شخصیت را بدان می‌خوانند ، چنان که کلیمیان اورا ، ماشیح، زرتشتیان، سوشیانس ومسلمانان وی را مهدی می‌نامند. اما چگونه است که چنین باوری با بنیان‌های اعتقادی این ادیان گره می‌خورد؟

رستگاری، بهروزی وخوشبختی بشر که هدف مورد ادعای تمامی ایدئولوژی های الهی وانسانی بوده وهست، چه از نظر فلسفه هدایت تشریعی و چه از منظر جامعه شناسی سیاسی ، دو سویه دارد. که درهریک، سویه نخست، به شرط ودرصورت به منصه ظهور رسیدن سویه دوم، تحقق خواهد پذیرفت. به عنوان نمونه، از دیدگاه دینی، سویه نخست، وعده خداوند برای سعادتمند نمودن انسان البته به شرط قدم گذاشتن او در مسیر هدایت یعنی سویه دوم این نظرگاه است.
همین‌گونه است نظریه جامعه شناختی سیاست که براساس آن، وعده های رهبر سیاسی یعنی سویه اول که باید واقع بینانه و مبتنی بر صداقت باشد تنها درصورت مشارکت فعال مردم که همان سویه دوم تعامل مثبت و موفق با مخاطبان به شمار می‌رود ، به وقوع خواهد پیوست. بنابراین، رستگاری، نجات وسعادت، محصول امید و انتظار البته از نوع فعال آن به شمار می‌روند که اگر از مصادیق عینی آنها برای زندگی امروز وآینده خود جویا شویم، حماسه بزرگ انتخاب تاریخی ایرانیان در بیست و چهارم خردادماه مصداق بارزی از وجود امید وانتظار ونقش حیاتی آن در زندگی امروز و فردای ماست.
ازیک سو، حضور گسترده و پر شور مردم در انتخابات شاهد صادقی از اراده مردم برای حاکمیت بر سرنوشت خویش است و ازسوی دیگر حکایت از وحدت وهمبستگی ملی ساکنان این مرز و بوم با وجود تنوع عظیم قومی واقلیتی آنها داردکه بخش مهمی ازآن اراده واین وحدت وهمبستگی، بازتاب اعلام مواضع وبرنامه های آن نماینده منتخب و پشتیبانی حامیان مردمی است که به منزله لبیک مردم به آن جناب وبیعت با حضرتعالی است که جای تبریک و تهنیت بسیار دارد. اما ضمانت استمرار آن شور ونشاط وحفظ این یگانگی و همدلی در کلیدی است که به شکلی نمادین مظهر حل مشکلات ومسائل مردم والبته نظام معرفی شده است. براستی این کلید چه مشخصاتی دارد واگر ویژگی اصلی آن همان مشگل‌گشایی باشد، چه کسی قدرت به‌کارگیری آن را دارد وبه بیان دیگر این کلید نزد چه کسی یافت خواهد شد؟
بدیهی است حضور ده‌ها میلیونی مردم در پای صندوق های رأی که به غایت، حکایت از شور انقلابی، شعور اجتماعی، تکامل مدنی و بلوغ سیاسی ملت بزرگمان دارد وحمایت قاطع ومعنی دار آنان از کاندیدای اعتدال واصلاح، نشانه آن است که این مردم ، سراغ این کلید را نزد شما گرفته اند یا به دیگر گزاره، این کلید رابه دستان شما سپرده اند اما شرط موفقیت شما، همراهی مردم تا پایان کار است. پس به عنوان نخستین آرزو برای جنابعالی و یکایک هموطنان از درگاه یگانه بی همتای عالم، توفیق همراهی مسئلت دارم.
حال پرسش اساسی این است که شرط همراهی مردم تا پایان کار چیست؟
نتایج آشکار انتخابات ریاست جمهوری حاکی ازآن است که درحال حاضر، شما خواسته های مردم را نمایندگی می‌کنید پس درشرایط موجود فعلا مردم همراه شما هستند، حمایت آنان از شعار اعتدال جنابعالی نیز موید آن است که هواداران شما در پی افزایش وگسترش مطالبات وسرعت بخشیدن به روند پیگیری آنها نیستند زیرا همگی با مطالعه و تجربه به خطرات ناشی از رادیکالیزه شدن فضای سیاسی ومکانیزم افزایش عدم رضایت منتج از ازدیاد فاصله بین مطالبات و دستاوردها واقفیم. پس آنچه شرط واقعی استمرار شور ونشاط وحفظ یگانگی وهمدلی ودریک کلام ادامه همراهی مردم است، کسب توفیقات تدریجی و برداشته شدن گام های هرچند کوچک توسط قوه مجریه است که باتوجه به مشخصات ومختصات سرزمین و ویژگی‌های فرهنگی، قومی، اقتصادی واجتماعی ملت ایران، برجسته ترین وجه آن رفع تبعیض وکوشش دوجانبه دولت – ملت درجهت استیفای حقوق تک تک ابنای ملت و یکایک اقلیت‌هایی است که تشکیل دهنده اکثریت ملت بزرگ ایرانند.
آقای روحانی؛ اراده خداوند برای سعادت انسان، به دست انسان‌ها صورت می‌گیرد واعمال می‌شود و فرد منتخب درنظام جمهوری اسلامی ایران، تجلّی درخشش ستارگان این سرزمین آسمانی است. این شاه‌کلید حل مشکلات مردم و نظام ، هم اکنون در دستان شماست. آری، امروز شاه کلید در دستان شماست.

(0)نظرات توسط: MINORITY
دوشنبه 24 تير 1392

آیت‌الله مکارم‌شیرازی: هیچ‌کس حق توهین به مقدسات اقلیت‌های مذهبی را ندارد

آیت الله مکارم شیرازی مرجع عالیقدر ایران و جهان تشیع موضع اسلام را در باره ی حقوق اقلیت ها بیان فرمودند.

به گزارش سایت خبرگزاری آفتاب این مرجع تقلید در ادامه سلسله مباحث تفسیر قرآن کریم در جمع زائران و مجاوران حرم مطهر کریمه اهل‌بیت(ع)، درباره حضور اقلیت‌های مذهبی در ایران، گفت:‌ در کشورهای اسلامی اقلیت‌هایی از یهود و نصارا و... به عنوان اهل ذمه، بدون هیچ مشکلی با مسلمانان زندگی می‌کنند.

وی با بیان این‌که «اهل ذمه، هم‌ پیمان مسلمانان بودند و با آنها زندگی مسالمت‌آمیزی داشته‌اند» افزود: این افراد در انجام مراسم مذهبی و کسب و کار بر اساس مقرارت کشورهای اسلامی، جان و مال و ناموسشان محفوظ و حتی در ایران،‌ در مجلس شورای اسلامی نیز نماینده‌ دارند.

این مرجع تقلید به شرایط اهل ذمه در اسلام اشاره کرد و ادامه داد: مالیات دادن به حکومت اسلامی، کمک نکردن‌ به دشمنان اسلام، آزار نرساندن به مسلمانان، جاسوسی نکردن برای دشمنان اسلام و عدم تظاهر به منکرات از جمله این قوانین می‌باشد.

آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان این‌که «اهل ذمه باید قوانین را محترم بشمارند و به مقدسات اسلامی اهانت نکنند» یادآور شد:‌ ما نیز نباید به ارزش‌های آنها توهین کنیم.

این مرجع تقلید با اشاره به حضور اقلیت‌های یهود و نصارا و زرتشت در ایران اسلامی، درباره برخی دروغ‌پردازی‌های دشمنان، گفت: بر خلاف آنچه دشمنان تبلیغ می‌کنند، هیچ کدام از این اقلیت‌ها برای زندگی در ایران اسلامی مشکلی ندارند؛ به گونه‌ای که تاکنون نشنیده‌ایم مسلمانانی مزاحم اقلیت‌های مذهبی شود.

متن کامل خبر از سایت مرجع

(0)نظرات توسط: MINORITY
یکشنبه 23 تير 1392

اعتراض بودائیان به عکس جنجال برانگیز روی جلد مجله تایم

نشریه تایم بر روی جلد یکی از تازه ترین شماره های خود عکسی از "ویراتو" راهب میانماری منتشر کرد و نوشت:

"اين چهره جديد تروريسم بوداها است."

به گزارش  شبکه تلويزيوني فرانس24، انتشار اين عکس جنجال‌برانگيز خشم بوداييان را برانگيخته است
ويراتو راهب بودايي ميانماري است که نقش مهمي در خشونت‌ها عليه مسلمانان ايفا کرده است
اين راهب ميانماري به سبب اظهارات ضد اسلامي‌اش شهرت پيدا کرده و به ترويج نفرت عليه مسلمانان متهم شده است.
ميانماري‌ها به انتشار اين عکس و مطالب پيرامون آن در مجله تايم واکنش‌هاي شديد نشان داده‌اند و در طوماري اينترنتي از اين نشريه درخواست کرده‌اند جلد خود را تغيير دهد.
تاکنون شصت هزار نفر اين طومار را امضا کرده اند و برخي از آنان خواستار تحريم نشريه تايم شده‌اند.
جمع زيادي از بوداييان نيز در صفحه فيسبوک خود به اين مقاله اعتراض کرده‌ و اعلام کرده‌اند اين مقاله ممکن است به تنش‌ها بيفزايد و موجب افزايش خشونت‌هاي مذهبي در ميانمار شود.

(0)نظرات توسط: MINORITY
یکشنبه 23 تير 1392

پاپ واتيکان فرارسیدن ماه رمضان را به مسلمانان تبریک گفت

 

پاپ واتیکان «فرانسیس دوم» فرارسیدن ماه رمضان را به مهاجران مسلمان ساکن در اردوگاه‌های جنوب ایتالیا تبریک گفت.
به گزارش پایگاه المحیط، وی در دیدار با ده‌ها هزار تن از مهاجران و مؤمنان در استادیوم ورزشی در لامبیدوزا واقع در قلمرو سیسیل گفت: کلیسا در راه دست یافتن به یک زندگی شرافتمندانه برای شما و خانواده‌تان تلاش خواهد کرد و در کنار شما خواهد ایستاد.
پاپ فرانسیس، فرارسیدن ماه رمضان را به مسلمانان تبریک گفت و افزود: تاکنون برادران زیادی برای یافتن راه ‌حلی جهت مشکلات خود و رسیدن به آرامش مهاجرت کرده‌اند اما در این راه با مشکلات روبه‌رو شدند و جان خود را از دست دادند؛ این افراد دارای اجر زیادی نزد پروردگارشان هستند.
پاپ فرانسیس برای خواندن دعا برای مهاجرانی که هنگام عبور از آب‌های ایتالیا غرق شده بودند وارد لامبیدوزا شده بود و در میانه بیان خطبه‌های دینی خود گفت: ما همگی گم شده بودیم، از مردم و جهانی که در آن زندگی می‌کنیم اطلاعی نداریم و هیچ ‌کدام قدرت حمایت از يکدیگر را نداریم.
وی در ادامه تأکید کرد: بی‌مبالاتی مسئله‌ای جهانی شده و باعث بی‌خبری ما از حوادث اطراف‌مان می‌شود، هیچ‌کدام از ما از گریه و اندوه برادر خود اطلاعی نداریم، هیچ‌کدام برای مرگ آنها گریه نکردیم، هیچ‌کدام یادی از تمام جوانان و مادرانی که برای رسیدن به آرامش، مرگ را به جان خریدند، نکردیم.
پاپ همچنین در ادامه تأکید کرد: ما جامعه‌ای هستیم که به دلیل بی‌مبالاتی و جهانی‌شدن آن، تجربه‌ گریه را فراموش کرده است.

(0)نظرات توسط: MINORITY
پنجشنبه 6 تير 1392

سردی حقوق بشر در گرمای بحرین

حسین احمدی‌نیاز

وضعیت حقوق بشر در کشورهای عربی همانند داستان دموکراسی در این دولت‌هاست، کارشناسان حوزه سیاسی معتقدند دموکراسی در کشورهای حوزه خلیج‌فارس از ضعف نسبی برخوردار است و سلطنت و پادشاهی این منطقه روی خوشی به حقوق بشر نشان نداده که این امر مساله‌ای طبیعی است زیرا حقوق بشر منطبق با این روش حکمرانی که فارغ از مشروطیت و قید و‌ بندی است جور درنمی‌آید. از سوی دیگر قاموس حقوق بشر که از حقوق انسانی فارغ از نژاد و زبان و مذهب و مانند اینها صحبت به میان می‌آورد سازگار با الیگارشی نیست. تاکید بر حقوق برابر و برخورداری از کرامت انسانی که حق طبیعی هر شهروند محسوب می‌شود جدای این اصل کلی بین‌المللی شناخته شده، سازمان کنفرانس اسلامی که دولت بحرین نیز یکی از اعضای دایمی آن محسوب می‌شود با تصویب منشور و اعلامیه حقوق بشر اسلامی همه اعضا را به رعایت آن فراخوانده است اگرچه رعایت این قواعد جزو تعهدات بنیادین دولت‌ها در حوزه حقوق بین‌الملل محسوب می‌شود و در شمار قواعد آمره بین‌المللی قرار دارد که تخطی از آن مسوولیت بین‌المللی دولت خاطی را به همراه دارد. از سوی دیگر سازمان کنفرانس اسلامی مبادرت به تاسیس دادگاه حقوق بشر اسلامی که مقر آن در کویت قرار دارد، کرده بود که متاسفانه به علت عدم حدنصاب لازم در تصویب اساسنامه آن از سوی اعضا هنوز از قدرت لازم‌الاجرایی برخوردار نشده است. تحولات بحرین که با خیزش بهار عربی آغاز شد بنا بر دلایل عدیده‌ای یتیم واقع شده و متاسفانه رنگ و بوی نفت و سیاست مانع از احقاق حق معترضان و فعالان بحرینی شده، اگرچه این امر و سرکوب شدید آن نتوانسته است از عزم قابل ستایش فعالان حقوق بشری بحرین بکاهد. سرکوب‌ها موجب بلند شدن اعتراض سازمان‌های بین‌المللی مدافع حقوق بشر از دیده‌بان حقوق بشر گرفته تا عفو بین‌الملل شده است. موارد و مصادیق نقض حقوق بشر مستند و مدلل بوده و به صورت سیستماتیک صورت گرفته است. به‌خصوص محاکمه تیم درمانی معترضان از پزشکان و پرستاران گرفته تا کسانی که طبق کنوانسیون‌های بین‌المللی مکلف به یاری رساندن به مجروحان بودند. واقعیت مساله این است شهروندان بحرینی حسب قواعد و مقررات حقوق بین‌المللی بشر از حق اعتراض و مطالبه حق و حقوق شهروندی و انسانی برخوردارند. آنان خواستار حقوق برابر با اقلیت حاکم بر جامعه هستند؛ حق برخورداری از سهیم‌شدن در حق تعیین سرنوشت، حق استفاده برگزاری مراسم‌های مذهبی، حق مشارکت برابر در حاکمیت ملی، حق برخورداری از امکانات سیاسی و... . هستند. قواعد حقوق بشر مجموعه نظاماتی است برای پاسداشت کرامت انسانی و الزام به رعایت آن. در ماده دوم از اعلامیه جهانی حقوق بشر و مواد 15 و 27 میثاقین حقوق مدنی سیاسی و اجتماعی و فرهنگی رعایت این حقوق به‌طور کامل مورد تاکید قرار گرفته است. شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد از تمامی دولت‌های عضو خواستار تکریم و ایجاد سازوکار مناسب اجرای این حقوق است. اما آنچه باعث تضییع این امر شده است منفعت‌طلبی حکمای منطقه و کشورهای غربی در بحرین است. اما درخت تنومند نهضت حقوق بشری بحرینی‌ها با بوی نفت و سیاست قطع نخواهد شد.

منبع: روزنامه شرق
 

(0)نظرات توسط: MINORITY
پنجشنبه 6 تير 1392

انتخاب رئیس مجمع ملی از میان اقلیت بربر زبان لیبی

مجمع ملی لیبی، "نوری ابوسهمین"، را به عنوان رئیس جدید مجمع ملی برگزید که اولین نفر از اقلیت بربر زبان است که به این مقام بالا دست می‌یابد.

 

ابوسهمین یک عضو مستقل کنگره ملی عمومی است که با کسب ۹۶ رای از کل ۱۸۴ و در دور دوم رای‌گیری در روز سه‌شنبه توانست به این مقام دست یابد.

او توانست رقیب خود "شریف الوفی"، را که ۸۰ رای به دست آورده بود، در این رقابت شکست دهد.

ابوسهمین از شهر ساحلی زوارا در غرب لیبی، بیشترین حمایت را از سوی جناح اخوان‌المسلمین و حززب عدالت و توسعه داشت.

رئیس تازه انتخاب شده مجمع ملی، به جای محمد المقرافی تعیین شد که در ماه می مجبور به استعفا شده بود. استعفای او براساس قانون جدید منع به کارگیری افرادی بود که در طول حکومت معمر قذافی، دیکتاتور سابق لیبی در پست‌های سیاسی خدمت می‌کردند.

مقرافی در دهه هشتاد به مدت دوسال سفیر لیبی در هند بود و بعد از آن خدمت در دولت را ترک کرد.

انتظار می‌رود که ابوسهمین نقش کلیدی در شکل‌گیری قانون اساسی جدید ایفا کند.

در طول دوره دیکتاتوری قذافی، حقوق بربرها که ده درصد جمعیت لیبی را تشکیل می‌دادند، زیر پا گذاشته می‌شد.

لیبی‌ها در فوریه ۲۰۱۱، علیه چهار دهه حکومت دیکتاتوری قذافی قیام کردند و در آگوست ۲۰۱۱ او را از قدرت ساقط کردند. قذافی در ۲۰ اکتبر همان سال کشته شد.

  

(0)نظرات توسط: MINORITY