مبانی نظری حقوق بشر

کتاب راهنما تحقیقات تعیین سرنوشت

کتاب راهنما تحقیقات تعیین سرنوشت

انتشارات دانشگاه روچستر ، سال 2004

در طول بیست سال گذشته، تعداد رو به افزایشی از  محققین  دانشگاه های مختلف ، مسائل مربوط به انگیزه را به موجب رفتار  خود قانونگذاری بررسی کرده اند.

این محققین  با بررسی نظریه تعیین سرنوشت و یا دیدگاه های نظری مربوط ، تحقیقات آزمایشی انجام داده اند ، همچنین تحقیقات میدانی در زمینه های متنوع جهان واقعی .از قبیل آموزش ،کار ،والد شدن ، مراقبت درمانی ، و محافظت از محیط زیست.

در آوریل 1999 سی نفر از این محققین در دانشگاه روچستر برای  ارائه نظراتشان و  بحث در مورد جهت گیری های تحقیقاتی آینده گرد هم آمدند .

کتاب  راهنما تحقیقات  تعیین سرنوشت حاصل آن کنفرانس مهم و جذاب است.

 رجوع کنید به :

دوشنبه 29 آبان 1391

پنجمین کنفرانس بین المللی نظریه تعیین سرنوشت

پنجمین کنفرانس بین المللی نظریه  تعیین سرنوشت

27 ام الی 30 ام ژوئن 2013 در روچستر برگزار میشود

نظریه  تعیین سرنوشت :

نظریه  تعیین سرنوشت (SDT) چارچوب وسیعی برای مطالعه انگیزه و هویت بشری بیان میکند.

نظریه  تعیین سرنوشت ،یک نظریه ما بعد الطبیعه  برای تنظیم مطالعات مربوط به انگیزه  شرح می دهد،و  نظریه ا ی  رسمی که منابع خارجی متنوع و ذاتی انگیزه را تعریف می کند و یک توصیف از نقش های مربوط به ذات  و انواع انگیزه ذاتی در توسعه اجتماعی و ادراکی و تفاوتهای فردی (ارائه می نماید ) .

رجوع کنید به :

 

دوشنبه 29 آبان 1391

مرکز حقوق بشر

دانشگاه ناتینگهام  [1]

مرکز حقوق بشر

مرکز حقوق بشر متعهد به ترویج  و حفاظت حقوق بشر و  استقرار و تقویت حکومت قانون در سراسر جهان است. . این کار خود را با استفاده از تحقیقات، آموزش، انتشارات و ظرفیت سازی انجام می دهد.

با حکومت ها  ، سازمان های بین دولتی ، دانشگاهیان ، دانشجویان و جامعه مدنی همکاری میکند ، و برنامه ها را در سراسر جهان اجرا کرده است.

 

برای اطلاع بیشتر رجوع کنید به :

 



[1] The University of Nottingham

دوشنبه 29 آبان 1391

موسسه حقوق بشر

دانشکده حقوق کلمبیا

موسسه حقوق بشر

موسسه حقوق بشر به عنوان نقطه تمرکز آموزش حقوق بشر بین المللی ، اعطای بورس تحصیلی و فعالیت در دانشکده حقوق کلمبیا است. این موسسه در حال حاضر در تعدادی از موضوعات کلیدی متمرکز است، و در طول سال، میزبان یک نظم وسیعی از سمپوزیوم ها، سخنرانی ها، و  رویداد های دیگر  برای گرد هم آوری وکیلان و دانشمندان است.

 برای اطلاع بیشتر رجوع کنید به :

 

دوشنبه 29 آبان 1391

مرکز حقوق بشر و عدالت جهانی

مرکز حقوق بشر و عدالت جهانی

دانشکده حقوق

[1]CHRGJ   به طور منحصر به فردی محقق شده  که مذاکرات  جدید و انتقادی درباره نظریه و رویه حقوق بشر آغاز کند ، محققین و وکلا را  برای تعمیق و نیرویی تازه بخشیدن  به این زمینه گرد هم آورد.

برای اطلاع بیشتر رجوع کنید به :

 



[1] مرکز حقوق بشر و عدالت جهانی

دوشنبه 29 آبان 1391

مجله انسان شناسی و زیبایی شناسی تطبیقی

 مجله انسان شناسی و زیبایی شناسی تطبیقی

 

موزه باستان شناسی و مردم شناسی دانشگاه هاروارد

 

برای مشاهده شماره های آن ازسال  1981 الی 2012 رجوع کنید به :

یکشنبه 21 آبان 1391

همایش ها و کار گاه های آموزشی آینده

 

23 ومین کنفرانس کارگاه انسان شناسی ژاپن 

پنج شنبه 7 مارس 2013 الی شنبه 9 مارس 2013 در دانشگاه پیتزبورگ ایالات متحده آمریکا برگزار خواهد شد.

وبسایت این کنفرانس در حال حاضر دایر است و میتوانید از اینجا مشاهده کنید

یکشنبه 21 آبان 1391

کشف انسان شناسی

در این وبسایت  میتوانید

 لیستی غیر جامع از موسسات سراسر جهان را مشاهده کنید  که از طریق آموزش از راه مدارک تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد در انسان شناسی ارائه می دهند

 

چنانچه علاقه مند هستید رجوع کنید به :

یکشنبه 21 آبان 1391

انسان شناسی

انسان شناسی

 

انسان شناسی نوع بشری را با یک دیدگاه تطبیقی  که بر تنوع رفتار انسانی و اهمیت فرهنگ در توضیح این تنوع تأکید می کند بررسی میکند.

 

برای مشاهده دروس دوره لیسانس رجوع کنید به :

 

 

 

 

 

یکشنبه 21 آبان 1391

تحلیل فلسفی از مفهوم حقوق بشر

تحلیل فلسفی از مفهوم حقوق بشر

حقوق بشر حقوقی هستند که وابسته به انسان و عملکرداست  به عنوان ضمانت های اخلاقی در حمایت از ادعا های ما نسبت به لذت بردن از یک حداقل زندگی خوب.از لحاظ مفهومی حقوق بشر خود مشتق شده از مفهوم حق است.

این بخش بر تجزیه و تحلیل فلسفی از مفهوم حق تمرکز می کند  به منظور اینکه اجزاءمختلف مفهومی را که حقوق بشر از آن پدیدار می شود نشان دهد .

به منظور به دست آوردن یک درک کامل از مبانی فلسفی و دکترین حقوق بشر و راه های متفاوتی که عملکرد حقوق بشر را جدا میکند یک تجزیه و تحلیل دقیق نیاز است.

برای اطلاع بیشتر رجوع کنید به :

ﺳﻪشنبه 16 آبان 1391

بنیاد حقوق بشر

بنیاد حقوق بشر یکی از نخستین  کمک کننده های مالی بومی بخش حقوق بشر درآفریقای جنوبی است .

در سال 1996 از طریق یک توافقنامه همکاری بین اتحادیه اروپا و دولت آفریقای جنوبی تأسیس شد

اصولا وجوهی از اتحادیه اروپا همچنین اهدا کنندگان دیگر نظیر DCI  ،بنیاد مات و مراقبت بین المللی دریافت میکند.

بنیاد از سازمان های جامعه مدنی و نهاد های عمومی برای ترویج و تسهیل افزایش آگاهی ، احترام ، حمایت و تحقق حقوق مندرج در قانون اساسی حمایت میکند

هدف بنیاد این است  که به میراث تاریخی آپارتاید بپردازد ، از تحول آفریقای جنوبی حمایت کند و یک فرهنگ حقوق بشری با استفاده از قانون اساسی آفریقای جنوبی ایجاد کند.

رجوع کنید به :

ﺳﻪشنبه 16 آبان 1391

مجله حقوق بشر آفریقایی

 

مجله حقوق بشر آفریقایی

مجله حقوق بشر آفریقایی در رابطه  با حقوق بشر  مربوط به مباحث آفریقا، آفریقایی ها، و محققین  آفریقا است.

مجله دو بار در سال ، در ماه مارس و اکتبر منتشر می شود.

مجله در فهرست مجلات معتبر وزارت آموزش و پرورش آفریقای جنوبی است و در کتابشناسی بین المللی علوم اجتماعی موجود است .

برای دانلود متن کامل مجلات رجوع کنید به  

دوشنبه 15 آبان 1391

مبانی فلسفی حقوق بشر

در این پیش نویس از بخشی از  کتاب، جیم نیکل و  دیوید ریدی  در مورد مبانی فلسفی حقوق بشر بحث می کنندبا، توجه ویژه ای به دیدگاه های آلن گیورث، جیمز گریفین و جان رالز

کلید واژه ها: حقوق بشر، حقوق بین الملل، راولز، لیبرالیسم، استقلال

این بخش ایده ای معاصر از حقوق بشر را بیان می کند  و برخی تلاشها را توسط فلاسفه برای ارائه توجیهات سیستماتیک این حقوق  بررسی می کند

در ابتدا شروع میکند که  حقوق بشر چه هستند و ملاحظه می کند آیا حقوق بشر یک توجیه ویژه ای نیاز دارد یا نه

و یک دیدگاهی از رویکرد های متفاوت  که مبانی حقوق بشر را توضیح میدهد را ارائه می دهد.

 برای دانلود رجوع کنید به :

دوشنبه 15 آبان 1391

مبانی نظری حقوق بشر

مبانی نظری حقوق بشر

گروه علوم سیاسی دانشگاه ucl

این درس یک فهم دقیق از مسائل کلیدی در مبانی نظری حقوق بشر  ارائه می دهد.

و در پایان این درس دانشجویان (فوق لیسانس حقوق بشر ) قادر خواهند بود  :

  درک این مسائل کلیدی  و نظریه های اصلی مربوط به مباحث هنجاری حقوق بشر

درک و قادر به بررسی اصول انتقادی  در قلب رویه های حقوق بشر
 تفسیر این نظریه ها ، مسائل و رویه ها  از طریق استفاده از مهارت های انتقادی و تحلیلی
ارائه نظریه های حاضر و بحث های مختصر و انتقادی
برآورد نظرات و اطلاعات جدید از طریق  ارزیابی شایستگی فکری و اخلاقی
توسعه تفسیرهای هنجاری و  مثبت  از بحث ها و مسائل اصلی حقوق بشر

رجوع کنید به

 

دوشنبه 15 آبان 1391

ميثاق‌ بين‌المللي‌ حقوق‌ اقتصادي‌ ـ اجتماعي‌ و فرهنگي‌

ميثاق‌ بين‌المللي‌ حقوق‌ اقتصادي‌ ـ اجتماعي‌ و فرهنگي‌

 مصوب‌ 16 دسامبر 1966 ميلادي‌ (مطابق‌با25/9/1345شمسي‌)

 مجمع‌ عمومي‌ سازمان‌ ملل‌ متحد(13)

 كشورهاي‌ طرف‌ اين‌ ميثاق‌ با توجه‌ به‌ اينكه‌ بر طبق‌ اصولي‌ كه‌ در منشور ملل‌ متحد اعلام‌ گرديده‌ است‌ شناسائي‌ حيثيت‌ ذاتي‌ و حقوق‌ يكسان‌ و غيرقابل‌ انتقال‌ كليه‌ اعضاء خانواده‌ بشر مبناي‌ آزادي‌ ـ عدالت‌ و صلح‌ در جهان‌ است‌.

 با اذعان‌ به‌ اينكه‌ حقوق‌ مذكور فوق‌ ناشي‌ از حيثيت‌ ذاتي‌ شخص‌ انسان‌ است‌.

 با اذعان‌ به‌ اينكه‌ بر طبق‌ اعلاميه‌ جهاني‌ حقوق‌ بشر كمال‌ مطلوب‌ انسان‌ آزاد رهائي‌ يافته‌ از ترس‌ و فقر فقط‌ در صورتي‌ حاصل‌ مي‌شود كه‌ شرايط‌ تمتع‌ هر كس‌ از حقوق‌ اقتصادي‌ ـ اجتماعي‌ و فرهنگي‌ خود و همچنين‌ از حقوق‌ مدني‌ و سياسي‌ او ايجاد شود.

 با توجه‌ به‌ اينكه‌ كشورها بر طبق‌ منشور ملل‌ متحد به‌ ترويج‌ احترام‌ جهاني‌ و مؤثر حقوق‌ و آزاديهاي‌ بشر ملزم‌ هستند.

 با در نظر گرفتن‌ اين‌ حقيقت‌ كه‌ هر فرد نسبت‌ به‌ افراد ديگر نيز نسبت‌ به‌ اجتماعي‌ كه‌ بدان‌ تعلق‌ دارد عهده‌دار وظايفي‌ است‌ و مكلف‌ است‌ باينكه‌ در ترويج‌ و رعايت‌ حقوق‌ شناخته‌ شده‌ به‌ موجب‌ اين‌ ميثاق‌ اهتمام‌ نمايد.

 

رجوع کنید به: دریافت متن  pdf  فارسی و متن pdf  انگلیسی

دوشنبه 8 آبان 1391

ميثاق‌ بين‌المللي‌ حقوق‌ مدني‌ و سياسي

ميثاق‌ بين‌المللي‌ حقوق‌ مدني‌ و سياسي‌

 مصوب‌ 16 دسامبر 1966 ميلادي‌(مطابق‌با25/9/1345شمسي‌) مجمع‌ عمومي‌ سازمان‌ ملل‌متحد(3)

 مقدمه‌

 كشورهاي‌ طرف‌ اين‌ ميثاق‌ با توجه‌ به‌ اينكه‌ بر طبق‌ اصولي‌ كه‌ در منشور ملل‌متحد اعلام‌ گرديده‌ است‌ شناسايي‌ حيثيت‌ ذاتي‌ و حقوق‌ يكسان‌ و غيرقابل‌ انتقال‌ كليه‌ اعضاء خانواده‌ بشر مبناي‌ آزادي‌ ـ عدالت‌ و صلح‌ در جهان‌ است‌.

 با اذعان‌ به‌ اين‌ كه‌ حقوق‌ مذكور ناشي‌ از حيثيت‌ ذاتي‌ شخص‌ انسان‌ است‌.

 با اذعان‌ به‌ اين‌ كه‌ بر طبق‌ اعلاميه‌ جهاني‌ حقوق‌ بشر كمال‌ مطلوب‌ انسان‌ آزاد رهائي‌ يافته‌ از ترس‌ و فقر فقط‌ در صورتي‌ حاصل‌ مي‌شود كه‌ شرايط‌ تمتع‌ هر كس‌ از حقوق‌ مدني‌ و سياسي‌ خود و همچنين‌ از حقوق‌ اقتصادي‌ ـ اجتماعي‌ و فرهنگي‌ او ايجاد شود.

 با توجه‌ به‌ اين‌ كه‌ دولتها بر طبق‌ منشور ملل‌ متحد به‌ ترويج‌ احترام‌ جهاني‌ و مؤثر و رعايت‌ حقوق‌ و آزاديهاي‌ بشر ملزم‌ هستند.

 با در نظر گرفتن‌ اين‌ حقيقت‌ كه‌ هر فرد نسبت‌ به‌ افراد ديگر و نيز نسبت‌ به‌ اجتماعي‌ كه‌ بدان‌ تعلق‌ دارد عهده‌دار وظايفي‌ است‌ و مكلف‌ است‌ به‌ اين‌ كه‌ در ترويج‌ و رعايت‌ حقوق‌ شناخته‌ شده‌ به‌ موجب‌ اين‌ ميثاق‌ اهتمام‌ نمايد.

 

رجوع کنید به: دریافت متن  pdf  فارسی و متن pdf  انگلیسی

دوشنبه 8 آبان 1391

درباره آزادی

درباره آزادی

نویسنده : جان استوارت میل

تاریخ انتشار :2002

این نسخه جدید به دانشجویان علوم سیاسی و فلسفه، ، یکی از موثرترین مطالعات انجام شده در ماهیت آزادی فردی و نقش آن در یک جامعه دموکراتیک را ارائه میدهد.

رجوع کنید به :

دوشنبه 8 آبان 1391

آزادی: شامل چهار مقاله درباره آزادی

 

آزادی: شامل چهار مقاله درباره آزادی

نویسنده :آیزایا برلین ، ویراستار : هنری هاردی

انتشارات دانشگاه آکسفورد ،2002

آزادی نسخه تجدید نظر شده و گسترش یافته است از کتاب آیزا برلین (چهار مقاله درباره آزادی ) به عنوان مهمترین اثر او ،متنی استاندارد از لیبرالیسم، که به طور دائم از زمان اولین انتشار آن در 1969 مورد بحث بوده است .

برای اطلاع بیشتر رجوع کنید به

دوشنبه 8 آبان 1391

بررسی مبانی نظری حقوق بشر در سالن الغدیر دانشگاه پیام نور دامغان توسط دفتر منطقه 6 کمیسیون

دفتر منطقه 6 کمیسیون مستقر در دامغان جلسه علمی در حیطه مبانی نظری حقوق بشر در سالن الغدیر دانشگاه پیام نور دامغان برگزار کرد و قرار است موضوع بعدی به صورت مسلسل طی چند نشست ادامه یابد

رجوع کنید به :

 

دوشنبه 8 آبان 1391

انسان شناسی فلسفی

انسان شناسی فلسفی،

گردآورنده هانس دیرکس، ترجمه محمدرضا بهشتی، تهران، انتشارات هرمس، ۱۳۸۰، ۲۰۹ص
انسان و اندیشه دو جزء جدا نشدنی از هم هستند چنانچه دکارت در این خصوص می گوید:  "من می اندیشم پس من هستم."  اگرچه سابقه ی تفکر در انسان به زمان های دور می رسد، از آن هنگام که در نگاه به طبیعت و تغییرات پی در پی طبیعت گردش ایام، آمدن فصل ها و حرکت شب و روز، کودکی و جوانی و پیری و در نهایت زندگی و مرگ به اندیشه می پرداخته اما توجه به انسان گرایشی است که در عصر رنسانس و روشنگری نمایان گشت.  به دنبال مجموعه ی تفکرات شکل گرفته در خصوص جهان و هستی و طبیعت و… رفته رفته زمینه ی توجه انسان به خویشتن خویش فراهم شد و لذا ظهور دانشی به نام انسان شناسی نشانده ی محوریت و مرکزیت یافتن  بیش از پیش انسان است.  این نکته مورد توجه فیلسوفان نیز واقع گشت لذا" اصطلاح  نظریه ای در باب  »طبیعت انسان « و موضوع آن در مفهومی که امروز متداول است-بویژه در آلمان- در قرون ۱۶ تا ۱۸ میلادی؛ یعنی در فاصله ی میان مکتب اومانیسم و عصر روشنگری پدید آمد و اصطلاح دقیق تر» انسان شناسی فلسفی« بعدها و در قرن ۲۰ در آثار ماکس شلر به کار رفت

برای اطلاع بیشتر رجوع کنید به.

دوشنبه 1 آبان 1391

انسان شناسی اجتماعی دانشگاه سنت آندروز اسکاتلند

دانشگاه سنت اندروز
دانشکده مطالعات فلسفی، انسان شناسی و فیلم

شعبه انسان شناسی اجتماعی

انسان شناسی اجتماعی با تشکیلات اجتماعی و فرهنگ جوامع مختلف بشری و تجارب  شخصی زندگی  آنها مرتبط است. با تمرکز بر شباهت ها و تفاوت های بین این جوامع  تفاسیر و توضیحاتی را در مورد بسیاری  از آداب و رسوم و نهادهایی که بر رفتار اجتماعی انسان تاثیر می گذارند ارائه می دهد

مهارت های خاص انسان شناس در مطالعه روابط اجتماعی در سطح جامعه محلی است.

برای اطلاع بیشتر رجوع کنید به:

دوشنبه 1 آبان 1391

فراخوان مقاله برای مجله «پژوهش های انسان شناسی ایران»

مجله علمی - پژوهشی  «پژوهش های انسان شناسی ایران» (نامه علوم اجتماعی)            پس از انتشار شماره های اول و دوم خود، برای شماره های سوم و چهارم خود که در سال 1391 منتشر می شوند مقاله می پذیرد.

علاقمندان می توانند مقالات خود را با توجه به راهنمای نگارش زیر به آدرس مجله ارسال کنند. دقت کنید که مقالات کاملا با موضوع انسان شناسی در یکی از جهار شاخه اصلی آن یعنی انسان شناسی فرهنگی، باستان شناختی، زبان شناختی و زیستی انطباق داشته باشند. رعایت نکات راهنما در تسریع فرایند بررسی مقالات بسیار موثر است

 

برای اطلاع بیشتر رجوع کنید به

دوشنبه 1 آبان 1391

نگرش اسلامي به كرامت انساني


نگرش اسلامي به كرامت انساني[1]

نویسنده :
اسمعيل رحيمي نژاد

چکيده:
جريان هاي فكري موسوم به «فاشيسم» و «نازيسم»، اثبات گرايي حقوقي و برخي مكاتب فلسفي ديگر، انسان را به طور ذاتي فاقد كرامت مي دانند و منشا كرامت وي را در اموري مثل وابستگي او به دولت، حكومت، نژاد، عقيده و مذهب خاص جست و جو مي كنند. اما اسلام براي انسان، بماهو انسان، كرامت ذاتي قائل است. اين كرامت بر يك سلسله مفاهيم و ارزش هاي بنيادين اخلاقي و ديني، يعني «آزادي، اراده و اختيار»، «قدرت، تعقل و تفكر»، «داشتن وجهه و نفخه الهي» مبتني است. دين اسلام، افزون بر كرامت ذاتي، قايل به كرامت اكتسابي انسان است كه مهم ترين معيار و مبناي آن، تقوا و ايمان است. اين مقاله، با رويكرد تحليلي به واكاوي مفهوم و مباني كرامت ذاتي و اكتسابي انسان از ديدگاه اسلام پرداخته است.



کليدواژگان:
كرامت ذاتي، كرامت اكتسابي، فاشيسم و نازيسم، اثبات گرايي حقوقي، حقوق بشر، اسلام



[1] فصلنامه معرفت حقوقي ، سال اول، شماره 2،زمستان 1390

دوشنبه 1 آبان 1391

کرامت انسانی و اخلاق زیستی

کرامت انسانی و اخلاق زیستی (مطالعات ND در اخلاق پزشکی)

نویسندگان : Edmund D. Pellegrino  Adam Schulman , Thomas W. Merrill 

 تاریخ انتشار :May 15, 2009

این مجموعه مقالات، به سفارش شورای ریاست جمهوری در اخلاق زیستی، به بررسی یک مفهوم اساسی و حیاتی  در گفتمان امروزه  در حقوق  و اخلاق به طور عام و در اخلاق زیستی  به طور خاص میپردازد. از زمان تشکیل آن در سال 2001، شورا بارها اصطلاح "کرامت انسانی" را در بحث ها و گزارش های خودبه کار برده است. در این  کتاب دانشمندان  رشته های فلسفه، طب و اخلاق پزشکی، حقوق، علوم سیاسی، و سیاست عمومی   به مسئله  مفهوم "کرامت انسانی"  و نقش مناسب  آن در مجادلات اخلاق زیستی میپردازند.

کرامت انسانی و اخلاق تلاشی است  برای روشن کردن یک مفهوم بحث برانگیز  ،که یک جزء حیاتی در تصمیم گیری سیاستگذاران است

برای اطلاع بیشتر رجوع کنید به

دوشنبه 1 آبان 1391

اجتهاد بر محور عدالت و کرامت بشری

اجتهاد بر محور عدالت و کرامت بشری

دکتر سید مصطفی محقق داماد

1.  برای اجتهاد و تفقه شیعی می توان اصولی محوری برشمرد که اصل عدالت و کرامت بشری در رأس آنها است . این دو اصل را می توان از اصول «پیش فقهی» و یا «ما تقدم »محسوب داشت . این اصول که پایه های عقلانی دارند در متون مقدس اسلامی نیز بر آنها تأکید شده است .

2. کرامت انسان در قرآن مجید هر چند یک ارزش نظری و تکوینی ا ست ، ولی این کرامت نظری و تکوینی می تواند بزرگواری های ارزشی ، عملی و تشریعی فراوانی را نیز به همراه داشته باشد. در غیر این صورت میان تکوین و تشریع ناسازگاری برقرار می گردد.در حالیکه یکی از اسرار و نقاط برجسته و پر اهمیت احکام اسلامی و کتاب خداوند یعنی قرآن مجید این است که این کتاب تشریع با کتاب تکوین منطبق است.

3. کرامت انسان در قرآن مجید و روایت منقول از پیشوایان (ع) از اصول بنیادین اخلاق در جامعه مومنین دانسته که به اصولی دیگر نظیر اصل عمل متقابل ، مبنایی رسمی می بخشد و آن را توجیه فلسفی می کند.

4. نظام سیاسی برای مدیریت جامعه مومنین بر این اساس ، یک نظام عادل است و باید از کرامت همه شهروندان به نحو یکسان حفاظت کند . عدالت و کرامتی که معنا و مفهوم آن را شهروندان درک می کنند و تعریف آن را « احساس مشترک » آنان ارائه می دهد.

5. بدون تردید و به دور از هر گونه انکار ، قوانین دینی می تواند کرامت بشری را تفسیر کنند و یا آن را محدود نماید ولی در موارد تعارض بین چنانچه نصوص دینی قابل تفسیر و توجیه منطبق با اصل کرامت است ، باید آنها را با رهنمود های تعالیم اهل بیت عصمت (ع) و رعایت روش های تفسیری صحیح ، به گونه ای تفسیر نمود که تعارض بدوی رفع گردیده باشد.

6. اجتهاد بر محور عدالت و کرامت بشری در آغلز قرن حاضر توسط اندیشه گران و نظریه پردازان نظام سیاسی مشروطیت در ایران، خراسانی و پیروانش تجربه و بعد ها در مکتب قم شکوفا شد.[1]



[1] مجله تحقیقات حقوقی ، فصلنامه علمی پژوهشی ، شماره 56 ، زمستان 1390

دوشنبه 1 آبان 1391

حیطه فعالیت

انعکاس اخبار وداده های علمی مربوط به مباحث هستی شناسی وحقوق بشر،مباحث معرفت شناسی وحقوق بشر،مباحث انسان شناسی وحقوق بشر،مباحث فلسفی حقوق بشر،بررسی برخی مفاهیم کلیدی و محوری در مطالعات حقوق بشر از قبیل کرامت انسانی،برابری،حق،حقیقت و موارد مشابه در این وبلاگ انجام می شود.امید است دوستان فعال در هر یک از زمینه های یادشده مشارکت موثری برای تقویت گفتمان علمی مربوط به قلمرو مبانی نظری حقوق بشر از خود نشان دهند.

بایگانی مطالب

بایگانی موضوعی

پیوندهای مرتبط