سازمانهای بین المللی و حقوق بشر

زنان ،قرآن و مقررات بین المللی حقوق بشر :تجربه پاکستان


زنان ،قرآن و مقررات بین المللی حقوق بشر :تجربه پاکستان:این اثر به بحث و بززسی در خصوص مقررات و موازین منبعث از دین اسلام و تطبیق آن با مقررات بین المللی حقوق بشر می پردازد و سعی دارد به این سوال پاسخ دهد که آیا موازین بین المللی حقوق بشر با اصول و قواعد اسلامی در خصوص زن تطابق دارد یا یا تضاد؟در این بررسی،نویسنده سعی کرده با اشاره به تجربه جامعه اسلامی پاکستان و نحوه تعامل آن کشور با ارکان مبتنی بر معاهدات ،طیفی از دیدگاه های موجود در ابن زمینه را به تصویر کشد.

Ann Elizabeth Mayer, Human Rights Quarterly, Baltimore:Nov2009,Vol.31,Issue4,p.1155

نظرات - (0)

محدودیت های حقوق اقتصادی ،اجتماعی و فرهنگی


این مقاله موضوع محدودیت های حقوق اقتصادی ،اجتماعی و فرهنگی را مورذ بررسی قرار می دهد و با توجه به محدودیت ها  اثر ماده 4 میثاق بین المللی حقوق اقتصادی ،اجتماعی و فرهنگی مصوب سال 1966 میلادی و ارتباط آن با بند یک ماده 2 همان سند را به طور خاص هدف بحث قرار داده است .نویسنده بر این باور است که مفاد ماده 4 می بایست به عنوان یک استاندارد برای ارزیابی محدودیت های حقوق اقتصادی ،اجتماعی و فرهنگی بکار رود ،بی توجه به دلایلی که منجر به اعمال این محدودیت ها شده است.البته این برداشت بر خلاف نظر کمیته حقوق اقتصادی ،اجتماعی و فرهنگی است که میان اقدامات قهقرایی دولت به هنگام مواجهه با محدودیت های مقرر در بند یک ماده 4، تفاوت قایل شده است

Ameri muller ,Human Rights Law Riview,Nottingham:2009,Vol.9,issue9,p.557.

نظرات - (0)

چرا انگلیس قصد دارد از دادگاه حقوق بشر اروپا خارج شود؟


حقوق بشر  > جهان  - محمود فاضلی

در پی شکست حزب محافظه‌کار دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس در انتخابات اخیر میان دوره‌ا‌ی در بعضی از مناطق، بنظر می‌رسد تغییراتی در سیاست‌های لندن ایجاد خواهد شد.بدنبال شکست این حزب در برخی مناطق مهاجرنشین، کامرون اعلام کرد قصد دارد دسترسی مهاجران به نظام بهداشت و درمان دولتی انگلیس را محدود نماید، بنابر این آنها باید حداقل شش ماه تا یک سال صبر کنند تا از این خدمات بهره‌مند شوند

ادامه مطلب .

نظرات - (0)

قوانین بین المللی حقوق بشر


 

قوانین بین المللی حقوق بشر

تاریخ انتشار: جولای 2010

این کتاب با تمرکز بر قوانین بین المللی حقوق بشر به عنوان یک سیستم حقوقی جهانی نشان میدهد که چگونه حقوق بشر به عنوان ابزاری برای مقابله با مسایل معاصر از جمله مبارزه با تروریسم،فقر جهانی و تنوع مذهبی مورد استفاده قرار می گیرد

نظرات - (0)

سازمان های بین المللی


 

سیاست،حقوق،اعمال

تاریخ انتشار: نوامبر 2010

 موضوع: روابط بین الملل و سازمان های بین المللی

این کتاب راهنمای سیاست،قانون و اعمال مهمترین سازمان های بین المللی در جهان است .

نظرات - (0)

حقوق بشر در روابط بین الملل


حقوق بشر در روابط بین الملل

 موضوع: روابط بین الملل و سازمان های بین المللی

نسخه سوم از کتاب درسی موفق forsyte است که نمای کلی از حقوق بشر را در عصر تحولات سیاست های بین المللی را فراهم می کند.

نظرات - (0)

کارگزاریهای تخصصی سازمان ملل متحد


نویسنده: هوشنگ عامری
مترجم: فریدون مجلسی

از زمانی‌ كه‌ گروههای‌ مردم‌، خاندانها، تیره‌ها و طوایف‌ گردهم‌ آمدند و كشورها و دولتهایی‌ تشكیل‌ دادند، با مردمان‌ دیگری‌ كه‌ در دور و نزدیك‌ آنان‌ به‌ همین‌ كار اقدام‌ نمودند، رقابتها و برخوردها و داد و ستدهایی‌ پیداكردند. این‌ ارتباطها گاهی‌ دوستانه‌ یا دست‌ كم‌ غیرخصمانه‌ بود و گاه‌ خصمانه‌. به‌ همین‌ دلیل‌ رابطه‌ میان‌ دو دولت‌ یا به‌ وسیله‌ نظامیان‌ و در میدان‌ جنگ‌ برقرار می‌شد و یا به‌ وسیله‌ نمایندگان‌ و با مذاكره‌.
عجیب‌ آن‌ كه‌ با پیشرفت‌ علوم‌ و تمدن‌، رابطه‌ خصمانه‌ روز به‌ روز خطرناك‌تر شد؛ جای‌ نیزه‌ و فلاخن‌ و شمشیر و گردونه‌ و تیر و كمان‌ را باروت‌ و توپ‌ و تفنگ‌ و سپس‌ بمب‌ و موشك‌ و بدتر از آن‌ گرفت‌. همین‌ خطرناك‌ترشدن‌ رابطه‌ خصمانه‌، و پیچیده‌ترشدن‌ روابط‌ میان‌ دولتها موجب‌ توسعه‌ نوع‌ دوم‌ رابطه‌ به‌ وسیله‌ نمایندگان‌ شد. نخست‌ اعزام‌ سفیران‌ نوبتی‌ و موردی‌ جای‌ خود را به‌ نمایندگان‌ و كنسولهای‌ ثابت‌ دولتها نزد یكدیگر داد و سپس‌ نیاز به‌ سازمانهایی‌ احساس‌ شد كه‌ انواع‌ روابط‌ فنی‌ و تخصصی‌ میان‌ چندین‌ دولت‌ یا میان‌ همه‌ دولتها را با كمك‌ نمایندگان‌ خود آنها تحت‌ نظم‌ و قاعده‌ای‌ در آورد. با توجه‌ به‌ این‌ كه‌ «بَرید»، واژه‌ دیرین‌ پارسی‌ از مصدر بردن‌ و به‌ معنی‌ پست‌ از قدیمی‌ترین‌ انواع‌ ارتباط‌ میان‌ ملتها بوده‌ است‌، یكی‌ از نخستین‌ سازمانهای‌ بین‌المللی‌ به‌ منظور سامان‌دهی‌ بین‌المللی‌ به‌ امور پستی‌ به‌ وجود آمد.

نظرات - (0)

کتابچه های حقوق بشری شورای اروپا


شورای اروپا کتابچه ها ،اصول راهنما و بروشورهای ترویجی و آموزشی بسیاری را به منظور تحقق و اجرای هر چه بهتر پیمان نامه اروپایی حقوق بشر تهیه و منتشر نموده است.هر یک از این تولیدات فکری که توسط کارشناسان و متخصصین امر تهیه شده است ،وجهی از پیمان نامه اروپایی حقوق بشر و پروتکل های منضم به آن را هدف قرار داده اند .به عبارت دیگر ، هر یک از کتابچه های مزبور به مثابه راهنمایی عملی برای چگونگی اجرا و تفسیر مواد پیمان نامه اروپایی حقوق بشر می باشند.

برای دیدن تفضیل بیشتر و برداشت متن کامل این کتابچه ها به نشانی الکترونیک زیر مراجعه کنید:

http://www.coe.int/t/dghl/publications/hrhandbooks/index_handbooks_en.asp

نظرات - (0)

معرفی چند اثر کمیسیون اروپایی حقوق بشر


کمیسیون اروپایی حقوق بشر با حمایت مالی خود ،چند تولید فکری که در چارچوب برنامه ابتکار اروپایی برای د موکراسی و حقوق بشر توسط موسسه بریتانیایی حقوق بین المللی و حقوق تطبیقی (BIICL)انجام شده بودند را منتشر کرد.در این جا به برخی از این آثار اشاره می کنیم:

  • شریعت،کشورهای اسلامی وتعهدات معاهداتی حقوق بین المللی بشر:یک مطالعه تطبیقی،نسرین ابیاد،موسسه بریتانیایی مساعدت بین الملللی و حقوق تطبیقی(2008):این تحقیق به دنبال ارزیابی آثار احکام شریعت بر تعهدات بین المللی حقوق بشری است و سعی دارد تا با یک نگاه تطبیقی روند تصویب و اجرای اسناد مهم حقوق بشزی و چالش های موجود در کشورهای اسلامی را مورد مطالعه قرار دهد.
  • معرفی نظام حقوقی ایران و حمایت از حقوق بشر در ایران ،موسسه بریتانیایی مساعدت بین المللی و حقوق تطبیقی (2008):این کتاب به عنوان یک راهنمای کاربردی برای حقوقدانان خارجی و فعالین حقوق بشری خارج از کشور تهیه شده و سعی دارد تا تا ساختار حقوق سیاسی ایران و تاریخچه قوه قضاییه در ایران ،منابع و ماهیت قوانین و تضمینات موجود در کشور در خصوص حقوق فردی و آزادی های انسانی را شرح دهد.

 

نظرات - (0)

منشاء اهليت حقوقي سازمانهاي بين المللي


نوشته حاضر با اين انگيزه كه روشن و مشخص نماييم ايا براي اثبات اهليت حقوقي سازمان ملل متحد و پس از ان سازمانهاي تخصصي وابسته و در نتيجه بقيه سازمانهاي بين المللي صدور نظريه مشورتي ديوان بين المللي دادگستري در سال 1949 در قضيه ورود خسارت به سازمان ملل متحد و كارمندان آن مربوط به كشته شدن (كنت برنا دت ) نماينده اعزامي سازمان ملل متحد به سرزمين اشغالي توسط نيروهاي اسرائيل ، ضرورت داشته است يا خير ، تهيه شده است. ابتدا اهليت را از نظر مفهوم لغوي آن مورد برسي قرار مي دهيم تا قلمرو مورد نظر ما از مفهوم اهليت حقوقي در اين بحث روشن و مشخص شود

ادامه مطلب

نظرات - (0)

ماهیت سازمان عفو بین الملل


 

ماهیت سازمان عفو بین الملل

سازمان عفو بين‏الملل به عنوان يك سازمان غير‏دولتي  داراي فعاليت‏هاي بين‏المللي و به تعبير دقيق‏تر فعاليت‏هاي فراملي می باشد و فعالیت سودجویانه نداشته و به صورت عام‏المنافعه در خدمت جامعه بشر مي‏باشد. اين سازمان از قوانيني كه خود تدوين مي‏كنند، تبعيت مي‏نمايد و مستقيماً تحت پوشش حقوق بين‏الملل قرار ندارد و خود به تدوين مقررات حاكم بر خود مي‏پردازد و همان قانون را بر تمام تشكيلات و ارگان‏هاي سازمان اجرا مي‏نمايد

به طور خلاصه سازمان عفو بين‏الملل به عنوان شاخه‏اي از سازمان غيردولتي، خودمختار و دمكرات است و ماهيت خود را مستقل از هر دولت، انديشه سياسي، اقتصادي، مذهبي و نژادي مي‏داند. بر اين اساس، چنين سازماني اولاً هدف سودجويانه ندارد و دوماً براي حمايت از حقوق بشر و همبستگي بشري فعاليت مي‏كند. گفته‏ها و اظهارات هيچ شاكي، قرباني، دولت و سيستم سياسي را تأييد يا تكذيب نمي‏كند و با استقلال و آزادي‏طلبي كامل، خط مشي. خود را كه توسط اساسنامه سازمان معين و مشخص شده است، ادامه داده و تنها دغدغه و نگراني كه هدف اصلي تأسيس سازمان كه حمايت از حقوق بشر مي باشد را تداوم مي بخشد

از آن جا كه سازمان عفو بين‏الملل خود تعيين كننده قوانين حاكم بر خود است، سياست كلي سازمان در جلسه عمومي سازمان كه شوراي بين‏المللي نام دارد، با حضور نمايندگان و اعضا سازمان اتخاذ و تصويب مي‏شود و توسط يك گروه نه نفره كه اعضاي كميته اجرايي مي‏باشند بر آن نظارت مي‏شود. سازمان عفو بين‏الملل خود در مورد اقدامات و فعاليت‏هايش تصميم مي‏گيرد و با اخذ رأي از اعضا بدون تأثيرگذاري داخلي و خارجي به انجام و اجراي آن مي‏پردازد.

سازمان يافتگي، استقلال و عملكرد بي‏طرفانه اين سازمان باعث شده است كه جامعه بين‏المللي اين سازمان را به عنوان يكي از رهبراني اصلي نهادهاي غير دولتي پذيرفته، همكاري و تعاملي سازنده با آن برقرار سازد. ليكن پس از مدتي فعاليت سازمان عفو بين‏الملل به سنگ بناي يك سازمان بين‏المللي حقوق بشري با گستره‏اي جهاني تبديل شد كه يكي از مراكز رهبري بازيگران غيردولتي در جنبش جهاني حقوق بشر بوده است

منبع: www.amnesty.org

 

 

 

 

نظرات - (0)

سازمان عفو بین الملل


سازمان عفو بین الملل

عفو بین‌الملل (به انگلیسی: Amnesty International) یک سازمان غیردولتی بین‌المللی است که هدف خود را دفاع از حقوق بشر آن‌چنان که در بیانیهٔ جهانی حقوق بشر و دیگر استاندارهای بین‌المللی آمده، می‌داند. به‌طور مشخّص این سازمان برای محاکمهٔ عادلانهٔ زندانیان سیاسی، لغو مجازات اعدام و شکنجه، پایان کشتارهای سیاسی و هر گونه نقض حقوق بشر توسط دولت‌ها یا دیگر سازمان‌ها مبارزه می‌کند.(آدرس اینترنتی سازمان عفو بین الملل http://www.amnesty.org  میباشد)مقر اصلی آن در لندن و موسس اصلی آن یک وکیل انگلیسی به نام پیتر بنسون بوده . (منبع http://fa.wikipedia.org/wiki/)

 

نظرات - (0)

ترتیبات منطقه ای حمایت از حقوق بشر در آسیا


چکیده

       در حالی که سه منطقه مهم جهان- اروپا، امریکا و آفریقا- برای حمایت و اجرای حقوق بشر در سطح منطقه ای اسنادی تصویب و سازکارهایی ایجاد نموده اند، آسیا، علیرغم فرصت های مناسبی که داشته است، و اسنادی نسبتا منطقه ای نیز به تصویب رسیده است، اما به دلائل مختلف هنوز ترتیبات ویژه ای برای حمایت و ارتقاء حقوق بشر در سطح آسیا و اقیانوسیه اتخاذ نگردیده است؛ منشور آسیایی حقوق بشر نیز که در اجلاس 2005 مجمع پارلمان های آسیایی در بانکوک به تصویب رسید، نتوانسته است این نقیصه را برطرف نماید.این پژوهش با طرح این سوال که «در مناطق مختلف، به ویژه در سطح آسیا، چه ترتیبات و سازوکارهایی برای حمایت و ارتقای حقوق بشر پیش بینی شده است؟»، به روش توصیفی- تحلیلی با رویکرد آینده نگر این فرضیه را که «اتخاذِ ترتیباتِ منطقه ایِِ اجراییِِ حقوق بشر درآسیا با چالشها و مشکلات جدی روبروست» بررسی و نشان می دهد که علیرغم فرصت هایی که به لحاظ تاریخی، مذهبی و فرهنگی در منطقه وجود داشته، اما تنوع ادیان و فرهنگ ها، تنوع نظام های سیاسی با نگرش متفاوت حکومتی، سطوح مختلف توسعه، فقدان اراده ملی و سیاسی و درکل پیچیدگی های منطقه ای، موانع جدی ایجاد این ترتیبات می باشند.  

کلید واژه : حقوق بشر، سازوکار منطقه ای، آسیا، منشور آسیایی حقوق بشر، مجمع پارلمان های آسیایی

دریافت مقاله

نظرات - (0)

بررسی نظام شکایات فردی در کنوانسیون اروپایی حقوق بشر و تاثیر آن به عنوان شیوهء مؤثر حمایت از حقوق بشر


بررسی نظام شکایات فردی در کنوانسیون اروپایی حقوق بشر و تاثیر آن به عنوان شیوهء مؤثر حمایت از حقوق بشر

 

استاد راهنما: سید جمال سیفی

چکیده: در این پایان‌نامه طی دو بخش به بررسی موضوع خواهیم پرداخت . بخش اول شامل دو فصل می‌باشد. در فصل اول آن با تاریخچه کنوانسیون و حقوق تعریف شده در آن و پروتکلهای آن، قابلیت شمول کنوانسیون در زمان و مکان، حق شرط نسبت به مقررات کنوانسیون، اعلامیه‌های صادره تحت مادهء 25 برای اعلام پذیرش صلاحیت کمیسیون جهت دریافت شکایات فردی و تاثیر کنوانسیون در نظام داخلی کشورهای عضو آشنا می‌شویم و سپس در فصل دوم به نهادهای اجرائی کنوانسیون یعنی کمیسیون، کمیته وزرا و دادگاه در سه مبحث جداگانه خواهیم پرداخت و با اعضاء، صلاحیتها و عملکرد هر یک از آنها در رابطه با بررسی شکایات فردی آشنا خواهیم شد. در بخش دوم به بررسی روند صلاحیت کمیسیون و دادگاه در رسیدگی به شکایات فردی، طی دو فصل مجزا پرداخته و علاوه بر صلاحیتهای موضوعی، مکانی، زمانی و شخصی آن نهادها، شرایطی را که تحت مادهء 26 کنوانسیون برای مسموع شناخته شدن دادخواستهای فردی، ضروری می‌باشد را مورد بررسی قرار می‌دهیم و تا آنجا که حوصله و حجم این پایان‌نامه اجازه دهد به ذکر قضایا و شکایات مطروحه در رابطه با هر مورد می‌پردازیم. در ضمن در هر مورد، عنداللزوم به سیستم کنوانسیون میان آمریکایی حقوق بشر و پروتکل اختیاری سازمان ملل نیز اشاره نموده و مقایسه‌هایی میان نظام کنوانسیون اروپایی و نظام مطروحه تحت دو سیستم اخیر انجام داده‌ایم. در فصل دوم این بخش یعنی فصل مربوط به دادگاه نیز، پروتکلهای شمارهء 9 (که حق دسترسی مستقیم فرد به دادگاه را مطرح می‌کند) و پروتکل 11 (که پیشنهاد ادغام دو نهاد کمیسیون و دادگاه و ایجاد یک دادگاه واحد را بیان می‌نماید) را مورد بررسی قرار داده‌ایم و به این دلیل که موضوع اصلی مورد بحث این پایان‌نامه، همانطور که قبلا نیز متذکر شدیم، به حق شکایت فردی تحت مادهء 25 کنوانسیون اختصاص دارد و طبق آن ماده و در آن برهه هم حق دسترسی مستقیم فرد به دادگاه وجود نداشته و بحث ادغام دو نهاد کمیسیون و دادگاه هم مطرح نبوده است ، لذا تنها توضیح مختصری دربارهء دو پروتکل شمارهء 9 و 11 داده می‌شود و از توضیح بیشتر خودداری می‌گردد.

منابع:

 

نظرات - (0)

دیوان آمریکایی حقوق بشر


دیوان آمریکایی حقوق بشر [1]

الف) پیشینه اجمالی از تأسیس دیوان
دیوان آمریکایی حقوق بشر نهادی قضایی و مستقل است که بر اساس کنوانسیون آمریکایی حقوق بشر (1969 م.)[2] با هدف تفسیر و اجرای مفاد مقررات مندرج در کنوانسیون مزبور و رسیدگی به موارد ادعای نقض حقوق و آزادیهای به رسمیت شناخته شده در آن در سال 1979 تشکیل و در تاریخ 29 و 30 ژوئن 1979 م. در مقرر سازمان کشورهای آمریکایی در واشنگتن دی سی، اولین جلسهاش را برگزار نمود. لازم به ذکر است که کنوانسیون آمریکایی حقوق بشر حدود یک سال قبل از آن در سال 1975 م. لازم الاجرا گردیده است.[3]جلسه افتتاحیه دیوان هم در مقرش سن خوزه کاستاریکا در سوم سپتامبر 1979 م تشکیل گردید. اساسنامه دیوان در طول نهمین جلسه عادی مجمع عمومی سازمان کشورهای آمریکایی تصویب و مقررات آیین دادرسی آن نیز در اوت 1980 تصویب شد. با وجود آنکه دیوان برخلاف کمیسیون آمریکایی حقوق بشر، از لحاظ فنی نهادی وابسته به سازمان کشورهای آمریکایی نیست ولی با این حال نهاد قضایی نظام آمریکایی حمایت از حقوق بشر به شمار میآید.[4]
دیوان از ابتدای تشکیل به طور متوسط سالی سه بار تشکیل جلسه داده و در طول جلسات عمومی خود آراء قضایی و نظریات مشورتی صادر نموده و در جلسات علنی خود به استماع ادعاهای طرفین، شهادت شهود و کارشناسان پرداخته و گزارشهای رئیس دیوان را مورد توجه قرار داده است. از آنجایی که مقر دیوان آمریکایی با کمیسیون آمریکایی متفاوت است، تعداد جلسات مشترک معدودی تشکیل شده است.[5] 

ادامه مطلب

نظرات - (0)

كميسيون آمريكايي حقوق بشر (The Inter-American Commission on Human Rights


كمیسیون آمریكایی حقوق بشر از جمله نهادهای نظارتی حقوق بشر در نظام آمریكایی حقوق بشر به شمار می‌آید؛ كه در راستای نظارت بر اجرا و رعایت حقوق بشر در سطح كشورهای عضو نظام آمریكایی حقوق بشر تأسیس یافته است. نحوه تأسیس و تشكیل این كمیسیون، تركیب اعضا، و وظایف آن و فرآیند رسیدگی در این كمیسیون و سایر مباحث مربوط به آن بطور اجمالی به شرح زیر می‌باشد:

نظرات - (0)

نظام آمریکایی حقوق بشر


نظام آمریکایی حقوق بشر

 

چکیده: "در این مقاله، ضمن معرفی و بررسی نظام بین آمریکایی حقوق بشر، موارد تضمین حقوق اساسی بشر و سازوکارهای اجرایی آن در این سیستم تشریح شده است. نویسنده بر این باور است: با این‌که نظام مزبور یک سازوکار مؤثر حمایتی در این زمینه به شمار می‌رود ولی تاکنون در تضمین و تأمین حقوق بشر برای اتباع خود ضعیف عمل کرده است. با این حال، این نظام الگوی مناسبی از سازوکارهای منطقه‌ای در جهت ترویج و گسترش حقوق بشر محسوب می‌شود.
نویسنده تلاش دارد تا در مبحث یکم ضمن ارایه تاریخچه‌ی مختصری از شکل‌گیری این نظام، موارد حمایتی آن از حقوق بشر را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد. در مبحث بعدی نهادهای اجرایی این نظام و قضایای مطروحه در کمیسیون حقوق بشر و دادگاه بین آمریکایی حقوق بشر بررسی شده‌اند. در پایان جایگاه کشور ایالات متحده آمریکا در این نظام در جهت حمایت از حقوق بشر به طور مفصل ارزیابی شده است.

 

منابع:

مطالعات بین المللی 1383 شماره 2

 

نظرات - (0)

منشور آفريقايي حقوق بشر و ملت ها


منشور آفریقایی حقوق بشر و ملت‌ها (1986)[1]، از جمله مهمترین اسناد و معاهدات منطقه‌ای حقوق بشری در نظام آفریقایی حقوق بشر به شمار می‌آید كه در راستای به رسمیت شناختن هنجارهای حقوق بشری و حمایت و ترویج حقوق بشر و آزادی‌های اساسی در این نظام به تصویب رسیده است. مهمترین نكات و ویژگی‌های مربوط به این معاهده در قالب زیر دسته‌بندی و عرضه می‌گردد.

الف) فرآیند تصویب منشور آفریقایی حقوق بشر
طرح اولیۀ تدوین منشور آفریقایی حقوق بشر و ملت‌ها در گردهمایی حقوقدانان آفریقایی كه در سال 1961 در لاگوس نیجریه تشكیل شده بود، ارایه گردید، این ایده، در سمینارها و كنفرانس‌های مختلفی كه بعدها از جانب سازمان ملل و كمیسیون بین المللی حقوق‌دانان تشكیل شده بود، پیگیری شد و پیش نویس منشور تهیه گردید. ابتدا این پیش نویس در اجلاس وزرای دادگستری كشورهای عضو سازمان وحدت آفریقا به تصویب وزرای دادگستری كشورهای عضو سازمان وحدت آفریقا رسید و سپس به تصویب كنفرانس سران كشورهای آفریقایی كه در ژوئن 1981 در نایروبی كنیا تشكیل شده بود، رسید.[2]
منشور آفریقایی حقوق بشر كه در سال 1981 به وسیله سازمان وحدت آفریقا ( در حال حاضر اتحادیه آفریقایی) مورد تصویب قرار گرفته، در 21 اكتبر 1986 قابلیت اجرا پیدا نموده و از سال 1995 میلادی توسط تمامی 53 كشور عضو اتحادیه آفریقایی مور تصویب قرار گرفته است.[3]
منشور آفریقایی حقوق بشر از یك مقدمه و 68 ماده كه در قالب سه بخش تنظیم شده، تشكیل گردیده است.

ادامه مطلب

نظرات - (0)

كميسيون آفريقايي حقوق بشر و ملت ها


از جمله نهادها و سازوکارهای منطقه‌ای حمایت از حقوق بشر در نظام آفریقایی حقوق بشر است، که نحوه تشکیل و ترکیب اعضای آن و وظایف و اقدامات و اختیارات آن به شرحی که در زیر می‌آید تدوین یافته است.
 
أ‌)           نحوه تشکیل کمیسیون آفریقایی
 کمیسیون آفریقایی حقوق بشر و ملت‌ها از جمله نهادهای منطقه‌ای مبتنی بر معاهده است، که به موجب ماده 30 منشور آفریقایی حقوق بشر و ملت‌ها (1981)[1] -در داخل سازمان وحدت آفریقا- به منظور ارتقاء حقوق بشر و تضمین حمایت از مقررات مندرج در منشور ایجاد شده است. بدین ترتیب از ماده 30 به بعد منشور آفریقایی حقوق بشر و ملت‌ها مقرراتی را درباره ترکیب کمیسیون، وظایف و اختیارات و سایر امور بیان می‌نماید. این کمیسیون در تاریخ دوم نوامبر 1987 گشایش یافته است.[2]
 
ب‌)      ترکیب کمیسیون آفریقایی
کمیسیون آفریقایی مرکب از یازده عضو است؛ که از بین شخصیت‌های آفریقایی که دارای حسن شهرت‌اند و معروف به داشتن سجایای اخلاقی والا، کرامت، حیثیت، بی‌طرفی و صلاحیت در امور مربوط به حقوق بشر و به ویژه تجربه حقوقی هستند، انتخاب می‌شوند.[3] دارا بودن سوابق و تجربیات قضایی در انتخابات اعضای کمیسیون بسیار با اهمیت است.
اعضای کمیسیون با صلاحیت شخصی (نه به عنوان نماینده دولت‌ها) فعالیت می‌نمایند.[4] هیچ کشوری نمی‌تواند بیش از یک عضو در کمیسیون داشته باشد.[5] رویه عملی در انتخاب اعضا به این گونه است که اعضاء غالباً از مناطق اصلی قاره آفریقا (نظیر مناطق شمالی، جنوبی، شرقی، غربی و مرکزی قاره) انتخاب می‌شوند. دبیر کل  اتحادیه آفریقا از کشورها می‌خواهد؛ نامزدهای خود را حداکثر تا چهارماه قبل از انتخابات معرفی نمایند. اسامی نامزدها،‌در دفتر اجلاس سران دولتها ثبت می‌شود و اجلاس مذکور، اعضای کمیسیون را با رأی مخفی انتخاب می‌نمایند.[6]
مطابق ماده 34 منشور آفریقایی حقوق بشر و ملت‌ها، هر دولت عضو تنها می‌تواند دو نامزد معرفی کند و نامزدهای معرفی شده هم باید تبعه یکی از کشورهای عضو منشور باشند.[7] اعضای کمیسیون آفریقایی حقوق بشر برای مدت 6 سال انتخاب می‌شوند و تجدید انتخاب آنها بلامانع است. همچنین براساس ماده 36 منشور دوره چهارنفر از اعضاء در نخستین انتخاب بعد از 2 سال ودوره سه نفر دیگر از آنان بعد از 4 سال پایان می‌پذیرد و رئیس مجمع سران دولت‌های عضو سازمان وحدت آفریقا (از سال 2001 اتحادیه آفریقا)، بلافاصله پس از اولین انتخابات، اسامی کسانی را که پس از 2 سال و 4 سال دوره آنها پایان می‌پذیرد، با قرعه تعیین می‌کند.[8]
 

نظرات - (0)

دادگاه اروپايي حقوق بشر


دكتر سيد محمد قاري سيد فاطمي
استاد يار دانشكده حقوق دانشگاه شهيد بهشتي

01 مقدمه
كنوانسيون اروپايي حقوق بشر با لازم الاجرا شدن پروتكل شماره 11 در سال 1998 وارد مرحله جديدي از حيات خود شد . با لازم الاجرا شدن اين پروتكل سيستم دو مرحله اي نظارت بر حسن اجراي اين كنوانسيون كه عبارت بود از رسيدگي به شكايات توسط يك كميسيون پيش از رسيدگي دادگاه به يك رسيدگي يك مرحله تبديل شد .دادگاه جديد اروپايي حقوق بشر ، راسا به شكايات وارده عليه نقض حقوق و آزادي هاي مصرح در كنوانسيون اروپايي خواهد پرداخت. افزون بر رسيدگي بر شكايات نقض حقوق بشر ، دادگاه اروپايي نظريات مشورتي در زمينه مسائل حقوقي مرتبط با تفسير كنوانسيون اروپايي حقوق بشر صادر خواهد كرد.
اين دادگاه جانشين دادگاهي شد كه در سال 1959 تاسيس شده بود و همراه با كميسيون اروپايي حقوق بشر به رسيدگي شكايات مي پرداختند.
گرچه كنوانسيون اروپايي حقوق بشر اولين سند بين المللي نبود كه در زمينه حقوق بشر تدوين شده بود ، ليكن اين كنوانسيون را مي توان نخستين سند حقوق بشري دانست كه نهادي قضايي را در جهت نظارت و كنترل قضايي بر حسن اجراي يك قرارداد بين المللي پيش بيني كرده است . البته واضح است كه ترتيبات متخذه در حقوق داخلي بهترين و موثرترين ابزار براي حمايت از حقوق و آزاديهاي افراد است ، اما نمي توان انكار مرد كه اين ترتيبات هميشه وافي به منظور نبوده و لذا پيش بيني دادگاهها و مراجع فراملي ( البته در صورتي كه به ابزاري سياسي تبديل نشوند ) مي توانند در تضمين و حمايت از حقوق و شهروندان نقش حمايتي قابل توجهي ايفا كنند .
دادگاه اروپايي حقوق بشر در طول تاريخ خود نه تنها نقش مهمي در ارتقاي حقوق بشر در اروپا ، بلكه نقش قابل توجهي در توسعه و تحول حقوق بين المللي ايفا كرده است .

ادامه مطلب

نظرات - (0)

پروتكل شمارة 14 و اصلاح نظام نظارتي كنوانسيون اروپايي حقوق بشر


عنوان (انگلیسی):
نشریه: مجله دانشكده حقوق و علوم سياسي
شماره: مجله دانشكده حقوق و علوم سياسي (دوره: ۷۰، شماره: )
نویسنده: دكتر سيد علي سادات اخوي
کلیدواژه‌ها : پروتكل شماره 14 كنوانسيون اروپايي حقوق بشر ، ديوان اروپايي حقوق بشر ، نظام هاي منطقه اي حمايت از حقوق بشر ، حقوق بشر
کلیدواژه‌ها (انگلیسی): پروتكل شماره 14 كنوانسيون اروپايي حقوق بشر , ديوان اروپايي حقوق بشر , نظام هاي منطقه اي حمايت از حقوق بشر , حقوق بشر

چکیده:

در سال 1998 نظام نظارتي كنوانسيون اروپايي حقوق بشر دستخوش تحولي اساسي گرديد. در اين سال دو نهاد كميسيون و ديوان حقوق بشر منحل شده و به جاي آنها نهادي واحد يعني ديوان اروپايي حقوق بشر ايجاد گرديد. به همين منظور‘ در سال 2004 ‘ شوراي اروپا مبادرت به تدوين پروتكل شماره 14 با هدف اصلاح نظام نظارتي موجود جهت افزايش كارآيي آن نمود. موضوع مقالة حاضر بررسي اصلاحات پيش بيني شده در اين پروتكل مي باشد.




 

چکیده (انگلیسی):

In 1998, the control system of the European Convention on Human Rights underwent a fundamental Change. In that year, the European Commission and Court of Human Rights were abolished and replaced by a single body;' nameley, the European Court of Human Rights. Shortly afte,rwards, the need for a new reform was felt. As a result, in 2004, the Council of Europe elaborated Protocol NO. 14 with a view to enhancing the efficacy of the control system of the European Convention. The present article aims to discuss the major changes brought about by the said Protocol.

 

نظرات - (0)

ابراز نگراني كميته حقوق كودك سازمان ملل نسبت به وضعيت كودكان در استراليا


كميته حقوق كودك سازمان ملل متحد در گزارشي استراليا را به دليل وضعيت كودكان در اين كشور مورد انتقاد قرار داد و در مورد مشكلات پيش روي كودكان بومي به دليل تبعيض نژادي فراوان و گسترده در استراليا ابراز نگراني كرد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين كميته در گزارش خود آورده است كه استراليا يكي از كشورهاي ثروتمند دنياست؛ در حالي كه هنوز از فقدان قوانين ملي در حمايت از حقوق كودكان رنج مي‌برد و در اين مورد كه با حقوق كودكان در ايالات و مناطق چگونه برخورد شود، ناهماهنگي و ناسازگاري وجود دارد.

بر اساس اين گزارش، كودكان بومي استراليا در سيستم قضايي و حمايتي، اغلب مورد بدرفتاري واقع مي‌شوند. اين وضعيت به‌ويژه در زندان‌ها بسيار وخيم‌تر است. به عنوان مثال كودكاني كه متعلق به مادران بومي هستند در مكان‌هاي نامطمئن و موقت زندان نگهداري مي‌شوند.

همچنين در اين گزارش آمده است كه شرايط كودكاني كه مهاجر يا خواهان پناهندگي هستند نيز بسيار از استانداردهاي بين‌المللي فاصله دارد. وضعيت كودكان و خانواده‌هايي كه در مراكز نگهداري پناهندگان زندگي مي‌كنند، بسيار نگران‌كننده است.

اين كميته به‌ويژه در مورد ناامني‌هاي جنسي و عدم بهداشت در اين مراكز ابراز نگراني كرده است.

بر اساس گزارش پايگاه اينترنتي سازمان ملل، كميته حقوق كودك در ادامه از كاهش تمايل زنان استراليايي براي تغذيه نوزادان از طريق شير مادر هشدار داده و آورده است كه تنها 15 درصد از مادران به تغذيه كودك از اين طريق تا پايان 6 ماهگي ادامه مي‌دهند؛ در حالي‌كه كودكان در ديگر نقاط دنيا از امكانات بهداشتي و ... در زندگي‌شان برخوردارند.

 

نظرات - (0)

کتاب تلاشهای بین المللی برای مقابله با شکنجه و رفتارهای غیر انسانی


 

نویسنده: بنک،رولاند مترجم: غنی زاده،عباس

رولاند بَنک(1)

چکیده:

شکنجه همواره یکی از دردآورترین رنجهایی بوده است که ذهن و جسم بشر را رنجانده و او را برای رویارویی با آن، به اندیشیدن واداشته است. از دورانهای گذشته، حکومتهای جائر برای تثبیتِ اجباریِ موقعیت خود، به «شکنجه» تمسک جسته‌اند. در مقابل، آزاداندیشان و آنانی که به عشقِ مردم و حاکمیتِ آزادی، شب را به صبح می‌رسانند، این عمل ضدانسانی را تقبیح کرده و برای مبارزه یا پیشگیری از آن قد برافراشته‌اند.

پیشگامِ کنونیِ «نهضت مبارزه با شکنجه» در عرصه بین‌المللی، دو نهادِ «کمیته پیشگیری از شکنجه (CPT)» و «کمیته مبارزه با شکنجه (CAT)» می‌باشد.

نویسنده در این نوشتار، با بهره‌گیری از اسناد و مدارکِ معتبر، عمدتا به ارزیابی عملکردِ این دو نهاد بین‌المللی می‌پردازد و فعالیت این نهادها را در کشورهای آلمان، فرانسه و ترکیه بررسی می‌کند.

______________________________

1. عضو هیأت مدیره دانشگاه جان مونت، یوریپین فوروم و مؤسسه دانشگاه اروپایی. این نوشتار مبتنی بر یک طرح تحقیقاتی است که مؤلف، آن را در مؤسسه ماکس پلانک برای حقوق کیفری بین‌المللی و خارجی در فرایبورگ آلمان به پایان رسانده و نتایج آن در سال 1996 چاپ شده است.

نظرات - (0)

كميته رفع تبعيض عليه زنان ( Committee on the Elimination of Discrimination Against Women ( CEDAW


 سازمان ملل متحد در طول مدت فعالیت خود، نهاد‌ها و ارگان‌های متعددی را برای تنظیم مکانیزم حقوق بشر و چگونگی اجرای اسناد و ابزارهای بین المللی و بررسی و نظارت بر وضعیت حقوق بشر تأسیس کرده است. برخی از این ساز و کارها و ارگان‌ها ناشی از معاهدات[1] بین المللی هستند که بر اساس مقررات کنوانسیون‌های بین المللی حقوق بشری مصوب مجمع عمومی سازمان ملل متحد از میان کارشناسان دارای صلاحیت دولت‌های عضو کنوانسیون تشکیل می‌شوند و نحوه اجرای کنوانسیون مربوطه را مورد رسیدگی قرار داده و سر انجام گزارش خود را به مجمع عمومی ارایه می‌نمایند. کمیته رفع تبعیض علیه زنان یکی از همین دسته نهاد‌های ناشی از معاهدات بین المللی است که بر اساس کنوانسیون محو تمامی اشکال تبعیض علیه زنان ( 1979 ) [2]جهت نظارت بر اجرای مقررات مندرج در کنوانسیون مذکور تأسیس شده است.

کلیک کنید

نظرات - (0)

نهادهای ملی حقوق بشر


نویسنده: محمد رضا غائبی با مقدمه دكتر محمد جواد ظریف

کتاب:نهادهای ملی حقوق بشر

ناشر: دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی

طی سالهای اخیر، مقوله‌ «حقوق بشر» به یك گفتمان مؤثر و غالب در سیاست و روابط بین‌المللی تبدیل شده، تا جایی كه در ابتدای قرن بیست و یكم میلادی ترویج و حمایت از حقوق بشر به عنوان یكی از بزرگترین و مؤثرترین موضوعات مورد اجماع جهانی تبدیل شده است. آقای «كوفی عنان»، دبیركل سابق ملل متحد در گزارش خود تحت عنوان «در آزادی وسیع‌تر» ، «حقوق بشر» را در كنار «توسعه» و «صلح امنیت» به عنوان پایه‌های سه گانه فعالیت و عملكرد سازمان ملل متحد در فرآیند اصلاح ساختار سازمان ملل و به عنوان مبنای امنیت جمعی و رفاه بشری به رسمیت شناخته است.
همزمان از دیدگاه جامعه بین‌المللی حقوق بشر روابط بین افراد و دولت را دربرمی‌گیرد و بنابراین، وظیفه اصلی و عملی حمایت و ارتقاء حقوق بشر، در درجه اول یك وظیفه ملی است كه هر دولتی مسئول آن خواهد بود. این اصل در بیانیه كنفرانس جهانی حقوق بشر در وین مجدداً مورد تاكید قرار گرفته و از یك اجماع همه جانبه بین‌المللی ـ البته با اهداف و دلایل سیاسی متفاوت و بعضاً متضاد ـ بهره‌مند است. براساس این اجماع مناسب‌ترین روش برای گسترش و حمایت از حقوق بشر به عنوان یكی از وظایف قانونی دولتها گسترش سازوكارهای داخلی برای تضمین رعایت حقوق شناخته شده بشر مورد قبول و تاكید عمومی قرار گرفته است. لذا ایجاد نهادهای ملی به همراه مشاركت در سازوكارهای موضوعی و بین‌المللی نظارتی حقوق بشر و تعامل با ساختار بین‌المللی حقوق بشر از راهكارهای ایفای تعهدات دولت شناخته شده است.
ایجاد و گسترش «نهادهای ملی مربوط به ارتقاء و حمایت از حقوق بشر» توسط شمار قابل توجهی از كشورهای جهانی در دهه اخیر هم بازتابی از این واقعیت است كه با افزایش تعداد آنها، نهادهای ملی تبدیل به بازیگران مهم‌تری در عرصه حقوق بشر ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی شده‌اند.

نظرات - (0)

معرفی اثر پژوهشی در حوزه دیوان کیفری بین المللی


افسانه های عدالت:دیوان کیفری بین المللی و چالش پلورالیسم حقوقی در منطقه صحرای آفریقا (دکتر کمری ماکسین کلارک) استاد انسان شناسی دانشگاه ییل و پژوهشگر حقوقی دانشکده حقوق ییل انتشارات دانشگاه کامبریج (2009):در این کتاب نقش نهادهای مردم نهاد ملی و بین الملی در تعریف (حاکمیت قانون ) و (انسان گرایی ) در سطح بین المللی مورد بررسی دقیق قرار گرفته است .نویسنده بر این باور است که فعالیتهای جامعه مدنی می تواند عدالت کیفری در منطقه افریقا را تقویت نماید و به طور خاص به اقدامات مثبت و موثر سازمان اتلاف جهانی برای دیوان کیفری بین المللی اشاره میکند

نظرات - (0)

آشنایی با شورای امنیت سازمان ملل


آشنایی با شورای امنیت سازمان ملل

حقوق بشر  > ایران  - شورای امنیت (UNSC) یکی از ارگان‌های سازمان ملل متحد است که وظیفه پاسداری از امنیت و صلح بین‌المللی را به عهده دارد.

بر اساس منشور سازمان ملل‌متحد، حیطه قدرت شورای امنیت شامل اعزام نیروهای پاسدار صلح، تصویب تحریم‌های بین‌المللی و اعطای اجازه استفاده از نیروی نظامی علیه کشورهای متخاصم است. تصمیم‌های این شورا به صورت قطعنامه‌های شورای امنیت اعلام می‌شود.

شورای امنیت 5 عضو دائم و 10 عضو انتخابی دارد. 5 عضو دائم این شورا در تصمیم‌ها و رای‌گیری‌های شورا حق وتو دارند. ریاست شورای امنیت نوبتی است و طول مدت آن یک ماه است.

از زمان اولین جلسه آن تاکنون، شورا بطور مداوم به کار خود ادامه داده و بصورت گسترده‌ای در جهان اعتبار کسب کرده و جلساتی در بسیاری از شهرها مانند پاریس و آدیس آبابا داشته است. با وجود این بیشتر جلسات آن در مقر معاونت سازمان‌ملل متحد تشکیل می‌شود.

تغییرات مناسب و رضایت‌بخش در ترکیب این شورا در سه دوره اتفاق افتاده است. در سال ۱۹۶۵ با اصلاح ماده‌های ۲۳ و ۲۷ منشور سازمان ملل متحد، اعضای انتخابی شورا از 6کشور به 10کشور افزایش یافتند.

یک عضو شورای امنیت باید همیشه در مقر اصلی شورای امنیت در نیویورک حاضر باشد تا شورای امنیت بتواند در هر موقعی تشکیل جلسه بدهد. این مورد جزو اصول بسیار مهم منشور سازمان ملل متحد است که برای مقابله با ضعف جامعه ملل در گذشته بود، چراکه تشکیلات جامعه ملل همیشه قادر به واکنش و پاسخگویی در همه موارد بحرانی نبود.

نقش رئیس شورای امنیت شامل تنظیم برنامه و الگویی برای تشکیل مداوم جلسات آن و پیش‌ بینی بحران‌ها است. ریاست شورا بطور چرخشی و به ترتیب الفبای انگلیسی نام کشورهای عضو واگذار می‌شود.

به تصمیم‌های شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه گفته می‌شود. برای پذیرش یک قطعنامه باید دست کم ۹ عضو از 15عضو شورای امنیت به آن رای مثبت دهند و هیچیک از اعضای دائم به آن رای مخالف ندهند.

گروه‌های عضو شورای امنیت سازمان‌ملل متحد به دو نوع تقسیم می‌شوند:

اعضای دائم:
آمریکا، انگلیس، روسیه، چین و فرانسه.

اعضای انتخابی:
آفریقای جنوبی، اندونزی، ایتالیا، بلژیک، بورکینافاسو، پاناما، کاستاریکا، کرواسی، لیبی و ویتنام.

کشوری که عضو سازمان ملل متحد است ولی عضو شورای امنیت نیست، می تواند در تصمیمات شورای امنیت شرکت کند.

 نقش سازمان ملل متحد در تامین امنیت کلی جهانی براساس منشور سازمان ملل متحد تعریف می‌شود که به شورای امنیت قدرت اقدام در موارد زیر را می‌دهد

  • تحقیق و بررسی هر وضعیت تهدید کننده صلح بین المللی،
  • توصیه و اقداماتی برای حل و فصل مسالمت آمیز مشاجرات و اختلاف‌ها،
  • فراخوانی اعضای دیگر برای شرکت ملت‌های عضو دیگر در اقدامات اقتصادی مانند محاصره و تحریم دریایی، هوایی، پستی و ارتباطات رادیویی، یا اقدامات جدی دیپلماتیک،
  • در صورت لزوم ، اجرا و الزام تصمیمات خود با نیروهای نظامی.

 

نظرات - (0)

آشنایی با دیوان بین‌المللی دادگستری


آشنایی با دیوان بین‌المللی دادگستری

- دیوان بین‌المللی دادگستری رکن قضائی سازمان ملل متحد است که در شهر لاهه هلند واقع شده است.

دیوان بین‌المللی دادگستری  (ICJ-International Court of Justice) پانزده قاضی دارد که آن‌ها را مجمع عمومی ملل متحد و شورای امنیت مشترکا برای 9 سال انتخاب می‌کنند. زبان‌های رسمی دیوان فرانسوی و انگلیسی است.

هر 3 سال 5 کرسی قضاوت خالی می‌شود و 5 قاضی دیگر به جمع قضات اضافه می‌شوند و اساسنامه دیوان جزء لاینفکی از منشور ملل متحد است.

دیوان بین‌المللی دادگستری ارگان قضایی سازمان ملل متحد است. نخستین پرونده‌ای که در این دیوان رسیدگی شد، مربوط به تنگه کورفو (میان آلبانی و انگلیس) بود که در ماه می سال 1947 مطرح شد.

کشورهایی که عضو سازمان ملل متحد نیستند، یا نمی‌توانند عضو این سازمان باشند نیز می‌توانند با قبول مقررات اساسنامه دیوان و کلیه تعهدات یک عضو ملل متحد که به موجب ماده 94 منشور سازمان ملل، مقرر شده است و نیز با پرداخت بخشی از مخارج دیوان به عضویت آن درآمده، در مواقع نیاز دعاوی خود را به دیوان ببرند.

15 قاضی دیوان که نباید دارای تابعیت مشابهی باشند، از میان اشخاصی انتخاب می‌شوند که دارای مشاغل مهم قضایی بوده، یا از حقوقدانان و برجستگان حقوق بین‌الملل باشند. این افراد باید در کشور خود نیز دارای اعتبار معنوی قابل ملاحظه‌ای باشند.

قضات دیوان باید نماینده نظام‌های مهم حقوقی و تمدن‌های بزرگ بشری باشند، نه نماینده دولت‌های خویش. بنابراین دولت‌ها حقی در انتخاب قضات ندارند و این افراد تابع دستورات دول خویش نیستند.

آرای صادره از سوی دیوان از اعتبار امر مختومه برخوردار است و قابل تجدیدنظر نمی‌باشد.

طرفین دعوی مطابق بند 1 ماده 94 منشور سازمان ملل و ماده 59 اساسنامه دیوان، ‌متعهد به متابعت از آرای دیوان هستند.

چنانچه کشوری از اجرای تعهداتی که به موجب رأی صادره از دیوان استنکاف کند،‌ طرف دیگر حق خواهد داشت،‌ به شورای امنیت شکایت کند.

اگر یکی از اعضای دایم شورای امنیت در دیوان محکوم شود و به رأی عمل نکند و موضوع به شورا بکشد، آنگاه آن عضو دایم خواهد توانست با استفاده از حق وتوی خود، عملا رأی دیوان را بلااثر کند.
 

نظرات - (0)

آشنایی با یونیسف


آشنایی با یونیسف (UNICEF)

حقوق بشر  > ایران  - یونیسف (UNICEF) نام اختصاری صندوق کودکان سازمان ملل متحد است

یونیسف در دسامبر 1946 به توصیه شورای اقتصادی و اجتماعی ملل متحد و تصویب مجمع عمومی سازمان ملل متحد ایجاد شد. در اکتبر 1953 مجمع عمومی این سازمان را به عنوان یکی از ارکان دائمی سازمان ملل شناخت. فعالیت‌های یونیسف عمدتاً در جهت ارائه کمک‌های لازم و حمایت از کودکان کشورهای در حال توسعه است.

ارکان یونیسف

هیأت اجرایی: متشکل از نمایندگان 41 دولت عضو که برای مدت سه سال از طرف شورای اقتصادی و اجتماعی انتخاب می‌شوند.

دبیرخانه: یک مدیر اجرایی به عنوان رئیس دبیرخانه از سوی دبیرکل سازمان ملل و با مشورت هیأت اجرایی انتخاب می‌شود.

دفاتر منطقه‌ای: این دفاتر به سازمان های مختلف دولت های عضو در اجرای برنامه های مشترک یاری می‌دهد.

اهداف و ماموریت‌ها

مجمع عمومی سازمان ملل متحد، یونیسف را موظف نموده است تا به دفاع و حمایت از حقوق کودکان بپردازد، به تامین نیازهای اساسی آنان یاری نماید و با افزایش فرصت‌ها، امکان شکوفایی کامل استعدادهایشان را فراهم سازد.

راهنمای یونیسف "پیمان نامه حقوق کودک" است و یونیسف تلاش می‌کند تا حقوق کودکان را به عنوان اصول اخلاقی پایدار و معیارهای بین المللی رفتار با کودک برقرار سازد.

یونیسف تاکید دارد که بقاء رشد و حمایت کودکان از عناصر ضروری توسعه جهانی و لازمه پیشرفت بشری است.

نظرات - (0)

آشنایی با سازمان ملل متحد


آشنایی با سازمان ملل (UN)

حقوق بشر  > ایران  - سازمان ملل متحد (United Nations) سازمانی بین‌المللی است که در سال ۱۹۴۵ تأسیس و جایگزین جامعه ملل (League of Nations) شد.

سازمان ملل متحد که توسط ۵۱ کشور تأسیس شد، در سال ۲۰۰۶ میلادی، ۱۹۲ کشور عضو داشته‌است. اعضای آن تقریباً شامل همه کشورهای مستقلی می‌شود که از نظر بین‌المللی به رسمیت شناخته شده‌اند. فقط واتیکان، که عضویت در سازمان را نپذیرفته‌است و جمهوری چین (سپس تایوان)، که عضویتش بعد از عضویت جمهوری خلق چین لغو شد، در سازمان ملل متحد عضو نیستند.

مقر سازمان ملل متحد در شهر نیویورک است و کشورهای عضو و موسسات وابسته در طول هر سال با تشکیل جلسات منظم در امور بین‌المللی و امور اجرایی مربوط به آنها تصمیم‌گیری می‌کنند.

قوی‌ترین نهاد سازمان ملل، یعنی شورای امنیت، پنج عضو دائمی دارد که در تصمیمات این شورا حق وتو دارند.

اصطلاح "ملل متحد" را نخستین بار فرانکلین روزولت، رئیس‌جمهور آمریکا در جریان جنگ جهانی دوم برای اشاره به متفقین بکار برد. اولین کاربرد رسمی این اصطلاح در بیانیه اول ژانویه ۱۹۴۲ملل متحد بود که در آن متفقین از مفاد منشور آتلانتیک پشتیبانی کرده بودند و از متفقین خواسته شده بود که از صلح جداگانه با نیروهای محور خودداری کنند.

اندیشه ایجاد سازمان ملل متحد در کنفرانس‌های مسکو، قاهره و تهران در سال ۱۹۴۳ دقیق‌تر شد. از اوت تا اکتبر ۱۹۴۴ نمایندگان آمریکا، شوروی، انگلیس، فرانسه و جمهوری چین در کنفرانس دامبارتن اوکس در واشینگتن دی.سی، بر روی برنامه‌های تشکیل سازمان ملل کار کردند. بیشتر بحث‌های این کنفرانس در مورد نقش اعضای سازمان و شرایط دعوت از آن‌ها بود.

سپس در آوریل ۱۹۴۵ در کنفرانس سان فرانسیسکو تکلیف حق وتو برای پنج عضو شورای امنیت تعیین شد. در نهایت در ۲۴ اکتبر ۱۹۴۵ منشور ملل متحد به امضای ۵۰ کشور رسید و سازمان ملل متحد رسما تشکیل شد (لهستان در کنفرانس نبود ولی جایی برای آن در نظر گرفته شد و بعدا منشور را امضا کرد.(

 ارکان سازمان ملل:

  • مجمع عمومی
  • شورای امنیت
  • شورای اقتصادی و اجتماعی
  • شورای قیمومت (از اول نوامبر ۱۹۹۴ فعالیت نمی‌کند(
  • دبیرخانه
  • دیوان بین‌المللی دادگستری

علاوه بر شش رکن اصلی، سازمان ملل متحد نهادها و برنامه‌های دیگری را نیز زیر پوشش دارد. از شناخته شده‌ترین این نهادها یونسکو، یونیسف و کمیساریای عالی سازمان ملل برای پناهندگان است.

ساختمان مقر سازمان ملل در نیویورک به هزینه جان دی. راکفلر کوچک، به مبلغ 5/8میلیون دلار ساخته شد. طرح این ساختمان از معمار برزیلی اسکار نی‌مه‌یر است

 

نظرات - (0)

طبقه بندی سازمانهای بین المللی


طبقه بندی سازمان های بین المللی

طبقه بندی سازمانها از این جهت اهمیت دارد که در سطح نظام بین الملل ما با تعداد زیادی از سازمانهای دولتی حدود 1400 سازمان دولتی و تعداد زیادی از سازمان های غیر دولتی حدود 27000 سازمان غیر دولتی مواجه میباشیم. بنا براین طبقه بندی سازمان ها از دو جهت سودمند میباشد: یکی اینکه ما را در شناخت بهتر سازمان ها کمک میکند و از سوی دیگر مطالعهء سازمان ها را آسانتر میکند. سازمان های بین المللی را میتوان بر اساس معیار اعضای تشکیل دهنده سازمانها بر دو دسته تقسیم کرد:

1-     سازمان های بین المللی دولتی

2-     سازمان های بین المللی غیر دولتی

 سازمان های بین المللی دولتی

سازمان هایی اند که اعضای تشکیل دهنده آن دولتها میباشند. سازمان های دولتی را می توان بر اساس قلمرو جغرافیایی به سه دسته تقسیم کرد.

1-     سازمان های دولتی جهانی: که اعضای آن از سرتاسر جهان میباشند مانند : سازمان ملل متحد

2-     سازمان های دولتی منطقه ای: که بر اساس ترکیب جغرافیایی میتوان این سازمان ها را به سه دسته تقسیم کرد:

 الف : سازمان های اروپا. متل اتحادیه اروپا

 ب : سازمان های امریکایی. مثل سازمان کشور های امریکای مرکزی

 ج : سازمان های دولتی فرامنطقه ای. که این سازمان ها به این دلیل فرا منطقه ای نامیده شده اند که نه جهانی اند و نه منطقه ای. مثل سازمان کنفرانس اسلامی و اتحادیه عرب.

 سازمان های بین المللی غیر دولتی

سازمان های بین المللی غیر دولتی سازمان هایی اند که اعضای تشکیل دهنده آن افراد و شرکت های خصوصی اند که میتوان به دو دسته تقسیم کرد.

الف: سازمان های غیر دولتی انتفاعی : سازمان هایی که هدف از فعالیتشان بدست آوردن سود اقتصادی میباشد.

ب : سازمان های غیردولتی غیر انتفاعی: که هدف این سازمان ها بدست آوردن سود اقتصادی نمیباشد، بلکه در راستای تطبیق حقوق بشر در جهان فعالیت میکنند.سازمان های غیردولتی انتفاعی مانند شرکت های چند ملیتی و سازمان های غیر دولتی غیر انتفاعی مانند سازمان عفو بین الملل، کمیته صلیب سرخ و .....

منبع:جزوه درسی استاد مظفر خاوری دیپارتمنت روابط بین الملل دانشکده علوم سیاسی دانشگاه کاتب

نظرات - (0)

ویژگی های سازمان های بین المللی


 ویژگیهای سازمان های بین المللی

1-     اجتماع دولت ها

2-     تصویب سند های تاسیسی

3-     اهداف مشترک

4-     داشتن ارکان و کار گزاران خاص

5-     فعالیت مداوم و مستمر

 اهداف سازمان های بین المللی

1-     اهداف عام

2-     اهداف خاص        الف: نظامی – ناتو

                               ب : اقتصادی – اکو

                               ج : فرهنگی – یونسکو

                               د : سیاسی – جنبش عدم تعهد

 حداقل ارکان سازمان های بین المللی

1-     دبیر خانه ( دار الانشاء)

2-     مجمع عمومی

 سه نقطه بر پیدایش سازمان های بین المللی تاثیر گذاشته است

1-     کنسرت اروپا   میان چهار کشور  روسیه ، پروس، اتریش، انگلستان

2-     کنفرانس صلح لاهه  پایه گزار مجمع عمومی سازمان ملل متحد شد

3-     اتحادیه بین المللی ریشه ایست برای دبیر خانه ملل متحد

 تعریف سازمان های بین المللی

سازمان های بین المللی عبارت از اجتماعی از دولت ها است که یک سند تاسیس را امضاء نموده و اهداف مشترک را در چارچوب ارکان و کار گزاریهای خاص بر اساس فعالیت های مداوم و مستمر پیگیری میکند.

 1- اجتماع دولت ها

تشکیل دهنده سازمان های بین المللی دولت ها میباشد. دولت ها با اعزام نمایندگان خود از منافع خود در سازمان های بین المللی دفاع مینمایند. اما برخی از سازمان های بین المللی وجود دارد که غیر از دولت نیز در آن عضویت دارد مانند سازمان بین المللی کار که به غیر از نمایندگان دولت ها از نمایندگان اتحادیه های کارگری و کارفرمایی در آن عضویت دارد.

 2- تصویب سند تاسیس

سند تاسیس معاهده ، پروتکل و در واقع قراردادی است که کشور ها با امضای آن سازمان های بین المللی را به وجود می آورد. لازمه تشکیل سازمان های بین المللی علاوه بر اجتماع دولت ها تصویب سند تاسیس میباشد. هرگونه تجمع دولت ها بدون تصویب سند تاسیس نمیتواند باعث تشکیل سازمان های بین المللی شود. تصویب سند تاسیس باعث اعلام موجودیت سازمان های بین المللی میشود.

 3- اهداف مشترک

اهداف مشترک سازمان های بین المللی دامنه فعالیت سازمان های بین المللی را مشخص میکند. سازمان های بین المللی را بر اساس اهدافی که دنبال میکنند میتوان به دو دسته تقسیم کرد.

الف : سازمان های بین المللی با اهداف عام مانند سازمان ملل متحد

ب : سازمان های بین المللی با اهداف خاص  مانند ناتو برای اهداف نظامی ، اکو با اهداف اقتصادی ، یونسکو دارای اهدف فرهنگی و جنبش عدم تعهد که اهداف سیاسی دارد.

 4- داشتن ارکان و کارگزاری های خاص

در حقیقت ابزار های سازمان های بین المللی بستگی به نوع سازمان های بین المللی دارد. اما هر سازمان بین المللی با هر هدف و ترکیبی که باشد باید حداقل دو رکن داشته باشد

الف: دبیر خانه برای هماهنگ کردن فعالیت های دولت های عضو، ثبت مکاتبات و تبادلات مراسلات

ب : مجمع عمومی یا شورایی برای تجمع و گرهمایی دولت های عضو.

 5- فعالیت مداوم ومستمر

تلاش دایمی و مستمر پشتوانه اساسی تحقق اهداف سازمان های بین المللی میباشد. از آنجاییکه سازمان های بین المللی درگیر مسایل عام و فراگیر جهانی میباشد. مدت زمان مشخصی را برای فعالیت خود مشخص نمیکند. بعنوان مثال سازمان ملل متحد که مسئولیت حفظ صلح و امنیت بین المللی را دارد نمیتواند تحقق این اهداف را در قالب زمان پیش بینی نماید.

منبع:جزوه درسی استاد مظفر خاوری دیپارتمنت روابط بین الملل دانشکده علوم سیاسی دانشگاه کاتب

 

نظرات - (0)

حقوق سازمان تجارت جهاني و حقوق بشر


نویسنده:ارنست آلریچ پیترزمن

مترجم:محمود جلالی

قوانين تجارت آزاد, از جمله مقررات حاكم بر سازمان تجارت جهاني (س.ت.ج), و حقوق بشر هر دو بر پاية ارزشهاي مشابهي همچون آزاديهاي فردي و مسؤوليت (مثلا" تعديل در رقابت)، عدم تبعيض، حكومت قانون، دست­رسي به دادگاهها و رسيدگي قضايي به اختلافات، ارتقاي سطح رفاه اجتماعي از طريق همكاريهاي مسالمت­ آميز بين شهروندان آزاد و تصويب قوانين ملّي و بين‌المللي بنا نهاده شده‌اند. ارزشهاي غير اقتصادي قوانين حاكم بر س.ت.ج براي حقوق بشر و رفاه شهروندان، كم اهميت‌تر از نتايج رفاه اقتصادي تجارت آزاد نيست. سازمان تجارت جهاني مانند جامعة اروپا، مي‌تواند و بايد نه فقط پشتيبان آزادسازي اقتصادي بلكه به­ طور كلي پشتيبان آزادي بشري باشد. به­ منظور جدي‌تر تلقي نمودن حقوق بشر و جامعة مدني، اين مقاله پيرامون ايجاد اصلاحات اساسي در حقوق س.ت.ج بحث مي‌كند.

واژگان كليدي: سازمان تجارت جهاني، حقوق بشر، حقوق اساسي، جهاني شدن حقوق و تجارت، حقوق بين­ الملل
 

برای دریافت فایل اینجا کلیک کنید 

نظرات - (0)

معرفی کتاب سازمانهای غیر دولتی بین المللی حقوق بشری و نقض حقوق بشر در کشورهای غربی


 

خلاصه

سازمانهای غیر دولتی بین المللی فعال در حوزه حقوق بشر، یکی از منابع قوی و به روز جهت آگاهی از موارد نقض حقوق بشر در غرب می باشند. در این کتاب، مجموعه ای از یافته های این گونه نهادها در خصوص وضعیت حقوق بشر کشورهایی همانند آمریکا، انگلستان و فرانسه تنظیم شده و در کنار آن برخی موضوعات موردی و خاص حقوق بشر در این کشورها نیز با استناد به گزارشهای این گونه سازمانها مورد ارزیابی قرار گرفته است
.

نویسنده(گان) : دکتر محمود رضا گلشن پژوه

تهیه شده در : معاونت پژوهشهای روابط بین‌الملل

برای تهیه آن اینجا کلیک کنید

 

نظرات - (0)