چه حقوقی باید جهانی باشند؟
چه حقوقی باید جهانی باشند؟
نویسنده : ویلیام تالبوت ، می 2007
یکی از فضائل کار تالبوت همدردی خود با اهداف جنبش حقوق بشر بدون جزم اندیشی نظری در حقوق بشر معاصر است.
این کتاب بر اساس یک ارزیابی گسترده انتقادی ازاندیشه تاریخ مدرن درباره آن است.
کتاب کدام حقوق باید جهانی باشند؟در فصل 6 و 7 خود (حقوق خود مختاری و حقوق سیاسی ) محدوده گسترده تری از حقوق بشر ارائه میدهد.
رجوع کنید به :
شنبه 28 بهمن 1391
حقوق ، آزادی و اخلاق
حقوق ، آزادی و اخلاق
نویسنده : H. L. A. Hart
انتشارات دانشگاه استنفورد ، 1963
رجوع کنید به :
شنبه 28 بهمن 1391
دایره المعارف آن لاین فلسفه روتلج
دایره المعارف آن لاین فلسفه روتلج
نشخه آن لاین دایره المعارف فلسفه روتلج، منابع آن لاین برای تحقیق و مطالعه ، تدریس وآموزش در عرصه فلسفه و رشته های مرتبط در اختیار قرار میدهد.
رجوع کنید به :
شنبه 28 بهمن 1391
مجله استرالیایی فلسفه
مجله استرالیایی فلسفه
برای دریافت شماره های این مجله به صورت آن لاین تا سال 2012
رجوع کنید به :
شنبه 28 بهمن 1391
اعلامیهی جهانی حقوق بشر و تاریخچهی آن
اعلامیهی جهانی حقوق بشر و تاریخچهی آن
نویسنده : جانسون - گلن
مقدمه :مایور - فدریکو
مترجم : پوینده - محمدجعفر
محل نشر : تهران
تاریخ نشر : ۱۳۷۸/۰۲/۱۲
حقوق وضعي: همراه با نظرية «حقوق طبيعي»، ديدگاه بسيار متفاوتي دربارة مباني حقوق بشر پيدا شد كه خواستار آن بود كه فقط خواستها و اعمال انسانها و دولتها، منشأ حقوق باشد. اين ديدگاه كه نشاندهنده تمايل بيشتر به عقلباوري بود، اعتقاد داشت كه انسانها، همانند دولتها، به هيچوجه تحت الزام قوانين برونبشري قرار ندارند، بلكه داوطلبانه و از روي عقل ميپذيرند كه رفتارهايشان را خود به گونهاي محدود و منظم كنند تا از بهترين امكانات براي تكامل فردي و ملي برخوردار شوند. بر اساس اين ديدگاه، دولتها با رعايت محدوديتهايي كه براي اعمال خود وضع ميكنند، تعيين محدوده و دامنة حقوق بشر را ممكن ميسازند.
شنبه 28 بهمن 1391
جایگاه انسان در اندیشه کانت
جایگاه انسان در اندیشه کانت 
نویسنده : منوچهر صانعی دره بیدی
ناشر : ققنوس
محل نشر : تهران ،سال انتشار : 1384
تعداد صفحات : 152
شنبه 28 بهمن 1391
تاریخ فلسفه قرن هفدهم
تاریخ فلسفه قرن هفدهم
پدید آور :امیل بریه، ترجمه اسماعیل سعادت
تهران نشر هرمس ،1390
تاریخ فلسفه امیل بریه (1952-1876 م) جامعترین و عمیقترین تاریخ فلسفه ای است که محققی فرانسوی به نگارش آن اهتمام نموده است. وی هرجند بر کل تاریخ فلسفه غرب احاطه قابل توجهی داشت ، اما در باب فلسفه یونانی – به ویژه رواقیان و نو افلاطونیان –و نیز فلسفه آلمانی تخصص افزونتری داشت. با اینکه تاریخ فلسفه وی در زبان فارسی به صورت کامل ترجمه نشده ، اما مقاطع مهمی از این اثر توسط برخی محققان و مترجمان به فارسی برگردانده شده است. دوره یونانی و رومی این کتاب را دکتر علیمراد داوودی و بخش قرون وسطای آن را دکتر یحیی مهدوی به فارسی ترجمه نمودند.
یکی از بخش های مهم این تاریخ فلسفه که متعلق به قرن هفدهم است طی چند سال گذشته توسط دکتر اسماعیل سعادت به فارسی برگردانده شده است.
میتوانید یرای درآمدی بر تاریخ فلسفه قرن هفدهم امیل بریه رجوع کنید به :
شنبه 28 بهمن 1391
سنت روشنفکری در غرب از لئوناردو تا هگل
سنت روشنفکری در غرب از لئوناردو تا هگل
نویسنده : جیکوب برونوفسکی ،بروس مازلیش
مترجم :لیلا سازگار
ناشر : آگاه ،محل نشر : تهران،چاپ سوم 1387 ، صص 720
کتاب "سنت روشنفکری در غرب، از لئوناردو تا هگل" بررسی دقیق و مختصریست از سیر اندیشهها و حضور متفکرانی تاثیرگذار در غرب که توانستند مسیر گذشته را از آینده متمایز سازند. هرچند که تالیف کتاب در سال 1975 (5 سال قبل از انقلاب اسلامی ایران و در اوج قدرت شرق و غرب) نگاشته شدهاست، اما می توان به استثناء توجه بیقاعده نگارنده به تاریخ آمریکا و دخیل کردن اندیشمندان آن کشور در سیر اندیشهها، روی بسیاری از اسناد و تحلیلهای کتاب، حساب باز کرد. به هرحال کتابیست با دید یک آمریکایی، و توجه به تکنیک در ذات آن قابل بررسی خواهد بود. نگارنده کتاب را با تلاشی در خور توجه نگاشته است و ترجمه خانم لیلا سازگار، متن کتاب را برای خواننده روان و قابل فهم میسازد.
متن کتاب در فصول خاصی چون انقلاب صنعتی و لئوناردو تا اصلاح دین، نگاه جامعی را از اوضاع متغییر اندیشمندان و مردم بدست میدهد که فصول بعدی را باورپذیر میکند. نگاه کتاب مبتنی بر اشخاص حقیقی و حقوقیست و جدانکردن دستاوردها از احوال شخصی آنها، ویژگی مثبتی برای کتاب تلقی میگردد.
شنبه 28 بهمن 1391
نظریه اخلاقی کانت
نظریه اخلاقی کانت
پدید آور :بروس اوني، مترجم:عليرضا آلبويه، ويراستار:مصطفي ملكيان
ناشر: بوستان كتاب قم
سال انتشار :چاپ 1 سال 1381
صص 312
رجوع کنید به :
شنبه 28 بهمن 1391
مجله فلسفه آکسفورد
مجله فلسفه آکسفورد
فلسفه آکسفورد ، 2012
نسخه 2012 از مجله دانشکده فلسفه آکسفورد در حال حاضر به صورت آن لاین در دسترس می باشد.
رجوع کنید به :
چهارشنبه 11 بهمن 1391
اعمال انسان شناسی
پنجاه و سومین نشست سالیانه
NEAA[1]
اسفند 2013
دانشگاه مریلند
اعمال انسان شناسی:به چالش کشیدن دیدگاه ها /ایجاد جایگزین ها
مهلت ارسال چکیده مقالات ، یکم فوریه 2013
رجوع کنید به:
[1] انجمن انسان شناسی شمال شرق در سال 1961 به عنوان یک سازمان حرفه ای برای انسان شناسان شمال شرق امریکای شمالی تاسیس شد
چهارشنبه 11 بهمن 1391
کنفرانس معرفت شناسی
کنفرانس معرفت شناسی راتگرز-2013
کنفرانس دهم از سری همایش های معرفت شناسی دو سالانه ، در راتگرز برگزار میشود. این کنفرانس در در نیوبرانزویک، نیوجرسی برگزار خواهد شد
تاریخ کنفرانس 10 ام و 11 ام ماه مه 2013 میباشد
رجوع کنید به
چهارشنبه 11 بهمن 1391
نگرش اسلامی به کرامت انسانی
نگرش اسلامی به کرامت انسانی
اسماعیل رحیمی نژاد
معرفت حقوقی سال اول زمستان 1390 شماره 2
چکیده: جریان های فکری موسوم به «فاشیسم» و «نازیسم»، اثبات گرایی حقوقی و برخی مکاتب فلسفی دیگر، انسان را به طور ذاتی فاقد کرامت میدانند و منشأ کرامت وی را در اموری مثل وابستگی او به دولت، حکومت، نژاد، عقیده و مذهب خاص جست و جو میکنند. اما اسلام برای انسان، بماهو انسان، کرامت ذاتی قائل است. این کرامت بر یک سلسله مفاهیم و ارزش های بنیادین اخلاقی و دینی، یعنی «آزادی، اراده و اختیار»، «قدرت، تعقل و تفکر»، «داشتن وجهه و نفخة الهی» مبتنی است. دین اسلام، افزون بر کرامت ذاتی، قایل به کرامت اکتسابی انسان است که مهم ترین معیار و مبنای آن، تقوا و ایمان است. این مقاله، با رویکرد تحلیلی به واکاوی مفهوم و مبانی کرامت ذاتی و اکتسابی انسان از دیدگاه اسلام پرداخته است.
برای دریافت فایل pdfرجوع کنید به:
چهارشنبه 11 بهمن 1391
حق کرامت انسانی
حق کرامت انسانی
جعفری تبریزی ، محمد تقی
نشریهحقوق » دانشکده حقوق و علوم سیاسی(دانشگاه تهران)
بهمن 1370 - شماره 27
(صفحه - از 77 تا 9822)
براي شناخت حق كرامت انساني ‘ نخست بايد معناي كرامت را ولو اجمالا مطرح نماييم با نظر به مجموع موارد استعمالات اين لفظ‘ مي توانيم بگوييم معناي مشترك ميان همه‘ آن موارد عبارتست از پاك بودن از آلودگيها وعزت و شرف وكمال مخصوص به آن موجود كه كرامت به آن نسبت داده مي شود. در دين اسلام دونوع كرامت براي انسانها ثابت شده است كه عبارتنداز: 1- كرامت ذاتي و حيثيت طبيعي كه همه انسانها ماداميك با اختيار خود به جهت ارتكاب خيانت و جنايت بر خويشتن و بر ديگران آن كرامت را از خود سلب نكنند از اين صفت شريف برخوردارند. 2- كرامت ارزشي است كه از بكار انداختن استعدادها و نيروهاي مثبت در وجودآدمي وتكاپو در مسير رشد وكمال وخيرات ناشي مي گردد. اين كرامت اكتسابي و اختياري است كه ارزش نهايي وعالي انساني مربوط به همين كرامت است.
رجوع کنید به :
چهارشنبه 11 بهمن 1391
اسلام و دعوت ادیان به رعایت حق کرامت انسانی
چهارشنبه 11 بهمن 1391
جهانشمولی حقوق بشر
معرفی چایان نامه:
جهانشمولی حقوق بشر
دانشجو: سروی ،جعفر
استاد راهنما : اردشیر امیر ارجمند
دانشگاه : شهید بهشتی
مقطع کارشناسی ارشد ،1379
رجوع کنید به :
چهارشنبه 11 بهمن 1391
حق آزادی و امنیت شخصی در نظام حقوق بشر و نظام حقوقی ایران
معرفی پایان نامه ها :
حق آزادی و امنیت شخصی در نظام حقوق بشر و نظام حقوقی ایران
مقطع : کارشناسي ارشد
رشته گرایش : حقوق بشر
استاد راهنما : محمد آشوری
استاد مشاور : یوسف مولایی
دانشگاه : دانشگاه تهران
تاریخ دفاع :1386
حق آزادی و امنیت شخصی یکی از مهمترین حقوق بشری است که در ماده 9 میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی و ماده 5 کنوانسیون اروپایی حقوق بشر مورد تأکید قرار گرفته است.
فصل اول این پایان نامه به مبانی و سیر تحول حق آزادی و امنیت شخصی اختصاص دارد
رجوع کنید به :
چهارشنبه 11 بهمن 1391
دسترسی به کتابخانه دیجیتالی دانشگاه جورجیا
دسترسی به کتابخانه دیجیتالی دانشگاه جورجیا
اکثر مقالات ارائه شده از سوی این دانشگاه به طور رایگان و بدون عضویت قابل دریافت هستند
رجوع کنید به اینجا و یا اینجا
چهارشنبه 11 بهمن 1391
حقوق بشر (نظریه ها و رویه ها)
طرح تقویت ظرفیتهای آموزش و پژوهش حقوق بشر
حقوق بشر (نظریه ها و رویه ها)
گردآورنده و مترجم :حسین شریفی طرازکوهی
تاریخ اثر، ۱۳۸۰،صص 193
رجوع کنید به اینجا و اینجا
چهارشنبه 11 بهمن 1391
آزادي هاي عمومي و حقوق بشر
آزادي هاي عمومي و حقوق بشر
منوچهر طباطبائي موتمني
انتشارات دانشگاه تهران،11 تیر 91،صص 352
بحث اول مربوط مي شود به آزادي ، ريشه ها و منابع آن يعني اصل آزادي بلحاظ فلسفي ، مذهبي و تاريخي مورد بحث واقع شده است . مفهوم آزادي از نظر اسلام ، مسيحيت ، فلاسفه معاصر غرب مورد بحث واقع شده است . بحث مهم دوم مربوط مي شودبه ارتباط مفهوم آزادي با دموكراسي ، و بحث تفصيلي اين فصل مربوط مي شود به قانون ، تفكيك قوا، ضمانت اجراي قانون آزادي و برابري كه عمده تناسب و ارتباط آزادي با دمكراسي و حكومت دموكراسي و نهادهاي آن مورد بحث واقع شده است . در بحث نهايي حمايت جهاني از حقوق و آزاديهاي اشخاص مورد بحث واقع شده است .
ب : كتاب داراي مباحث قابل استفاده است نويسنده سعي كرده ديدگاههاي اسلام نيز در كنار ديدگاههاي غرب مطرح نظر واقع شود . اگر چه بحث از آزادي آنقدر عميق و مبهم است كه با اين * كم امكان حل و فصل آن نيست . در هر حال نويسنده بقدر توان خود مباحثي را آورده است كه در مجموع براي همه قابل استفاده است . نكات منفي : مشاهده نشده است .
نكات مثبت : براي كسانيكه پيرامون مباحث آزاديهاي شخصي و عمومي مطالعاتي دارند مفيد است .
رجوع کنید به :
چهارشنبه 11 بهمن 1391
درآمدی بر بنیان های نظری حقوق بشر
درآمدی بر بنیان های نظری حقوق بشر
حسین شریفی طرازکوهی
نامه مفید بهمن و اسفند 1383 شماره 46
چکیده: درک ماهیت حقوق بشر می تواند به روشن شدن ملاحظه هر فرد از حقوق خاص، میزان حمایت قابل حصول، ماهیت عدول و استثنائات و یا اولویت ها و سلسله مراتبی که می توان یا باید تامل کرد و... کمک نماید.چرا و بر چه مبنایی ورای اختلافات سیاسی و مسلکی برخی حقوق باید به مثابه تعهدات شایسته و بایسته ای تلقی گردند که نه اراده قانون گذار و نه اراده اکثریت حاکم نمی تواند آنها را نادیده گیرد؟ به این پرسش پاسخ های متفاوت داده شده و می شود. در این مقال ایمان به حقوق بنیادین بشر، در کرامت ذاتی انسان بماهو انسان جست و جو می شود؛ با ابتنای بر حداقل معیارهایی که ریشه در اخلاق و وجدان حقوقی جامعه بشری دارد.
رجوع کنید به :
چهارشنبه 11 بهمن 1391